RU  UA  EN

Субота, 2 листопада
  • НБУ:USD 40.95
  • НБУ:EUR 44.25
НБУ:USD  40.95
Суспільство

Логістичне пекло: чому вихід із карантину обернувся великими проблемами

12 травня практично весь Київ завмер у заторах

12 травня практично весь Київ завмер у заторах Фото: УНІАН

З понеділка, 11 травня, в Україні стартував перший етап ослаблення карантину. Кабмін дозволив українцям прогулянки в парках і скверах, роботу музеїв і заповідників. Але, найголовніше, зробив істотні поступки для бізнесу, давши добро на торгівлю непродовольчими товарами, роботу б'юті-індустрії та підприємств громадського харчування, які обслуговують клієнтів на відкритому повітрі. Але якщо перший день часткової свободи від карантину українці зустріли переважно в парках, адже це був вихідний, то наступний, вже робочий день, перетворився на логістичне пекло, адже громадський транспорт не запустили, а добиратися на роботу все одно потрібно. Як ослаблення карантину обернулося ще більшими труднощами для столиці, дізнавався "Апостроф".

На ослаблення карантину уряд пішов під тиском малого і середнього бізнесу: заощадження в українців стрімко закінчуються, а джерел їх поповнення немає.

"Чесно кажучи, з радістю дізнався минулого тижня, що в Києві нарешті дозволять працювати кав'ярням, - розповідає "Апострофу" власник трьох столичних кав'ярень Олексій. - Тільки радість швидко змінилася проблемами: майже всі мої бариста живуть далеко від торгових точок, і дістатися на роботу варіант - тільки на таксі. Кличко, звичайно, пустив по деяких маршрутах автобуси та тролейбуси, тільки який у них сенс нам, як бізнесу, якщо там проїзд за спецперепустками. А хто нам їх дасть? Сів порахувати, скільки буде виходити, якщо оплачувати всім співробітникам таксі на роботу і назад, і зрозумів, що ледве-ледве буду виходити в нуль, або взагалі піду в мінус. Дешевше взагалі не працювати. Тому зараз шукаю на роботу бариста, які живуть недалеко від кав'ярень, а зі старою командою, напевно, доведеться прощатися, іншого виходу не бачу".

Утім, тих підприємців, для яких поїздки на роботу на таксі були прийнятним варіантом, у перший робочий день ослаблення карантину також чекав неприємний сюрприз.

"У принципі, ми не закривалися на період карантину: працювали в онлайн-форматі й надавали послуги прокату, - каже "Апострофу" співробітник одного з київських веломагазинів Євген Хайтулов. - Я живу на Борщагівці, магазин наш розташовано на Оболоні. Весь карантин їздив на роботу на таксі. В одну сторону виходило 150-170 гривень. Накладно, звичайно, але терпимо, тим більше, що в період карантину бізнес не впав, а навіть навпаки, адже для багатьох киян став актуальним двоколісний засіб пересування. Сьогодні вранці відкрив додаток, щоб, як звичайно, викликати таксі на роботу, а тариф вже був не 150-170 гривень, а 420! І навіть за цю суму не міг знайти авто більше 30 хвилин".

Фото: УНІАН

Таке захмарне ціноутворення пояснити досить просто: люди кинулися на роботу - хто на таксі, хто на особистому транспорті, відповідно, попит на послуги перевізників зріс. А чим більший попит, тим дорожча пропозиція. Крім того, на формування ціни вплинули і затори, які поновилися в столиці з ослабленням карантину.

Так, вранці у вівторок, 12 травня, став практично весь центр Києва. Рух було ускладнено в районі станцій метро "Університет", "Контрактова площа", "Льва Толстого". Зупинився рух по проспекту Перемоги, Валерія Лобановського і Степана Бандери.

У цей час соцмережі кипіли від обурення.

"Віталя, запускай транспорт, та швидше", - писав користувач Вячеслав Сопірко, ймовірно, звертаючись до мера столиці Віталія Кличка.

"Беріть приклад із Чехії: транспорт їздить, метро працює, люди теж працюють", - обурювався користувач Андрій Ра.

За словами голови ради підприємців при Кабміні Андрія Забловського, м'який вихід із карантину, дійсно, був не дуже продуманий владою.

"Однозначний плюс, що ми переходимо до моделі адаптивного карантину і хоча б є розуміння поетапного виходу з нього. Але ці послаблення повинні були запускатися тільки за можливості використання громадського транспорту, адже не у всіх є можливість користуватися особистим транспортом, - каже "Апострофу" Забловський. - Наприклад, можна було б збільшити кількість рейсів громадського транспорту за спецперепустками і розширити коло осіб, які мають право їх отримати. Потрібно чітко розуміти алгоритм, що ми робимо: якщо деякі обмеження знімаються, але немає фізичної можливості дістатися на роботу, тоді залишається питання, наскільки ефективні такі послаблення для відновлення економічної активності".

До речі, в Києві місцева влада все ж збільшила кількість рейсів наземного громадського транспорту, але знову ж таки, він не для всіх, а, по-друге, кожен день на роботу в столицю добираються тисячі людей із передмість Києва, а приміське сполучення ніхто не відновлював. Єдиний вихід для таких людей - дороге таксі.

Фото: УНІАН

"Ми відкрилися сьогодні в режимі літнього майданчика, - розповідає "Апострофу" офіціантка одного зі столичних кафе Ірина. - Сьогодні вранці з Ірпеня до Києва віддала за таксі 300 гривень. Мені це конкретно не вигідно, але робити нічого: господар дорогу не оплачує, кому не подобається, нехай звільняються. Звільнятися поки боюся, зараз ситуація така, що багато хто закрився, потім спробуй знайти роботу. Поки буду їздити так, а що робити? Сподіваюся, скоро транспорт пустять".

На відновлення транспортного сполучення всередині міст і між ними сподівається і прем'єр Денис Шмигаль, але не раніше, ніж Україна пройде пік захворюваності на коронавірус.

"Метро і міжміський транспорт може стати великим каталізатором поширення захворювання", - заявив Шмигаль в інтерв'ю ЗМІ. Коли саме відновиться транспортне сполучення, прем'єр не сказав, але запевнив, що це станеться до середини літа.

Читайте також