Легендарна епопея з будівництвом Подільсько-Воскресенського мосту, який повинен з'єднати правобережний Поділ з лівобережними масивами, продовжує щомісяця "радувати" киян новими епізодами. В середині серпня субпідрядник, незважаючи на істеричні заяви Віталія Кличка про "крадіжку" частини моста, забрав звідти 12 своїх вант, пояснивши це тим, що компанія-генпідрядник "Еко-Буд-Трейд" майже рік не могла з ним розрахуватися. Там же в відповідь заявили, що гроші винні якраз їм - близько 70 млн гривень. А вже 10 вересня Київрада внесла зміни до бюджету міста, виділивши авансовим платежем на добудову мосту ще 400 млн гривень, урізавши витрати на ремонт доріг в столиці. Ця історія виглядає дуже дивно, адже лише кілька років тому місту довелося судитися з попереднім генпідрядником - компанією "Мостобуд", яка теж наотримувала авансів, але не змогла їх відпрацювати. Чи піде історія по колу та чи встигне київська влада запустити автомобільний рух по мосту до кінця року, як обіцяє мер - розбирався "Апостроф".
Другий раз на ті ж граблі?
В середині 2000-х компанія "Мостобуд", якою володіє колишній "регіонал" Володимир Продивус, була одним з флагманів будівництва в Україні. Компанія вигравала масу тендерів на будівництво державних об'єктів: міст через Дніпро в Запоріжжі, участь в реконструкції НСК "Олімпійський" до Євро-2012, Подільсько-Воскресенський міст та інші.
Проблеми почалися в 2008 році, коли по Україні вдарила глобальна фінансова криза. Ще гірше стало в 2010-х - "Мостобуд" почала втрачати старі держзамовлення, включаючи той самий міст в Запоріжжі, і перестала вигравати нові.
Однак від планів добудувати Подільсько-Воскресенський міст офіційно не відмовлялися. "Мостобуд" продовжував отримувати аванси на виконання робіт, але будівництво практично "замерзло". Таким чином, до кінця 2016 року у компанії утворився перед Києвом величезний борг. Приблизно в цей період у Кличка прийняли рішення активізувати роботи зі зведення мосту, щоб закінчити його до 2020 року. Схоже, що Подільсько-Воскресенський міст повинен був стати своєрідним козирем чинного градоначальника на виборах мера. У 2017-му році КМДА влаштувала позаплановий фінансовий аудит виконання контрактів "Мостобудом" та виявила, що компанія не відпрацювала авансів майже на 181 млн гривень. Почався суд, розпорядником майна компанії призначили арбітражного керуючого з Києва Сергія Кіцула.
До нового генпідрядника теж є питання
Новим генпідрядником будівництва моста стала маловідома на той момент компанія "Еко-Буд-Трейд". Ціна склала трохи більше 6 млрд грн.
Після цього, як випливає з даних системи ProZorro, компанія виграла ще п'ять тендерів, включаючи будівництво ділянки Великої Окружної дороги, до якої у правоохоронців теж виникли питання через підозри в завищеній вартості - в ході будівництва ціна робіт на ділянці в 1,8 км виросла з 325,914 млн гривень до 1,2 млрд гривень.
Судячи за реєстрами Мін'юсту, офіційними власниками компанії є Максим Половко та Євген Расторгуєв. У ЗМІ писали про те, що через ланцюжок компаній вони можуть бути пов'язані з заступником Кличка В'ячеславом Непопом, а вже за ним буцімто стоїть скандальний забудовник, один з організаторів скандальної "Еліта-Центр" Денис Комарницький - колишній співголова фракції Леоніда Черновецького в Київраді, якого тепер називають неформальним "наглядачем" за столичним ринком нерухомості.
У травні 2020 року пранкер "Джокер" опублікував аудіозапис телефонної розмови, в якій люди з голосами схожими на Комарницького і Непопа, ведуть розмову на підвищених тонах. Перший активно погрожує другому, обіцяючи покарати заступника Кличка в разі непокори.
Міст побудують, але що далі?
"Авансові платежі - цілком поширена історія. Це одна з лазівок по тендерам, щоб завести своїх людей. Хоча ясна річ, що коли мова йде про великі об'єкти, будівництво яких обходиться в мільярди, то далеко не кожна компанія здатна сама закупити матеріали, а тому починають використовувати ці авансові платежі", - розповів в коментарі "Апострофу" експерт по незаконному будівництву, юрист Георгій Могильний.
При цьому кілька опитаних нами експертів в один голос говорять, що головна проблема з Подільсько-Воскресенським мостом полягає в тому, що досі незрозуміло, куди він буде вести. Якщо під'їзд з правого берега збираються пустити по вулицях Верхній та Нижній Вал, то зі з'їздом на Лівому березі все набагато складніше. В ідеалі міст повинен був розвантажити потік автомобілів з Троєщини та Воскресенського масиву. Побудувати розв'язку вирішили на території Русанівських садів - престижного дачного масиву на березі Дніпра.
"Спочатку все було досить красиво. Нам обіцяли, що будівництво моста ніяк не торкнеться дачних ділянок. Зрозуміло, що багатьом це подобалося, оскільки їздити на дачу з мостом було б набагато простіше. Вже потім з'ясувалося, що в КМДА планують робити з'їзди на Центральну Садову вулицю. Тобто машини будуть їздити вдень та вночі. А ще хочуть розширити дорогу, що приведе до зносу частини будинків", - розповів в коментарі нашому виданню один з місцевих домовласників, які протестують проти будівництва.
При цьому процес відчуження ділянок може тягнутися роками.
"Як вони побудують міст, якщо він буде проходити по дачних ділянках, які ніхто не викуповував? А проблема в тому, що поки немає містобудівної документації, то немає й законних підстав для викупу ділянок. Мешканці можуть відмовитися продавати, але існує дуже вузький перелік об'єктів, до яких можна застосувати процедуру відчуження. І там досить складна процедура. Я вже сказав, що має бути містобудівна документація, потім необхідно навести підстави того, що побудувати об'єкт з використанням комунальної землі ніяк не можна. Далі КМДА пропонує добровільно продати ділянки. Хтось погодиться, хтось - ні. Далі буде звернення до суду, який вже прийме рішення щодо викупу цієї власності за певну ціну. Все це може тягнутися роками", - пояснив "Апострофу" експерт Могильний.
Кличко ж говорить, що відмовлятися від будівництва через протести місцевих дачників ніхто не планує. За його словами, жителі Русанівських садів та замовник будівництва підписали меморандум про співпрацю.
"Згідно з яким жителі зобов'язуються не перешкоджати будівництву моста. Замовник зобов'язується підтримувати в належному технічному стані вулиці Центральну Садову, Залізничну і Дамбову", - сказав мер після протестів активістів в червні.
"Будь-яке нове будівництво викликає проблеми. Єдині варіанти, коли будували Дарницю або Осокорки на пісках, то там було маленьке село. У всіх інших місцях можуть виникнути труднощі для жителів. Тут потрібно шукати компроміс. Не може величезне місто бути заручником у власників 50 дачних будинків. Є законні підстави для вилучення ділянок у разі потреб міста. Там можна вилучити без варіантів, а розмір компенсації буде визначати суд. У нас є неприємний приклад, коли був реалізований Жулянський шляхопровід. Тоді потрібно було відселити всього 10 приватних ділянок, щоб була пряма дорога і не робити об'їздів. Але власники уперлися, загнули величезні ціни і влада обійшла їх. І тепер ми отримали величезні пробки. Ось приклад того, коли київська влада не змогла домовитися з власниками", - сказав в коментарі "Апострофу" директор Інституту міста Олександр Сергієнко .
Незважаючи на всі труднощі, офіційно від планів запустити автомобільний рух по мосту до кінця цього року ніхто не відмовляється.
"Я вважаю, що такі слова просто так на вітер не кидаються. Графік робіт розписаний і якщо мер таке заявив, то це відповідає дійсності", - сказав Сергієнко.
Правда, навіть якщо Подільсько-Воскресенський міст дивом добудують (що малоймовірно), то після цього влада повинна робити ще один міст - на Троєщину. На скільки років затягнеться його будівництво - сказати складно, оскільки його ще навіть не починали робити. Тому, на думку експертів, сам по собі добудований міст буде валізою без ручки, оскільки автомобілісти будуть спускатися з нього в приватний сектор з вузенькими вулицями. Іншими словами, спроба Кличко попіаритися на відкритті масштабного інфраструктурного об'єкту перед виборами ризикує завершитися невдачею - міст, в який знову вкидаються сотні мільйонів бюджетних коштів, буде вести в нікуди...