Литва офіційно оголосила про припинення залізничного транзиту частини вантажів із основної території Росії до Калінінградської області. Після 10 серпня обмеження можуть торкнутися також постачання нафтопродуктів. Губернатор Калінінградської області Антон Аліханов вже назвав дії Литви незаконними, а з боку Росії посипались погрози. Про те, у чому полягають накладені Вільнюсом обмеження та як події з російським транзитом в Калінінградську область можуть розвиватись далі, читайте в матеріалі "Апострофа".
Машина-стій, раз-два!
У суботу, 18 червня, представник литовського залізничного концерну LTG Мантас Дубаускас заявив, що його компанія застосовує проти Росії та Білорусі санкції, які мали повністю набрати чинності до середини червня.
Так, заборона транзиту вантажів через країни Євросоюзу, навіть якщо транзит здійснюється з однієї російської території в іншу, торкнеться вугілля, металів, цементу, деревини, будівельних матеріалів та високотехнологічних виробів. Дозвіл на транзит до Калінінградської області нафтопродуктів діятиме до 10 серпня, після цієї дати вони теж можуть потрапити під санкції.
Уже зараз під заборону ЄС потрапили майже 50 відсотків усіх вантажів, які доставляють із регіонів Росії. Губернатор Калінінградської області Антон Аліханов повідомив, що тепер на поромну лінію Усть-Луга – Балтійськ будуть потрібні додаткові судна для доставки товарів.
За словами Аліханова, імпорт російських вантажів у область залізницею знизиться на 40-50%. Губернатор вже закликав жителів Калінінграда та області не панікувати та не запасатися товарами. За його словами, вантажі з "великої" Росії доставлятимуться морем поромами. Проте, судячи з чисельних відео в інтернеті, мешканці області не схильні вірити її очільнику, і паніка в магазинах вже розпочалась.
Економічний експерт Олексій Кущ відзначає, що без сухопутного зв'язку з Росією через Сувалкський коридор Калінінград перетворюється на анклав, який вкрай непросто забезпечувати. Знаючи, що це "м'яке підчерев'я" Росії, Литва тисне на болючу точку, а Росія роздуває щоки, аби показати свою рішучість в цьому напрямку.
"Литва є таким собі форпостом Заходу, вона часто озвучує те, що не готова говорити Польща: класичний приклад такої ситуації - відкриття Литвою представництва Тайваню в себе, коли транзит китайських товарів через країну припинився. Польща чи Румунія такого б не зробили. Зараз Литва припиняє частину російського транзиту, хоча інші країни ЄС ставляться до нього більш лояльно", - каже експерт "Апострофу".
Що далі?
У відповідь на рішення Литви обмежити транзит обговорюються заходи з російського боку. Вони можуть торкнутися, зокрема, транспортного комплексу Прибалтики, заявив Антон Аліханов.
"Три серйозні пропозиції щодо заходів у відповідь на рішення Литви обмежити транзит обговорюються, вони можуть торкнутися в тому числі транспортного комплексу Прибалтики. Якщо незаконні обмеження не будуть зняті нашими європейськими сусідами, пропонуватимемо федеральній владі вжити відповідних заходів у відповідь", - заявив Аліханов на своєму каналі в Telegram.
Разом з тим, в МЗС Росії викликана тимчасова повірена у справах Литви. Їй заявлено, "що якщо найближчим часом вантажний транзит до Калінінградської області не буде відновлено в повному обсязі, Росія залишає за собою право на дії із захисту своїх національних інтересів".
Нарешті, голова комісії Радфеду РФ із захисту суверенітету Андрій Клімов відкрито заявив, що ЄC потрібно виправити ситуацію з блокадою Калінінграда, або у Росії будуть розв'язані руки для вирішення питання транзиту "будь-якими способами" .
Роздратування росіян зрозуміле, і воно продиктоване безсиллям, вважає Олексій Кущ, адже Литва фактично знищує Калінінград як логістичний хаб.
"Постачати Калінінградську область повністю морем неможливо, адже так повністю вмирає Калінінградський порт як логістичний хаб. Він починає працювати в зворотному напрямку, приймаючи вантажі для самозабезпечення. Виходить, що Кремль затиснули у вузькій Фінській затоці, яка легко перекривається та блокується. Окрім того, обороняти область теж стає неможливо. Там знаходиться велика кількість російських військ, які теж потрібно усім забезпечувати з воєнної точки зору", - стверджує експерт.
Варто зазначити, що в Сувалкському коридорі (територія Польщі та Литви між Калінінградською областю та Білоруссю) постійно проводили навчання батальйонно-тактичні групи НАТО, готуючись до можливого нападу з боку Росії. Натомість відомою легендою навчань російських та білоруських військ у Білорусі, починаючи з "Захід-2017" було саме захоплення коридору.
Директор інформаційно-консалтингової компанії Defense Express Сергій Згурець підтверджує, що загроза для країн НАТО існувала давно, адже Сувалкський коридор шириною в 60 км та довжиною в 100 км - єдине сухопутне сполучення країн Балтії з ЄС.
"На випадок перерізання коридору Росією неодноразово відпрацьовувалось постачання країн Балтії морем, що, звісно, непросто. Але в умовах бойових дій в Україні усі сили, які з боку Росії могли б брати участь в бойових діях на цьому напрямку, зокрема загальновійськові армії, та ж 1 танкова армія, на 70-80% від особового складу залучені до війни в Україні. Тому особливої небезпеки на цьому напрямку я не вбачаю. До бойових дій з країнами НАТО Росія, мені видається, поки що не готова", - резюмує експерт.
Тим не менш, Путін у своєму традиційному стилі "доморощенного макіавеллі" намагається хоч якось змусити понервувати ЄС, вирішивши провести чергові військові навчання в Калінінградській області. До того ж кремлівський диктатор має вже наступного тижня відвідати прикордонне білоруське місто Гродно, яке знаходиться в лічених кілометрах від кордонів з Польщею та Литвою: 30 червня там відбудеться Форум регионов. Можна не сумніватися, що Путін спробує залякати європейців. Інша справа, що окрім гучних слів щось реально зробити Кремль наразі не здатен...