Четвертий тиждень триває блокування українського кордону польськими перевізниками. Учасники акції кажуть, що блокування відбувається з економічних причин. Однак такі дії польських перевізників наносять полякам не меншої шкоди, ніж українцям. Які насправді причини блокування фур, чому поляки не пропускають навіть гуманітарку і як вирішити цю величезну проблему - своїми думками в етері Апостроф TV поділився дипломат, експерт-міжнародник Руслан Осипенко.
Блокування кордону словаками треба розглядати як попередні постріли перед двосторонніми перемовинами, коли ми будемо вступати до Європейського Союзу. Звісно, якщо ми зможемо отримати політичне рішення на Європейській Раді, тому що Угорщина вже казала, що заблокує надання політичного рішення про початок перемовин.
Читайте: Спецслужби РФ можуть бути причетні до блокування кордонів України - розслідування
Треба розуміти, що європейські аграрні асоціації, перевізники та інші сфери не готові до конкуренції з такою великою країною як Україна. Якщо не помиляюсь, то з червня минулого року ми уклали з Європейським Союзом, а не з Польщею чи Словаччиною - транспортний безвіз. Фактично для того, щоб коридори солідарності дозволили нам вивозити нашу продукцію, яку ми виробляємо, оскільки тимчасово ми відрізані від морських перевезень. І ці шляхи нам частково замінили той потік експорту, який ми робили морем. І виявилося так, що польські перевізники не готові конкурувати з українцями. Вони кажуть, що українці начебто обвалюють їм тарифи. Начебто в цьому причина.
Насправді ж причина в іншому, у політичній площині. Тому що багато країн ЕС не готові психологічно до того, що Україна стане членом Євросоюзу. Бо це буде переформатування не лише економіки всередині ЄС, а й спеціалізація деяких країн зміниться. Наприклад, якщо Польща заявляла, що у неї невеликі господарства, а у нас агрохолдинги і умови умови в аграрному секторі різні - у них гірша земля, у нас чорноземи - то вони не можуть конкурувати з нами. Умовно кажучи, Польща випускатиме якусь промислову продукцію, а ми забезпечуватимемо ринок ЄС продовольчою продукцією. Тобто це вже зміна спеціалізації, до чого не всі готові. Або ж не готові конкурувати, як ми бачимо у тому ж транспортному секторі. І тому у нас будуть складні двосторонні перемовини з багатьма країнами.
Тому нинішні блокування кордону перевізниками і аграріями треба розглядати насамперед у політичному контексті.
Читайте: Блокада кордону: Варшава і Київ домовились про спільні дії
Так, у Польщі зараз зміниться уряд. Але уряд, який буде формуватися, отримав політичну міну вповільненої дії. Якщо проєвропейський новий уряд піде на поступки Україні і Європейській комісії, то виходить так, що цей уряд не захищає інтереси поляків. Мовляв, попередній уряд захищав, а цей не буде захищати, якщо піде на якісь поступки. І це обвалить рейтинги нового уряду. Виходу немає, тому тимчасовий уряд не поспішає вирішувати проблеми, сподіваючись на те, що протягом місяця все якось вирішиться у спільних перемовинах України, Єврокомісії і перевізників. Але не домовляться і не знайдуть спільних точок дотику, бо це політична акція. При чому це блокування шкодить і самій Польщі, бо зупинені і польські товари, які йшли на ринок України, а це величезні кошти для польських компаній.
Плюс до того, перевізники обіцяли пропускати гуманітарну допомогу і пальне, але й це також зупинено - нічого не пропускається. Тобто говоримо одне - а робимо зовсім інше. Тому це зовсім не економіка і не боротьба за тарифи на перевезення, а політична акція. І є сила, яка підтримує цих транспортників, блокує зараз кордон і шкодить національним інтересам не лише України, але й Польщі. І Єврокомісії також, бо вона є заручником невиконання угод, які вона підписала на найвищому рівні.
Читайте: Страйк на кордонах: скільки втратить економіка України і що обіцяють заблокованим водіям