Інаугурація Олександра Лукашенка, яка відбулась 23 вересня у Мінську, ніяк не вплине на хід протестів у Білорусі. Що стосується можливого припинення постачання бензину та дизпалива в Україну, то Лукашенко на це не піде, бо Україна є одним з головних ринків для білоруської нафтопереробної галузі. Про це в ефірі Апостроф Live розповів політолог-міжнародник МАКСИМ ЯЛІ.
- Як ви оцінюєте таємну інавгурацію Олександра Лукашенка?
- Я не здивований, враховуючи обставини і протести, що він вирішив зробити такий "хід конем" і вже поставити суспільство перед фактом. Це цілком очікуваний результат.
- А навіщо робити це таємно? Можна ж було влаштувати бенкет.
- Саме тому, що це викличе обурення у суспільстві, додаткові протести. А так він вже все зробив, мовляв, прийміть те, що вже відбулося. Враховуючи обставини, протести, які не вщухають в Білорусі, це був такий таємний хід пана Лукашенка.
- Як ви гадаєте, ця таємна інавгурація призведе до збільшення кількості протестувальників принаймні цими вихідними?
- Можливо, на вихідних – так. Проте я, чесно кажучи, не вірю в те, що ці протести призведуть до якихось практичних результатів, головної мети. Я маю на увазі - до відходу Лукашенка від влади. Цією інавгурацією він вже це довів. Він ярлик у Кремлі взяв і зараз він почувається набагато впевненіше. Саме тому інавгурація відбулась зараз.
- Ціни на бензин в Україні дуже тісно пов’язані з Республікою Білорусь та з поведінкою Олександра Лукашенка, який провів таємну інавгурацію. Яка ймовірність того, що Лукашенко перекриє Україні "бензинові краники"?
- Переконаний, що цього не відбудеться. Лукашенко дуже гарно вміє рахувати і він розуміє, що зараз він на порозі можливих санкцій від ЄС. У нього значно погіршилися відносини із країнами Балтії, які є головними портами і містами, куди цей бензин та нафтовий продукт Білорусь експортує за європейськими цінами. Відмовлятися від величезного українського ринку – це постріл в ногу. Звичайно, всі ці заяви, шантаж, можна пропускати повз вуха. Їх було дуже багато, особливо останніми місяцями.
Підкреслюю, це дуже важлива стаття доходів для Білорусі, тим більше в умовах кризи. Як ви знаєте, 1,5 млрд доларів йому вдалося виклянчити у Путіна на зустрічі у Сочі. Відмовлятися від таких прибутків він не зможе. Ми цілком розуміємо, що якщо зараз він заблокує Україні бензин, ми будемо змушені шукати альтернативні шляхи постачань нафтопродуктів. Потім вже буде запізно все повертати, особливо на тлі загострення відносин Білорусі з Україною. Як ви знаєте, там перевіряли авто нашого посла з порушенням міжнародних правил, коли він повертався до Мінська. Цими кроками все і завершиться. Все це для внутрішнього споживання, а також для того, щоб зробити приємно очільнику Кремля і показати, як Білорусь захищає інтереси союзної держави.
- Ви навіть гіпотетично не припускаєте можливість використання Лукашенком цього краника?
- Це може відбутися лише за умови, якщо піде такий наказ з Кремля. Чому я переконаний, що цього не буде? Як ви знаєте, одним з елементів торгів між Мінськом та Москвою було перенесення експорту білоруських нафтопродуктів із портів країн Балтії до Росії. Але Лукашенко висунув умову навіть після візиту в Сочі про те, що вони готові змінити маршрути за ті ж самі гроші. Зрозуміло, що це неможливо, враховуючи відстань. Це мають бути якісь надскладні обставини, для того, щоб Лукашенко пішов на це.
Я дуже сумніваюся, що Росія погодиться компенсувати втрати Білорусі і відкрити власний ринок для їхніх нафтопродуктів. Як ви знаєте, ці нафтопродукти виробляються саме з російської нафти. Ставлю 1% на це, але лише у випадку, що відбудеться щось надзвичайне. Навіть враховуючи риторику Путіна на Генасамблеї ООН, де він закликав скасувати санкції як метод боротьби з порушниками міжнародного права, розвиток таких подій малоймовірний.