У Boston Consulting Group провели масштабне дослідження основних трендів на автомобільному ринку і спрогнозували, як він буде розвиватися в найближчі 15 років.

З'ясовував подробиці AUTO-Consulting.

Так, в основному, до 2025 року майже половина всіх проданих нових автомобілів будуть електричними або гібридними. Повна відмова від авто з ДВЗ буде відбуватися в 3 етапи протягом 10 років: до 2023 року, до 2029 року і до 2035 року. Але, незважаючи на це, і дизельні, і бензинові автомобілі на той час все одно залишаться. Принаймні на окремих ринках.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

На даний момент, в 2021 році, в країнах ЄС діє програма "Зелена угода по Європі", з метою якої досягти нульового рівня викидів від автомобілів до 2050 року. У США президент Джо Байден заявив, що приділяє особливу увагу більш суворим обмеженням викидів вихлопних газів. Більше 15 країн оголосили про припинення виробництва автомобілів з ДВЗ до 2035 року.

Як вважають експерти в прогнозі, головний крок до таких досягнень - прискорення електрифікації транспорту.

Електрифікація

Boston Consulting Group прогнозує, що в 2025 році майже половина - 47% всіх легкових автомобілів, що продадуть в світі будуть повністю електричними або гібридними. Особливо на повністю електричні транспортні засоби перехід відбудеться в ЄС і Китаї швидше, ніж на інших великих ринках. А на таких великих ринках, що розвиваються, як Бразилія і Індія, електрифікація відбуватиметься повільніше.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Основними рушійними силами популяризації електромашин стануть швидке падіння вартості акумуляторів, посилення державного регулювання і впровадження нових моделей електромобілів.

Практично повна відмова від авто з ДВЗ відбудеться в 3 етапи.

1-й етап відмови від ДВЗ

Очікується, що до 2023 року автовиробники виведуть на ринок більш 300 електричних і плагін-гібридних (PEV) моделей. Це надасть споживачам набагато більший вибір, ніж сьогодні. У 2023 році плагіни, повні та неповні гібриди займуть 25% світового ринку легкових автомобілів; чисті електрокари (BEV) - претендуватимуть на 7% ринку. За бензиновими авто на світовому ринку залишиться 59%, за дизельними - 8%.

Головну роль на цьому етапі гратимуть регулювання норм шкідливих викидів і стимулювання покупки електрокарів. У той же час, розширення виробництва і зниження вартості акумуляторів дозволять великій кількості електромобілів досягти паритету з ДВЗ в сукупної п'ятирічної вартості володіння. Причому, навіть без державних стимулів.

2-й етап відмови від ДВЗ

До 2030 року аналітики прогнозують, що вартість акумуляторних батарей впаде до $ 75 за кВт-год, а частка електромобілів (BEV) на світовому ринку зросте до 28%. Перехід на автомобілі з нульовим рівнем викидів буде найбільш помітним у Європі та Китаї. Частка BEV тут досягне 43% і 40% відповідно.

У той же час, не виключено, що зростання частки гібридів і плагін-гібридів PHEV може почати знижуватися, у міру закінчення терміну дії державних стимулів. Очікується, що до 2030 року ринкова частка звичайних ДВЗ впаде нижче 20%. За авто з бензиновими ДВЗ залишиться 23%, з дизельними - 2%. У цей період почнуть діяти перші значні заборони на автомобілі, що працюють на викопному паливі.

3-й етап відмови від ДВЗ

У Boston Consulting Group вважають, що до 2030 року впровадження електромобілів буде залежати від пропозиції, а не від сукупної вартості володіння. У 2035 року глобальна частка BEV виросте до 45%. У США вона досягне 54%, в Китаї - 58%, в ЄС - 62%.

Очікується, що лідерство на світовому ринку буде рівномірно розділене між новими гравцями, що займаються тільки електромобілями, та існуючими автовиробниками. Лідерство буде визначатися тим, наскільки добре компанії управляють своїми портфелями в регіонах і розширюють своє виробництво, поширення і послуги.

Але навіть в 2035 році на світовому ринку в деяких країнах ще залишиться приблизно 1% дизелів і 11% автомобілів з ДВЗ на бензині. У Boston Consulting Group прогнозують, що в США в 2035-м дизелів не буде взагалі, а бензинових авто з ДВЗ залишиться 2%. У Китаї - взагалі може не залишитися, ані бензинових, ані дизельних авто. У країнах ЄС авто з бензиновими ДВЗ буде належати 3%, з дизельними - 1%. Тобто - залишок 1% дизелів і 11% бензинових авто будуть формувати Індія, Бразилія і, не виключено, що і Україна.

Умови для реалізації цих етапів

1) Урядам у всьому світі необхідно буде посилити правила і стимули.

2) Необхідно буде ще наблизити поточні терміни заборони на використання транспортних засобів, що працюють на викопному паливі.

3) Повинні бути створені механізми примусу, яких зараз не вистачає.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

4) Стандарти викидів і фінансові стимули споживачів повинні бути посилені, щоб стимулювати більш швидке впровадження транспортних засобів з нульовим рівнем викидів.

Дослідження споживчих настроїв показує, що ключовим стримуючим фактором для придбання електрокара залишається невідповідність зарядної інфраструктури. За оцінками експертів, щоб йти в ногу з прогнозованим зростанням електромобілів, в наступному десятилітті в усьому світі буде потрібно 100 млн додаткових зарядних пристроїв. У деяких регіонах, щоб задовольнити збільшений попит на електромобілі, необхідно буде модернізувати існуючі електричні мережі.

Виробництво акумуляторних елементів і їх основних матеріалів, таких як літій і нікель, до 2030 року необхідно збільшити в десять разів. Хоча пропозиція сировини може задовольнити попит на акумулятори в довгостроковій перспективі, в короткостроковій перспективі можуть виникнути проблеми з поставками. І це сповільнить падіння цін на акумулятори.

На думку AUTO-Consulting, роль дилерів в переході до електромобілів також не можна недооцінювати. Хоча вони і інвестують в електрифікацію, дослідження Cox Automotive в 2019 році показало, що 56% дилерів не вважають, що вони добре підготовлені до майбутнього попиту на електромобілі.

AUTO-Consulting відзначає, що в Boston Consulting Group не взяли до уваги транспорт на водневих паливних елементах. До 2035 року він теж повинен зайняти певну частину світового автомобільного ринку. І йому також будуть потрібні інвестиції на розвиток інфраструктури заправних станцій.

Нагадаємо, у Папи Римського Франциска з'явиться перший папамобіль, який буде пересуватися виключно на електричній тязі. Захисний купол в машині понтифіка буде при необхідності ховатися в дах транспортного засобу.