У Boston Consulting Group провели масштабне дослідження основних трендів на автомобільному ринку і спрогнозували, як він буде розвиватися в найближчі 15 років.
З'ясовував подробиці AUTO-Consulting.
Так, в основному, до 2025 року майже половина всіх проданих нових автомобілів будуть електричними або гібридними. Повна відмова від авто з ДВЗ буде відбуватися в 3 етапи протягом 10 років: до 2023 року, до 2029 року і до 2035 року. Але, незважаючи на це, і дизельні, і бензинові автомобілі на той час все одно залишаться. Принаймні на окремих ринках.
На даний момент, в 2021 році, в країнах ЄС діє програма "Зелена угода по Європі", з метою якої досягти нульового рівня викидів від автомобілів до 2050 року. У США президент Джо Байден заявив, що приділяє особливу увагу більш суворим обмеженням викидів вихлопних газів. Більше 15 країн оголосили про припинення виробництва автомобілів з ДВЗ до 2035 року.
Як вважають експерти в прогнозі, головний крок до таких досягнень - прискорення електрифікації транспорту.
Електрифікація
Boston Consulting Group прогнозує, що в 2025 році майже половина - 47% всіх легкових автомобілів, що продадуть в світі будуть повністю електричними або гібридними. Особливо на повністю електричні транспортні засоби перехід відбудеться в ЄС і Китаї швидше, ніж на інших великих ринках. А на таких великих ринках, що розвиваються, як Бразилія і Індія, електрифікація відбуватиметься повільніше.
Основними рушійними силами популяризації електромашин стануть швидке падіння вартості акумуляторів, посилення державного регулювання і впровадження нових моделей електромобілів.
Практично повна відмова від авто з ДВЗ відбудеться в 3 етапи.
1-й етап відмови від ДВЗ
Очікується, що до 2023 року автовиробники виведуть на ринок більш 300 електричних і плагін-гібридних (PEV) моделей. Це надасть споживачам набагато більший вибір, ніж сьогодні. У 2023 році плагіни, повні та неповні гібриди займуть 25% світового ринку легкових автомобілів; чисті електрокари (BEV) - претендуватимуть на 7% ринку. За бензиновими авто на світовому ринку залишиться 59%, за дизельними - 8%.
Головну роль на цьому етапі гратимуть регулювання норм шкідливих викидів і стимулювання покупки електрокарів. У той же час, розширення виробництва і зниження вартості акумуляторів дозволять великій кількості електромобілів досягти паритету з ДВЗ в сукупної п'ятирічної вартості володіння. Причому, навіть без державних стимулів.
2-й етап відмови від ДВЗ
До 2030 року аналітики прогнозують, що вартість акумуляторних батарей впаде до $ 75 за кВт-год, а частка електромобілів (BEV) на світовому ринку зросте до 28%. Перехід на автомобілі з нульовим рівнем викидів буде найбільш помітним у Європі та Китаї. Частка BEV тут досягне 43% і 40% відповідно.
У той же час, не виключено, що зростання частки гібридів і плагін-гібридів PHEV може почати знижуватися, у міру закінчення терміну дії державних стимулів. Очікується, що до 2030 року ринкова частка звичайних ДВЗ впаде нижче 20%. За авто з бензиновими ДВЗ залишиться 23%, з дизельними - 2%. У цей період почнуть діяти перші значні заборони на автомобілі, що працюють на викопному паливі.
3-й етап відмови від ДВЗ
У Boston Consulting Group вважають, що до 2030 року впровадження електромобілів буде залежати від пропозиції, а не від сукупної вартості володіння. У 2035 року глобальна частка BEV виросте до 45%. У США вона досягне 54%, в Китаї - 58%, в ЄС - 62%.
Очікується, що лідерство на світовому ринку буде рівномірно розділене між новими гравцями, що займаються тільки електромобілями, та існуючими автовиробниками. Лідерство буде визначатися тим, наскільки добре компанії управляють своїми портфелями в регіонах і розширюють своє виробництво, поширення і послуги.
Але навіть в 2035 році на світовому ринку в деяких країнах ще залишиться приблизно 1% дизелів і 11% автомобілів з ДВЗ на бензині. У Boston Consulting Group прогнозують, що в США в 2035-м дизелів не буде взагалі, а бензинових авто з ДВЗ залишиться 2%. У Китаї - взагалі може не залишитися, ані бензинових, ані дизельних авто. У країнах ЄС авто з бензиновими ДВЗ буде належати 3%, з дизельними - 1%. Тобто - залишок 1% дизелів і 11% бензинових авто будуть формувати Індія, Бразилія і, не виключено, що і Україна.
Умови для реалізації цих етапів
1) Урядам у всьому світі необхідно буде посилити правила і стимули.
2) Необхідно буде ще наблизити поточні терміни заборони на використання транспортних засобів, що працюють на викопному паливі.
3) Повинні бути створені механізми примусу, яких зараз не вистачає.
4) Стандарти викидів і фінансові стимули споживачів повинні бути посилені, щоб стимулювати більш швидке впровадження транспортних засобів з нульовим рівнем викидів.
Дослідження споживчих настроїв показує, що ключовим стримуючим фактором для придбання електрокара залишається невідповідність зарядної інфраструктури. За оцінками експертів, щоб йти в ногу з прогнозованим зростанням електромобілів, в наступному десятилітті в усьому світі буде потрібно 100 млн додаткових зарядних пристроїв. У деяких регіонах, щоб задовольнити збільшений попит на електромобілі, необхідно буде модернізувати існуючі електричні мережі.
Виробництво акумуляторних елементів і їх основних матеріалів, таких як літій і нікель, до 2030 року необхідно збільшити в десять разів. Хоча пропозиція сировини може задовольнити попит на акумулятори в довгостроковій перспективі, в короткостроковій перспективі можуть виникнути проблеми з поставками. І це сповільнить падіння цін на акумулятори.
На думку AUTO-Consulting, роль дилерів в переході до електромобілів також не можна недооцінювати. Хоча вони і інвестують в електрифікацію, дослідження Cox Automotive в 2019 році показало, що 56% дилерів не вважають, що вони добре підготовлені до майбутнього попиту на електромобілі.
AUTO-Consulting відзначає, що в Boston Consulting Group не взяли до уваги транспорт на водневих паливних елементах. До 2035 року він теж повинен зайняти певну частину світового автомобільного ринку. І йому також будуть потрібні інвестиції на розвиток інфраструктури заправних станцій.
Нагадаємо, у Папи Римського Франциска з'явиться перший папамобіль, який буде пересуватися виключно на електричній тязі. Захисний купол в машині понтифіка буде при необхідності ховатися в дах транспортного засобу.