На ринку автомобільного палива в Україні сьогодні спостерігається деяка нормалізація та цінова стабілізація. Водночас говорити про те, що всі проблеми з бензином вирішені, не доводиться.
"Апостроф" розібрався, як в Україні почалася криза і як зараз вдається справлятися з дефіцитом дизеля на ринку.
Експерт "Нафторинка" Олександр Сіренко розповів про те, що в Україні високий попит та завищені ціни на оптовому ринку дизеля формували в основному аграрії. Не будучи впевненими у майбутніх постачаннях, вони воліли створити власні запаси пального на період збирання врожаю. Тому великі оператори переважну частину дизеля продавали оптом, минаючи АЗС, оскільки це давало змогу отримати більший прибуток.
Однак зараз аграрії більш-менш задовольнили свої потреби, і попит з їхнього боку пішов на спад. Як результат – поповзла вниз оптова ціна на дизель. Як повідомив у Facebook директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн, в останній тиждень червня, вперше за останні три місяці, вона стала нижчою за роздрібну. На думку експерта, це призведе до того, що оператори почнуть спрямовувати більшу частину пального на АЗС, і це сприятиме подоланню ажіотажу.
"У червні в Україну завезено на 70% більше дизеля, ніж у травні , - розповів Сіренко. - Основний канал поставки - автомобільний транспорт. Операторам ринку довелося докласти значних зусиль для того, щоб організувати перевезення, оскільки раніше автотранспорт для імпорту використовувався дуже мало. Автомобілями завозилося близько 20-25% зрідженого газу, а бензин та дизель перевозили буквально одиничні машини. Зараз операторам вдалося забезпечити практично безперервний потік бензовозів.
За словами експерта, основний потік пального генерують великі оператори ринку, власники розгалужених мереж АЗС.
Проте в останні тижні до процесу постачання активно включаються невеликі підприємства - окремі АЗС або мережі, що мають кілька точок. Оформивши власні бензовози для міжнародних перевезень вони самостійно забезпечують себе пальним. Поштовхом для цього стали завищені ціни на оптовому ринку пального. Так у квітні-травні вартість дизеля сягала 65-70 гривень за літр і значно перевищувала роздрібні ціни.
"Тому замість того, щоб купувати пальне на вітчизняному оптовому ринку, дрібні постачальники почали їздити за кордон, де його можна придбати по 35-40 гривень, – каже Олександр Сіренко. – Ще близько 5 гривень витрачається на логістику. За нинішніх роздрібних цін (станом на кінець червня, середня ціна дизпалива становила 56-58 гривень за літр – "Апостроф") це дає можливість отримувати значний прибуток.
Більше читайте у матеріалі - Бензин - на паузі: що відбувається на ринку автомобільного палива України