На тлі зростання цін на російський газ в Європі, будівництва газопроводу "Північний потік-2", а також укладення між Угорщиною та Росією контракту з доставки газу в обхід України, наша країна втрачає свою значимість як головного транзитера "блакитного палива" з РФ в країни Європи. А через падіння тиску в українській "трубі" можуть постраждати деякі регіони країни.
Про це в коментарі "Апострофу" розповів керівник спеціальних проектів науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев.
Особливість вітчизняної газотранспортної системи (ГТС), побудованої ще за часів СРСР, полягає в тому, що магістральні і розподільчі газопроводи об'єднані в одну мережу. Через це тиск газу у кінцевих споживачів в регіонах України залежить від тиску в магістральній трубі.
Водночас обсяги транзиту російського газу по українській ГТС в Європу поступово зменшуються і процес цей буде тривати. Як зазначає експерт Геннадій Рябцев, через три роки, коли термін нинішнього контракту з РФ добіжить кінця, транзит може скоротитися до 15-20 млрд кубометрів на рік. Це неминуче призведе до зниження тиску в магістральних трубах, в результаті чого може скластися ситуація, за якої цілі регіони на півдні і сході України можуть залишитися без газу через недостатній тиск в системі.
Тому керівництво НАК "Нафтогазу України" мало організувати переобладнання розподільних газопроводів для того, щоб забезпечити безперебійні поставки газу споживачам на всій території України. Однак на сьогодні відповідні плани, хоча і обговорюються, але не реалізуються - це може в майбутньому обернутися значними проблемами при забезпеченні газом українських споживачів.
Також не можна забувати про те, що "Нафтогаз" за керівництва Андрія Коболєва і Юрія Вітренка провалив програму збільшення видобутку газу, яка насправді навіть скорочується останнім часом.
Самозабезпечення України власним газом, яке передбачала урядова програма, можливо, не вирішило б усіх проблем енергобезпеки держави, але, безумовно, істотно зменшило б їх кількість.
Читайте повністю матеріал на "Апострофі": Газ із Росії в обхід України: хто винен і що робити