RU  UA  EN

Субота, 2 листопада
  • НБУ:USD 40.95
  • НБУ:EUR 44.25
НБУ:USD  40.95
Бізнес

Паливна війна з Росією: чи буде на автозаправках України армагеддон

Поставки дизельного палива з РФ можуть скоротитися майже вдвічі

Поставки дизельного палива з РФ можуть скоротитися майже вдвічі Фото: gettyimages.com

Найбільший імпортер російського дизельного палива в Україні призупинив поставки через введення з 1 серпня спеціальних мит на енергоносії з РФ. "Апостроф" з'ясував, як це позначиться на цінах на автозаправних станціях, і чи чекати колапсу на вітчизняному ринку нафтопродуктів.

В Україні з 1 серпня введено спеціальні мита на імпорт із Росії дизельного палива (ДП) і скрапленого газу (ЗВГ), що постачаються трубопровідним транспортом. Мито на ДП становить 3,75% від митної вартості товару, а з 1 жовтня вона збільшиться до 4%. На ЗВГ мито встановлено на рівні 1,75% від митної вартості товару, і з 1 жовтня вона виросте до 3%.

Такий крок був зроблений у відповідь на введення обмежень на поставки енергоносіїв з РФ в Україну з 1 червня цього року. Росія не заборонила експорт цих товарів, але він може здійснюватися тільки за спеціальними дозволами.

Рекордний імпорт

Україна практично не закуповує в РФ бензин, а ось частка російського автогазу (приблизно 35%) і дизпалива (більш як 40%) для нашого ринку значна, а тому будь-яке серйозне скорочення імпорту з цього напряму може призвести до утворення дефіциту на вітчизняному ринку.

І перший "дзвінок" вже, до речі, продзвенів: після введення мит найбільший імпортер дизеля в Україні - Wexler Group - заявив про припинення поставок.

Втім, говорити про те, що Wexler пішов із українського ринку, неправильно: компанія готова поставляти паливо в Україну, але трейдери не хочуть його купувати за ціною, яка збільшилася (на розмір спецмита), заявив в коментарі "Апострофу" директор консалтингової групи "А-95 "Сергій Куюн. За його словами, "магістраль" призупинила роботу, тому що трейдери відмовилися купувати паливо з націнкою. "На ринку маса нафтопродуктів, завезених раніше, до того ж - маса пропозицій безмитних, тобто на ринку були більш цікаві пропозиції", - підкреслив Куюн. Він уточнив, що в липні напередодні введення мит, в Україну було завезено дуже багато нафтопродуктів, зокрема з Росії.

Як розповів виданню аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко, дійсно, можна говорити про рекордні поставки палива в Україну в минулому місяці. Так, за його даними, було імпортовано 658,5 тисяч тонн ДП, що майже на 20% більше, ніж в липні 2018 року, і на 45% більше, ніж в червні 2019 року, і це - рекорд за всю історію України. Що стосується автогазу, з яким таких проблем, як з дизелем, поки не спостерігається, то його в липні завезли близько 160 тисяч тонн, при тому, що стандартно це - 120 тисяч тонн на місяць.
"Ми зараз залиті по вуха. Можемо навіть задовольнити споживання Молдови", - говорить Сіренко.

Комфортні ціни

Надлишок нафтопродуктів позначається і на ціні. Автогаз дешевшає, і зараз його вартість в роздробі наближається до 11,5 гривні/літр. Не відстають бензин і навіть дизельне паливо, яке продається в середньому по 28 гривень/літр. За словами Олександра Сіренка, ще зовсім недавно бензин коштував 35 гривень/літр, а зараз його роздрібна ціна нижче 30 гривень, при тому, що (АЗС) могли б з прибутком його продавати і по 27 гривень. Але, оператори не поспішають знижувати ціни внаслідок падіння світових цін на нафту, тому що "ніхто цим питанням не займається" (мова про антимонопольні органи), а споживач вже до таких цін звик.

За словами Сергія Куюна, зовнішні ціни на нафтопродукти дійсно значно знижуються - з початку серпня вони упали майже на 10%.

"Зовнішні ціни на нафтопродукти дійсно значно знижуються - з початку серпня вони впали майже на 10%" Фото: pixabay.com

Як відомо, вартість палива на вітчизняному ринку визначається низкою факторів. Це, в першу чергу, світові котирування нафти і валютний курс. Що стосується цін на нафту, то вони останнім часом падають, а курс гривні до долара помітно зміцнився. Власне, тому ціни на АЗС знижуються, хоч і не так, як хотілося б.

Але є і третій, також важливий фактор - наявність (або відсутність) самого ресурсу на ринку. І тут через певний час можуть відбутися деякі зміни.

Мова, звичайно ж, про скорочення імпорту дизельного палива. Днями представник президента в Кабінеті міністрів Андрій Герус спрогнозував, що поставки російського дизеля по трубопроводу в серпні обваляться з близько 200 тисяч тонн до 100 тисяч тонн, тобто вдвічі.

Не допустити колапсу

Але чи можна говорити про те, що найближчим часом Україна зіткнеться з дефіцитом палива?

"У найближчі три тижні такі ризики відсутні, тому ні про який колапс мова не йде. Але в перспективі, звичайно, ж колапс може статися, тому що запаси з'їдаються", - зазначив Олександр Сіренко.

Сергій Куюн згоден із такою оцінкою. За його словами, у серпні не очікується ніяких катаклізмів, проте може виникнути напруженість у вересні: "Це - піковий місяць в році щодо споживання, крім того, запаси до цього часу вже будуть "під'їдені".

І що тоді? Українці вже через місяць, а то й раніше, залишаться без палива, принаймні дизельного? Цього можна уникнути, адже існують альтернативні джерела поставок. Перш за все - морем.

Але тут з'являється питання ціни. "Через логістику вона може бути вище в середньому на 100 доларів/тонна", - говорить Олександр Сіренко. За його словами, в роздробі зростання цін у зв'язку з цим буде близько 2 гривень/літр. "З огляду на те, що у нас зараз різниця між дрібним оптом і роздробом - в середньому 8 гривень, то, думаю, ці 2 гривні "з'їдяться" і залишаться непоміченими", - додав експерт.

Однак є проблема іншого роду - чи впораються українські порти зі збільшенням обсягу морських поставок?

"За нашими розрахунками, через порти потрібно буде привезти рекордний обсяг палива - від 150 до 200 тисяч тонн. Ми уточнюємо прогноз, але в будь-якому випадку, це - дуже багато. Для порівняння - рекордний обсяг поставки морем був у 2015 році, і становив він 122 тисячі тонн на місяць", - розповів Сергій Куюн.

"Через порти потрібно буде привезти рекордний обсяг палива - від 150 до 200 тисяч тонн" Фото: pixabay.com

При цьому, за його словами, збільшуються поставки дизельного палива залізницею, на які не поширюються спецмита: "Те, що йшло по "трубі" до Новоград-Волинського на Житомирщині, тепер йде до Гомеля в Білорусі, там перевалюється у вагони-цистерни і заходить в Україну безмитно. Тобто тут теж великий потенціал із нарощування поставок".

Без Росії

Як зазначив Олександр Сіренко, нинішня ситуація без перебільшення схвилювала світовий торговельний ринок нафтопродуктів, і до нас "стукають" найрізноманітніші компанії. Так, за його словами, з усіх чотирьох НПЗ Греції в Україну поставляється дизельне паливо та авіагас. Що стосується скрапленого газу, то щодо нього збільшуються поставки з Казахстану.

При цьому в самій Україні з номінально шести нафтопереробних заводів працює лише один - Кременчуцький НПЗ, що перебуває під контролем групи "Приват" Ігоря Коломойського (є ще Шебелинський газопереробний завод у Харківській області, який належить держкомпанії "Укргазвидобування", і на якому виробляється бензин А-95). Вітчизняні заводи просто не витримали конкуренцію, зокрема з російськими НПЗ. Не в останню чергу, зусиллями РФ, яка створила пільгові умови для власних підприємств, зазначив Олександр Сіренко.

Експерт вважає, що Кременчуцький НПЗ цілком в змозі збільшити виробництво дизельного палива, правда, на це буде потрібно приблизно півроку.

До речі, як нещодавно повідомив нинішній міністр інфраструктури Володимир Омелян, його відомство запропонувало бізнесу подати пропозиції щодо відновлення роботи українських НПЗ. Втім, чи вийде щось з цієї затії, поки сказати важко.

У цілому ж, незважаючи на те, що сформована на ринку ситуація поки досить невизначена, можна констатувати, що альтернатива російським поставкам енергоносіїв в Україну є, і така, багато в чому вимушена диверсифікація, в кінцевому рахунку - і вже не вперше - знижує залежність нашої країни від Росії.

Читайте також

Міні-електростанції у всі міста: як Україні убезпечити енерго­інфраструктру від ворожих обстрілів

Мала розподілена генерація в Україні цієї зими стане важливим фактором забезпечення енергобезпеки

«Це просто абсурд». Як Україна допомагає фінансувати бюджет війни проти себе

Україна, продовжуючи транзит російських нафти та газу до Угорщини та Словаччини, по суті фінансує війну проти самої себе

Потрібно готуватися до довгих годин без світла - радник прем'єр-міністра

До зими в Україні необхідно відновити максимальну кількість енергооб'єктів, створити розподілену генерацію та наростити імпорт