RU  UA

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00

Блокада ОРДЛО: цілилися у бойовиків, а влучили в Україну

Влада повинна терміново припинити протиправні дії активістів, і розблокувати паралізовані ділянки залізниці

Влада повинна терміново припинити протиправні дії активістів, і розблокувати паралізовані ділянки залізниці Учасники блокади перекрили залізничні шляхи в Донецькій області Фото: Facebook / Штаб блокади торгівлі з окупантами

Торгівельна блокада окупованих територій Донбасу, схоже, входить в гарячу фазу. Активісти економічної ізоляції вже розпочали сутички з правоохоронцями, однак не збираються залишати свої імпровізовані блокпости. А в цей час металургійні підприємства країни, які пов'язані технологічним ланцюжком з заводами на непідконтрольній території, можуть виявитися на межі зупинки. Чим загрожує Україні тривала блокада Донбасу, розбирався "Апостроф".

Бійки з поліцією

Нагадаємо, що двостороннє ембарго окупованим територіям колишні бійці добровольчих батальйонів "Айдар" та "Донбас" оголосили в кінці грудня 2016 року. Ветерани добробатів поставили бойовикам жорсткий ультиматум: або звільнення всіх полонених, або припинення торговельних зв'язків з окупованими територіями. Лідери невизнаних "республік" не пішли на поступки активістам, і ветерани разом з депутатами від "Самопомочі" виконали свою обіцянку, і заблокували залізничне сполучення з ОРДЛО.

Зараз активісти утримують під своїм контролем два блокадних пункту: "Редут Богдана", який паралізує рух промислових вантажів на ділянці залізниці Луганськ-Попасна в районі міста Золоте і редут "Запоріжжя", який перекриває залізничне сполучення Курдюмівка-Горлівка. Йти зі своїх позицій ветерани АТО не збираються. Правда, екс-комбат "Айдару" Сергій Мельничук заявив, що люди, які дійсно брали участь в бойових діях, зараз не беруть участь в блокаді. "Це люди, які перебували в тилу і займалися протиправними діями під час АТО — вони займалися мародерством", — підкреслив нардеп.

Поліція Луганської області порушила кримінальну справу за статтею 279 "Блокування транспортних комунікацій", однак вплинути на активістів і змусити їх розблокувати шляхи так і не змогла. Більш того, учасники блокади 6 лютого вирішили перекрити ще й автомобільну дорогу Костянтинівка — Бахмут. "Невідомі в камуфляжному одязі з дерев'яними колами, які були пристосовані для того, щоб ними можна було наносити удари, перекрили дорогу в обох напрямках. Це призвело до великого скупчення автотранспорту — як військового призначення, так і спеціальних служб, в тому числі і медичного призначення, — пояснив глава поліції Донецької області В'ячеслав Аброськін. — Люди, які блокували рух транспорту, були всі встановлені. Всього близько 28 чоловік. Серед них є як раніше судимі, так і особи без постійного адреси проживання".

Поліції вдалося розблокувати трасу, проте зав'язалася бійка, під час якої правоохоронцям довелося застосувати спецзасоби.

Удар по Україні

Основний вантаж, який після початку блокади став обмежено надходити з окупованого Донбасу — це антрацит. Саме вугіллям цієї марки "годуються" більшість українських ТЕС. За словами міністра енергетики та вугільної промисловості України Ігоря Насалика, якщо територія блокади буде розширюватися, вже в березні в країні можливі почергові відключення електроенергії. "Якщо буде повністю перекрита зона АТО, я можу підтвердити, що ми перейдемо до почергових відключень і до обмежень. У нас розроблено графік. На тих запасах, які у нас є, ми можемо протриматися приблизно до кінця березня. Але у зв'язку з тим, що антрацитову групу ми можемо диверсифікувати поставками і з ПАР, і Австралії, і Китаю, час поставки як мінімум 50-55 днів, розрив ми повинні компенсувати чимось, і ця компенсація можлива за рахунок обмежень генерації ", — зазначив Насалик.

Але закордонні антрацити обійдуться Україні дорожче. За оцінками експертів країна переплатить близько 20 доларів на тонні. Та й платити за таке вугілля доведеться не в гривні, а у валюті. "Очевидно, що блокада не в інтересах України. Наша теплова енергетика активно споживає це вугілля. Блокування поставок вугілля, звичайно, завдасть невеликого збитку ДНР і ЛНР, але набагато більший збиток буде завдано Україні", — розповів "Апострофу" екс-міністр економіки Віктор Суслов.

Активісти блокади запевняють, що краще вже переплатити, ніж торгувати з окупантами. У свою чергу Насалик відзначає, що говорити про "торгівлю з окупантами" некоректно, адже шахти ОРДЛО, з яких йде вугілля в країну, перереєстровані в Україні. "Антрацитове вугілля, що поставляється із зони АТО, проводиться на українських шахтах, зареєстрованих на українській території", — підкреслив Насалик.

Та ж історія з іншими підприємствами на окупованих територіях регіону. Наприклад, Єнакіївський металургійний завод і його філія в Макіївці або Алчевський меткомбінат. Ці підприємства офіційно перереєстровані в Україні і платять податки в державний бюджет. А зважаючи на той факт, що бюджет-2017 і так прийнято з дефіцитом в 77,5 мільярдів гривень, недоотримання надходжень від великих платників податків, якими є промислові підприємства, загрожує для країни скороченням фінансування, наприклад, армії чи сфери охорони здоров'я.

"В умовах, коли наша країна знаходиться і так в важкому енергетичному положенні, такий удар автоматично позначиться на промисловості, адже почергові відключення означають неможливість роботи багатьох промислових підприємств", — додав Суслов.

Перебої в роботі промислових підприємств гірничо-металургійного комплексу можуть підірвати і курс національної валюти по відношенню до долара. Справа в тому, що переважна більшість продукції промислових підприємств йде на експорт. Як це працює: залізну руду металургійні підприємства на окупованій території отримують від гірничо-збагачувальних комбінатів України. Потім продукцію з цієї руди меткомбінати відправляють назад в Україну, а потім експортують по всьому світу. Відповідно держава може недорахуватися валютних надходжень в країну, а це девальвація гривні, яка автоматично тягне за собою зростання споживчих цін і падіння загального рівня життя українців.

Крім того, порушується технологічний ланцюжок, який десятиліттями формувався на Донбасі. "Наприклад, вугілля на Авдіївський коксохім йде з шахти, яка знаходиться під контролем ДНР, а коксохімзавод доставляє кокс в Маріуполь на ММК Ілліча. Потрібно розуміти, що металургійні, коксохімічні і хімічні заводи, шахти, заводи важкого машинобудування, які знаходяться по обидві сторони лінії розмежування, без залізниці функціонувати нездатні. Автомобільними перевезеннями цю проблему не вирішити", — пояснив "Апострофу" ситуацію доктор економічних наук Юрій Макогон.

Під удар вже у найближчій перспективі можуть потрапити містоутворюючі комбінати прифронтового Маріуполя — ММК Ілліча і "Азовсталь", на яких працюють тисячі місцевих жителів. За оцінками експертів, щомісяця з неконтрольованих територій на ці підприємства надходить близько 60 тисяч тонн коксованого вугілля, 35 тисяч тонн коксу, понад 40 тисяч тонн антрациту. Якщо меткомбінати залишаться без цієї сировини, його доведеться імпортувати, а це позначиться на собівартості готової продукції, а значить і попиті на неї. "Хоча звідки імпортувати цю сировину? Чи не з Росії ж його завозити. Це не варіант. Звідки тоді його возити?" — скаржиться "Апострофу" глава федерації металургів України Сергій Біленький.

Питання до Порошенка

Експерти, опитані "Апострофом", запевняють, що влада повинна терміново припинити протиправні дії активістів, і розблокувати паралізовані ділянки залізниці.

"Владі зараз не залишається нічого іншого, окрім як вирішити цю проблему, краще звичайно політичним шляхом. Я не думаю, що ті, хто організовує блокаду, не здатні зрозуміти економічних аргументів. Якщо вони свідомо не хочуть їх чути, влада повинна застосувати силове розблокування і забезпечити стабільне постачання вугілля на українські електростанції. Тим більше, що за прогнозом, у нас ще не менше місяця триматимуться мінусові температури і затяжна холодна зима. Сподіватися на те, що можна просто відключити електростанції і після цього вижити неможливо", — говорить Віктор Суслов.

У свою чергу Сергій Біленький зазначає, що складні моменти необхідно вирішувати під час переговорів. "Всі підприємства на непідконтрольній території, які пройшли перереєстрацію, працюють в законодавчому полі України. Якщо когось є питання, що вони взагалі не можуть там працювати, це потрібно вирішувати цивілізованим, законодавчим шляхом, а не просто порушувати закони, блокуючи залізницю", — резюмував глава федерації металургів.

Тепер своє слово повинні сказати президент Петро Порошенко, глава Кабміну Володимир Гройсман та секретар РНБО Олександр Турчинов. Саме до них профспілки гірників і металургів України звернулися у відкритому листі з вимогою розібратися в ситуації.

Читайте також

Не лише чорнозем: чим багата українська земля, та які її ресурси можуть зацікавити союзників

Найбільш перспективними з точки зору інвестицій в Україні є родовища літію, титану та графіту

Дональд Трамп знову стане президентом США: як це позначиться на світовій економіці

Другий президентський термін Дональда Трампа ознаменується торговими війнами, турбулентністю та зниженням цін на нафту

В Росії не можуть зупинити інфляцію: чи чекати на кризу в 2025 році

Росія найближчим часом може увійти у стагфляцію, є ризик настання повноцінної економічної кризи