RU  UA

Середа, 18 грудня
  • НБУ:USD 41.50
  • НБУ:EUR 43.35
НБУ:USD  41.50

В Україні запрацює ринок електро­енергії: що буде з тарифами за світло

Зеленський пропонує відкласти введення ринку на рік, але Рада його не підтримає

Зеленський пропонує відкласти введення ринку на рік, але Рада його не підтримає Фото: wesgar.com

В Україні з 1 липня, якщо не станеться дива, почне функціонувати ринок електроенергії. В останні перед лібералізацією електроенергетичної сфери місяці активізувалася дискусія про нібито неготовність до впровадження ринкової моделі. Так, одним з головних ризиків називається можливе зростання тарифів на електрику для населення. "Апостроф" розбирався, чого чекати українцям.

З 1 липня в Україні повинен почати функціонувати ринок електроенергії. Це обумовлено раніше прийнятим законом "Про ринок електроенергії". Лібералізація українського ринку буде здійснюватися за європейською моделлю, зокрема, відповідно до Третього енергопакету ЄС, який спрямований на руйнування монополій постачальників енергоносіїв. З впровадженням ринку електроенергії безпосередньо пов'язане виділення нашій країні макрофінансової допомоги Євросоюзу у розмірі 500 мільйонів євро.

Однак у міру наближення часу "Ч", в експертному середовищі все більше з'являється думок про те, що країна не готова до введення повноцінного ринку електроенергії. Мова не тільки про вітчизняних фахівців, яких можна було б запідозрити в лобізмі чиїхось інтересів. Так, за перенесення термінів введення ринку електроенергії висловлювалися такі іноземні кредитори України, як Всесвітній банк (ВБ), Європейський інвестиційний банк (ЄІБ), Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР).

Крім того, державне підприємство "Укренерго", яке відповідає за цілісність і надійне функціонування Об'єднаної енергосистеми України, попереджає про ризик маніпуляцій з боку монополістів ринку, що може призвести до неконтрольованого зростання цін на електроенергію. "Більше 75% всієї електроенергії припадає на двох учасників ринку - ДП "НАЕК "Енергоатом" і групу компаній ДТЕК ", - заявили в "Укренерго".

Без варіантів

Про ризик зростання тарифів кажуть багато фахівців. Цей же момент зазначений і в пояснювальній записці до президентського законопроекту, яким пропонується відтермінувати введення ринку електроенергії на рік - до 1 липня 2020 року. У документі йдеться, що "при оптимістичному варіанті", ціна на електроенергію зросте на 20-30%, а при песимістичному - в рази.

У пояснювальній записці також зазначається, що досі не прийняті "необхідні нормативно-правові акти для імплементації" закону про ринок електроенергії, "не врегульовані взаємовідносини між учасниками ринку" в плані комерційного обліку електроенергії. Також, на думку президента, "програмно-технічні комплекси учасників ринку електроенергії не готові до переходу на нову модель". У документі вказані ще деякі моменти, пов'язані, зокрема, з тарифоутворенням, перехресним субсидуванням споживачів і непогашеними боргами за спожиту електроенергію, що може створити ризики для функціонування ринку електроенергії.

Раніше до Верховної Ради був поданий інший законопроект, яким також пропонувалося відкласти лібералізацію ринку - але на кілька місяців, а не рік.

До речі, в ЄБРР також вважають за доцільне відкласти введення ринку не більше, ніж на кілька місяців. "Якщо відкласти на рік реформу, то особливо у зовнішніх гравців, які приносять не тільки гроші, але й технології, пропаде інтерес до ринку", - пояснив старший радник із зовнішніх зв'язків банку Антон Усов.

У свою чергу, представник Європейської комісії Торстен Воллерт, висловив думку, що ринок електроенергії в Україні можна вводити поетапно. А Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) рекомендує запуск ринку в "безпечному режимі", тобто з певними обмеженнями на перехідний період, що дозволить мінімізувати ризики.

Однак схоже, вже ніщо не змінить ситуацію, і ринок електроенергії набуде чинності 1 липня 2019 року. Президентський законопроект надійшов до парламенту 10 червня, а 12 червня він був переданий на ознайомлення до профільного комітету Ради з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки. З огляду на те, що останній тиждень червня в парламенті буде непленарним, шансів на те, що народні обранці розглянуть документ, не кажучи вже про те, щоб прийняти його в цілому як закон, мізерні.

Це розуміють і в команді президента. "95% - що запуститься новий ринок, 5% - що відтермінують", - сказав "Апострофу" радник президента і його представник в Кабінеті міністрів Андрій Герус, який є одним з найбільш активних прихильників відстрочки лібералізації ринку електроенергії.

Тим часом, Кабінет міністрів рапортує про готовність до впровадження ринку електроенергії з 1 липня. За словами прем'єр-міністра Володимира Гройсмана, інших варіантів, "крім як вводити його", на сьогодні немає.

Теорія та практика

Чого ж чекати українцям, якщо ринок дійсно запрацює з липня?

За словами президента Центру глобалістики "Стратегія XXI" Михайла Гончара, суть реформи полягає в тому, що у споживачів з'явиться можливість укладати прямі договори на поставку електроенергії з постачальниками. Він нагадав, що зараз діє монополія обленерго.

"Після впровадження моделі ринку обленерго продовжать своє існування, але вже як компанії, які надають сервісні послуги і не мають права зловживати своїм монопольним становищем. З'являється конкурентне середовище, починають конкурувати трейдери і мінімізується можливість завищення цін", - розповів він "Апострофу".

Але це теорія. Практика, на жаль, дещо інша. "Процес, насправді, буде йти в іншу сторону: буде підвищення тарифів", - сказав Гончар. Він пояснив, що це пов'язано з фактичною монополізацією ринку електроенергії в Україні.

При цьому експерт сумнівається, що тарифи злетять, як це пророкують деякі експерти: "Ріст буде, я в цьому особливо не сумніваюся, особливо в умовах "каламутної води" багато хто почне цю ситуацію використовувати - мовляв, це не ми, це ринок".

Можливо тарифи й не зростуть. Принаймні, про це заявив прем'єр Володимир Гройсман. За його словами, ціни на електроенергію для населення і промисловості в зв'язку з лібералізацією ринку рости не будуть.

Технічно це питання вирішується через Положення про соціальні зобов'язання (ПСО). Схожий механізм на сьогодні діє на ринку газу - відповідні функції ПСО покладені на НАК "Нафтогаз України", яка продає паливо для потреб населення за регульованим тарифом. Різниця між цим тарифом і ринковою вартістю холдингу погашається з бюджету. У випадку з електроенергією, оператором ПСО буде держпідприємство "Гарантований покупець".

До речі, Володимир Зеленський недавно провів зустріч з найбагатшим українцем Рінатом Ахметовим, який зосередив у своїх руках значні активи з генерації та постачання електроенергії. "Те, що ми скасовуємо "Роттердам +" (скандальна формула ціноутворення на вугілля, -" Апостроф "), всі про це знають, і це буде. І буде демонополізація, і пан Ахметов це чув, ДТЕК я маю на увазі. І всі в цілому це розуміють", - сказав президент журналістам. Разом з тим, один з українських телеграм-каналів повідомив з посиланням на джерела, що темою розмови президента з олігархом нібито було зниження тарифів на електроенергію приблизно на 10-15%.

Погано контрольовані процеси

Але наскільки країна, в принципі, готова до запровадження ринку електроенергії?

Директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко в розмові з "Апострофом" висловив думку, що залишається ще багато невирішених питань.

"Існує дуже багато проблем з запуском ринку. В першу чергу, - це необхідність величезних дотацій для населення, оскільки не була запущена система адресних субсидій, не була запущена система поступового підвищення цін. Плюс - необхідність субсидування "зеленої" енергетики (в Україні діє особливий "зелений" тариф вище ринкового, за яким держава купує у виробників "зелену" електроенергію. Тариф застосовується з метою стимулювання розвитку в країні альтернативної енергетики, - "Апостроф")", - пояснив Омельченко.

Як зазначив в коментарі "Апострофу" директор спецпроектів науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев, на сьогодні немає ніяких перешкод для введення нових правил в електроенергетичній сфері, "але введення нових правил може призвести до виникнення і загострення проблем".

Серед таких проблем він назвав "неврегульованість відносин у низці сегментів ринку", неузгодженість в нормативно-правовій базі у цій сфері, в результаті чого "будуть виникати складнощі у взаєморозрахунках, взаємозаліках, продажах", перехресне субсидування, борги.

"З'явилася і нова проблема ПСО - зобов'язання з постачання електроенергії населенню абсолютно непродумані", - пояснив Рябцев.

Крім того, не протестоване у повному обсязі програмно-апаратне забезпечення, яке супроводжує весь процес, - "потрібно водити якісь дані, а для цього потрібні кваліфіковані оператори, і на місцях дуже обмежена кількість людей знає, які кнопочки тикати".

Михайло Гончар погоджується, що про повну готовність до ринку говорити не доводиться. При цьому він бачить ризики дещо в іншій площині.

"В умовах відсутності консенсусу, а іноді і відвертої конфронтації (між президентом і Верховною Радою, а також різними політичними і бізнес-групами, - "Апостроф") ситуація може ставати некерованою. А в умовах хаосу, коли кожен буде робити все, що хоче, почнуться погано контрольовані процеси, і це призведе до дискредитації нової моделі ринку. Опоненти будуть звинувачувати один одного у провалі реформи", - вважає Гончар.

Буде як в Польщі

Говорячи про ініціативу відтермінування впровадження ринку електроенергії, Михайло Гончар вважає, що вона пов'язана з тим, що "новим голодним" просто потрібен час, щоб переформатувати існуючі схеми під себе.

"Як мені здається, зараз всі ці речі, пов'язані зі спробами відкласти введення ринку електроенергії, викликані тим, щоб виграти час і домовитися (з іншими гравцями ринку), як далі працювати, імплементувати реформу "європейського зразка", при цьому зберігши (і, бажано, примноживши) свої доходи", - сказав фахівець.

Можна відкласти введення ринку на місяць, півроку, рік, але результат буде таким же - "через рік знову з'явиться необхідність щось переглянути, доопрацювати, доімплементувати".

Гончар зазначив, що схожа ситуація була і з ринком газу (закон "Про ринок природного газу" вступив в силу з 1 жовтня 2015 року, - "Апостроф").

"Очікувати ідеальної імплементації ні по ринку газу, ні по ринку електроенергії не доводиться. Її не було і в країнах Центральної Європи - там було багато зауважень з боку Єврокомісії з приводу того, що умови далеко не конкурентні. А у нас все ще складніше", - пояснив експерт.

Володимир Омельченко оцінює ситуацію аналогічним чином. За його словами, ринок електроенергії буде запущений в строк, але по ходу справи "буде коригуватися його робота".

"Це нормальна ситуація. Все залежить від того, яким чином уряд - старий і новий - зможе вдосконалити модель і оперативно реагувати на ті складнощі і, можливо, навіть кризові ситуації, які, безумовно, будуть виникати", - сказав фахівець. Резюмуючи сказане, він навів приклад Польщі, де теж "не все було гладко, але в процесі роботи ринку в перші роки в закон про ринок електричної енергії було внесено понад 50 правок".

Читайте також

Нічого особистого, просто бізнес: що потрібно для того, щоб Трамп вирішив захищати Україну від Путіна

Щоб США на чолі з Дональдом Трампом захищали Україну, наша країна має чимось зацікавити американців

НЕП по-українські: як держава збирається захищати бізнес від самої себе

Влада має знизити тиск на бізнес і провести детінізацію економіки, захист нацвиробника не повинен зашкодити конкуренції

Не лише чорнозем: чим багата українська земля, та які її ресурси можуть зацікавити союзників

Найбільш перспективними з точки зору інвестицій в Україні є родовища літію, титану та графіту