RU  UA

Субота, 2 листопада
  • НБУ:USD 40.95
  • НБУ:EUR 44.25
НБУ:USD  40.95

В Україні потрібно терміново "ремонтувати водопровід", а не ділити владу - Данило Гетманцев

Попереду складний шлях, який суспільство і влада мають пройти разом

Данило Гетманцев Данило Гетманцев Фото: УНІАН

Глава комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики ДАНИЛО ГЕТМАНЦЕВ є автором багатьох законодавчих ініціатив, які викликають неоднозначну реакцію як серед його колег у парламенті, так і у деяких груп населення. При цьому сам він наполягає, що його робота як народного депутата спрямована на "детінізацію" української економіки і, як наслідок, підвищення рівня життя громадян. "Апостроф" поспілкувався з одним з найбільш впливових нардепів пропрезидентської фракції "Слуга народу", акцентувавши особливу увагу на економічних питаннях.

- У 2020 році в бюджеті утворилася величезна діра. Дефіцит в 7,5% ВВП був запрограмований, тобто, очевидно, було розуміння, як він буде покриватися. Що сталося?

- Для того, щоб відповісти на це питання, потрібно проаналізувати цифри. У нас - перевиконання плану бюджету за доходами особливо за доходами, що збирає податкова. Однак виконання плану за запозиченнями в другій половині 2020 року було зірвано. За нього відповідав Мінфін. І навіть ті гроші, які вдалося залучити в грудні, не змогли врятувати ситуацію з невиконанням бюджету за видатками. Недовиконання плану ми бачили з липня, на що звертали увагу міністра фінансів (Сергія Марченка - "Апостроф") під час заслуховування на комітеті у вересні.

Завдання Міністерства якраз і полягає в тому, щоб брати гроші в борг - звичайно, за мінімальною ціною, але брати їх - щоб не було таких касових розривів, які ми бачили у вигляді мінімальних залишків на Єдиному казначейському рахунку в листопаді. Станом на 1 грудня виконання плану по видатках було 90,3%. Воно має покращитися в цілому за рік, але цифри все одно незадовільні, є недовиконання.

До речі, в цьому ж контексті ми маємо розглядати і питання співпраці з МВФ. Очевидно, що вичікувальна тактика в переговорах з МВФ себе не виправдала, мені здається, наша позиція в переговорах могла б бути більш проактивною. Упевнений, що команда зробила висновки на майбутнє.

- У держбюджеті 2021 року дефіцит менше, ніж в минулому, проте, він - немаленький. Чи не повториться цього року ситуація 2020 року?

- Ми повинні зробити все, щоб ця ситуація не повторилася. Але тут в контексті аналізу не тільки боргової політики, а, в цілому, в контексті аналізу нашої політики в сфері публічних фінансів, ми повинні, на мою думку, йти далі і за деревами бачити ліс, мислити і планувати стратегічно. Цього не вистачає в сфері публічних фінансів. І я зараз не стільки про Мінфіні, скільки про всю команду. У нас є кілька напрямків, які ми не дотягли в 2020 році. Бюро економічної безпеки не створено, але ж очевидно, що силами податкової міліції неможливо вивести з "тіні", наприклад, алкоголь або тютюн. Це - фантастика. Податкова амністія. Її необхідно проводити вже в 2021 році, адже антіБЕПС (від англійського BEPS, base erosion and profit shifting - боротьба з розмиванням бази оподаткування та виведенням прибутку з-під оподаткування - "Апостроф") і міжнародний обмін податковою інформацією вже на порозі! І без податкової амністії не буде реального виведення економіки з "тіні". Тепер - реформування оподаткування доходів. Скільки ми про це говоримо! Адже це необхідно робити, щоб вивести з "тіні" зарплати. Податок на виведений капітал ...

Зрозуміло, що криза змістила пріоритети. Однак, навіть під час кризи ми не повинні настільки концентруватися на вирішенні нагальних проблем в сфері публічних фінансів, не думаючи про середньострокову перспективу, хоча б п'ятирічну, хоч трирічну.

Ми декларували ще рік тому, що в три-чотирирічній перспективі ми відмовимося від фінансування Міжнародного валютного фонду, повернемо борги і будемо використовувати методи залучення коштів, які використовують розвинені країни світу, - звичайне боргове фінансування шляхом розміщення бондів та ОВДП. Зрозуміло, що ковід нам трохи сплутав карти. Проте, не відбулося катастрофи - ми втратили менше, ніж втратили наші сусіди, ніж втратила Європа, ніж втратила Америка. Завдяки зусиллям Нацбанку у нас хороші макрофінансові показники, у нас фінансова стабільність і безпрецедентна для кризи інфляція. Ми впали, за експертними оцінками, на 4,7-4,8%, хоча МВФ нам прогнозував 8%, Нацбанк - 6%. Можна згадати кризу 2009 року, коли ми впали більше, ніж інші країни світу - на 14,3%.

Національний банк УкраїниФото: bank.gov.ua

Тобто в цілому ми непогано пройшли кризу (якщо допустити, що вона закінчилася), і у нас непогана підстава для зростання. І це зростання має початися зі стратегії, узгодженої між усіма членами команди, що відповідають за різні напрямки - від медицини до фінансів, від оборони до спорту. Ми розуміємо необхідність збільшення медичного бюджету на 50 мільярдів гривень? Звісно! Ми розуміємо, що не втримаємо медиків в країні інакше, ніж істотним підвищенням зарплат? Так! Ми усвідомлюємо, що ці гроші неможливо взяти з повітря? Безперечно! Тоді, чому ми відкладаємо фіскалізацію на рік? Чому не можемо, врешті-решт, навести порядок на митниці? Очевидно, що величезний ресурс лежить в сфері детінізації, і ми зобов'язані ним скористатися.

Тому наша основна вимога до частини команди, яка працює у виконавчій владі, - це дуже глибока середньострокова аналітика, покроковий план дій. У частині Нацбанку вона є, а ось в частині Мінфіну ми, на жаль, її поки не бачимо. Зрозумійте, проблема навіть не в тому, як ми пройдемо наступний рік, - з МВФ, або без нього. Ми і без МВФ його пройдемо, хоч це і буде складніше. Питання в тому, щоб будь-який наш шлях був прорахований наперед в різних варіантах. І ми б не дивилися на МВФ як на рятувальне коло, а ставилися до нього як до одного з інструментів, який є у нас в наявності, і у якого, як і у всіх інших, є своя ціна.

- У зв'язку з вищесказаним - чи буде Верховна Рада ініціювати звільнення міністра фінансів, можливо, всього економічного блоку уряду?

- Мені б хотілося, щоб ми не дійшли до цього, і фінансово-економічний блок уряду, використовуючи, поза всяким сумнівом, корисний напрацьований досвід, сам вніс би корективи в свою роботу. Правда те, що досить багато питань до фінансово-економічному блоку є, вони нікуди не пішли і тільки посилилися. У вересні це питання виносилося на комітет, але ніякого рішення прийнято не було. За цей період часу помилок стало більше. Я не готовий зараз сказати, чи буде таке рішення. Мені хотілося б його уникнути.

- До митниці залишаються претензії. Керівники змінюються, а проблеми залишаються ...

- Це - очевидні речі. Вони тому і змінюються, що ніхто не може вирішити питання з припиненням великих контрабандних схем на митниці.

- Так, виходить, митниця безнадійна? Там ніколи не вдасться навести порядок?

- Не безнадійна. Тому і міняємо. Ми не робимо, як попередники, коли призначений керівник очолює всі ці процеси, які відбуваються на митниці, і прекрасно себе почуває. І, якщо за податковою, я вважаю, у нас було кілька позитивних кадрових рішень, і у нас дійсно є результат, то по митниці кадрові рішення були негативні. Це - одна з тих обіцянок, які нам не вдалося виконати в ті терміни, в які ми могли б це зробити. Якщо пам'ятаєте, міністр фінансів брав на себе особисту політичну відповідальність за ситуацію на митниці. Однак, звичайно, це помилка всієї команди. Однак, те, що відбувається на митниці зараз (призначення головою Держмитслужби Павла Рябікіна - "Апостроф"), мені хочеться вірити, що вперше ми почали рухатися вірним шляхом, і митниця отримала шанс.

- В останні роки в держбюджеті встановлюється занадто високий курс долара до гривні, через що зменшуються надходження від митниці. Це - некомпетентність чи якісь ігри?

- Це - помилка в прогнозах. Я не хочу давати оцінку компетентності. Прогноз робить Міністерство економіки, у нього є свої формули, а ми приймаємо цей курс як даність і від нього рахуємо бюджет. Те, що він не виправдав себе, це очевидно, особливо в першому кварталі 2019 року, і недонадходження від митниці в січні-березні 2020 року це - якраз помилка в курсі. Але в 2020 році, мені здається, він більше наближений до дійсності.

Фото: bank.gov.ua

- З листопада в Києві проходить акція підприємців SaveФОП. Основна вимога учасників акції - скасувати фіскалізацію. Не відстрочити, а саме скасувати.

- Це ж питання не тільки цих протестів. Це питання того, що у нас відбувається вже 30 років. Ми боремося, з'ясовуємо стосунки, щось ділимо, хоча ділити-то вже нема чого - як казав класик, "все вже вкрадено до нас". Ми вбиваємо свою країну 30 років, і це - може не самий вбивчий, але один з цих актів.

Я на ковіді (Данило Гетманцев перехворів коронавірусом наприкінці липня - на початку серпня - "Апостроф") переглянув старий радянський фільм "Тихий Дон", і мене вразило зіставлення першої сцени, коли показують хутір Татарський, якщо не помиляюся, який пашить добробутом, щасливих, заможних людей, доглянутих та нагодованих дітей, і самої останньої сцени, в якій головний герой - Григорій (Мелехов) повертається додому після багаторічної виснажливої і нищівної боротьби з такими ж козаками, незрозуміло за що, в той самий хутір, але вже в абсолютній розрусі, злиднях. І його зустрічає син в обірваній, старій одежинці біля перекошеного розбитого паркану. Вони вже перестали боротися за світле майбутнє - вони його отримали. Син і цей паркан - все, що залишилося у Григорія. Все інше він втратив в осатанілій братовбивчій боротьби. І я спроектував на те, що відбувається у нас зараз. Я не порівнюю з останніми роками Радянського Союзу і не маю на увазі війну на Сході - Боже упаси. Я говорю про те, що ми не в тому напрямку йдемо. Вони вбивали свою країну, поки не знищили себе самі. І ми це ж робимо зараз. Мітинги, скандали, завзята політична боротьба до крові - за що це все і для чого? Щоб поміняти чергову владу? Хіба не зрозуміло, що в цій країні потрібно терміново "ремонтувати водопровід", а не ділити владу?.. Зверніть увагу - розвинені країни творять свою економіку, своє майбутнє, домовляються, поступаючись особистим в інтересах загального. Що роблять бідні країни - воюють всередині, між собою. І чим бідніша країна, тим запекліше і жорсткіше конфлікт ... Хіба не очевидно, чийому прикладу нам необхідно слідувати?

Питання фіскалізації показове в цьому зв'язку. Ми вводимо норми, які є в усьому цивілізованому світі, і там вони присутні в більш жорсткій формі. Якщо ви вийдете з італійського кафе без чека, в відстані до 200 метрів вас може зупинити поліцейський, і, якщо у вас чека не буде, він може оштрафувати вас - споживача. Продавця теж оштрафують, але, в першу чергу, споживача. Якщо у вас працює незареєстрована людина, вас можуть взагалі позбавити права здійснювати підприємницьку діяльність. І так в багатьох країнах. Я далекий від того, щоб це вводити у нас, але ми ж маємо хоча б якось наближатися до цивілізованих правил гри. Що тут взагалі обговорювати? Ми що, не повинні вводити ті норми, які діють не в Європі, а в Білорусі, Росії, в Грузії? Грузія - ліберальна економіка, класні реформи, але у неї найжорсткіша фіскалізація. Причому електронна - за тим принципом, за яким ми ввели, але у них за гроші, а ми ввели безкоштовно, щоб прибрати взагалі будь-які маніпуляції.

Обговорювати, чи потрібні цивілізовані норми, які довели свою ефективність і правильність у всьому світі? Це - сюрреалізм. Театр абсурду. Причому всі розуміють, що це треба робити, але всі грають в гру - розгойдай владу на чому завгодно! Ми так вбиваємо свою країну, ділячи між собою те, чого не існує як цінності, адже державна влада - це засіб створення рівних правил, в тому числі і в бізнесі. Політичні дивіденди, рейтинги, навіть власність, за яку, можливо, якісь політичні сили між собою борються, - вона нічого не коштує в бідній країні. Невже ви не розумієте, що в країні, в якій є правила цивілізованої роботи, капіталізується вся власність, вартість праці зростає.

Ми - найбідніша країна Європи. Ми стрімко рухаємося до того паркану на хуторі в "Тихому Доні", і у нього (головного героя Григорія Мелехова) залишається єдина надія - його син. Від цього сльози навертаються - що ви зробили? І я хочу запитати: що ви робите зараз в Україні? Ви ж робите те ж саме.

Протест підприємцівФото: Апостроф / Олександр Гончаров

- Припустимо, протести поступово згаснуть. Але через рік підійде термін введення фіскалізації, яку відклали до 2022 року. Чи не буде так, що підприємці знову вийдуть на акції, і Верховна Рада відкладе її ще на рік?

- З таким підходом, як зараз, я цього не виключаю. Але я зроблю все можливе, щоб це не відбулося, щоб, врешті-решт, весь цей популізм пішов в історію. І я зараз говорю не тільки і не стільки про фіскалізацію. Але, якщо наша суспільна свідомість буде підтримувати політиків, які думають не про наступні покоління, не про народ і навіть не про майбутні вибори, а про рейтинг в наступному місяці, майбутнього у нашої країни немає.

- До речі, чи планується скасувати пільгове оподаткування для підприємців на рівні 5%?

- В Європі такого немає, і ми маємо одну з найбільш пільгових систем оподаткування, якщо не сказати саму пільгову. Але ні, відміняти не будемо - ми обіцяли на виборах не змінювати, тому не буде змінювати.

- Чи буде скасований військовий збір?

- Якщо говорити про реформу оподаткування доходів, то наша пропозиція, яку ми вже дуже глибоко обговорюємо, полягає в тому, щоб об'єднати військовий збір, єдиний соціальний внесок (ЄСВ) і податок на доходи фізичних осіб (ПДФО), зменшивши при цьому ефективну ставку податку на доходи з 34% до 30%, а потім протягом п'яти років зменшувати по 1% щороку - до 25%. Зараз ЄСВ платить роботодавець, ПДФО та військовий збір - працівник. Ми хочемо їх об'єднати і перевести його (новий податок) на працівника, але, щоб працівник не платив його зі своїх грошей, має бути пропорційно збільшена зарплата.

- Чи буде введена прогресивна шкала оподаткування доходів?

- Особисто я є прихильником прогресивної шкали оподаткування. Однак ми поки не збираємося приймати такі рішення з огляду на складності адміністрування. Якщо ми зараз хочемо спростити адміністрування, але вводимо прогресію, ми не досягаемо цієї мети.

- У програмі президента був пункт про податок на виведений капітал. Чи буде він введений в 2021 році?

- На сьогоднішній момент ми чекаємо від Кабінету міністрів остаточного рішення. Зі свого боку, я запропонував скористатися досвідом Польщі та ввести податок на виведений капітал (ПнВК) для середнього та малого бізнесу - з річним оборотом до 200 мільйонів гривень. Цим нововведенням ми хочемо підтримати розвиток середнього бізнесу, так як він потребує підтримки. Якщо говорити про великий бізнес, я, чесно кажучи, не розумію, чому ми повинні його підтримувати саме таким чином. Великий бізнес має платити податок на прибуток (замість якого планується ввести податок на виведений капітал - "Апостроф"), і, скажемо відверто, податок на прибуток справедливіше, ніж податок на виведений капітал, так як він дозволяє враховувати витрати, вести облік доходів і виокремити з них прибуток, який є об'єктом оподаткування. Тоді як податок на виведений капітал оподатковує форму (операцію), а не зміст, і тому він, звичайно ж, - є кроком назад в плані справедливості оподаткування. Чому великі компанії мають платити ПнВК? Для мене це нонсенс. Хоча я знаю, що основні лобісти (введення податку на виведений капітал) діють як раз в інтересах великих компаній. Тому і домовитися складно.

Якщо цей податок (за польською моделлю) "злетить", ми із задоволенням поширимо його на всю економіку. Але прошу звернути увагу, що ми вже ввели прискорену амортизацію, яка знімає основний біль з податку на прибуток: якщо ти купуєш основний засіб, ти можеш його амортизувати за два роки, а не за десять років, як це було раніше. У чому, по суті, звинувачують податок на прибуток? У тому, що це податок на інвестиції, тому що навіть реінвестуя прибуток, я як би з неї повинен заплатити податок шляхом амортизації, розтягнутої на роки. Ми це питання зняли вже. Ця норма вже працює.

Фото: pixabay.com

- В уряді кажуть про накопичувальний рівень пенсійної системи. Чи буде вона введена в 2021 році?

- Не буде. По-перше, це складний процес. Дай Бог, щоб у 2021 році вони до чогось домовилися. Я чесно скажу - я не беру участі в цих переговорах, в розробці концепту, тому що цим займається комітет соціальної політики і Кабмін. Але, з того, що я знаю, у них є кілька концепцій, є кілька спірних питань, і вони мають їх довести до кінця в 2021 році, щоб ввести, я не впевнений, що навіть з 2022 року - можливо, з 2023 року. Але основна проблема поки в тому, щоб розробити прийнятний концепт і прорахувати його.

- Загальне декларування і амністія капіталу. Чи буде прийматися це законодавство в цьому році, чи вступить воно в дію в 2021 році або з якоюсь відстрочкою?

- Ми чекаємо від президента проект закону. За домовленістю всередині нашої команди цей проект має внести президент, тому що амністія капіталів - це загальнонаціональний рух, і тут дуже важлива довіра до того, хто це робить, і я абсолютно згоден з тим, що ініціатором має бути президент, а ми повинні його ( законопроект) всіляко підтримувати і просувати, сприяти тому, щоб він реалізувався.

Текст був узгоджений ще влітку. Я припускав, що це (внесення до Верховної Ради) мало статися у вересні. Я вважаю, що немає жодних перешкод для того, щоб це реалізувати.

- Багато українців побоюються, що їм доведеться щось доплачувати за квартиру, або дачу, або машину, яку вони купили 10-20-30 років тому. Чи не виникнуть у відповідних органів питання до таких людей з приводу того, де вони взяли гроші на квартиру, дачу або машину?

- Давайте почнемо з того, що питання амністії - це взагалі не обов'язок платника, а право. І ні, ми не передбачаємо жодних норм щодо контролю за походженням коштів платника податків. Це - не про це. Ми даємо вам право легалізувати скільки-то тисяч доларів, які ви накопичили за все життя, і ви не зможете сказати, звідки вони.

- З них потрібно буде щось платити?

- Так, 5% (від відповідної суми). Але, якщо ви отримували "білу" зарплату, або платили податки з доходу, або отримували пільгований дохід (наприклад, спадок), вам не треба це легалізувати - це все вже легалізовано. Якщо ви купили нерухомість, продали нерухомість, це - теж все легалізовано. Але, якщо у вас є "чорні" гроші, які отримані з ухиленням від оподаткування, то амністія - якраз для вас. Це не означає, що, якщо ви цього не зробите, до вас через рік обов'язково прийдуть і скажуть: "Звідки у вас ці 50 тисяч доларів?", І, якщо ви не скажете, то у вас їх заберуть. Ні! У нас таких норм немає. Але, з іншого боку, ми не виключаємо таких питань в майбутньому при здійсненні тих чи інших операцій. Спробуйте зараз відкрити рахунок за кордоном - ви повинні будете довести походження грошей. І у нас так буде, повірте. Ми не уникнемо цього загальносвітового тренду. Тому людина, яка думає про майбутнє, не дворічне, а хоча б п'ятирічне, вона вже має прийняти рішення, чи брати участь в амністії.

Що стосується, наприклад, нерухомості, то ми говоримо, що ви самі як суб'єкт амністії даєте оцінку. Ми не вимагаємо навіть оцінювача. Ви вважаєте, що ваша квартира коштує 10 тисяч доларів, значить так її і декларуєте. Але, якщо ви будете її продавати, і продасте її не за 10 тисяч доларів, а за 100 тисяч доларів, то 90 тисяч доларів буде вашим доходом. Це - зміна, яку ми також хочемо внести в рамках реформи оподаткування доходів. Тобто тут палиця з двома кінцями - ніхто вас не перевіряє, скільки ви задекларуєте її зараз. Більш того, у нас буде мінімум, який і так буде легалізований, - в тих же обсягах, як і по податках на нерухоме майно: квартира - 60 квадратних метрів, будинок - 120 квадратних метрів, будинок плюс квартира - 180 квадратних метрів. Це автоматично є легалізованим.

Фото: pixabay.com

- Ми вже трохи торкнулися кадрових питань. Продовжу тему: чи буде парламент ініціювати відставку нинішнього уряду - в повному складі або частково?

- Колись це буде точно (посміхається).

- Але не найближчим часом?

- Поки це питання навіть не обговорюється.

- Зовсім недавно до Верховної Ради була внесена кандидатура Юрія Вітренка на посаду першого віце-прем'єра - міністра енергетики, але вона не була затверджена. При цьому далеко не всі члени фракції "Слуга народна" голосували "за". Чому провалили голосування щодо Вітренка, і чи буде повторна спроба його призначити?

- У депутатів було до нього багато питань.

- Вони залишаються?

- Я думаю, так. Я, чесно кажучи, не дуже розумію прем'єра, чому потрібно з таким фанатизмом просувати саме цю кандидатуру, яка не отримала підтримку в Раді - тобто Рада вже ж дала оцінку. Навіщо продовжувати цей рух? Я, чесно кажучи, голосував за Вітренка, я взагалі голосував за всіх, кого вони пропонували. Але у колег були питання по премії Вітренка, по суду з державою, щодо його колишньої активності або неактивності, пов'язаної з розвитком власного видобутку в "Нафтогазі", тому що він відповідав за цей напрямок. Не змогли переконати депутатів - навіщо зараз його призначати в.о. і знову його просувати? Я думаю, це дивне рішення. Я б його не приймав на місці прем'єр-міністра. Я б все-таки пошукав в 40-мільйонній країні ще одного фахівця в цій сфері, який би відповідав усім критеріям. Однак, це його, прем'єра, політична відповідальність, і його рішення, яке я приймаю.

- Як ви думаєте, в січні Вітренка затвердять на посаді?

- Я не виключаю.

- За неофіційною інформацією, Юрія Вітренка навіть можуть далі рухати в прем'єри ...

- Такі розмови ходять. Але, бачте, в нашій політичній кон'юнктурі я б так надовго не загадував. Тому що, на жаль, чи на щастя, багатоходівки в нашому політикумі, скоріше, не вдаються, ніж вдаються.

- Але у нього є шанси, хоча б теоретичні, отримати необхідні для цього голоси?

- Складно буде. Ви ж знаєте, що перший віце-прем'єр виконує обов'язки прем'єра - тому, можливо, в цьому суть цієї комбінації, достовірність якої, повторюся, я не можу ні підтвердити, ні спростувати.

- Тепер питання, що стосується безпосередньо вас. Кілька фракцій захотіли вас змістити з посади голови комітету. Якими будуть ваші дії на це?

- Очевидно, що те, що роблю я і депутати, які мене підтримують, багатьох не влаштовує. Багатьом не подобається, напевно, що я не даю проводити законодавчі ініціативи, які вважаю лобістськими. Не подобається те, що ми робимо певні дієві кроки, спрямовані на детінізацію. І це викликає бажання залишити все як є і прийняти кадрове рішення щодо мене.

Данило Гетманцев (праворуч)Фото: komfinbank.rada.gov.ua

Я, власне, нічого проти цього не маю. Якщо вони в Раді наберуть необхідні голоси, значить, тоді таке рішення буде прийнято. Але можу запевнити опонентів, що я не буду здаватися - я буду боротися, тому що я вважаю, що ми повинні зробити незворотними ті процеси в країні, які ми робимо в плані детінізації. Детінізація - це моя місія. Хоча місія - дещо гучне слово, тим не менше, воно сюди підходить.

- Завершився 2020 рік. Які його основні економічні підсумки? Які можна зробити, перш за все, економічні прогнози на 2021 рік?

- Нам не вдалося зробити багато чого з того, що ми хотіли зробити, тому що це виявилося зробити складніше, ніж ми думали. Складніше, виходячи не тільки з наших оцінок, але і суспільства в цілому. Система страшно упирається. З іншого боку, суспільство чекає миттєвих змін, а деякі зміни не можна зробити швидко, тому що проблема занадто запущена. Миру - а це, до речі, в першу чергу, економічне питання - не вдається досягти відразу, враховуючи п'ять років війни та діяльність колишнього президента. Але вдається досягти самого тривалого перемир'я, врятувати життя людей, і це - величезний крок вперед. Вдається розвести війська, вдається обмінятися полоненими, відновити міст в Станиці Луганській.

Так, нам не вдалося вирости у ВВП в період ковіду, але, з іншого боку, вдається не впасти так, як впали сусіди. Якщо ми падаємо на 4,7-4,8%, то ЄС, за прогнозами, падає на 7,4%. Є ціла група країн Європи, набагато сильніших економік, які падають набагато більше, ніж ми. А згадайте кризу 2009-го - ми впали найбільше в світі! Незважаючи на кризу, нам вдається відстояти макроекономічну стабільність. У нас безпрецедентно низька інфляція. Незважаючи на кризу, ми підвищуємо мінімальну зарплату. Ми здаємо частину 20-річного довгобуду Запорізького моста, а також більше 4000 кілометрів доріг. Незважаючи на кризу, ми підвищили з 3000 гривень до 3400 гривень середній розмір пенсій. Так, цього недостатньо, так, нам поки не вдалося вирішити питання бідності, але його не можна вирішити за один рік і навіть за п'ять років. Але ми вкладаємо гроші в те, що це питання може вирішити.

Ми не провели перезапуск промисловості, і промисловість під час ковіду продовжувала падати так само, як і наприкінці 2019 року, як наслідок політики Порошенка. При цьому інвестиції в дорожнє будівництво безпрецедентні, всі бачать "Велике будівництво". Інфраструктура, дороги, в першу чергу, це - основа всього, основа розвитку економіки в цілому, дуже якісне вкладення в економіку. Ми запустили "Антонов" (держзамовлення на 3 літаки) і обов'язково повернемо колишню славу нашого авіабудування.

Ми поки не побороли "тінь", це правда. Ми на рік відкотилися щодо РРО (що, звичайно, погано). З іншого боку, ми практично побороли скрутки з ПДВ. Фактично, ми вирішили проблему торгівлі нелегальним паливом. Ми демонополізували спирт. Ми почали роботу з бурштином, упорядковуємо гральний бізнес. Ви не будете заперечувати, що на вулицях уже немає тієї кількості гральних закладів? - Це ж правда!

Проблеми, які створювалися десятиліттями, неможливо вирішити одним клацанням пальців. Можна сказати, що ми помилялися в тому, що шлях буде легше, однак очевидним є те, що ми встали на цей шлях, і точка неповернення дуже близько. Дуже скоро процеси підуть, і ніхто не зможе їх зупинити, хто б як не хотів цього зробити. Ми прибрали дуже багато корупційних пільг. Але, з іншого боку, ми пропустили питання з 14% -им ПДВ для аграрних холдингів, проти чого я категорично виступав.

Тобто цей ланцюжок: "що нам не вдалося зробити, але ..." - його можна продовжувати в усіх сферах. При цьому суспільство позбулося ілюзій. Ми позбулися ілюзій. Я маю на увазі не тільки протидію олігархів або "тіньовиків", а й з приводу своєї команди. І, мені здається, за цей час ми стали сильнішими. Ми стали сильнішими, незважаючи на скандали, незважаючи на зашквари - я маю на увазі нашу команду. За одного битого дають двох небитих. Ми вже биті.

Мені здається, ми всі втомилися від постійних поразок, від того, що ми - найгірша країна Європи за добробутом. Нам потрібно зрозуміти, що попереду складний шлях, який ми маємо пройти всі разом - суспільству і владі, шлях, яким потрібно рухатися кожного дня. Не розраховуючи на диво у вигляді якогось месії, не розраховуючи на рішення будь-якого питання на Майдані. Взагалі, відмовившись від будь-яких соціальних потрясінь, взявшись за голову для того, щоб залишити країну дітям в нормальному стані. Щоб не було соромно за цю спадщину. А зараз соромно - давайте будемо відверті. Зрозуміти, що ми всі один за одного, і ближче у нас нікого немає ні на сході, ні на заході. Що ми не повинні в період ковіду задавати питання, чи потрібен локдаун, або не потрібен, через втрати в доходах, або виходити на вулицю і вимагати скасування РРО, захищаючи своє "право" продавати контрабанду. І в соцмережах ми не повинні волати про те, що Кабінет міністрів знову щось робить не так, просто критикуючи будь-яке його рішення. Ми маємо зрозуміти, що всі ми намагаємося зробити правильні для країни речі. І ми дуже боїмося помилок в цих рішеннях. І ми дуже вдячні за конструктивну критику. Але просто збирати лайки, збирати публіку і, будемо відверті, гроші на мітингах проти чогось, - це не просто деструктивно, це - злочин перед дітьми, злочин перед майбутнім поколінням. І ми повинні зупинитися, не доходячи до того старого паркану в хуторі Татарському. Ми маємо зупинитися і почати працювати, створюючи ВВП своєї країни - кожен на своєму місці.

Читайте також

В Росії не можуть зупинити інфляцію: чи чекати на кризу в 2025 році

Росія найближчим часом може увійти у стагфляцію, є ризик настання повноцінної економічної кризи

Вразливе місце: як підірвати економіку Росії

Росії поки що вдається розвивати економіку за рахунок держінвестицій у ВПК, тому потрібні більш рішучіші санкції та успіхи на полі бою