Проект державного бюджету на 2021 рік внесено на розгляд Верховної Ради. Ключові цифри бюджету в ефірі Апостроф Live проаналізував виконавчий директор Економічного дискусійного клубу ОЛЕГ ПЕНДЗИН.
- Які ваші враження від проекту державного бюджету на 2021 рік?
- Зараз представлені контрольні цифри бюджету. Наприклад, по прожитковому мінімуму, який трошки більший за 2000 гривень. Що це за цифра? Уряд давним-давно обіцяв підняти цей прожитковий мінімум до фактичного.
Хочу нагадати, що фактичний прожитковий мінімум, який розрахований по реальній ціні тих споживчих кошиків, які входять до прожиткового мінімуму, сьогодні становить більше 5 тисяч гривень. Тобто в реальній дійсності те, що сьогодні стоїть в бюджеті, жодним чином прожитковим мінімумом називатися не може. Це, напевно, якась базова цифра, з якої розраховують соціальні платежі. Це перше, що на сьогоднішній момент дуже кидається у вічі.
Друге. Так, в дійсності передбачено практично 41 мільярд гривень на збільшення мінімальної заробітної платні до 6000-6500 тисяч гривень. Але я хочу нагадати, що при цьому ми з вами маємо на наступний рік дефіцит державного бюджету у розмірі 270 млрд гривень.
По-перше, хотілося б вірити, що ця цифра погоджувалася з нашими кредиторами - напевно, так і є. Бо якщо цього року ми мали в бюджеті 65 мільярдів гривень коронавірусного фонду, то в бюджеті на 2021 рік – лише 19 млрд. Маємо значне зменшення видатків на боротьбу з COVID-19 при тому, що лише два з половиною мільярди підуть на вакцинацію. Це дуже мало. Є надія на те, що вакцина буде, і я маю надію, що держава знайде кошти для того, щоб допомогти людям провести цю вакцинацію безкоштовно.
- А як щодо соціальних видатків?
- Поки немає чіткого виокремлення, скільки коштів піде на різні соціальні видатки. В презентації бюджету було написано, що 103 млрд гривень – це субсидії, соціальна допомога. Хотілося б чітко зрозуміти, скільки держава планує на субсидії віддати грошей і чому це настільки важливо.
Хочу нагадати, що з цього року у нас немає спеціальних зобов’язань по ціні на газ. Тобто так зване покладання спеціальних обов’язків зняте, і у нас ціна на газ для населення буде аналогічна до ціни на газ для промисловості, тобто буде встановлюватися по імпортному паритету. Якщо ціна на газ сьогодні маленька, то я нагадаю вам 2018 рік. Зима 2018-19 року була не така тепла, як минулого року, коли ціна на газ для промисловості була 12,5 тисяч гривень за тисячу кубометрів.
- Наскільки можуть змінитися макроекономічні показники бюджету при другому читанні? Наскільки зміниться наш бюджет?
- Макроекономічні показники навряд чи зміняться. А от видаткові статті обов’язково зміняться. Насамперед вони зміняться у частині субвенції регіонам, тому що друге читання буде якраз перед місцевими виборами. Буде потужний тиск від народних депутатів на Міністерство фінансів, на уряд з приводу збільшення видатків на регіони. Таким чином вони хочуть зробити більш вірогідною перемогу провладних кандидатів.
Ми вже з вами побачили певний елемент тиску на міністра фінансів та міністра економіки. Бо заяви провладних депутатів з приводу можливості відставки економічного блоку уряду в період бюджетного процесу є самогубством. Адже нагадати їм, що вони дуже можуть легко втратити свої посади – це є спосіб зробити їх більш поблажливими щодо вимог депутатів на другому читанні. Я це інакше сприймати не можу.