Швейцарська компанія, що володіє в Україні скандальною мережею автозаправок Glusco, на якій нещодавно СБУ провела масштабні обшуки і яку пов'язують з нардепом Віктором Медведчуком, припиняє поставки нафтопродуктів в нашу країну. Час для демаршу вибрано дуже "вдало", тому що зовсім скоро почнеться посівна. Замістити обсяги дизельного палива і скрапленого автомобільного газу, що поставляються компанією, буде непросто, а тому через можливий дефіцит ресурсу є ризик ажіотажного зростання цін. Проте, трейдери в змозі досить швидко переорієнтуватися на альтернативні маршрути поставок. До того ж "ответка" Росії і Медведчука може, врешті-решт, позбавити Україну від чергової російської залежності.
Швейцарська компанія Proton Energy Group SA зупиняє постачання нафтопродуктів в Україну. Про це йдеться в листі трейдера, який він розіслав своїм контрагентам в нашій країні.
"З глибоким жалем повідомляємо Вам, що Proton Energy Group SA прийняла рішення припинити поставки нафтопродуктів на український ринок з 1 квітня 2021 года ... Просимо Вас вважати цей лист офіційним повідомленням про розірвання контракту", - йдеться в листі, текст якого цитує профільне видання enkorr.
У Proton Energy Group свої дії пояснили тим, що на початку березня 2021 року компанія отримала інформацію про те, що Служба безпеки України (СБУ) нібито рекомендувала учасникам українського паливного ринку відмовитися від закупівель у неї.
"Крім того, минулого тижня ми стали свідками подій щодо мережі АЗС Glusco, що належить Glusco Energy SA. У лютому 2021 року технологічний обсяг дизельного палива в трубопроводі, який належить компанії, був незаконно заарештований українською владою", - також заявили в Proton Energy.
Медведчук завдає удару у відповідь
Події, які згадує компанія, пов'язані з санкціями щодо "кума Путіна" Віктора Медведчука і його оточення.
Нагадаємо, Рада національної безпеки і оборони (РНБО) 19 лютого вирішила повернути в державну власність вітчизняну ділянку нафтопродуктопроводу "Самара-Західний напрямок", яка довгий час знаходився в приватних руках і по суті контролювався Медведчуком.
Крім того, в березні СБУ провела обшуки на об'єктах мережі АЗС Glusco, яка також пов'язана з кумом російського президента.
З огляду на те, що Proton Energy Group SA через свою дочірню компанію Glusco Energy SA володіє українською роздрібною мережею Glusco, можна зробити очевидний висновок, що Віктор Медведчук і його "швейцарські" партнери вирішили помститися Україні.
При цьому, якщо б йшлося тільки про мережу автозаправних станцій Glusco, припинення поставок було б не настільки відчутним, але в число клієнтів компанії входять найбільші гравці ринку нафтопродуктів нашої країни, зокрема, Wexler Group, ОККО, WOG, KLO і деякі інші. З 2016 Proton Energy Group є єдиним постачальником продукції держкомпанії "Роснефть" в Україну.
Як написав у Facebook директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн, в 2020 році Proton Energy забезпечила близько 22% вітчизняного ринку дизельного палива і скрапленого газу.
"Оперативно замістити такий обсяг можна, але дуже складно (активізація споживання відбувається не тільки в Україні)", - зазначив Куюн.
Зростання споживання, зокрема, дизельного палива, обумовлено, в першу чергу, початком посівної кампанії.
І це - не єдина проблема, пов'язана з демаршем Proton Energy.
"Канал, який оголосив про припинення поставок, зробив це підло, тому що 15 березня - останній день подачі документів до Міністерства економічного розвитку (МЕР) Росії для отримання дозволів на постачання палива в Україну. Цю інформацію отримали й інші постачальники, які не пов'язані з "Роснефтью", і вони тепер не можуть збільшити обсяг (поставок)", - розповів в коментарі "Апострофу" аналітик нафтового ринку Олександр Сіренко.
Є також ризик того, що Росія взагалі перекриє поставки пального в нашу країну, при цьому особливо чутлива ситуація з автомобільним газом, оскільки газ із РФ становить приблизно третину всього ресурсу в Україні.
Такого розвитку подій повністю виключати не можна, хоча самі російські постачальники зацікавлені в українському ринку. "Особливо ті, які не пов'язані з державною компанією ("Роснафтою")", - зазначив у розмові з виданням керівник спеціальних проектів науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев.
Але, знову-таки, стверджувати, що зупинки поставок з РФ не буде, не можна.
Рябцев нагадав, що це - далеко не перший випадок, коли росіяни переривають поставки палива. Так було і в 2019 році, коли Україна ввела мита на поставки трубопровідним транспортом, а також, ще раніше, коли Росія ввела новий порядок поставок нафтопродуктів в нашу країну, згідно з яким постачальники повинні попередньо отримувати дозволи в МЕР РФ.
У будь-якому випадку, реакція Proton Energy була передбачуваною, і зараз ми, в принципі, маємо справу з "відповіддю", сказав експерт.
У пошуках альтернативи
Розуміють це і учасники ринку, а тому можна сподіватися, що вони заздалегідь продумали альтернативні маршрути поставок.
Але, для того, щоб переорієнтуватися на інші канали, потрібен час.
Що стосується дизельного палива, то тут можна очікувати нарощування поставок з Білорусі та по морю.
"Однак з боку Білорусі є проблема - Мозирський НПЗ виходить на ремонт, і росіяни про це знали, а тому - це друга підлість з їх боку. Але, слава богу, є "Нафтан" (другий НПЗ, що працює в Білорусі - "Апостроф"), який, хоч і знижує нафтопереробку, знову-таки, через проблеми з поставками (нафти) з Росії, але не думаю, що вони не скористаються шансом зайняти цю нішу", - говорить Олександр Сіренко.
За його словами, українські порти готові приймати танкери з дизелем: "Думаю, більше 100 тисяч тонн в місяць в сукупності можна прийняти".
Також можна розраховувати на збільшення поставок з боку Литви, Польщі та Угорщини, додав він.
Однак проблеми можуть виникнути не з перевалкою, а з доставкою палива залізницею. А вона, за словами Сергія Куюна, "лежить на лопатках" і не справляється з забезпеченням вивезення ресурсу з портів.
Але, напевно, найголовніше - це те, що ринок дизпалива на сьогодні, як кажуть профільні експерти, "залитий", тобто його досить багато.
Зі скрапленим газом ситуація складніша - як було відмічено вище, третина всього його балансу на ринку України складає російський ресурс. До того ж, на відміну від дизпалива, таких значних запасів автогазу зараз немає.
Але проблему можна вирішити і з газом. По-перше, є білоруський напрямок. Ще один канал - Казахстан, але тільки за умови, що Росія не буде блокувати поставки з цієї країни, зазначив Олександр Сіренко.
Також, як і в випадку з дизелем, є можливість наростити поставки автомобільного газу морем.
"Ресурс є - ми не в вакуумі. Ми не знаходимося за "залізною завісою" Росії. Просто раніше ми не робили цього в таких обсягах, ось і перевіримо, як це працює", - говорить фахівець.
Ціни виростуть в будь-якому випадку
Від наявності або відсутності ресурсу на ринку залежить питання ціни для кінцевого споживача.
"Якщо буде нестача хоча б 1% в балансі, це може неконтрольовано підняти ціни. Починає працювати ланцюгова реакція: на якийсь АЗС пропадає паливо, споживачі в паніці накидаються на інші станції, заправляючи повні баки, і так далі. У кінцевому підсумку АЗС швидше за все будуть обмежувати вільний продаж, так як підвищувати ціни для охолодження попиту може виявитися загрозливим. Ну і звичайно ж по повній дістанеться промспоживачам - оптові ціни будуть на повну", - моделює ситуацію Сергій Куюн.
Але дефіциту, принаймні, дизпалива, цілком можливо уникнути.
"Ажіотажного зростання цін може не бути, тому що в новий сезон ми вступили з великими залишками - по дизелю це приблизно 150-200 тисяч тонн", - зазначив Олександр Сіренко.
Крім того, не варто забувати про внутрішнього виробника: "Наприклад, Кременчук (Кременчуцький НПЗ," Укртатнафта" групи "Приват" Ігоря Коломойського - "Апостроф") може збільшити переробку".
Сергій Куюн згоден: "Вони так хотіли мит і обмежень на російський продукт, ось - отримайте, ваш вихід!"
Що стосується цін на газ, то, на думку Куюна, подорожчання може скласти до 1 гривні на літрі. "І це - тільки за рахунок більш витратної логістики альтернативних поставок. Незалежно від цієї ситуації ми очікуємо підвищення закупівельних цін через тривалу нестачу на зовнішньому ринку. Так що гривнею на літрі справа явно не обмежиться", - додав він.
Дійсно, роздрібні ціни на нафтопродукти в Україні, як очікується, будуть зростати, не залежно від ситуації, яка складеться в результаті припинення поставок з Росії. Основна причина - збільшення нафтових котирувань. У березні вони вже долали позначку в 70 доларів/барель, однак в останні дні дещо знизилися до 68 доларів.
Крім того, на вітчизняному ринку спостерігається так зване "відкладене подорожчання" - ціни на АЗС ще не синхронізувалися з оптовими. "Як мінімум, 1 гривня (на літрі) зависла, - говорить Геннадій Рябцев. - Але коли воно почнеться, - незрозуміло".
Нагадаємо, ціновий стрибок - в середньому на 2 гривні на літрі - стався в кінці січня, другий - приблизно на 1 гривню на літрі - в кінці лютого. З того часу роздрібні ціни виросли дуже незначно. Станом на 16 березня, середня роздрібна ціна бензину А-95 становила 28,36 гривні/літр, дизпалива - 27,77 гривні/літр, автогазу - 15,39 гривні/літр. Таким чином, за сприятливим сценарієм ціна літра бензину збільшиться до 29,3 гривні/літр, дизеля - до 28,7 гривні/літр, газу - до 16,4 гривні/літр. Несприятливий сценарій експерти спрогнозувати не можуть.
Ще один розірваний зв'язок
Таким чином, наша країна має можливість більш-менш благополучно пережити чергове "кидалово" з боку Росії та її "представників" в Україні.
Результатом же цього струсу стане подальше скорочення енергозалежності від РФ.
Україна вже давно не купує у Росії нафту і газ, частка російського ядерного палива весь час скорочується. На вітчизняному ринку практично немає російського бензину, і, можливо, така ж доля незабаром чекає на дизельне паливо і скраплений газ з РФ.
За словами Сергія Куюна, найближчими місяцами нам буде досить некомфортно, "але до літа все увійде в свою колію, і чекати новин з Росії більше не буде потреби".
"У нас є шанс не помітити ресурс з Росії", - погоджується Олександр Сіренко. За словами експерта, про це в середовищі трейдерів говорять з кінця лютого, тобто з того часу, коли були введені перші санкції проти "умовного Медведчука". Тому, схоже, ринок до такої ситуації, принаймні, морально, вже готовий.