Влада України від безвиході зважилася на непопулярний крок - купувати електроенергію в Росії та Білорусі, але поки що "зрада" скасовується, тому що північні сусіди продавати нам її не збираються, плануючи, мабуть, таким чином "допомогти" енергокризі в нашій країні зимою, що наближається. 500 МВт, отриманих від Мінська – аварійна допомога, яка абсолютно нічого не означає. Вугілля в Україні, нагадаємо, у кілька разів менше, ніж потрібно, а газу – на межі. Як із цієї ситуації вибиратиметься країна, з'ясовував "Апостроф".
Добрі сусіди: ні вугілля, ні електрики
Енергетична криза в Україні набирає обертів. До непевної ситуації з постачанням газу, яка примушує турбуватися про те, чи буде протягом зими тепло в українських оселях, додається тривожна інформація про стан української системи електрогенерації.
За повідомленнями Міністерства енергетики, запаси вугілля на складах теплових електростанцій станом на 25 жовтня складали близько 700 тисяч тон, що вчетверо менше від планового показника. І розмір цих запасів має тенденцію до зниження.
Така ситуація, коли справжні холоди ще навіть не починалися, примушує турбуватися про те, що в моменти пікових навантажень електроенергетика України залишиться взагалі без теплової генерації, що призведе до регулярних віялових відключень.
На фоні цієї інформації відновилися спроби запровадити імпорт електроенергії з Білорусі та Росії. Нацкомісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП) не стала продовжувати раніше накладену заборону на такий імпорт, а оператор електромереж "Укренерго" навіть провів аукціони на право доступу до ліній електропередач, що пов’язують Білорусь, Росію та Україну. Це негайно викликало гарячі суперечки всередині українського суспільства щодо того, наскільки закупівля енергії від північних сусідів відповідає національним інтересам України, і які наслідки вона матиме.
Всі ці суперечки невдовзі вирішила сама Росія. Як повідомив голова комітету Верховної Ради з енергетики та ЖКП Андрій Герус, імпорту з 1 листопада немає через те, що Росія і Білорусь самі відмовилися від проведення аукціонів з продажу власної електроенергії (однак 2 листопада відбулося постачання електроенергії з Білорусі об'ємом 500 МВт в рамках аварійної допомоги).
Одночасно Росія також зупинила постачання до України енергетичного вугілля, яке необхідно для роботи ТЕС та ТЕЦ.
Таким чином, майбутньої зими Україні, скоріше за все, доведеться забезпечувати своїх споживачів енергією самостійно, спираючися на можливості власної генерації.
В принципі, це цілком можливо, вважає радник прем’єр-міністра України, колишній заступник міністра енергетики Юрій Бойко (не плутати іншим Юрієм Бойком, колишнім міністром енергетики, а нині одним з лідерів ОПЗЖ – "Апостроф"). За його словами, сьогоднішні запаси вугілля на електростанціях не дозволяють говорити про комфортний вхід до зимового сезону. Проте за умови професійних дій уряду і енергетиків ще існує надія на те, що ситуація залишиться під контролем.
Сьогодні Україна уклала контракти на імпорт досить значних об’ємів вугілля, і найближчим часом очікується значне збільшення його надходжень. Якщо у жовтні за даними Міненерго, було імпортовано 216 тисяч тон вугілля, то вже у листопаді очікується збільшення імпорту до 562 тисяч тон. Нагадаємо, що за даними міністерства, загальний дефіцит вугілля на складах ТЕС перевищує на сьогоднішній день 2 мільйони тон.
Найшвидше, за словами Юрія Бойка, може надійти до України паливо з Польщі та Казахстану, яке постачається залізницею. Проте поки що з виконанням відповідних контрактів є значні проблеми.
"У вересні і жовтні ми бачили відставання від вже підписаних контрактів, - розповів експерт у коментарі "Апострофу". - Наприклад, у вересні із законтрактованих у Польщі 80 тисяч тон приїхало лише 10 тисяч. В жовтні надійшов вдвічі більший об’єм, але це все одно набагато менше, ніж ті об’єми, які визначені вже підписаними контрактами".
Коли припливуть кораблі
Втім забезпечити всі потреби вітчизняних електростанцій лише за рахунок залізничних перевезень з сусідніх країн не вдасться. Тому основна кількість потрібного вугілля повинна надійти морем - переважно з ПАР, Австралії та США. Проте при доставці цього вугілля на склади електростанцій можуть виникнути проблеми.
"Доставка морем - процес, який займає досить багато часу, - говорить колишній міністр транспорту Володимир Омелян. - Тому перші кораблі з вугіллям з’являться в українських портах, скоріше за все, не раніше грудня. І, якщо припустити, що вдасться дійсно завезти обіцяні урядом 4 мільйони тон вугілля, то з перевезенням такої кількості вантажу може не справитися "Укрзалізниця", оскільки компанія відчуває значний дефіцит потрібного рухомого складу".
До того ж, не на всі ТЕС, які сьогодні відчувають дефіцит вугілля, є фізична можливість його доправити, навіть якщо воно буде доставлене в Україну.
"Особливе занепокоєння викликає Луганська ТЕС, - розповідає Юрій Бойко. - Проблема цієї станції полягає в тому, що залізницею до неї можна під’їхати лише з окупованої території або з Росії. Тобто навіть, якщо в українські порти надійде необхідний антрацит, підвезти його на ТЕС немає можливості. Раніше компанія ДТЕК (власником є найбагатший українець Рінат Ахметов - "Апостроф"), якій належить станція, постачала туди вугілля з власних шахт, що знаходяться на території Росії. Проте через російське обмеження на постачання енергетичного вугілля в Україну зараз такої можливості немає".
Тим більше, що зараз, як повідомляють ЗМІ, Ахметов знаходиться в процесі продажу своїх російських шахт.
За словами Бойка, найближчим часом Луганська ТЕС, скоріше за все, для економії вугілля працюватиме лише одним енергоблоком. А, якщо ситуація з постачанням вугілля не виправиться, можливе переведення її на газ. Правда, навряд чи це радикально покращить ситуацію, оскільки з постачанням газу Україна наразі також відчуває значні труднощі.
Допоможе мирний атом
Втім, складна ситуація в тепловій генерації значною мірою компенсується більш сприятливими обставинами в атомній енергетиці.
"Минулої зими через затягнуті ремонти в Україні працювало лише 10 ядерних енергоблоків, - говорить Юрій Бойко. - Це створювало значний дефіцит енергії, який доводилося покривати за рахунок теплових станцій, спалюючи рекордні кількості вугілля. Проте в нинішньому році ремонти були проведені вчасно, і ми розраховуємо, що взимку працюватимуть 14 енергоблоків (наразі в роботі знаходяться 11 з 15-ти - "Апостроф"). Це створить достатню базову потужність в електричних мережах України".
Проте стабільна робота АЕС все ж таки не вирішує всіх проблем енергопостачання. Особливість електричних мереж полягає в тому, що потужність генерації в кожен момент часу повинна дорівнювати потужності споживання, яка значно змінюється протягом доби. Саме тому в мережах обов’язково повинні бути присутні як базові виробники, що виробляють постійну кількість енергії, так і маневрені, які вмикаються в період максимального навантаження для того, щоб скомпенсувати ріст споживання.
Атомні електростанції мають величезну потужність, проте відрізняються дуже низькою маневреністю. Запустити або зупинити ядерний енергоблок - складна і тривала операція. Тому роль маневрених потужностей в енергетичних мережах виконують теплові і гідроелектростанції.
Тож у тому випадку, якщо теплові станції через недостачу вугілля не зможуть справитися з піковими навантаженнями, доведеться обмежувати споживання.
"У якості першого кроку може розглядатися застосування добровільних обмежень для великих підприємств, які полягають у зміщенні їхніх графіків роботи таким чином, щоб знизити споживання електроенергії в моменти максимального навантаження на систему, - говорить Юрій Бойко. - Таким чином потужність споживання дещо вирівняється протягом доби, що дозволить збільшити стабільність енергомереж".
Проте якщо дефіцит енергії виявиться більш значним, ніж можна компенсувати за рахунок зміни графіків роботи, диспетчерам енергомереж доведеться вдаватися до аварійних заходів - тих самих "віялових відключень", від яких українські споживачі за останні роки почали потроху відвикати.
Щоб уникнути таких відключень Україні дійсно не завадило б мати в запасі на випадок серйозного дефіциту можливість імпорту енергії з інших країн. Проте електрика - специфічний товар, який не можна купити де завгодно. Перетоки енергії можливі лише між країнами, що з’єднані в загальні енергетичні системи, де частота і напруга в мережах синхронізовані.
На сьогоднішній день Україна продовжує працювати в Єдиній енергетичній системі, що лишилася нам у спадок від Радянського Союзу. Таким чином технічно ми маємо змогу імпортувати енергію лише з країн, які входять до цієї системи - Росії, Білорусі та Молдови. Виняток - аварійна допомога, наприклад, зі Словаччини, яка "Укренерго" запросила 100 МВт, але це крапля в морі.
Угодою про асоціацію з ЄС передбачено приєднання України до енергетичної мережі Євросоюзу у 2023 році. Тоді ми перестанемо залежати від російських забаганок і зможемо обмінюватися перетоками енергії з західними сусідами. Проте такий перехід може і не відбутися (чи відбутися набагато пізніше, ніж заплановано), оскільки успіхи уряду в підготовці до синхронізації вітчизняної мережі з європейською поки що не вражають спеціалістів.
В будь якому разі, на сьогоднішній день Україна опинилася в ситуації, коли "позичити" енергію на момент пікового споживання їй немає звідки. Західні сусіди не мають такої можливості технічно, а східні започаткували з Україною чергову енергетичну війну.
Хіба ревуть воли, як склади повні?
Чому виникла ситуація, в якій ми знову стоїмо на порозі енергетичної кризи в переддень зими? Влада традиційно звинувачує олігархів, які, володіючи більшістю теплових електростанцій і шахт, не забезпечили створення належних запасів вугілля. За словами Андрія Геруса, низькі запаси палива зафіксовані на Курахівській, Запорізькій, Придніпровській (ДТЕК), Слов'янській (ПАТ "Донбасенерго") та інших приватних електростанціях. Проте в цьому ж списку знаходяться і Зміївська, Вуглегірська та Трипільська ТЕС, що входять до державної компанії "Центренерго" і також не мають належної кількості палива.
"Про те, що запаси вугілля на електростанціях не відповідають нормам, було зрозуміло ще влітку, - говорить Володимир Омелян. - Тож коли сьогодні влада говорить про змову олігархів, то це лише частина правди. Звичайно, олігархи грають свою роль, але на станціях, що належать "Центренерго", також бачимо практично нульові запаси вугілля. Із 24 блоків працюють лише два чи три. Якби склади на державних станціях були забиті вугіллям, то олігархам навряд чи вдалося б сильно дестабілізувати ситуацію".
Нинішні події в енергетиці можуть мати негативні для України політичні наслідки, вигідні Росії.
"Якщо в період сильних холодів енергетична система почне давати збої, і почнуться "віялові" відключення, влада вийде з повідомленням, що немає іншого виходу, ніж закупити вугілля на окупованих територіях, - говорить Омелян. - Людей переконають, що для цього необхідні прямі переговори з Донецьком і Луганськом. І це призведе до фактичного визнання фейкових "республік". І нічого не вигравши, Україна отримає на Донбасі аналог Придністров’я".
Навіть, якщо найгіршого не станеться, можна з упевненістю констатувати, що підготовка до зими в Україні повністю провалена, і влада має звинувачувати в цьому, в першу чергу, саму себе. Хоча навіть в нинішній ситуації краще, все ж таки, вирішувати не хто винний, а що робити. І діяти треба дуже швидко.