В Україні вдарили морози, і питання про те, чи достатньо в країні вугілля та газу, щоб обійтися без віялових відключень електроенергії, знову стало актуальним. Задля справедливості, треба визнати, що ситуація з енергоресурсами зараз дещо покращилася порівняно з початком опалювального сезону, підготовку до якого уряд провалив, але проблеми все ще можливі. "Апостроф" розбирався, чи вистачить палива до кінця зими, і чи буде тепло та світло у будинках українців.
Шити, білити - завтра Великдень
Настання по-справжньому зимових морозів знову примушує українських громадян турбуватися про стан вітчизняної енергетики. Адже в холодну погоду навантаження на електромережі підвищується. В той же час, в осінньо-зимовий сезон країна увійшла за вкрай несприятливих обставин. Запаси вугілля на теплових електростанціях в рази нижчі, ніж це потрібно для впевненого проходження зими, а світові ціни на газ продовжують побивати рекорд за рекордом. Тож ймовірність того, що енергетичні мережі України в якийсь момент не впораються з навантаженням, залишається досить високою.
Правда, після того, як тема наявності вугілля на складах ТЕС стала однією з найбільш обговорюваних в суспільстві, уряд і приватні компанії, що працюють на енергетичному ринку, почали вживати термінових заходів для того, щоб все ж таки забезпечити генерацію необхідною кількістю палива.
Зокрема було законтрактовано 12 суден, які повинні доставити в Україну вугілля із США та Австралії. Шість з них вже прибули до українських портів, і вугілля з них почало надходити, як на приватні електростанції концерну ДТЕК (що належить Рінату Ахметову), так і на державні ТЕС компанії "Центренерго".
Проте завезення вугілля з-за океану не може задовольнити всіх потреб енергетики. Адже одне судно вміщає 65-75 тисяч тон вугілля, що є приблизно добовим споживанням теплових електростанцій України. Таким чином головна роль у подоланні дефіциту вугілля належить все ж таки вітчизняним шахтарям.
"ДТЕК задекларував значне зростання видобутку на власних шахтах, - сказав "Апострофу" радник прем’єр-міністра з енергетичних питань Юрій Бойко. - Завдяки цьому виросте постачання на станції, що належать компанії. Також маємо зростання видобутку на державних шахтах. Зокрема в грудні очікується видобуток вугілля на 50-60 тисяч тон більше, ніж в листопаді".
Втім, цих заходів виявилося недостатньо для того, щоб докорінно переламати негативну ситуацію в енергетиці. Запаси вугілля залишаються дуже низькими, проте відставання від минулорічних показників потроху скорочується. На початку листопада на складах було в 4,2 рази менше палива, ніж в минулому році, а в перший тиждень грудня запаси були у 3,2 рази менше, ніж торік.
Як повідомили "Апострофу" в аналітичному підрозділі порталу Energy Map, станом на 19 грудня, загальні запаси вугілля на складах ТЕС та ТЕЦ складали 560 тисяч тон. З них 315 тисяч тон - це запаси газового вугілля, а 245 тисяч тон - антрациту. З початку грудня запаси вугілля марки антрацит переважно зменшуються (на 1-2% щодня), а газового вугілля - навпаки переважно збільшуються (на 3-5% щодня).
Тож нині, за даними експертів, запаси вугілля лише в 2,1 рази нижчі, ніж торік, коли на складах зберігалося 1204 тисячі тонн вугілля.
"Було б помилкою стверджувати, що нам вже вдалося подолати всі проблеми з постачанням вугілля, - говорить Юрій Бойко. - Проте завдяки збільшенню надходжень запаси почали зростати. І, навіть незважаючи на похолодання, ця тенденція буде зберігатися".
На даний момент, як повідомили аналітики Energy Map, державна компанія "Укренерго" щодня звітує про результати роботи енергосистеми, наголошуючи, що вона працює стабільно та без жодних відключень споживачів, а заходів для примусового зниження споживання (віялових відключень) не застосовано.
Якщо зупиняться АЕС
Проте деяке покращення ситуації зовсім не означає, що всі небезпеки вже минули. На сьогоднішній день переважна більшість електроенергії в Україні виробляється на АЕС, які працюють практично максимальним складом (14 з 15 наявних енергоблоків).
"Потужність атомних станцій в Україні традиційно використовується не в повній мірі, - розповідає експерт з енергетичних питань Ольга Кошарна. - Вони завжди страждали від диспетчерських обмежень, коли роботу блоків обмежували для того, щоб підтримати теплову генерацію і шахтарів, які забезпечують її паливом. Тому атомна енергетика рідко працювала більше ніж на 60% від встановленої потужності. При цьому в інших країнах, що володіють АЕС, вони використовуються на 90% і вище".
Тож нинішня посилена експлуатація атомних станцій, на думку експерта, є в цілому позитивним явищем - завдяки цьому коефіцієнт використання встановленої потужності суттєво збільшиться.
Проте, як і кожна техніка, ядерні енергоблоки не є надійними на 100%. І завжди можливі якісь технічні несправності, які призведуть до зупинки блоків.
"Тому на той випадок, якщо спрацює автоматична система захисту, і один з блоків відключиться, повинна бути можливість швидко підключити до мережі 3-4 теплових блоки, які компенсують його потужність, - говорить Ольга Кошарна. - І звичайно на ТЕС повинно бути достатньо вугілля для того, щоб забезпечити безперебійну генерацію на час усунення несправностей. Проте на сьогоднішній день в резерві практично знаходяться тільки два блоки, що створює певні ризики для балансування системи в разі зупинки атомних блоків".
Нема вугілля - палимо газ
Одним з альтернативних способів виробництва енергії у випадку дефіциту вугілля є використання на теплових електростанціях природного газу. Його запаси на початку сезону, за даними аналітиків Energy Map, не набагато відрізнялися від минулих років (у підземних сховищах було близько 19 мільярдів кубометрів газу - "Апостроф").
Проте, хоча технічно газ можна використовувати на електростанціях, нинішні ціни на цей енергоносій роблять таку генерацію занадто дорогою. Тому уряд і енергетичні компанії воліють не вдаватися до такого заходу без крайньої потреби.
Втім, можливо, в деяких випадках на це все ж таки доведеться піти. Наприклад, коли йдеться про Луганську ТЕС (ДТЕК Ріната Ахметова). Залізнична гілка, яка до неї підходить, не поєднується з рештою колій на контрольованій урядом території. Після окупації Луганська, під’їхати до станції можна або з території Росії, або з окупованих територій. І після того, як Росія перекрила постачання вугілля на станцію зі своєї території, доставляти туди паливо стало практично неможливо.
"На сьогоднішній день на Луганській ТЕС є певний запас вугілля, що дозволяє підтримувати її роботу, - говорить Юрій Бойко. - Проте, якщо через кілька тижнів відновити постачання з російської території не вдасться, доведеться використовувати газ для підтримання роботи станції принаймні в мінімальному складі".
За словами експерта, повністю зупинити Луганську ТЕС в разі відсутності палива неможливо, оскільки вона не тільки виробляє електроенергію, але й забезпечує теплом місто Щастя і декілька інших населених пунктів. Тому зупинка станції призведе до значних соціальних проблем в регіоні.
Звичайно, при нинішній ціні на газ собівартість електроенергії виявиться набагато вищою, ніж якщо вона виробляється з вугілля. Тому для того, щоб компенсувати втрати виробника на закупівлю газу за ринковою ціною, регулятор галузі вже передбачив певну доплату.
"Це схема, подібна до тієї, що вже працює на київських ТЕЦ-5 і ТЕЦ-6, а також Харківській ТЕЦ-5, - говорить Юрій Бойко. - Вона працює таким чином, що споживач енергії не відчує підвищення тарифу на тепло чи електрику. Відшкодування виробнику здійснюється з коштів, що передбачені в поточному тарифі НЕК "Укренерго" на диспетчеризацію. З цього ж джерела буде скомпенсовано різницю між вищою собівартістю і ринковою ціною електричної енергії, що буде вироблена з використанням дорогого газу, для Луганської ТЕС".
Якщо газ все ж таки доведеться використовувати на теплових електростанціях, виникне додаткове його споживання. І, звичайно, постає питання: чи вистачить наявних запасів на те, щоб забезпечити протягом зими всі потреби населення і промисловості?
"Зараз через різке зростання цін на газ, значна кількість промислових підприємств або вже зупинилися, або можуть зупинитися, - розповідає Юрій Бойко. - Тому, на жаль, в коростроковій перспективі очікується не підвищення, а значне зниження споживання газу. І сьогодні уряд розмірковує над тим, щоб запропонувати схему компенсації витрат на закупівлю газу хоча б для найбільш важливих підприємств, що забезпечують базові потреби суспільства. Наприклад, хлібопекарень, значна кількість з яких працюють на газі. Допустити їх зупинку ми не маємо права".