Державна податкова служба України з підвищеною увагою перевірятиме доходи та витрати заможних громадян, і для цих цілей у структурі ДПС з'явиться спеціальний підрозділ. Поки що не зовсім зрозуміло, хто такі ці "заможні громадяни", і як саме фіскали мають намір карати злісних ухилістів від оподаткування. Однак очевидно, що необхідні для цього інструменти податкова має. "Апостроф" з'ясовував, як держава збирається ще глибше залізти в кишені українців, і кому варто напружитись у зв'язку з цією ініціативою.
У структурі Державної податкової служби (ДПС) України з'явиться спеціальний підрозділ, який займатиметься питаннями оподаткування заможних громадян. Створення податкового "спецназу" вписано до останнього меморандуму про співпрацю з Міжнародним валютним фондом (МВФ).
"До 1 грудня 2021 року ми сформуємо спеціальний підрозділ ДПС, який аналізуватиме податкову поведінку індивідуальних платників податків з високими рівнями статків, щоб мінімізувати комплаєнс ризики, притаманні цій групі платників податків", - йдеться у документі.
Проте очевидно, що такий підрозділ у зазначений термін не створено. І це чомусь не дивує, враховуючи те, як наша країна зазвичай виконує умови меморандумів з МВФ.
Більше того, у самій ДПС зазначають, що спецпідрозділ з "обслуговування" VIP-клієнтів у її структурі може з'явитися лише після ухвалення відповідного закону.
Втім для того, щоб податкова могла впритул займатися заможними платниками податків, окремий закон абсолютно не потрібен. Як зазначила у розмові з "Апострофом" консультант Київського центру підтримки та розвитку бізнесу Олександра Томашевська, фіскали можуть на тій базі, яка є в їхньому розпорядженні, створювати робочі групи за спецпризначенням.
Таким чином, уряд чисто теоретично може, у разі потреби, відзвітувати перед МВФ про те, що в надрах ДПС вже повним ходом функціонує група, яка "аналізує податкову поведінку індивідуальних платників податків із високими рівнями статків". Хоча досвід підказує, що ми, найімовірніше, не виконаємо значно серйозніші вимоги МВФ у рамках згаданого меморандуму.
За законом чи за поняттями
Перш ніж зосередитись на тому, як податкова збирається моніторити доходи заможних українців, потрібно визначитися з тим, кого, власне, вважати такими. Або, як зазначено в меморандумі МВФ, "платники податків з високими рівнями статків", що за суттю те саме.
"На сьогоднішній день у законодавстві цього визначення немає або, швидше, скажімо, майже немає", - сказав у коментарі "Апострофу" член Українського товариства фінансових аналітиків Тарас Коваль.
Поки що ми можемо лише орієнтуватися на положення закону про податкову амністію, де міститься перелік об'єктів майна, власникам яких ця амністія не потрібна.
Нагадаємо, що амністованим за умовчанням вважається таке майно: грошові кошти або банківські метали на суму до 400 тисяч гривень, квартира площею до 120 квадратних метрів або будинок площею до 240 квадратних метрів, земельні ділянки, сукупний розмір яких не перевищує норми безкоштовної передачі, один транспортний засіб особистого некомерційного використання (якщо це, звичайно, не яхта чи літак).
"Чи правильно ми розуміємо, що всі інші – це і є заможні українці?", - запитує Тарас Коваль.
Відповідь на це питання поки що залишається відкритою і, найімовірніше, ми її отримаємо в якомусь із законопроектів, які готує влада. Цілком можливо, що поняття "заможний українець" (зрозуміло, що на сьогодні це робоча назва) з'явиться в законопроекті про непрямі методи контролю за доходами громадян, над яким зараз працює Мінфін.
Порівняльний аналіз
Також поки що не можна з точністю сказати, як саме податкова працюватиме щодо заможних громадян, які ухиляються від сплати податків.
До речі, сам факт ухилення ще треба буде довести. Але починатися все буде з підозри, що такий факт має місце.
Олександра Томашевська вважає, що, найімовірніше, для визначення "кола підозрюваних" фіскали ретельно вивчатимуть та аналізуватимуть відкриті реєстри.
"Перше, що елементарно зробити - це порівняти реєстри майна та реєстри доходів. Думаю, що наразі про більше не йдеться, - каже експерт. - Якщо, наприклад, у людини за десять років не було зарплати вище мінімальної, або взагалі не було доходів, але при цьому вона володіє п'ятьма будинками, трьома земельними ділянками і десятьма квартирами. Це також торкнеться "підставних" осіб – різних родичів, на яких може бути записане майно, і такі "доброзичливці" також потраплять під цей гребінець".
З іншого боку, наявність нерухомості за відсутності доходів не обов'язково є свідченням ухилення від податків. Якщо така нерухомість дісталася людині у вигляді спадщини від померлих родичів, вона вважається законно придбаним майном, і турбуватися в цьому випадку не потрібно.
Крім того, якщо квартира куплена в кредит, і людина може подати відповідні документи, у неї, найімовірніше, також проблем не виникне.
Вибрані місця з листування з "друзями"
Але як діятиме податкова, якщо побачить у реєстрах підозрілі невідповідності?
За словами Олександри Томашевської, один із наявних у неї інструментів можна умовно назвати "розсилкою спаму" - на електронну адресу платника податків надсилається безадресний лист, у якому йдеться про виявлення розбіжностей і пропонується надати дані про доходи.
"Це - досить невинна штука, і грамотна людина помітивши, що там немає адресного звернення, проігнорує його. Але кожен другий точно засіпається, особливо той, хто справді ухиляється від сплати податків. Тому це - лов на живця, - розповідає фахівець. - Другий спосіб – більш серйозний, це може бути реальний запит, але все одно це буде листування з податковою, тому що прийти до такої людини – у них таких механізмів немає".
Тим паче, навряд чи буде мова про реальні штрафи, оскільки на цьому етапі не доведено факту ухилення від податків.
Та й самі фіскали, як у нас заведено, будуть швидше за все застосовувати "неформальні" методи взаємодії з підвідомчим населенням: "Не секрет, що в маленькому місті податковий інспектор має владу, і він, найшвидше, сам скаже, як зробити так щоб вас не чіпали".
Тримай кишеню ширше
Майбутня кампанія з виявлення злісних неплатників податків з числа "заможних громадян" може також стати певним "стимулом" для цих громадян взяти участь в амністії капіталів, яка, нагадаємо, триватиме до 31 серпня 2022 року.
"Це реально має дати ефект. Я думаю, що у них (фіскалів), напевно, є рознарядка - скільки вони очікують отримати грошей до бюджету", - каже Олександра Томашевська.
Таким чином, все йде до того, що держава ще глибше залізе в кишені громадян, і податкова амністія, що триває зараз, а також плани щодо запровадження "нульової декларації" і непрямих методів контролю за нашими доходами - і, насправді, витратами теж, - це все на ту ж саму тему.
Нас намагаються переконати, що Україна в питаннях оподаткування наслідує приклад європейських країн. Але при цьому влада до цих питань підходить досить вибірково.
Наприклад - горезвісний ПДВ у розмірі 20%, який відшкодовують вітчизняним експортерам, але змушують платити пересічних громадян при купівлі всіх товарів, зокрема "соціальних". При тому, що в Європі "соціальні" продукти харчування або взагалі звільняються від ПДВ, або оподатковуються за зниженою ставкою.
Але "пряники" в арсеналі української держави, схоже, не передбачені, а залишається лише старий добрий "батіг". І використовувати його незабаром будуть досить жорстко.
"Те, що зараз відбувається - це розминка. І, якщо вона подіє, тобто якщо люди почнуть декларувати доходи і заплатять хоча б по 100 доларів, то чого можна очікувати, якщо почнуть дійсно перевіряти? - каже Олександра Томашевська. - Наші громадяни поки що навіть не уявляють, як це може бути по-дорослому".