RU  UA

Понеділок, 30 грудня
  • НБУ:USD 41.80
  • НБУ:EUR 43.40
НБУ:USD  41.80
Транспорт та зв'язок

Авіакомпанія за газові гроші: навіщо Україні ще один національний перевізник

Перевізник буде використовувати літаки українського виробництва

Національній авіаперевізник Фото: Pixabay

В Україні планують створити державну авіакомпанію. "Апостроф" з'ясовував, звідки візьмуть гроші на цей проект, і наскільки доцільна поява нового перевізника в період найжорстокішої кризи, яка обрушилась на вітчизняну галузь авіаційних перевезень.

В Україні має з’явитись державний авіаперевізник. Про це заявив президент Володимир Зеленський.

Цю ідею глава держави вперше озвучив у квітні цього року. За його словами, національна авіакомпанія буде експлуатувати літаки національного виробника – тобто літаки компанії "Антонов": "Чому на внутрішніх рейсах не літають наші літаки? Де наші АН? Ми повинні створити державну сучасну авіакомпанію. На рівні Turkish Airlines або Singapore Airlines. Держава готова виділити на це гроші саме заради того, щоб ми створили національного державного авіаперевізника".

Власне, головна мета - це відновити авіабудівництво в країні, завантажити замовленнями існуючи підприємства. Востаннє "Антонов" працював на повну потужність в далекому 1990 році, коли ще виконував замовлення для Радянського Союзу. За роки Незалежності було побудовано з десяток літаків, а за останні п’ять років - взагалі жодного.

Окрім відновлення авіапрому, метою є також поява високоякісної авіакомпанії, яка приноситиме прибутки державі. Хоча, як відомо, внутрішні рейси в Україні, на відміну від зарубіжних, переважно збиткові, тому про прибутки можливо говорити зарано.

Ціна мрії

Скільки може коштувати президентська мрія?

В роботі державної авіакомпанії планують використовувати літаки АН-148 та АН-158. Ціна таких літаків - 30 мільйонів доларів, проте державі їх можуть продати за 25 мільйонів доларів за штуку.

Тобто на закупку, умовно, п’яти літаків державі необхідно буде викласти як мінімум 125 мільйонів доларів (3,5 мільярда гривень).

Ан-158Фото: Вікіпедія

А ще ж потрібні аеропорти, які в регіонах, щиро кажучи, не в найліпшому стані.

Експерт з питань транспорту Кирило Новіков говорить, що сьогодні в національному реєстрі значиться 21 аеродром, з яких лише 17 - це аеропорти. "В більш-менш придатному стані лише 12-15 аеропортів. Навіть не у всіх регіональних містах вони є", - сказав він "Апострофу".

Можливо ще щось буде зроблено в рамках програми "Велике будівництво", але й цього буде недостатньо.

В принципі, необхідні гроші на цей проект знайти можна. У Верховній Раді зареєстровано законопроект (№4119) "Про внесення змін до закону України "Про державний бюджет України на 2020 рік" (щодо реалізації положень статті 11 закону України" Про ринок природного газу")", який передбачає взаєморозрахунок між державним бюджетом, а також компаніями НАК "Нафтогаз України" та ПАТ "Укрнафта", за результатами якого у державній казні має створитися надлишок у 10,3 мільярда гривень. Ці кошти будуть спрямовані на інфраструктурні проекти, причому 5 мільярдів гривень заплановані якраз на державну авіакомпанію.

Але законопроект ще не ухвалений та навіть не розглянутий Радой.

Державний чи національний

Йдеться також про можливе залучення інвесторів. Проте, це буде, як мінімум, державно-приватне співробітництво, а не виключно державне підприємство. Хоча, треба зазначити, та ж Turkish Airlines зараз лише на 49% належить державі, а на 51% - приватним власникам.

Але хто в ці далеко не найкращі для економіки часи наважиться вкласти гроші в авіагалузь, яка постраждала чи не найбільше?

У коментарі виданню екс-заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер зазначив, що внутрішні інвестори навряд чи будуть зараз вкладатися в збиткову галузь, а зовнішні просто не прийдуть в Україну: "Україна не приваблює грошові надходження через відсутність судової реформи. Та й тим паче, в державі вже є сильні гравці - який сенс від нового?"

В Україні є так званий "національний перевізник" - найпотужніша в країні авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" (МАУ), що функціонує з 1992 року, та відносно молода авіакомпанія SkyUp, яка позиціонує себе як українського національного лоукостера.

На сьогодні обидві компанії знаходяться у приватних руках, але МАУ починала свій шлях саме як державна компанія і приватною на всі 100% стала лише у 2011 році.

Криза, спричинена пандемією COVID-19, завдала значних ударів всім галузям економіки. Але, якщо більшість секторів хоч і повільно виходять з цієї кризи, потрохи адаптуючись до нових умов, авіаційна галузь продовжує потерпати (разом із туристичною).

Деякі перевізники, як, наприклад, британська авіакомпанія Flybe, так і не змогли впоратися з проблемами та збанкрутували. Проте інші, серед яких Air France та Lufthansa, завдяки державній підтримці продовжують літати і чекають на кращі часи.

Кирило Новіков говорить, що в багатьох країнах уряд якщо не виділяє гроші з бюджету на допомогу авіакомпаніям, то хоча б банки видають їм кредити під маленькі відсотки або скасовують податки.

Співзасновник компанії SkyUp Олександр Альба в одному з інтерв’ю зізнався, що 2020 рік став для перевізника дуже складним. В період локдауну в компанії були змушені звільнити 10% працівників. За його словами, SkyUp’у важко витримувати конкуренцію з іншими компаніями, які у своїх державах отримали фінансову допомогу.

Фото: Facebook компанії

Не краща ситуація в МАУ. Як зазначив Володимир Шульмейстер, компанія вже декілька останніх років показує збиткові цифри, у зв’язку з чим він дивується, як взагалі вона виживає зараз.

Допоможи собі сам

Тому, вірогідно, сьогодні краще було б допомогти вже існуючим перевізникам, а не створювати нового.

"Я не говорю, що держава має діставати всі гроші з бюджету і допомагати національним авіакомпаніям, але ж і не треба створювати для них ще одного конкурента", - сказав Шульмейстер.

Кирило Новіков теж вважає, що наразі немає раціональної потреби у створені державної авіакомпанії: "На сьогодні авіагалузь відновилась лише на чверть і коли повернеться до колишніх показників – невідомо".

Таким чином, можемо констатувати, що сама ідея створення національного авіаперевізника, який буде використовувати літаки національного виробника, в цілому непогана. Але момент для цього обраний не найкращий.

Не виключено, що форсоване створення потужної державної авіакомпанії в умовах економічних труднощів в галузі призведе до банкрутства інших учасників ринку. І тут повстає питання: а чи не є це головною метою? Проте це може бути лише збігом.

Читайте також

Поновлення авіапольотів в Україні: що відомо, коли чекати

В умовах продовження війни в Україні відновлення авіапольотів можливе зі Львова, Бориспіль під великим питанням