RU  UA

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Транспорт та зв'язок

Все нормально, падаємо: як санкції добивають російську авіацію

Крадіжка іноземних літаків не допоможе

Крадіжка іноземних літаків не допоможе Фото: Wikipedia

Найбільші аеропорти росії "Шереметьєво" та "Внуково" відправили своїх співробітників у простій. Причиною цього стали західні санкції проти Росії за розв'язану нею війну з Україною. Крім того, що небо багатьох країн світу, включно з ЄС та США, тепер закрито для російських літаків, авіакомпанії Росії не можуть повноцінно обслуговувати свої літаки, більшість з яких вироблені зарубіжними фірмами або з використанням іноземних комплектуючих, що створює загрозу для безпеки польотів. "Апостроф" з'ясовував, що відбувається з російською авіацією, яка опинилася під найжорстокішим санкційним тиском.

Поки країни Заходу думають про запровадження повного ембарго на російську нафту, що має зменшити надходження до бюджету рф мінумум на чверть, багато санкцій, які почали діяти на початку війни, вже приносять плоди.

"Апостроф" докладно писав про те, що через введені обмеження в росії почалися серйозні проблеми з медикаментами, у тому числі для лікування хронічних захворювань.

Санкційний тиск спричинив шок у російському суспільстві, внаслідок чого на якийсь час із торгових мереж країни зникли цукор і навіть хліб.

Але "битви" за цукор у магазинах - це скоріше психологічний наслідок санкцій. Росія, яка є одним із ключових постачальників продовольства на світові ринки, швидше за все, зможе уникнути дефіциту продуктів харчування — у тому числі за рахунок їх розкрадання на окупованих територіях України.

А ось багато інших галузей, особливо пов'язаних зі складними технологічними процесами, постраждають набагато серйозніше.

Перша справа - літаки

Серед головних "жертв" санкцій виявилася авіаційна галузь, насамперед пасажирські перевезення.

Пов'язано це з тим, що небо країн Європи, США, Канади та інших держав стало недоступним для російських літаків. При цьому в строгому сенсі російськими ці повітряні судна не є - близько 80% всього авіапарку рф складають літаки іноземного виробництва, причому вони, як правило, знаходяться не у власності російських авіакомпаній, а в тривалій оренді. Накладені Заходом санкції зобов'язали власників цих літаків розірвати контракти з російськими партнерами, що вони і зробили.

Проте росія у своїх "найкращих" традиціях, які вона регулярно демонструє під час війни на території України, відмовилася повертати літаки їхнім власникам, вкравши загалом близько 500 одиниць техніки.

Тепер російські авіакомпанії можуть здійснювати польоти в дуже невелику кількість країн, які не вводили санкції проти рф, хоча навіть у них існує небезпека арешту літаків на вимогу лізингодавців.

Фото: Pixabay

Перевізники могли б, звичайно, переорієнтуватися на внутрішні маршрути, замінивши подорожі до "хмарної" Малаги на "сонячний" Магадан. Але навіть якщо припустити, хоча б теоретично, що внутрішній туризм у Росії виросте через неможливість літати до Європи та Америки, навряд чи він перекриє недавній міжнародний.

Треба ще зважати на ту обставину, що вкрадені літаки потрібно обслуговувати. Такі процедури проводяться під контролем виробників, таких як Boeing і Airbus, а вони в нинішній ситуації цього робити не будуть. Російські авіакомпанії, ясна річ, підуть на порушення міжнародних правил і обслуговуватимуть літаки самотужки. Але чого їм точно не уникнути, так це нестачі запчастин, які ті ж самі Boeing і Airbus відмовляться поставляти. Можна, звичайно, використовувати підробки, свої, або, наприклад, китайські, але це вже, що називається, на свій страх і ризик.

Крім того, необхідні запчастини зніматимуться з інших машин, які, відповідно, будуть вже непридатні для використання. "На жаргоні авіаторів це називається "канібалізація" - візьми три літаки і збери з них два, потім з двох збери один, - сказав у коментарі "Апострофу" авіаційний експерт Євген Трескунов. - І чим більше вони так робитимуть, тим менше шансів, що, навіть коли ситуація зміниться, і можна буде знову налагодити відносини з лізингодавцями, у них це спрацює".

Є, звичайно, власний авіапром, але на нього особливо сподіватися також не варто, оскільки він вкрай ненадійний з точки зору безпеки, та й темпи виробництва у нього, м'яко кажучи, дуже мляві. Крім іншого, багато комплектуючих, а іноді й цілі блоки деталей та обладнання поставлялися донедавна з Європи та Америки, а без них деякі моделі російських літаків просто не можуть бути побудовані.

Всім дякуємо, всі вільні

Санкції серйозно позначаються на роботі російських аеропортів. Ще в середині березня найбільший з точки зору пасажиропотоку аеропорт Росії "Шереметьєво", розташований неподалік Москви, відправив у простій близько 40% свого персоналу - близько 6-7 тисяч співробітників - через різке скорочення кількості виконуваних з/до нього рейсів.

Слід зазначити, що донедавна "Шереметьєво" входив до "десятки" вузлових аеропортів Європи та 50 найбільш завантажених аеропортів світу. Тепер про ці показники можна лише мріяти.

За непотрібністю аеропорт також закрив три із шести своїх пасажирських терміналів.

Фото: Wikipedia

Ще один московський аеропорт - "Внуково" - протримався трохи довше. Він відправив у простій частину своїх співробітників, кількість яких не називається, наприкінці квітня.

Що далі відбуватиметься із цими та іншими аеропортами, - незрозуміло.

Експерт у сфері транспорту Олександр Кава вважає, що поки що не можна однозначно оцінити, як розвиватиметься ситуація у сфері авіаційних пасажирських перевезень рф. У коментарі "Апострофу" він зазначив, що все залежатиме від того, як довго діятиме санкційний режим. А він, очевидно, безпосередньо пов'язаний із веденням бойових дій на території України.

За словами Кави, у росії левова частка всіх авіарейсів припадає на внутрішні перевезення, а тому масових скорочень у більшості аеропортів чекати не варто.

"Переважна більшість міжнародних рейсів виконувалася з аеропортів "Шереметьєво", "Внуково", "Домодєдово" (всі Москва) та "Пулково" у Санкт-Петербурзі. У регіональних аеропортах частка рейсів у напрямку Європи була відносно невелика, і там домінують внутрішні авіаперевезення. Щодо аеропортів у зауральській частині, то там міжнародний сегмент сфокусований на Китаї та інших країнах Азіатсько-Тихоокеанського регіону, які не запроваджували обмеження на польоти", - розповів експерт.

Таким чином, додав він, зважаючи на те, що "Шереметьєво" був важливим міжнародним транзитним хабом, саме цей російський аеропорт постраждав через санкції найбільше.

До речі, справді, ні "Домодєдово", ні "Пулково" поки що про відправку своїх співробітників у простій не оголошували.

Проте, нагадаємо, у росії через розпочаті нею бойові дії в Україні тимчасово закрито 11 аеропортів на півдні країни — в Анапі, Білгороді, Брянську, Воронежі, Геленджику, Краснодарі, Курську, Липецьку, Ростові-на-Дону, Елісті, а також в окупованому Сімферополі.

При цьому аеропорти на Північному Кавказі продовжують працювати, але траси польотів у них змінені, пояснив Олександр Кава: "Наприклад, літаки, що прямують до Сочі (де продовжує працювати аеропорт), летять зміненим маршрутом, пролітаючи навіть над західними районами Казахстану".

Російська влада весь час відсуває терміни відновлення роботи закритих аеропортів, що й зрозуміло, оскільки бліцкригу кремлівські стратеги не вийшло. Більше того, у низці російських регіонів, зокрема, у Білгородській, Курській та Брянській областях, які межують з Україною, постійно щось вибухає, а це навряд чи сприяє відновленню тут авіасполучення, якщо, звичайно, не йдеться про поспішну евакуацію начальника Генерального штабу росії валерія герасимова, який, мабуть, нещодавно побував на передовій під Ізюмом, а потім, перебравшись назад через кордон, відлетів на військовому літаку до Москви з Білгорода.

"Широка країна моя рідна"

У ситуації, що склалася, росія, очевидно, буде робити ставку на внутрішні авіаперевезення.

"У росії є такий нюанс — розмір території, що змушує використовувати авіацію, навіть якби вони хотіли її позбутися. І є регіони, де авіація — це єдиний вид транспорту, яким можна туди дістатися, - каже Євген Трескунов. - Тому звичайно вони докладатимуть максимум зусиль (для того, щоб підтримувати цей напрямок - "Апостроф").

Однак, за його словами, проблеми авіації рф носять комплексний характер, і всі сегменти галузі відчувають на собі вплив обмежень, що були введені.

Можна вже з упевненістю говорити, що сильно постраждає найбільша російська авіакомпанія "Аерофлот". Насамперед, це пов'язано зі скасуванням рейсів до Європи та Америки, причому не лише прямих, а й транзитних, які здійснювалися через хаб авіаперевізника – аеропорт "Шереметьєво".

Фото: Pixabay

Але проблеми компанії пов'язані не лише із цим.

"Коли європейські компанії літали в Азію через повітряний простір росії, вони ще з радянських часів платили транссибірські роялті (понад 500 мільйонів доларів щороку - "Апостроф"). Приблизно 70% цих грошей отримував "Аерофлот", а 30% - російська аеронавігація. На сьогодні вони не мають цих доходів, і, відповідно, "Аерофлот" вже не є прибутковою компанією", - розповідає Євген Трескунов.

До речі, у 2009 році на той час генеральний директор "Аерофлоту" Віталій Савельєв заявляв, що без транссибірських роялті авіакомпанія була б збитковою у 2002-2008 роках.

Зазначимо також, що європейські країни неодноразово порушували питання про скасування цих платежів як таких, що порушують принцип чесної конкуренції. Більше того, росія навіть погодилася на це в рамках свого вступу до СОТ, але згодом вчилина у своєму фірмовому стилі — відмовилася від взятих на себе зобов'язань.

Тепер же це питання вирішилося саме собою, і виявилося, що "Аерофлот" - це хоч і колос, але на "глиняних ногах" (оскільки йдеться про літаки, можна перефразувати в колоса на "глиняних шасі" або з "глиняними крилами").

У росіян поки що залишається можливість літати до деяких країн світу, наприклад, до Туреччини чи ОАЕ. Але великого пасажиропотоку все одно не буде.

"Охочих летіти до Таджикистану або подорожувати росією небагато. Крім того, ті пасажири, які хоч трохи кумекають і турбуються про власну безпеку та безпеку своїх дітей, в принципі, боятимуться літати російськими авіакомпаніями, бо безпеку вже ніхто не гарантує, - каже Євген Трескунов.- Тому у них (у росії) серйозні проблеми, обсяги їхньої авіаційної діяльності скорочуватимуться, ринок впаде в рази, не буде можливості отримувати доходи".

Новини партнерів

Читайте також

Поновлення авіапольотів в Україні: що відомо, коли чекати

В умовах продовження війни в Україні відновлення авіапольотів можливе зі Львова, Бориспіль під великим питанням