RU  UA

Вівторок, 30 квітня
  • НБУ:USD 39.30
  • НБУ:EUR 41.95
НБУ:USD  39.30
Інфраструктура

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Паркувальна мафія: як не платити нелегалам і зберегти "здоров'я" свого авто

Парковки за кеш поза законом

Парковки за кеш поза законом Фото: УНІАН

Типова ситуація, знайома багатьом жителям столиці: на авто ви їдете в центр міста, знаходите місце для парковки, і щойно виходите з авто, до вас "підлітає" персонаж в жовтому жилеті (або без нього), і вимагає заплатити йому за стоянку. Жодних чітких документів на стягнення плати за паркування у нелегала, звичайно ж немає, але є арсенал погроз - якщо не залишити "на чай", є ризик, після повернення до авто, знайти свіжу подряпину на капоті або спущені колеса. А тому, щоб уникнути зайвих проблем, автомобілістам доводиться платити здирникам, тим самим, підтримуючи копійкою злочинний бізнес. Як не йти на поводу у нелегалів і зберегти своє майно - з'ясовував "Апостроф".

Паркувальники поза законом

Перш за все, варто зазначити, що так звані паркувальники, які беруть готівку за послуги стоянки, в Україні поза законом.

За постановою Кабміну №1342 від 2009 року, оплатити парковку можна лише по безналу. Вибір способів на будь-який смак: водій може купити електронний талон, заплатити за послугу через мобільний додаток, а також розрахуватися за допомогою паркомата або автоматичного в'їзного терміналу. Єдина ситуація, в якій може знадобитися кеш - це покупка паперових талонів та абонементів на паркування. Але продають їх не сумнівні паркувальники на вулиці. У Києві талони і абонементи реалізують через мережу кіосків "Союздрук" або прямо в офісі КП "Київтранспарксервіс". Тобто ніхто не має права підійти до автомобіліста і зажадати "живих" грошей за парковку.

Люди в жовтих жилетах можуть бути присутніми на парковці лише в якості допоміжного персоналу, який підкаже, наприклад, де краще стати, але знову ж таки: брати "кеш" з водіїв вони не можуть.

Ці правила поширюються на паркувальні зони, які належать місцевій владі, і не відносяться до комерційних паркінгів і стоянок, наприклад, на території торгових центрів. Але розібратися, де паркінг приватний, а де міський - не так складно: карти і списки муніципальних парковок завжди можна подивитися на сайтах місцевих рад.

Лише для клієнтів

Втім, буває й так, що міські парковки загального користування стають приватними. Звичайно, не зовсім легально. Звичайна справа для столиці, коли за фактом місце на муніципальній парковці вільне, але доступ до нього обмежений людиною в жовтому жилеті. Такі фінти, зазвичай, полюбляють ресторани, бари, нічні клуби. Паркувальник запевняє, що місця призначені тільки для клієнтів або співробітників закладу, а простим водіям залишати свої авто не можна.

Насправді, опція оренди або послуг бронювання та передплаченої парковки дійсно передбачена підзаконними актами. Наприклад, в столиці, "Київтранспарксервіс" навіть періодично виставляє на аукціони паркувальні майданчики по всьому Києву. Але! Далеко не всі ресторани, бари, клуби, які перегороджують паркомісця фішками, укладають договори оренди.

Фото: УНІАН

"Договори якщо і підписуються, то це в кращому випадку, - запевняє "Апостроф" транспортний аналітик Олександр Гречко. - Часто власники закладів просто купують паркувальні талони або абонементи на місця і самовільно ставлять фішки".

Чому? Так дешевше, ніж підписувати договір. Адже при такій схемі можна купити абонементи на 3-4 місця, а перегородити фішками весь майданчик на 10-15 місць, що й роблять недобросовісні бізнесмени. Але є тут один нюанс: у паркувальних талонах необхідно вписати номер авто, на які талон був куплений. Без номера він не дійсний. Тобто бронювати одним талоном місце для 30-40 авто клієнтів в день - незаконно.

Втім, така схема в столиці скоро повинна відійти у минуле. Вся справа в тому, що з 1 липня в Києві істотно підвищили тарифи за парковку. Якщо раніше вартість найдорожчого місячного абонемента на парковку коштувала 630 гривень, то зараз 5733 гривні.

"Одна справа - заплатити за місячний абонемент 630 гривень і купити три талони, поставивши у себе паркофішки, і зовсім інша - купити талон за 5733 гривні на одне місце. А потрібно 3-5 місць. Навряд чи ресторани викидатимуть такі гроші за паркомісця" , - зазначає Гречко.

Але та обставина, що бізнес не купуватиме абонементи на паркування, ще не означає, що він розблокує захоплені паркомісця. Тому, за словами експертів, алгоритм боротьби за вільне місце для паркування повинен бути наступним: вимагати пред'явити договір про передоплату паркомісця, а якщо його немає, то паркувальний талон з вписаним номером автомобіля. Якщо немає ні того, ні іншого - можна займати паркомісце і не платити кеш.

Але ось проблема: така сміливість здатна обернутися для власника авто, наприклад, спущеними колесами. І що тоді?

Як захиститися

"Механізм захисту тільки один. Його озвучувала і міська влада, і поліція: якщо ви бачите людину, яка під виглядом паркувальника вимагає з вас гроші, то просто телефонуйте в поліцію і повідомляйте", - пояснює "Апострофу" автоюрист Володимир Караваєв.

А це працює?

"Я як водій щодня бачу в центрі Києва багато таких нелегальних паркувальників. А якщо вони є, значить це не працює", - підкреслює Караваєв.

"Я сам викликав поліцію, але поліція абсолютно недієздатна перед нелегальними паркувальниками, - додає Олександр Гречко. - Паркувальник завжди може сказати, що просто махав рукою водієві, допомагав припаркуватися, а водій хоче дає гроші, а хоче не дає".

Фото: УНІАН

За словами самих автомобілістів, існують способи неформального захисту свого майна від свавілля нелегалів. Потрібно просто пообіцяти їм "славу". Наприклад, вимагача можна сфотографувати і попередити про наявність камер відеоспостереження в центрі міста, які фіксують всі маніпуляції з авто. Після озвучених контрпогроз нелегал навряд чи захоче зв'язуватися з "неслухняним" водієм.

Але все це напівзаходи. По-справжньому проблема нелегальних паркувальників буде вирішена тільки тоді, коли водії самі припинять спонсорувати цей тіньовий бізнес. Як цього добитися?

"Тотальним контролем оплати за парковку, - запевняє Гречко. - Потрібно щоб п'ять інспекторів цілий день з 8 до 22 годин ходили вулицями міста і перевіряли всіх, хто не заплатив за паркування. Адже майже ніхто з водіїв не платить. А навіщо? Ніхто ж не перевіряє. Але якщо люди почнуть отримувати штрафи, то ситуація зміниться. Наприклад, людина заїхала на парковку і дала 20 гривень нелегальному парковщику. Але через годину приходить інспектор, який не дивиться на всіх цих нелегальних паркувальників, а просто виписує штраф. І так кожен день. У такому випадку водій вже не захоче давати грошей нелегальному парковщику. А який в цьому сенс, якщо це все одно не рятує від штрафу?"

Але в тому то й справа, що інспекція з паркування, яка діє в столиці, неохоче штрафує водіїв за неоплачену стоянку. За червень на весь Київ інспекція виписала всього 402 таких штрафи. Загалом то це й не дивно, адже куди більший "прибуток" від евакуювання авто - а це 2-2,5 тисячі гривень "з носа" (7180 авто опинилися на штрафмайданчиках у червні) - ніж збирати урожай копійчаних штрафів.

Є надія, що ситуація зміниться: зростання тарифів на парковку автоматично тягне за собою і зростання штрафів за несплату парковки. У центрі Києва штрафи зросли з 200 до 700 гривень. Можливо це змусить інспекцію працювати, а киян чесно оплачувати парковку, не потрапляючи на вудку шахраїв.