Щороку в кінці листопада в усьому світі стартують найбільші розпродажі під назвою "Чорна п'ятниця". Однак не всі люди піддаються ажіотажу, штучно створеному рекламою в цей день. theLime вирішив розповісти більш докладно про Чорну п'ятницю та День без покупок.
Чорна п'ятниця - це п'ятниця після Дня подяки в США, з якої починається традиційний різдвяний сезон розпродажів. Через те, що День подяки припадає на четвертий четвер листопада, чорна п'ятниця випадає з 23 по 29 листопада.
Звичай влаштовувати розпродажі в цей день встановився ще у XIX столітті, а термін "Чорна п'ятниця" з'явився в 1966 році та спочатку використовувався в основному на Східному узбережжі США.
Відзначимо, що тоді він означав сильні пробки на дорогах в п'ятницю після Дня подяки. Сучасне трактування "Чорної п'ятниці" в англійській мові більш позитивне - пов'язане з ідіомою "in the black" (тобто "позитивний баланс" на противагу "in the red"), маючи на увазі, що багато продавців "вийдуть у плюс" у цей день.
До слова, Чорна п'ятниця не є офіційним вихідним у США та Європі, проте багато людей беруть в цей день відгул, щоб сповна насолодитися шопінгом. Магазини працюють за зміненим графіком: деякі відкриваються опівночі, а інші рано вранці - наприклад, о 5 ранку, і пропонують величезні знижки першим покупцям - від 50% до 80%. Через це багато людей навіть ночують на вулиці в наметах, щоб встигнути якомога раніше зайти в магазин і зробити покупку.
В Україні Чорна п'ятниця проводиться з 2013 року. Зазвичай на розпродажах люди купують смартфони і комп'ютери, побутову техніку, одяг, взуття, дитячі товари та іграшки, а також косметику і парфумерію.
На сьогоднішній день більшість розпродажів в честь цього свята проходить в інтернет-магазинах. Починаються вони за кілька днів до Чорної п'ятниці й тривають на вихідних після неї, а закінчуються кіберпонеділком.
У той же час у світі є противники цього надуманого свята, які придумали День без покупок. Це міжнародний день протесту проти культури споживання. У США він проходить в той же день, що і Чорна п'ятниця, а в Європі - в суботу після неї.
Ідея Дня без покупок з'явилася в 1992 році, її автор - канадський рекламіст Тед Дейв. Головним ініціатором кампанії є міжнародна мережа Adbusters Media Foundation ( "ЗМІ проти реклами"), яка об'єднує художників, письменників, викладачів, студентів, підприємців.
Акція проводиться на знак протесту проти надспоживання в розвинених країнах, яке багато в чому штучно нав'язується рекламою, а також проти нерівного розподілу матеріальних благ у світі. В рамках неї проводять різні театралізовані заходи, а також показують антирекламні ролики.
- Читайте також на theLime, що пошукати по знижкам в Чорну п'ятницю, крім одягу та косметики.
Найцікавіші історії та новини дня тепер у Telegram! Підписуйтесь на канал theLime та дізнавайтеся про них швидше.