У боротьбі за владу всі засоби хороші. Приблизно так міркує пересічний український політик. Особливо тоді, коли до виборів залишається рік. В Україні де-факто передвиборна гонка вже стартувала, і зараз партії та їх лідери аналізують, що може допомогти їм здобути перемогу. Одним з допоміжних чинників може стати адміністративний ресурс. Чи максимально він буде застосований на майбутніх виборах в Україні і чого чекати від президента Петра Порошенка й інших представників влади, дізнавався "Апостроф".
Зайві відсотки
Золота пора для політика – це час свят, коли під приводом привітання жителів на вулицях міст з'являються білборди з логотипами партій та обличчями людей, які прагнуть потрапити до влади або не втратити насиджене місце. І в останніх у передвиборчому процесі є перевага в порівнянні з першими – адміністративний ресурс.
Під адміністративним ресурсом розуміють використання положення людини або її зв'язків у органах влади для досягнення бажаних результатів на виборах. Серед популярних в Україні прикладів – примус держслужбовців агітувати за ті чи інші сили, використання бюджетних коштів для політичного піару та інші не зовсім законні способи впливу на хід виборів або підсумок голосування.
"Ті, хто сильний у певному регіоні, будуть використовувати всі можливі ресурси: хтось буде тиснути адміністративно, хтось буде використовувати підкуп виборців, роздавати гречку і обіцяти великі зарплати. А хтось буде показувати результати своєї роботи в парламенті та розповідати, що він планує ще зробити", - сказав "Апострофу" позафракційний депутат-мажоритарник Борислав Береза.
Ще один нардеп-мажоритарник Віктор Чумак, який також не входить в жодну фракцію, вважає, що нинішня влада, зокрема президент Петро Порошенко, не упустять можливості скористатися цим методом впливу на виборчий процес. "При використанні адмінресурсу і фальсифікації на президентських виборах можна набрати не більше 3% голосів", - оцінює він.
Що стосується парламентських виборів, своїми підрахунками з "Апострофом" ділиться політолог Андрій Золотарьов. На його думку, використання "регіональних баронів" (глав об'єднаних територіальних громад, мерів, губернаторів) може принести від 5 до 10% успіху політсилі.
Але використання адмінресурсу на виборах аж ніяк не дає гарантованого результату. "Державні службовці, які призначалися цією владою, можуть за неї проголосувати. Тут використання адмінресурсу спрацьовує автоматично. Але ніхто ж не буде стояти в кабінці та перевіряти, за кого саме держслужбовці віддають голос", - пояснив "Апострофу" нардеп від "Народного фронту", член комітету з правової політики Ігор Лапін.
Парламентарій припустив, що, наприклад, в органах внутрішніх справ співробітників можуть закликати голосувати за того кандидата, якого підтримає глава МВС Арсен Аваков.
"Але це питання агітаційної роботи, а не використання адмінресурсу, - додав Лапін (хоча, всупереч переконанню нардепа, агітація в органах влади – також вид адмінресурсу). – І, знову-таки, Аваков перевірити не зможе, за кого віддано голос його підлеглими".
"Чесні вибори" за Аваковим
За інформацією "Апострофа", в "Народному фронті" вже активно взялися за підготовку до президентських виборів. Заради збереження своєї міністерської посади один з лідерів політсили Арсен Аваков буде намагатися зробити так, щоб вибори пройшли максимально гладко та без видимих порушень. "Для нього це можливість у майбутньому знову очолити міністерство – як людині, яка забезпечила чесні вибори", - розповіло "Апострофу" джерело в НФ.
Нагадаємо, що в квітні глава МВС літав з робочим візитом в США, щоб заручитися підтримкою американців. Можна припустити, що Аваков дав заокеанським партнерам якусь обіцянку щодо виборів в обмін на їхню підтримку його на посаді міністра внутрішніх справ.
Така позиція лідера "фронтовиків" дозволить стримувати Петра Порошенка у використанні адмінресурсу на повну потужність. Втім, в "Народному фронті" припускають, що президентові в принципі не вдасться задіяти цей інструмент.
"На Банковій думають, що у них є головний ресурс – голови адміністрацій, депутати. Але насправді це не так. Чим менше у нього буде шансів виграти на виборах, тим більшим буде відтік чиновників", - прогнозує співрозмовник "Апострофа".
Але для страховки у МВС пропонують ухвалити закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо посилення відповідальності за порушення виборчого законодавства", який посилить покарання за злочини проти виборчих прав. "Хочу подивитися, як в БПП відмовляться голосувати за цей законопроект", - додало джерело в НФ.
Політичний експерт Ігор Петренко не поділяє оптимізму "фронтовиків". Він вважає, що Адміністрація президента буде намагатися задіяти поліцію для приховування порушень.
"Також Банкова спробує використовувати мажоритарників, які повинні будуть надати йому [Порошенку] підтримку на місцях, тобто виступити VIP-агітаторами і застосовувати різні способи впливу на "бюджетників". У цьому в них буде власний інтерес: отримати відповідне фінансування на парламентські вибори, необхідне для їх обрання", - пояснив "Апострофу" політолог.
Лідер партії "Батьківщина" Юлія Тимошенко у свою чергу спробує задіяти доступний їй адмінресурс – у вигляді місцевих депутатів. Зазначимо, її партія є одним з лідерів виборів до об'єднаних територіальних громад, які проходять по всіх областях України. Втім, експерти сумніваються, що це може дати їй бажаний результат.
Маніпуляції мажоритарників
Тим часом у громадській мережі ОПОРА вже запідозрили нардепів-мажоритарників у використанні державних субвенцій на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій для отримання балів у передвиборній гонці.
Проаналізувавши документи, експерти дійшли висновку, що сума коштів, які виділяються Кабінетом міністрів регіонам, взаємопов'язана з політичними мотивами депутатів, а саме – бажанням отримати підтримку місцевої влади.
"Політики маніпулюють зацікавленістю виборців та територіальних громад отримати належний рівень фінансування локальних проектів, уникаючи публічної відповідальності за де-факто ведення передвиборчої кампанії коштами платників податків і бюджету. Негативної оцінки заслуговує широка практика використання інфраструктурних проектів у медійних і фактично агітаційних цілях діючими народними депутатами України та особами всіх рівнів", - коментує голова громадської мережі ОПОРА Ольга Айвазовська.
Як правило, депутати не зацікавлені в реалізації масштабних проектів на своїх округах, тому вони за підтримки місцевої влади вкладають гроші в будівництво дитячих майданчиків, закупівлю комп'ютерів для навчальних закладів та інші короткострокові ініціативи. Але отримати держсубвенції найчастіше можуть впливові нардепи.
"Статистичні дані розподілу коштів між округами свідчать про певні преференції в отриманні коштів тими мажоритарниками, які у Верховній Раді є членами "Блоку Петра Порошенка", "Народного фронту", а також депутатських груп "Воля народу" і "Відродження", - розповів аналітик Андрій Савчук.
Депутати настільки захоплені своїм рейтингом на округах, що найчастіше "забувають" розповідати виборцям, що ці гроші виділяються урядом під кожен регіон.
"Необхідно збільшувати прозорість механізму та залучати до цього процесу експертні сторони, які зможуть визначити, що потрібно конкретному регіону", - відповів "Апострофу" Савчук.
Депутат-мажоритарник Ігор Лапін не бачить нічого поганого, якщо нардеп піарить себе в подібних випадках. "Для того, щоб люди знали, що депутат щось зробив, треба розповідати їм про це", - заявив він.
Отже, майбутні президентські та парламентські вибори в Україні, схоже, не будуть відрізнятися новими політтехнологіями, але не варто очікувати прозорого процесу. Адмінресурс буде використовуватися так само активно, як і підкуп виборців.
"Це буде тотальна скупка голосів і полювання за головами виборців", - прогнозує політтехнолог Андрій Золотарьов.
Нардеп Борислав Береза впевнений, що єдина можливість поламати систему – в явці кожного виборця. "Головне питання одне – чи погодяться люди після жертв Майдану, війни і надалі обмінювати свої голоси на проходження якихось мерзотників у парламент", - підсумував парламентарій.