RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Політика
Погляд

"Небезпечна розмова": червоні лінії для Зеленського при зустрічі з Трампом

Микола Капітоненко про зустріч президента України та голови Білого дому

Микола Капітоненко про зустріч президента України та голови Білого дому Фото: Getty Images

Президент України Володимир Зеленський 25 липня провів телефонну розмову з президентом США Дональдом Трампом. Прес-служба глави держави повідомила, що, зокрема, під час розмови президент США висловив сподівання, що нова українська влада завершить розслідування корупційних справ, які перешкоджали взаємодії між Україною та Штатами.

На початку вересня у виданні The Washington Post з’явилась інформація про те, що Трамп намагається змусити Зеленського втрутитися в президентські вибори в США, які мають відбутися в 2020 році. За повідомленням ЗМІ, йдеться про відкриття справи щодо сина колишнього віце-президента США Джо Байдена та його ролі в українській газовій компанії.

23-26 вересня президент України Володимир Зеленський має відвідати США для участі в 74-й сесії Генеральної Асамблеї ООН. На полях саміту пройде зустріч українського президента з главою Білого дому.

Володимиру Зеленському важливо намагатися максимально відмежуватися від передвиборчих перегонів у США і не обговорювати їх під час зустрічі із Дональдом Трампом. Натомість варто говорити про енергетичну безпеку та американське бачення вирішення конфлікту на Донбасі. Таку думку висловив "Апострофу" експерт із питань зовнішньої політики Міжнародного центру перспективних досліджень Микола Капітоненко.

Зеленський навряд чи може щось виграти із цієї ситуації. Більше, ніж нам на сьогодні дають американці, ми не отримаємо. А втратити можемо. Тому краще не втручатися і намагатися дистанціюватися від цього американського конфлікту. Ключове завдання – зберегти двопартійну підтримку у Конгресі. І якщо зайняти чиюсь сторону, то можна її втратити.

Зеленський може спілкуватися і з Джо Байденом, але як з кандидатом у президенти. Головне, щоб це не мало вигляд якоїсь спроби міжперсональних контактів. Можна говорити про більш загальні речі, а не про сина, корупцію в Україні і не про передвиборчу кампанію.

Трамп сказав, що обговорить із Зеленським можливість оприлюднення їх розмови, де згадувався Байден. Якщо там немає чогось, що може скомпрометувати Зеленського або Україну, то можна публікувати. Скомпрометувати можуть будь-які відходи від позиції, що Україна намагається бути правовою державою і не втручатися у діяльність судів і що це - справа правоохоронних органів. Все, що відходить убік від цього, може бути використано проти нас.

Читайте: Конгрес США запустив нове розслідування проти Трампа через Україну

Зеленський зустрінеться із президентом США 25 вересня під час 74-ї сесії Генеральної Асамблеї ООН. Думаю, що розмовляти вони будуть недовго, бо формат зустрічі там достатньо короткий. Тому навряд чи Трамп буде використовувати цю зустріч для того, щоб до чогось примусити Зеленського. Скоріш за все, це обійдеться більш загальними питаннями багатосторонніх відносин. Навіть якщо Трамп спробує тиснути, нашому президенту краще буде перейти до загальних речей: Росія, регіональна безпека, енергетика - є що обговорювати.

Я б запропонував збудувати більш конструктивний порядок денний: відійти від вимог допомоги і санкцій до речей, які цікаві і нам, і американцям. І в цьому ж контексті згадати енергетичну безпеку у Східній Європі.

Було б добре, якби під час зустрічі із Зеленським американці висловили свою позицію з приводу подій в Україні. Насамперед, чи підтримують кроки, розпочаті після обміну полоненими. Чи підтримують спроби встановити ефективне перемир'я, режим припинення вогню. Як вони бачать поступки, на які Україна може чи не може піти.

На місці Зеленського, я б не згадував словосполучення "формула Штайнмаєра". Це не справа США. Це просто думка німецького міністра закордонних справ із приводу того, як має бути реалізовано механізм "мінського протоколу". Тому я б просто поцікавився, як Сполучені Штати бачать процес подальшого врегулювання конфлікту, зокрема послідовність проведення виборів, введення в дію закону про особливий статус Донбасу і виведення російських військ.

Читайте також