Хоча розмови про дострокові вибори в Україні ведуться вже довгі місяці, офіційно до наступного голосування залишилося ще два роки – чергові вибори президента і народних депутатів відбудуться в 2019 році. Втім, політичні сили вже починають підготовку, поки ще малопомітну для обивателя. Як відбувається цей процес і які інноваційні технології будуть використовувати у виборчій кампанії українські партії та кандидати, "Апострофу" розповів Reputation Management expert Борис Тізенгаузен.
Родзинка майбутніх виборів
Йде щільна робота з лідерами громадської думки, з'явилася незліченна кількість інститутів, організацій. Особливістю найближчих виборів буде те, що будуть потужно використані антикорупційні організації – реальні й нереальні, їх зараз велика кількість з'явилася. Це так звані антикорупційні торпеди, які вибірково знищують тих чи інших кандидатів. І у мене є інформація, що багато антикорупціонерів будуть самі балотуватися до Верховної Ради.
Нещодавно на закритій зустрічі я чув, що до цілого ряду перспективних політиків-депутатів притримується компромат до виборів. Зараз цього вкидання не відбувається, і в майбутньому на нас чекає якась воістину мегавійна компроматів.
Контроль над ЗМІ – це в першу чергу те, що зараз необхідно цілому ряду політичних сил. Ми бачимо, що відбувається: купуються нові радіостанції, купуються нові сайти, майданчики, редакційні групи тощо, пара нових телеканалів почне експансію досить потужну.
Що стосується соціальних мереж, я знаю зараз про низку проектів, у яких відбуваються лабораторні вивчення електронного електорату: як на нього вплинути. Відбувається купівля, прокачування, створення цілих мереж лідерів думки, які будуть законсервовані, але ближче до виборів почнуть відпрацьовувати певний порядок денний.
І важливий момент – відбувається купівля баз даних, абсолютно різних – від поштових розсилок до користувачів тих чи інших соціальних мереж, власників кредитних карт, користувачів мобільних операторів тощо. Так, електронні інструменти будуть використані, безумовно, тим більше вони показали свою часткову ефективність на виборах і у Франції, і в США.
Але основна битва, звичайно, буде відбуватися в полях. Усі ці старі добрі інструменти з повними тезками кандидатів, "каруселями". Нещодавно digital-фахівець розповів мені про один з нових чорних методів контролю голосування. Людям на паспорт клеїться штрих-код, а недалеко від передвиборчої ділянки ставиться сигнальна рамка, як у супермаркеті: якщо ви не сплатили і виходите – штрих-код спрацьовує. Тут, навпаки, зчитувальний пристрій фіксує, що ви зайшли на виборчу дільницю, пробули там певний час і вийшли. І тільки після цього люди йдуть і отримують якусь частину свого чорного гонорару в конвертах. Так, нові технології на службі. Схема дуже проста: люди приходять з паспортом, отримують частину грошей, голосують, повертаються, отримують іншу частину грошей. Такий електронний логістичний облік абсолютно чітко показує, хто голосує, а хто – ні. Інше питання, що немає гарантії, за кого людина там всередині проголосує. Але наших людей, як правило, так страшать та залякують, що вони голосують як треба. Людям навіть озвучують таку інформацію, мовляв, ми перевіримо, за кого ви там проголосували. А обдурити пенсіонера не становить труднощів.
Гречки та інші продпакети, люди, які ходять домівками – це все буде, безумовно. Єдине, мені здається, що наступні вибори будуть найбруднішими за всю історію нашої країни, тому що адмінресурс і силовики зосереджені в руках людей, які належать до певних політичних сил – і вони будуть переслідувати свої інтереси, скоріш за все.
Цифрові інструменти будуть використовувати в основному просунуті партії, тому що в регіонах, невеликих містах і смт через Facebook крутити таргетовану рекламу сенсу великого немає. Там простіше зібрати людей, провести з ними політзаняття – і відправити їх на голосування. Але у великих містах дійсно цей інструмент зможе певний вплив продемонструвати, і лідери громадської думки, які будуть прокачувати за того чи іншого кандидата, особливо за тих, кому не вистачає 1-2% або якогось невеликого процентного віконця, будуть використовувати електронні інструменти.
На чому будуть піаритися
На минулих виборах ряд політичних сил використали тему Майдану, збройного конфлікту, у нас купа комбатів пройшла у Верховну Раду. У цьому сезоні, швидше за все, будуть сенсаційні корупційні викриття. Буде цілеспрямоване антикорупційне випилювання певних кандидатів. Я думаю, що боротьба з корупцією буде основним інструментом впливу на певних кандидатів. Але й ніхто не відміняв входження за списками або за мажоритарними округами відомих особистостей, журналістів, акторів і так далі. Це було завжди. Їх закидають для того, щоб вони перемогли – ну, просто тому, що особа відома і є певний кредит довіри. Або для того, щоб вони розмили комусь електорат. Якщо ми розуміємо, що є прохідний кандидат, ми йому в опозицію ставимо якусь відому людину – і вона дуже чітко відбирає у нього потрібні відсотки для іншого кандидата.
У нинішньої влади, крім безвізу та інших позитивних подій, є в запасі ціла низка інструментів. Насамперед – це реальні посадки у в'язницю знакових корупціонерів. Порівняно з Віктором Шокіним діяльність генерального прокурора Юрія Луценка значно активніша – він генерує в десятки разів більше подій (він колишній журналіст, він знає, як це треба подавати).
На запитання – чи буде президент йти на другий термін чи буде висуватися альтернативний кандидат – мені здається, відповіді немає ще в самій АП. Електоральна картинка зміниться за півроку. Як ситуація з "Народним фронтом". Хлопці спрацювали на короткий імідж. Отримали непередбачувано високу кількість голосів, але так само швидко згоріли. Де зараз "Народний фронт"? Ніде.
Робота на короткий імідж перед виборами спрацює. У цьому допоможуть знакові кримінальні справи, знакові посадки. Вони працюють за двома напрямами. По-перше, вони дають певну поживу для роздумів електорату. По-друге, вони вибивають неугодних кандидатів.