RU  UA  EN

Неділя, 5 травня
  • НБУ:USD 39.25
  • НБУ:EUR 41.90
НБУ:USD  39.25
Політика

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Криза навколо ЦВК може зірвати вибори президента

Криза навколо ЦВК показала нездатність політиків йти на компроміс

Криза навколо ЦВК показала нездатність політиків йти на компроміс Фото: УНІАН

Криза, яка виникла навколо призначення нових членів Центральної виборчої комісії, продемонструвала неспроможність українських політиків сісти за стіл переговорів заради знаходження компромісу. Конфлікт досяг апогею тоді, коли в липні фракція президента вирішила заблокувати роботу парламенту, пригрозивши не голосувати за жодні рішення, поки не будуть призначені нові члени ЦВК. Шантаж не вдався, парламент залишився дієздатним і без БПП. Останні вимушені були повернутися до зали засідань і знову шукати компроміс. Але цього зробити не вдалося: Верховна Рада пішла на канікули ні з чим. Чому парламент ризикує провалити голосування за 13 членів ЦВК і восени та якими можуть бути наслідки невирішеної кризи, "Апострофу" розповів заступник голови Центральної виборчої комісії Андрій Магера.

Неспроможність призначити нових членів ЦВК виникла в силу таких чинників, як відсутність правової і політичної культури. Згідно із законодавством, члени ЦВК призначаються на посаду (7 років) і звільняються Верховною Радою за поданням президента. Це означає, що участь у формуванні складу ЦВК беруть одразу два вищі інститути влади. Бажання лише президента чи парламенту для цього є недостатнім. Вони змушені шукати спільну позицію щодо питання кадрового складу ЦВК. Тут неможливо переламати когось одного, тут потрібно знаходити консенсус. І той факт, що цей процес вже триває чотири роки, свідчить про те, що ні консенсусу, ні рівня політичної та правової культури, ні розуміння ролі цих вищих органів влади в правовій системі держави немає.

Як розблокувати цю ситуацію на сьогоднішній день? Найбільш імовірний сценарій – з існуючих 14-ти кандидатур, де 6 висунуті від президентської сили, главі держави потрібно відкликати двох кандидатів. Натомість внести одну людину від "Опозиційного блоку". Таким чином у нас вийде 13 кандидатур на 13 вакансій, тобто у ЦВК будуть представлені усі парламентські фракції. Це буде відповідати не лише Конституції та положенням про ЦВК, але і документам міжнародних інституцій. Навіть за такого розкладу президентська фракція матиме найбільше представників серед усіх фракцій.

Але я невпевнений, що ця ситуація зрушить з мертвої точки. Якби мене запитали ще два місяці тому, чи будуть призначені нові члени ЦВК, я би з імовірністю до 99% відповів "так". Зараз у мене такої впевненості немає. Тому я розглядаю різні варіанти, зокрема і такий, коли нинішня ЦВК проведе президентські вибори у 2019 році.

Фото: УНІАН

Існує ризик того, що 13 членів ЦВК можуть звільнити, але не призначати нових. У такому разі у комісії залишиться двоє членів, строк повноважень яких спливає лише у 2021 році. Для роботи ЦВК потрібен кворум – 10 осіб. Якщо буде призначено ще як мінімум 8 осіб, то кворум для роботи з'явиться. У іншому разі комісія не зможе організовувати виборчий процес.

Хоча сценарій, коли членів ЦВК буде 10, теж не надто оптимістичний. Справа в тому, що рішення Комісії, згідно з законом, ухвалюються від загального складу, тобто 15 осіб. Таким чином, щонайменше 8 членів повинні проголосувати за постанову, незалежно від того, скільки членів комісії є в наявності. Тут проста арифметика: 8 голосів підтримки з 15-ти легше знайти, ніж з 10-ти. Це не говорячи вже про те, що обирати керівництво комісії буде дуже складно.

Якщо влада виявиться неспроможною призначити достатню кількість членів для кворуму, це може призвести до непроведення виборів. Але я би не хотів, щоб мої слова сприймали як якийсь натяк. До 31 березня 2019 року (дата президентських виборів, - "Апостроф") ще дуже багато часу...

Нездатність своєчасно вирішувати кадрові питання не прикрашає українську державу в очах міжнародної спільноти. Але, як на мене, це є меншим злом, аніж норма у законі про ЦВК, яка існувала до осені 2014 року: після закінчення строку повноважень член ЦВК не міг би виконувати свої обов’язки. Якби досі існувала ця норма, ми би опинилися в ситуації, коли новий склад ЦВК не призначений, а попередній вже не може виконувати свої обов’язки. Вакуум влади – це найгірше, що може бути.

Читайте також

Вибори воєнного часу: коли Банкова зробить перший крок

Багато що щодо майбутніх виборів вирішиться вже у грудні

Війна не завада: як українська влада готується до виборів

У високих кабінетах всерйоз подумують над проведенням наступної весни виборів