Молодь завжди вважалася найбільш малоактивною електоральної групою в Україні. Молоді люди не так завзято цікавляться політикою, рідше приходять на виборчі дільниці, ніж вікова категорія 60+. Однак під час нинішньої виборчої кампанії можна помітити, що політичні сили почали активніше залучати молодь і придумувати саме для цієї категорії населення всілякі "фішки". Хоча в багатьох штабах визнають, молодь - не їхня цільова аудиторія, і можна зробити висновок, що більшість, як політиків, так і політтехнологів, просто не знають, як працювати з цією частиною суспільства. Детальніше - в матеріалі "Апострофа".
Тимошенко обіцяє доступне житло
Всеукраїнська молодіжна громадська організація "Батьківщина молода" була створена ще в 2007 році, її тривалий час очолював Іван Крулько. Згідно з даними, розміщеними на офіційному сайті політсили, на сьогодні - це понад 20 тисяч молодих людей у всіх регіонах України.
На цих виборах в штабі Юлії Тимошенко також приділили багато уваги молоді.
Так, команда Тимошенко у грудні 2018 року провела "Всеукраїнський молодіжний форум", на якому були присутні, як розповіли у ЮВТ, близько трьох тисяч молодих людей.
У програмі свого "Нового курсу" в команді "Батьківщини" окремо прописали нову молодіжну політику, де пропонують доступні кредити на житло, державну допомогу при народженні дитини, безкоштовну освіту й можливості для відкриття власної справи.
"Ми проводили опитування, які проблеми хвилюють молодь і, базуючись на їх відповідях, писали програму курсу. Ми хочемо дати можливість із мікрокредитуванням, житлом для молоді. Є навіть для багатьох потішний пункт - підвищення народжуваності. Тому що ми зараз маємо ситуацію, коли смертність вдвічі перевищує народжуваність. Ми хочемо повернутися до тієї практики, коли за першу дитину давали 50 тисяч гривень допомоги, за другу - 100 тисяч, тим самим заохочуючи народжуваність. Усі ці речі Тимошенко робила, коли була прем'єром", - розповіла "Апострофу" народний депутат від "Батьківщини" Альона Шкрум.
Крім цього, у ЮВТ активно ведуть її сторінки в соцмережах. Тимошенко з'явилася навіть в "Інстаграм" - традиційно молодіжній соціальній мережі, де публікуються фото політика в неформальній атмосфері.
"Спочатку вона вважала, що їй не потрібен ні "Інстаграм", ні" Фейсбук". Але і я, і Рябчин, і Кондратюк (депутати від "Батьківщини", Кондратюк відповідальна за медійну та рекламну складову виборчої кампанії, - "Апостроф") говорили їй, що це необхідно. Нам було важливо показати, що Тимошенко така ж як всі: читає новини з Айпад, може перекусити булочкою чи бутербродами, прочитати коментарі й почати хвилюватися. У нас там до 50% молоді сидить, але "Інстаграм", на жаль, не допоможе привести молодь на виборчі дільниці", - каже Шкрум.
Утім, ядерним електоратом для Тимошенко завжди були люди похилого віку. За словами Шкрум, у штабі розуміють, що молодь не їхня головна аудиторія, тому ЮВТ більше говорить з екранів про ціну на газ, що ближче її основному електорату.
Зеленський збирає молодь у соцмережах
Активно залучає молодь шоумен Володимир Зеленський, який, згідно з останніми соціологічними опитуваннями, є одним із лідерів виборчої кампанії. Багато в чому завдяки тому, що базовий електорат Зеленського - це молоді люди 18+, кажуть політологи. Згідно з останнім соціологічним опитуванням групи "Рейтинг", за нього готові віддати голоси 38% виборців серед вікової групи 18-25 років і 36% серед 26-35-річних.
У штабі Зеленського це розуміють і користуються. Наприклад, команда кандидата дуже активно веде соціальні мережі - Facebook, Instagram, Telegram і YouTube-канал, де у "Зе! Президент" - 230 тисяч підписників, у "Ze! Life" - 60 тисяч і у "Зе-Слуга народу" - 25 тисяч. І ці цифри постійно зростають. В YouTube команда Зеленського особливо активна: вони знімають влоги про вибори, про фальсифікації і підкупи, показують зустрічі Зеленського з лідерами думок і політиками, крутять виступи "95 кварталу". Наприклад, влоги знімає один із учасників "Вечірнього кварталу", ведучий Руслан Ханумак, який робить це в зрозумілій для молодої аудиторії формі.
Втім, у штабі Зеленського відзначають, що зараз його електорат поповнюється і середньою віковою категорією.
"Рейтинги Зеленського в жовтні і рейтинги Зеленського в лютому, - це два різних рейтинги, - розповів "Апострофу" головний політтехнолог кандидата Дмитро Разумков. - Якщо на початку дійсно основний електорат знаходився у молоді, то на сьогоднішній момент ми повільно, але впевнено розширюємося і до старших вікових груп, і в середню вікову групу йдемо, і навіть в 60+ ".
Хоча основні зусилля, звичайно, йдуть на молоду аудиторію, і один з останніх влогів політсили був знятий саме для студентів, яким розповідали, як проголосувати не за місцем прописки.
Але у Зеленського побоюються технологій, які будуть застосовуватися проти їх базового електорату. Наприклад, як розповіли "Апострофу" в штабі кандидата, зараз мережею "розганяють" історії, що на дільницях будуть ловити тих, хто ухиляється від армії і вести до військкоматів, тим самим сподіваючись знизити явку. Такі тексти можна побачити в багатьох пабліках "Фейсбуку".
"За нашою інформацією, також будуть створювати черги бабусі: такі собі бабусі-мігранти, які будуть йти в кінець черги, щоб молодь не вистоювала. Для членів комісій "спущена" команда, щоб вони повільно видавали бюлетені. Такі технології дієві. Якщо, наприклад, висмикують із черг молодь і забирають до військкомату, і людина просидить там три години, то другий раз голосувати вона вже не піде", - розповідає "Апострофу" Дмитро Разумков.
З такими речами в штабі мають намір боротися, відзначаючи, що це, фактично, - порушення закону. "Ми сподіваємося на громадські організації, на журналістів, на силові відомства. Фактично, це можна розцінювати як спробу сфальсифікувати вибори і прямий адміністративний ресурс, тому що і глава Генштабу, і міністр оборони знаходяться в підпорядкуванні у чинного гаранта", - коментує Разумков.
Але в процесі агітації в "Зе! Команді" зупинятися не збираються, обіцяючи й надалі працювати з молоддю інформаційно, а також залучати "віп-агітаторів" і спостерігачів, серед яких будуть українські зірки, близькі до Зеленського, і учасники "Вечірнього кварталу". Наприклад, Євген Кошовий.
У Порошенка сподіваються на "досягнення і плани"
У штабі чинного президента не сильно акцентують увагу на молоді, хоча у Порошенка, як і у Тимошенко, активно функціонує молодіжне крило партії.
Втім, у своїх публічних виступах Порошенко не так часто апелює до молоді. У той же час, на форумі, де він заявив про своє висунення, за його спиною якраз сиділа молодь - представники молодіжного крила "БПП-Солідарність". За словами джерел "Апострофа", це було зроблено з метою показати близькість Порошенка в тому числі й до молодих людей.
Втім, у своїй передвиборчій програмі Порошенко мало приділяє уваги молоді, він більше говорить про вступ до ЄС і НАТО, відновлення територіальної цілісності й подоланні бідності.
"Ми розповідаємо про свої досягнення, стратегії і плани", - коментує "Апострофу" нардеп від БПП Артур Герасимов. Він упевнений, що це повинно залучити молодих людей.
На питання, наскільки молодь є цільовою аудиторією кандидата, Герасимов відповів розмито: "Ми орієнтуємося на всіх, хто підтримує Україну як державу".
У Гриценка - читатимуть лекції
У штабі Анатолія Гриценка хоч і визнають, що аудиторія політика - це 50+, але зовсім скидати з рахунків молодь не хочуть. Втім, якщо зайти на офіційний сайт Гриценка, то знайти там щось для молодої аудиторії складно, як і почути "молодіжні" меседжі в його публічних виступах.
Проте, в штабі перед першим туром планують акумулювати молодих виборців. "Буде проведена серія лекцій, Мустафа Найєм розповість про освіту, Василь Гацько - про активізм, Заліщук - про зовнішню політику. Буде проведено "Марш чесних ", автопробіг (син Анатолія Гриценка Олексій очолює" Автомайдан ", - "Апостроф ").
Але ми розуміємо, що це не наша аудиторія, тому хотілося б все ж більше орієнтуватися на той електорат, який принесе нам результат", - говорить один зі співрозмовників" Апострофа" в штабі Гриценка.
Бойко і Вілкул "забули" молодь
Якщо представлені вище кандидати мінімально, але намагаються залучати молодь до політики, то представники роздробленого "Опозиційного блоку" - Юрій Бойко та Олександр Вілкул - розуміють, що на цьому електоральному полі їм ловити нічого. У своїй рекламі вони безпосередньо звертаються до пенсіонерів, ностальгують за радянським минулим і "героями" того часу.
"Я хочу сказати "спасибі" всім людям праці. Ми зробимо так, що пенсії, пільги і соціальні виплати будуть забезпечувати гідний рівень життя. І закріпимо це в Пенсійному кодексі, який захистить інтереси пенсіонерів назавжди. Ми зупинимо знущання над людьми, яке полягає не тільки в жебрацьких виплатах. Ми скасуємо заборони говорити мовою, на якій вони співали колискові своїм дітям. І відновимо повагу до таких свят, як 9 травня, що є частиною їхнього життя", - з таким зверненням у своїй кампанії виступив Вілкул.
З подібними пропозиціями виступає і Бойко, який також орієнтується на вікову категорію 60+, "які мріють про ковбасу по 5 копійок", відзначають експерти.
Багатьом кандидатам непередбачувана молодь не цікава
Втім, молодь - досить непередбачувана частина електорату, більшість просто можуть не прийти голосувати. "Тому багато кандидатів вважають нераціональним витрачати ресурси на агітацію молоді, а в кінцевому результаті не отримати бажаний результат", - пояснює в коментарі "Апострофу" політичний експерт Петро Олещук.
Через це штабам простіше орієнтуватися на більш надійний електорат - тих, хто старше. І така тенденція спостерігається не тільки в Україні. Зрілі виборці "роблять" вибори у багатьох країнах світу.
У той же час, відзначають експерти, поки що більшість, як політиків, так і політтехнологів, в Україні просто не знають, як спілкуватися з молоддю і закликати цей електорат на виборчі дільниці. А більшості, що б вони не казали про шкоду того, що вибори із разу в раз "роблять" пенсіонери, така ситуація просто вигідна, відзначають експерти. Проте, реальні плани молоді можна буде побачити вже 31 березня.