У неділю, 13 серпня, у Чорному морі стався інцидент: російський військовий корабель нібито відкрив попереджувальний вогонь турецьким суховантажним судном Sukru Okan, який під прапором Палау прямував до українського Ізмаїла. Цю інформацію поширило Міноборони Росії, зазначивши, що суховантажне судно не реагувало на "вимоги зупинки для огляду на предмет перевезення заборонених вантажів". Відомство Шойгу також стверджувало, що був піднятий бойовий вертоліт Ка-29 з групою військових, які висадилися на судно і провели огляд, після чого Sukru Okan продовжив шлях до Ізмаїла. І хоча пізніше ця інформація спростовувалася, виявилося, що російські військові все ж оглядали цивільний корабель. Що ж насправді сталося в Чорному морі і чого домагається Кремль у цьому питанні, розбирався "Апостроф".
Окупанти похвалилися
У телеграм-каналі міноборони РФ заявило, що інцидент стався близько 6:40 ранку 13 серпня. За версією відомства Шойгу, патрульний корабель Чорноморського флоту РФ "Василь Биков" виявив турецький суховантаж "Сукра Окан" під прапором Палау, який прямував до українського порту Ізмаїл.
Як відомо, після виходу з "зернової угоди" Росія заявила, що здійснюватиме контроль судноплавства в Чорному морі і доглядатиме судна, що йдуть в українські порти, а тому військові наказали суховантажу зупинитися для огляду. Екіпаж "Сукра Окан" проігнорував вимоги росіян і ті, згідно з повідомленням МО РФ, відкрили вогонь.
Читайте також: Терпіння закінчується: Чорноморський флот РФ до кінця року може чекати на сюрприз
"На вимогу зупинки для огляду щодо перевезення заборонених вантажів капітан суховантажу не відреагував. Для примусової зупинки судна з російського бойового корабля відкрили попереджувальний вогонь з автоматичної стрілецької зброї. З метою огляду суховантажного судна з борту патрульного корабля "Василь Биків" було піднято гелікоптер Ка-29 з групою російських військовослужбовців", – заявили в РФ.
Також росіяни зазначили, що провели огляд цивільного судна, яке "застопорило хід".
"За результатами радіопереговорів, судно зупинило хід, оглядова група висадилася на суховантажне судно. Після завершення роботи оглядової групи на борту "Сукра Окан" судно продовжило рух у порт Ізмаїл", - повідомили в МО РФ.
Фейк чи не фейк?
Пізніше Міжнародне розвідувальне співтовариство InformNapalm відзначило, що росіяни збрехали як про успішний огляд судна Sukru Okan у Чорному морі, так і про попереджувальні постріли.
"За даними об'єктивного контролю, який надали для InformNapalm моряки одного з судів, що спостерігали за цією подією з відстані, МО РФ збрехало про успішний огляд судна. Як вказали моряки, судно "Сукра Окан" не підкорилося вимогам рашистів зупинити хід, а просто тимчасово змінило курс у напрямку берега, територіальних вод Туреччини, ніякого вертольота не було і попереджувальних пострілів теж, були тільки погрози росіян у радіоефірі. На борту "Сукра Окан" був турецький екіпаж, який "поклав болт" на погрози і не підкорився. Тому рашисти збрехали про "успішний огляд" судна", - йдеться в матеріалі.
У спільноті InformNapalm уточнили, що інформація з деталями про цей інцидент надійшла їм від екіпажу танкера Olvia, який безпосередньо спостерігав за ситуацією із суховантажним судном "Сукра Окан".
Згідно з сервісом Marinetraffic, маршрут танкера справді пролягав і навіть перетинався із суховантажним судном "Сукра Окан". Танкер проходив за кілька миль у точці біля територіальних вод Туреччини, де ймовірно стався інцидент з росіянами, тому надані коментарі щодо дій росіян і додаткові фото, і аудіоматеріали прийняті як джерело, що заслуговує на довіру.
З'явилося також у мережі й відео, на якому російський гелікоптер Ка-29 висаджує наглядову команду на борт якогось судна.
Протягом дня у InformNapalm опублікували додатковий коментар від джерела з танкера Olvia.
Джерело стверджувало, що якщо пізніше огляд "Сукра Окан" і був, то він відбувся вже в територіальних водах Туреччини і тому з танкера Olvia цього вже не побачили.
"Моряки не могли припустити, що росіяни полізуть доглядати судно в територіальних водах однієї з країн НАТО. До того ж курс судно "Сукра Окан" у бік Туреччини змінило за рекомендацією турецького радіоефіру. Тобто на етапі спостереження все виглядало наче екіпаж "Сукра Окан" проігнорував команди росіян і пішов у турецькі територіальні води. У такому разі не зрозуміла реакція самої Туреччини, якщо росіяни все ж таки зупиняли і доглядали судно в їхніх водах примусово. Це тягне на міжнародний скандал", - зазначили в InformNapalm.
На момент написання матеріалу турецька сторона офіційно не підтвердила факт обстрілу судна.
Реакція України
А ось українська влада на цю тему заяви зробила.
Так, міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков написав у своєму Twitter наступне: "Цей акт обструкції є відвертою зневагою правами чорноморських держав на вільне судноплавство та правами іноземних суден на мирний прохід через територіальне море прибережних країн. Ми звертаємось до міжнародних партнерів із проханням відреагувати на дії Росії та докласти всіх зусиль для припинення терору в Чорному морі".
Радник глави Офісу президента України Михайло Подоляк назвав цей випадок актом піратства та злочином проти цивільних судів третьої країни в акваторії інших держав.
"Цей прецедент зі спробою запровадження "каперського права" вимагає чіткої юридичної фіксації, встановлення всіх осіб та визнання факту скоєння злочину з боку міжнародної спільноти. Україна зробить усі необхідні висновки та обере оптимальну відповідь", - написав Подоляк.
У понеділок, 14 серпня, заяву про інцидент опублікувало Міністерство закордонних справ України. Там засудили російську провокацію, назвавши її черговим прикладом цілеспрямованої політики Росії щодо створення загроз свободі навігації та безпеки торговельного мореплавства у Чорному морі. А також закликали міжнародну спільноту відреагувати.
"Висловлюємо підтримку та солідарність із Туреччиною як нашим стратегічним партнером і закликаємо міжнародне співтовариство вжити рішучих заходів щодо запобігання діям РФ, які перешкоджають мирному проходженню судів у Чорному морі. Росія має бути позбавлена можливості блокувати міжнародні маршрути у Чорному морі, зокрема до українських морських портів. У зв'язку з цим Україна закликає партнерів збільшити зусилля щодо збереження функціонування Чорноморської зернової ініціативи, яка відіграє ключову роль у забезпеченні глобальної продовольчої безпеки", - йдеться у заяві МЗС.
Думка експертів
Загалом експерти звертають увагу на те, що іноземним кораблям, незважаючи на дії Кремля, все одно вдається проривати морську блокаду. Проте у росіян явно намагаються натиснути на перевізників.
"Росіяни провели огляд турецького судна і це називається піратство" , - каже в коментарі "Апострофу" експерт з з питань безпеки Іван Ступак. - Крім того, мені не зрозуміло мовчання Туреччини з цього приводу. Можливо, що реакція на цей інцидент є, але вона йде неофіційними каналами".
"А чому має бути якась реакція Туреччини? Судно йшло під прапором Палау. Мені хотілося б дізнатися про реакцію цієї мікроскопічної країни, - зазначає у коментарі "Апострофу" військово-політичний оглядач групи "Інформаційний спротив" Олександр Коваленко, - Те, що зробили російські військові, є фактично порушенням міжнародного права. З іншого боку – це брязкання зброєю та понти. Вони обрали судно під прапором Палау, з самого початку сподіваючись, що їм нічого не буде. Тобто вони обрали слабкого. Якби судно йшло під прапором Греції, Туреччини чи Ізраїлю, я не думаю, що рашисти зважилися б на таке".
На думку експерта, Міноборони Росії потрібно було показати в пропагандистських цілях для свого народу.
"Це ще раз продемонструвало, які вони насправді боягузливі", - сказав Коваленко.
Те, що росіяни навмисне обрали для своєї пропагандистської акції судно під прапором маленької острівної держави, розуміючи, що адекватної реакції на це не буде, зазначив і президент Центру глобалістики "Стратегія XXI", головний редактор журналу "Чорноморська безпека" Михайло Гончар.
Разом з тим експерт пояснив у коментарі "Апострофу", що причина такого вчинку росіян криється в недосконалості міжнародного законодавства.
"З точки зору міжнародного морського права, з одного боку - це порушення. Судно - цивільне. Воно не давало жодних підстав для огляду. Але з іншого боку, Росія мала право доглядати, оскільки після виходу із "зернової угоди" зробила попередження, що здійснюватиме контроль, - каже Гончар, - У "Конвенції ООН з морського права" дуже багато "білих плям", а тому Росія ними і користується".
За словами Михайла Гончара, Росія і раніше обмежувала право судноплавства у Чорному морі, і їй за це нічого не було.
"Судно "Сукра Окан" належить турецькій компанії, і Туреччина теж може зреагувати, але вона цього не робить. Я думаю, Ердоган в очікуванні зустрічі з Путіним, на якій і обговорюватимуть продовження зернової угоди, не хоче ескалації. Є повідомлення, що Путін не хоче їхати на зустріч до Стамбула, оскільки він не зможе відмовити Ердогану, а тому намагається знайти якийсь привід. Можливо, атака на турецький суховантаж під прапором Палау і був таким приводом", - сказав Михайло Гончар.
Читайте також: "Там справжня м'ясорубка": росіяни потрапили у пастку на фронті