RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Політика

Каральний апарат для неугодних: на що може перетворитися система е-декларування

Розроблена система електронних декларацій далеко не досконала

Розроблена система електронних декларацій далеко не досконала В Україні триває другий етап подачі електронних декларацій Фото: pixabay.com/

В Україні триває другий етап подання електронних декларацій, який продовжили до 1 травня. За час роботи реєстру електронних декларацій громадськість була шокована незліченними багатствами народних депутатів і чиновників топ-рівня. Тепер на черзі чиновники рангом нижче, військові і поліцейські. Хоча деякі чиновники і зовсім не потрапляють під е-декларування. "Апостроф" розписав хто це, а також, як чиновники намагаються уникнути декларування і знищити систему,а українська влада намагається використовувати систему в своїх особистих цілях.

Хто на другу хвилю

Перший етап е-декларування пройшов з 1 вересня по 30 жовтня 2016 року. У той період свої доходи та майно задекларували президент, народні депутати, міністри та їх заступники, керівники державних органів та їх заступники, судді, прокурори, слідчі, державні службовці категорії "А" і "Б", посадові особи місцевого самоврядування 1-3 категорій. Також в перший етап декларування подавали декларації чиновники перед звільненням або в разі істотних змін у їх майновому стані. Восени з горем навпіл політики відзвітувалися про своє майно. Хтось відзвітував в останній момент, як президент, хто вказав у декларації неіснуючі суми, як нардеп Сергій Мельничук, хтось швидко перереєстрував майно в інших країнах, а хтось і зовсім "забув" вказати своїх родичів, на яких оформлена власність.

За результатами першого етапу Національне антикорупційне бюро (НАБУ) відкрило 34 кримінальні провадження. Серед фігурантів виробництв – заступник одного з міністрів, 15 суддів і вісім народних депутатів.

З 1 січня розпочалася друга хвиля е-декларування, яка повинна була тривати до 1 квітня, проте після постійних збоїв у роботі сайту, які не дозволили чиновникам вчасно подати декларації, глава НАЗК Наталія Корчак оголосила про продовження другого етапу до 1 травня.

Під другу хвилю потрапляють усі депутати місцевих рад, держслужбовці категорії "В", посадові особи місцевого самоврядування категорії 4-7, посадові особи ВСУ, Держспецзв'язку та інших військових формувань, крім строковиків, поліцейські, особи рядового і начальницького складу державної кримінально-виконавчої служби, податкової міліції, особи начальницького складу підрозділів цивільного захисту, НАБУ, посадові та службові особи органів прокуратури, СБУ, дипломатичної служби, інших держорганів.

До декларантів другого етапу належать також посадові особи юридичних осіб публічного права, тобто університетів, шкіл, лікарень, створених державою або місцевим самоврядуванням. Крім того, тепер завдяки скандальній поправці народного депутата від Народного фронту Тетяни Чорновіл до закону, декларації зобов'язані подавати особи, які отримують кошти на реалізацію програм щодо боротьби з корупцією і очолюють організації, що займаються антикорупційною політикою, а також члени наглядових рад держбанків, держпідприємств і інших державних прибуткових організацій.

Як пояснив "Апострофу" експерт проекту "Прозорість та сумлінність публічного сектору" Програми розвитку ООН в Україні Дмитро Котляр, звільнені від е-декларування працівники держорганів, які виконують функції з обслуговування, наприклад, секретарі, стенографісти, архіваріуси, діловоди, охоронці, якщо вони не виконують організаційно-розпорядчі або адміністративно-господарські функції, посадові особи приватних підприємств, навіть якщо в них є частка державної або комунальної власності, військовослужбовці строкової служби, приватні та державні нотаріуси, адвокати.

Як відомо, у останній момент Чорновіл відкликала іншу скандальну поправку, яка могла зобов'язати головних редакторів і засновників ЗМІ звітувати про доходи в електронному вигляді. Крім того, НАПК звільнила від декларування курсантів факультетів військової підготовки, військовослужбовців за призовом під час мобілізації, призовників-офіцерів, контрактників. Хоча після недавнього голосування в Верховній Раді ряд політиків вказували на те, що таким чином деякі охочі зможуть приховати свої доходи, прикриваючись статусом учасника бойових дій.

Утім, це не єдина спроба нівелювати процес е-декларування. Раніше нардеп від НФ Тетяна Донець вже хотіла істотно скоротити декларацію, закликаючи не вказувати в ній вартість майна, житло, що тільки будується, нерухомість, яка перебуває у спільній власності, а також автомобілі. Однак профільний комітет не підтримав цю правку до закону. Ще одна спроба була зроблена колишнім головою фракції Блок Петра Порошенка нардепом Ігорем Гринівим, який пропонував приховати від суспільства цінне майно, вартість якого перевищує 100 мінімальних зарплат, інформацію про співвласників цінного рухомого майна, отримані подарунки вартістю понад 7 тисяч гривень, коштовності і позикові кошти. Але після спілкування з президентом депутат відкликав свою поправку.

Чищення реєстру і хитрощі чиновників

Зміни до закону – не єдина можливість завадити процесу е-декларування. Нещодавно після відновлення роботи реєстру, за даними проекту "Декларації", із нього зникло більше 200 декларацій співробітників Генеральної та військової прокуратур, а також декларації деяких інших чиновників. Зокрема, заступників військового прокурора Віктора Короля і Дмитра Борзиха, а також начальника слідчого відділу Головної військової прокуратури ГПУ Сергія Личика. У самому НАЗК пізніше пояснили, що декларації зняли на підставі відповідного рішення про застосування спеціальних заходів безпеки. Але за словами голови громадської організації "Декларації під контролем" Олександри Дрік, постанова, за якою військовий прокурор Анатолій Матіос звернувся до НАЗК, не зобов'язувала прибирати декларації з реєстру.

"Ми проаналізували законодавство, на основі якого НАЗК ухвалив таке рішення, і виявили, що вони не повинні були його ухвалювати. І постанова, за якою звернувся до них військовий прокурор, не вимагала від НАЗК прибирати декларації прокурорів. Але ухваливши таке рішення, вони по суті створюють прецедент, за яким тепер можна прибрати декларації Нацполіції, ЗСУ, усіх правоохоронних органів, суддів. Зараз можна створити ситуацію, коли в реєстрі не залишиться декларацій", - розповіла Дрік "Апострофу".

Вона зазначила, що зараз системою в ручному режимі керує не НАЗК, а Держспецзв'язок і Українські спеціальні системи (УСС), які є адміністраторами системи.

"Банальний приклад: коли перед кінцевим терміном подання декларацій 1 квітня реєстр не працював, ніхто не міг пояснити, зокрема адміністратори, у чому проблема, але це не завадило системі включитися відразу, як тільки Гройсман дав таке доручення. Це означає, що прем'єр, по суті, у ручному режимі може управляти системою. І коли ми розуміємо, що спецслужби керують системою, можуть вносити до неї будь-які зміни, а це саме вони прибирали декларації прокурорів з реєстру декларації, то вони можуть так само прибрати будь-які декларації, вони можуть вмикати-вимикати систему, і вона просто не буде працювати", - продовжує експерт.

Дрік пояснює, що перешкоди в системі вигідні вищому керівництву країни: "Невже можна подумати, що президенту хочеться пояснювати походження своїх сотень мільйонів іноземним партнерам на зустрічі? Або пояснювати походження своєї незадекларованої іспанської вілли? Невже прем'єру Гройсману хочеться пояснювати, звідки у його тещі-пенсіонерки кошти на елітне житло в Києві і звідки у нього мільйони готівкою? Невже великому борцю за права простих людей Олегу Ляшку хочеться пояснювати, звідки у нього купа нерухомості, землі? Невже більшості так званої неофіційною коаліції в парламенті, яка складається з НФ і БПП, Радикальній партії і Опозиційному блоку дуже хочеться перед виборами, які будуть рано чи пізно, пояснювати своїм виборцям, звідки у них мільйонні статки? Їм просто не хочеться, щоб це існувало. Не кажучи вже про якісь наслідки за результатами перевірки цих декларацій", - говорить Дрік.

Експерт прогнозує, що до літа не просто будуть зникати декларації з реєстру, а взагалі спробують ліквідувати систему е-декларування.

"Атаки на всіх рівнях будуть тривати і чим ближче перспективи виборів, тим більше буде бажання взяти під контроль систему і НАЗК, що має широкі повноваження, які можна використовувати для переслідування політичних конкурентів на виборах. Ось до чого зводиться сценарій, якій реалізується протягом останніх двох місяців", - резюмувала експерт.

З Дрік погоджується і адвокат Ростислав Кравець, який стверджує, що система е-декларування при відсутності політичної волі перетвориться в каральний апарат для неугодних.

"Я думаю, що постраждають виключно дрібні чиновники, а не перші особи держави. Навіть перший етап показав, наскільки політики неправильно вказують свої доходи, навіть якщо взяти президента, який приховав наявність коштів в офшорі, нібито помилився в 77 млн гривень про наявність депозиту і прикрився при цьому довідкою зі свого ж банку. Усе це говорить про те, що система при відсутності політичної волі буде служити, з одного боку, суто каральним апаратом для неугодних, а з іншого, навпаки, збором компромату, щоб тримати чиновників в узді", - коментує "Апострофу" юрист.

На його думку, розроблена система не досконала і залишає можливості для приховування свого майна навіть без спеціальних маніпуляцій. "Ті ж депутати переоформляють майно на третіх осіб або на якихось юридичних осіб, офшори, а насправді ці чиновники будуть цим користуватися. І як показує практика, політики вказують в своїх декларація не все майно, яким користуються, як треба. А перевіряти це у НАЗК просто немає часу і технічної можливості. Тому, на жаль, поки що ця система себе скоріше дискредитують, ніж приносить користь", - підсумував Кравець.

Читайте також