Україна потребує якнайшвидшого завершення антитерористичної операції та переходу на новий формат захисту територіальної цілісності. Таку заяву зробив секретар Ради національної безпеки і оборони (РНБО) Олександр Турчинов. Крім того, він натякнув, що не варто побоюватися і введення воєнного стану, адже він означає "лише наявність особливого правового режиму в країні або в окремих регіонах і не надає автоматичного права на використання ЗСУ та інших військових формувань". До чого готують українців і чому на четвертому році війни у владі раптом заговорили про завершення АТО, розбирався "Апостроф".
Замість АТО
Про необхідність зрушити ситуацію на Донбасі з мертвої точки і ухвалити закон "Про відновлення територіальної цілісності", який став би конкретною дорожньою картою з повернення окупованих територій, ще в березні на засіданні РНБО говорив президент. "Ми будемо пропонувати закон, який відповідає національним інтересам України. Закон про відновлення територіальної цілісності нашої країни", - зазначив Петро Порошенко.
За три місяці законопроект так і не з'явився. Нардеп Мустафа Найєм навіть намагався з'ясувати, хто ж пише цей закон, але ні в Адміністрації президента, ні в РНБО, ні в Кабміні парламентарію не підтвердили, що займаються розробкою нової законодавчої бази. Правда, за словами Олександра Турчинова, незабаром документ все ж таки буде представлений президенту. Що саме запропонують розглянути нардепам, секретар РНБО не уточнив, проте основні маркери нової стратегії Турчинов позначив. За його словами, в умовах гібридної війни "необхідна ефективна технологія захисту країни", а для цього, наприклад, не зайвим було б на законодавчому рівні "надати президенту право застосовувати ЗСУ та інші військові формування проти гібридної агресії з боку РФ".
Зазначимо, що президент України є верховним головнокомандувачем і без додаткових законів наділений правом використовувати силовиків. За словами секретаря РНБО – при проведенні АТО або оголошенні війни. Але оскільки агресія РФ – гібридна, перелік випадків, за яких можна використовувати армію, необхідно розширити, адже "законодавство формувалося на основі уявлень ХХ століття про класичну війну", сказав Турчинов.
Також Олександр Турчинов розповів про плани створити в зоні конфлікту на Донбасі оперативний штаб, який мав би найширші повноваження, міг здійснювати управління ЗСУ, силовиками і підпорядкував би собі військово-цивільні адміністрації.
Слідом за Кримом
За заявами Турчинова, на думку експертів, опитаних "Апострофом", можуть стояти два сценарії розвитку подій:
Політичний. Як розповів "Апострофу" політолог Андрій Золотарьов, у передчутті дострокових виборів влада взяла курс на запровадження воєнного стану, адже саме цей механізм дозволить уникнути передчасного волевиявлення.
"Очевидно, що готують громадську думку до можливості введення воєнного стану, адже для влади монетка може лягти нещасливою стороною. Відповідно, це план "Б", якщо на виборах будуть проглядатися нульові шанси. Просто так владу віддавати ніхто не збирається", - упевнений Золотарьов.
Правда, до дострокових виборів, якщо такі й будуть, ще далеко. "Так і їх призначення сьогодні не виглядає абсолютно очевидним, - каже "Апострофу" політолог Євген Магда. – Просто Турчинов – це людина, яка свідомо веде лінію на "яструба" в партії влади, і він озвучив лише пропозицію, яка на сьогоднішній день не має вигляду закону. Замінити АТО можна тільки шляхом ухвалення закону. Влада просто логічно намагається розширити коло інструментів, які вона може використати у нинішній ситуації, адже на Донбасі останнім часом відбувається ескалація насильства".
У свою чергу, екс-заступник секретаря РНБО Степан Гавриш наголошує, що заяви Турчинова розраховані не тільки на внутрішнього споживача, але і на західних партнерів.
"Це мобілізаційна заява для перевірки західних лідерів, які сьогодні ухиляються від розмов про "нормандський формат" і не бачать перспектив у цьому напрямку. З одного боку, потрібно струснути Захід для протидії Росії і включення до порядку денного українського питання разом з Сирією і проблемою можливої масштабної регіональної війни у зв'язку з блокадою Катару. А друге завдання – повернути довіру виборців для того, щоб можна було планувати початок виборчої кампанії. Подібна мобілізація зорієнтована на патріотичну частину виборців, яких достатньо, щоб обрати нового главу держави", - пояснив експерт.
Утім, екс-міністр оборони Анатолій Гриценко у коментарі "Апострофу" зазначив, що зі своїми заявами Турчинов запізнився на три роки.
"Це схоже на порожню балаканину чиновника, який свого часу виконував обов'язки президента. Коли проти України розгорнули військову агресію, Турчинов повинен був як верховний головнокомандувач ввести воєнний стан і створити ставку головнокомандуючого. Він цього не зробив. Замість цього акуратно, гігієнічно була оголошена АТО", - додав Гриценко.
Деокупаційний. За словами аналітика Українського інституту майбутнього Ігара Тишкевича, АТО як правова підстава для ведення бойових дій на Донбасі дійсно себе вичерпала.
"Формат АТО – це антитерористична операція. Але антитерористична операція передбачає боротьбу з розрізненими групами терористів, вона не передбачає єдиної лінії фронту. АТО була прийнятна і доречна при блокуванні Слов'янська і коли йшла зачистка в 2014 році. Але зараз ми отримали певну лінію фронту, а формат АТО не передбачає обмеження права жителів непідконтрольних територій і розриву економічних зв'язків, - говорить Тишкевич. – Наприклад, хто повинен платити пенсії? У форматі АТО, незалежно від того, де живе людина, Україна зобов'язана платити пенсії і соціальну допомогу. Тому Турчинов каже, що настав час визнати окупованими окремі райони Донецької і Луганської областей".
Експерт відзначає, що зміна правового статусу територій, які за фактом і так окуповані й не контролюються Україною, зафіксує на законодавчому рівні існуючий стан справ.
"Ми можемо обманювати себе думкою, що Росія одумається і виведе війська, або ЗСУ бравим кидком за два тижні звільнять увесь Донбас. Але кожного року виникала така казка і кожного року ми стикалися з неприємною реальністю. Тому це всього лише введення вже існуючої ситуації у межі закону, адже країна, чиї території окуповані, не несе ніяких обов'язків з підтримки інфраструктури на цих територіях і соціальної сфери. За міжнародними договорами, саме країна-окупант зобов'язана підтримувати на окупованих територіях якесь життя. Таким чином, Україна скине з себе обов'язки виплачувати пенсії, допомогу, подавати воду, електроенергію. Якщо є окупована територія, є і лінія фронту. Значить, ми отримаємо законний режим пропуску через лінію зіткнення. Зараз там стоять пропускні пункти, але за українським законодавством прикордонники мають нести службу тільки на державному кордоні, а виходить, що зараз вони знаходяться там незаконно", - підкреслив політолог.
"Якщо президент як гарант дотримання прав, свобод і власності громадян не має інструментів їх захистити на території, яку контролюють російські бойовики, значить, ця територія повинна мати інший статус – непідконтрольної, - додає Анатолій Гриценко. – У цьому випадку вона повинна мати такий самий статус, як Крим, – окупованої Росією території. Це рішення необхідно ухвалювати".
Такий сценарій, на перший погляд, схожий на глибоку заморозку конфлікту і відмову від Донбасу, але Тишкевич запевняє, що насправді це зрив планів Кремля з розвалу України за допомогою квазіреспублік.
"У російських ЗМІ вже більше року активно говорять про те, що Л/ДНР – це Україна. Це офіційна позиція Кремля. Для них головне – ввести "республіки" у політичне поле України з усіма польовими командирами, а ще краще - ввести їх до Ради. Але в такому випадку ми отримаємо розвал політичної системи країни. У той же час закон про окуповані території не дозволить цього зробити, адже якщо території окуповані, значить, увійти до складу України вони можуть тільки в результаті деокупації, а не політичних компромісів. У підсумку ні Плотницькому, ні Захарченку місця у політичній системі України не буде. Але якщо у нас є АТО, то місце для таких товаришів є", - резюмував Ігар Тишкевич.