Законопроект "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях" (що також називають законом про деокупацію або реінтеграцію Донбасу), який намагається ухвалити Верховна Рада, повинен мати щонайменше три наслідки, що змінять ситуацію навколо ОРДЛО. Які саме, "Апострофу" розповів заступник міністра з питань тимчасово окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб Юрій Гримчак.
Перший момент, який би я відзначив, – це те, що законопроект визнає Російську Федерацію країною-агресором на території ОРДЛО. І це фактично перекреслює всі можливості РФ взяти участь у миротворчій операції на території ОРДЛО. Наші дипломати просто будуть посилатися на діюче законодавство, в якому Росія буде визнаватися країною-агресором не тільки в Криму, але й на території ОРДЛО. І тому вона не може бути членом миротворчої місії ООН.
Тут можна підкреслити, що й союзники РФ за ОДКБ (Організація договору про колективну безпеку, - "Апостроф") не можуть бути у миротворчій місії. Це перше.
Друге – так зване посилання на 51 статтю Статуту ООН про те, що будь-яка країна має право на самооборону. Тобто у зв'язці з російською агресією ми отримаємо те, що ми захищаємося, перекладаючи більш-менш зрозумілою мовою.
І третє – ми розуміємо, що фактично на сьогоднішній день з першої лінії повністю відведена Національна гвардія, там стоять тільки Збройні сили України. Тому оперативний штаб, на чолі якого буде стояти військовий, спростить керування військами в цій ситуації.
Чи будуть ухвалені правки, яких майже 700 (16 січня депутати розглянули понад 480 правок до закону, не ухваливши жодної, - "Апостроф")? Я думаю, що в законі буде більша частина того, що проголосували в першому читанні. А всі ці правки є нелогічними. Наприклад, це спроба в закон про державну політику щодо окремих територій в Донецькій та Луганській областях додати Крим, додати ще якусь дату початку агресії чи початку окупації тощо. Ці правки не вкладаються навіть в логіку самого законопроекту і, тому, я думаю, цей законопроект буде ухвалений в тому вигляді, в якому він подавався.
Щодо торгівлі, про що багато говорять у ЗМІ (про те, що закон може відновити торгівлю з окупованими частинами Донецької та Луганської областей, - "Апостроф"). На сьогоднішній день дозволи на перевезення будь-яких товарів через лінію розмежування дає антитерористичний штаб. А тепер (після ухвалення закону, - "Апостроф") цим буде займатися оперативний штаб. Ми подаємо свої зауваження як міністерство, інші зацікавлені відомства подають, але це буде не 100-відсотково військовий штаб, а оперативний штаб, де керівництво буде військовим. Але ще в оперативному штабі, я думаю, будуть представники військово-цивільних адміністрацій, бо вони там знаходяться, можливо, інших цивільних центральних органів. І тому буде прийматися рішення щодо переміщення товарів через лінію розмежування. Тобто це не торгівля в тому вигляді, про який ми кажемо.
Наприклад, на сьогоднішній день Україна дозволяє вивозити на одну людину з контрольованої території на територію ОРДЛО 75 кг товарів. Є перелік, що можна вивозити, а що заборонено до вивезення. От і все.
Чи може Україна оголосити війну Росії, якщо остання буде офіційно названа агресором? А ви знайдіть за останні 50 років хоч один випадок, коли була оголошена війна – це буде дуже цікаво. Такого немає. Після Другої світової саме поняття "війна" перестало бути законним методом вирішення конфлікту. Тобто до того часу війна як засіб визнавалася міжнародним законодавством. А після Другої світової війни фактично жодна війна не була проголошена, у нас майже всі війни на планеті Земля були непроголошеними.