RU  UA  EN

Пʼятниця, 15 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.40
НБУ:USD  41.00
Політика
Погляд

Порошенко отримав сигнал на межі ультиматуму: наступний може бути останнім

Заява Байдена - передостаннє попередження українській владі

Заява Байдена - передостаннє попередження українській владі Фото: УНІАН

Заява колишнього віце-президента США Джозефа Байдена про те, що влада України не виконала своїх зобов'язань щодо створення антикорупційного суду та боротьби з корупцією в цілому, - це дуже серйозне попередження на межі ультиматуму на адресу офіційного Києва. Що це означає та чим загрожує Україні, "Апострофу" розповів політолог, експерт Міжнародного центру перспективних досліджень (МЦПД) Ігор Петренко.

Заява Байдена щодо того, що українська влада не виконує взяті на себе зобов'язання, зокрема недостатньо добре бореться з корупцією, як основною проблемою українського суспільства (а між рядками можна було прочитати, що українська влада явно може сприяти розвитку корупції) - це дуже серйозний сигнал, спрямований, в першу чергу, на те, щоб президент Петро Порошенко відступив від законопроекту про антикорупційний суд, поданого ним до Верховної Ради (цей документ викликав критику з боку західних партнерів України, зокрема МВФ, - "Апостроф").

Дійсно, низка положень законопроекту говорять про те, що це не буде незалежний суд, як це має бути згідно узятим Україною на себе зобов'язаннями. Зокрема, в законопроекті є багато положень, які можуть взагалі заблокувати створення суду та подальше його функціонування.

Тому це вже жорстка позиція, яку повинен був донести Байден. Але, можливо, це ще не останнє попередження, оскільки Байден - колишній високопоставлений чиновник США. А якщо про це заговорять нинішні, то це вже буде останнє попередження. Поки це дуже серйозна рекомендація на межі ультиматуму з боку як США, так і Євросоюзу.

Ми пам'ятаємо, що стосовно антикорупційного суду і тих небезпек, які несе в собі поданий президентом законопроект, вже висловилися і МВФ, і Світовий банк, і Європейський Союз. А тепер бачимо реакцію Сполучених Штатів Америки.

Безумовно, США і європейські країни, які вкладають в Україну гроші, хочуть мати певні гарантії досягнення тих результатів, за які вони платять. І на сьогоднішній день єдиним органом, який не підпадає під політичний вплив, залишається НАБУ. Але для того, щоб замкнути повний антикорупційний цикл роботи НАБУ, необхідно мати такий саме незалежний антикорупційний суд. Для Заходу це є величезним пріоритетом і основою подальшої співпраці з Україною, в тому числі, виділення якихось грошей. Тому що без цього немає гарантій того, що будуть відбуватися якісні зміни в країні.

Крім того, потрібно розуміти, що є і питання важелів впливу, а не тільки поширення демократії. Оскільки і американцям, і європейцям необхідні можливості для впливу на українську владу у низці питань. Зокрема, щодо відносин з Російською Федерацією та реалізації Мінських домовленостей в їх політичній частині.

Важливо підкреслити, що мати можливість порушувати кримінальні справи (яка є в НАБУ, - "Апостроф") - це добре. Але, як показала практика, поки це ні до чого не призводить. Всі ті, проти кого були порушені справи, які були передані до суду - вони поки на волі, навіть із найближчого оточення президента. Тому антикорупційний суд і повинен бути створений для того, щоб максимізувати вплив антикорупційних органів і антикорупційної інфраструктури, яка створювалася нашими західними партнерами в Україні.

Риторика ЄС і США буде дуже жорсткою, і Порошенко повинен буде обов'язково з ними рахуватися. Безумовно, він може грати й у трохи іншу гру - публічних обіцянок, але підкилимних ігор навколо антикорупційного суду. Це буде випробування терпіння для європейців.

Безумовно, створення суду є величезною проблемою для президента, оскільки, швидше за все, він і його оточення дуже зацікавлені в збереженні корупційно-олігархічної системи, яка була побудована в Україні фактично з часів здобуття незалежності. І такий суд - пряма загроза олігархам, а значить, і безпосередньо, президенту, який на сьогоднішній день є фігурою номер один в Україні, що поступово монополізує всі фінансові та політичні потоки в країні.

Тому будуть дуже непрості моменти для України, оскільки фінансування від МВФ, Світового банку, а також гарантії з боку США і ЄС - це основа макроекономічної стабільності. І з огляду на той рівень інфляції, який є на сьогоднішній день, ті борги, які ми повинні будемо виплачувати вже в цьому році, може бути дуже серйозний соціально-економічний удар по владі. В першу чергу, удар по населенню, яке буде на це все реагувати.

Просто взяти та відмовитися від співпраці з МВФ і з усіма західними країнами - це фактично політичне самогубство для Порошенка і всіх проєвропейськи налаштованих чиновників і політиків високого рангу.

Тому будуть ігри в публічні обіцянки. А далі, можливо, ми побачимо прагнення закласти якісь механізми, які дозволяли би президенту зберігати свій вплив.

Читайте також: Забрати безвіз - крайній захід, в Європи є інші санкції для України - нардеп

Я б не став говорити, що Порошенко легко здасться з антикорупційним судом - це дуже сумнівно. Але, в будь-якому випадку, це дуже серйозне попередження, і дійсно існує загроза припинення фінансової допомоги безпосередньо Україні з боку наших західних партнерів. І це зайвий раз підтверджує втому від України й тих людей, які сьогодні приймають рішення щодо нашої країни, оскільки вже немає довіри безпосередньо до самого Порошенка.

Якщо в 2014 році Україна сприймалася як країна з європейськими пріоритетами та потенціалом, який може допомогти нам вирватися з корупційно-олігархічної системи, то сьогодні Україна сприймається як корупційне болото, в якому що б не робили, а нічого не змінюється. І це дуже погано для нас, тому що в ситуації протистояння з Росією, в якій ми сьогодні опинилися, втратити західну підтримку рівноцінно великим проблемам всередині країни.

Читайте також

Новий старий Кабмін та перестановки в ОП: хто, куди, навіщо

Внаслідок переформатування уряду в Україні деякі звільнені міністри перейдуть на іншу роботу у владі

Умєрову дадуть нову посаду? Кого можуть призначити міністром оборони замість нього

Рустем Умєров перейде на посаду віце-прем'єра з питань ВПК, на посаді міністра оборони його замінить Олександр Камишін