Слідом за чергами на блокпостах, за гуманітарною допомогою і сім-картами на окупованих територіях Донбасу з'явився новий вид черг: за бензином. Правда, немає ніяких гарантій, що, вистоявши багатогодинну чергу за пальним, вдасться заповнити бак автомобіля. Адже бензин в ОРДО стає на вагу золота і стрімко зникає з АЗС. Чому "молода республіка" опинилася на порозі паливної кризи, розбирався "Апостроф".
Літри членам профспілки
Бензин на заправках територій, окупованих бойовиками так званої ДНР, зник ще у другій половині травня. Подібні паливні колапси траплялися і раніше, але криза цього року значно затягнулась.
Тепер ранок жителів окупованого Донбасу починається не з кави, а з переклички в соцмережах: люди активно діляться новинами про заправки, де з'являється паливо. Але за час, поки автолюбителі доберуться до бензинових оаз, паливо може або закінчитися зовсім, або є ймовірність нарватися на довгу чергу.
У соцмережах навіть з'являються оголошення: "Куплю 10 літрів бензину терміново в Макіївці".
Але навіть якщо зірки зійшлися - бензин є і черг немає - то оператори на АЗС можуть його і не продати. Вся справа в тому, що окупаційні адміністрації ввели систему реалізації пального за талонами, які видаються бойовикам і самим "чиновникам" окупаційних адміністрацій, та й то не всім. Правда, "прості смертні" в соцмережах активно намагаються перекупити такі талони за готівку.
Ті, кому пощастило урвати дорогоцінні літри, продають їх тут же біля АЗС.
"Вчора, поки я стояв у черзі, один мужик підходив до водіїв у черзі і пропонував літр 95-го по 80 рублів (близько 40 гривень, - "Апостроф"). Дідусі на "Москвичах" його, звичайно, посилали, але люди на більш престижних автомобілях плювали на чергу, плювали на переплати і затарювалися каністрами. Ну а що робити? Їхати то треба. Мало в кого які справи у житті. Але 80 рублів це ще наче по-божому. Я чув, що і за 100 перепродують (близько 50 гривень, - "Апостроф") і не соромляться", - розповів "Апострофу" житель Макіївки Євген.
Самі винні
Показово, що "влада" так званої ДНР ігнорувала бензиновий колапс до останнього. Ні так зване "міністерство вугілля та енергетики ДНР", ні "міністерство транспорту", ні навіть "ДП Республіканська паливна компанія" (користується віджатими АЗС "Паралель") не давали офіційних роз'яснень з приводу того, чому з бензином все так погано, і коли це "погано" закінчиться.
У підсумку порушити тишу довелося ватажку бойовиків Олександру Захарченку. За його словами, у "молодій республіці" все добре і бензин буде. Правда, коли буде, Захарченко не уточнив. А взагалі, у всьому винні (дивно, але цього разу не "укри") самі жителі окупованих міст, які нібито створюють ажіотаж. "Якщо будете заправлятися в штатному режимі, не заповнюючи всілякі ємності, ситуація з бензином налагодиться швидше", - заявив ватажок бойовиків.
Дійсно, без наявності авто залити бензин у каністру на АЗС не вийде.
"Це тільки якщо добре попросити. А у каністри не відпускають. Ну в принципі люди викручуються, мовляв, машина залишилася неподалік, не дотягнувши пару метрів, налийте будь ласка. З панського плеча можуть і налити, але не більше 5 літрів", - додає макіївчанин Євген.
Захарченко запевняє, що бензиновий колапс виник унаслідок "процесу формування цін в Росії". Що це означає, "Апострофу" роз'яснив директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
"У Росії зараз спостерігається не гостра класична паливна криза, а скоріше цінова, - говорить він. - За останні пару місяців ціни на бензин в Росії зросли приблизно у півтора рази. Це пов'язано з тим, що, по-перше, ціни на нафту в світі ростуть, а, по-друге, в Росії зараз реалізується планове підвищення акцизного збору на пальне. Ці фактори призвели до серйозного стрибка ціни. У підсумку російські нафтові компанії намагаються відправити пальне у далеке зарубіжжя, експортувати його на зовнішні ринки, де дають велику ціну. Але якщо російські території, хочеш не хочеш, а бензином забезпечувати потрібно, щоб не було наслідків для бізнесу, то периферійні ринки на кшталт усяких ДНР-ЛНР стоять на останньому місці. Для них просто не вистачає пального. Продавати пальне в ДНР-ЛНР просто невигідно".
А інших постачальників крім російських у квазіреспублік просто немає. Адже торгувати із "сірими" територіями з ризиком нарватися на санкції - дурнів мало.
У той же час серед самих донеччан ходять різні чутки щодо причин паливної кризи.
Читайте також: Росія "закриває" ДНР-ЛНР: на Донбасі говорять про нову велику війну
"Деякі впевнені, що об'єктивних чинників для паливного колапсу насправді немає, - запевняє "Апостроф" житель Донецька Єгор. - Може, російським бізнесменам і невигідно продавати бензин в ДНР, але, коли дядько Вова каже: "Треба", вони беруть і роблять. Всі ці роки Путін же підтримував існування ДНР, думаєте зараз йому різко стало це не потрібно? Ні, просто незабаром в Росії чемпіонат світу з футболу, ось і прикрутили нам краник, щоб народ менше мотався через кордон".
Нагадаємо, що днями в Міноборони з посиланням на розвідку повідомили, що жителям територій, окупованих РФ і бойовиками так званих Л/ДНР, з 1 червня і до завершення футбольного форуму закритий в'їзд на територію Ростовської області.
"На вулицях реально стало менше автомобілів. Маршрутки по місту ходять забиті навіть не в годину пік", - додає донеччанин Єгор.
Але люди в окупації зазначають, що бензиновий колапс - це тільки квіточки. Ситуація може розвиватися за вкрай важким сценарієм.
"Найбільш нервові чекають на ще більшу д*пу. Якщо раптом з АЗС зникне ще і дизельне паливо, а за ним і газ, то маршруток, автобусів не буде взагалі, і невідомо, як буде здійснюватися підвезення продуктів. Але що тут сказати. Люди довго і наполегливо прагнули до всього цього, напевно, треба за них порадіти", - резюмував донеччанин Єгор.