RU  UA  EN

Пʼятниця, 22 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

Подорожчання проїзду в маршрутках: хто підіграє перевізникам

Ціни в транспорті зростають, але якість послуг не змінюється

Ціни в транспорті зростають, але якість послуг не змінюється Фото: УНІАН

Після літнього подорожчання проїзду в муніципальному транспорті столиці, кияни зраділи: проїзд у маршрутках на багатьох напрямках виявився дешевшим і вигіднішим, ніж у метро, тролейбусах і трамваях. Однак радість тривала не довго, і киянам довелося знову засмутитися, адже з настанням осені перевізники знову заговорили про вимушене зростання тарифів, а в деяких містах України ціни на проїзд у маршрутках вже виросли. При цьому якість автопарку не змінилася, і українські маршрутки продовжують залишатися зосередженням ризику на колесах. Що буде з цінами на проїзд, дізнавався "Апостроф".

Із 22 жовтня ціни на свої послуги підняли перевізники Харкова. У середньому, задоволення проїхатися у маршрутці для жителів першої столиці України, тепер буде коштувати на 1-2 гривні дорожче і становитиме від 8 до 10 гривень. Слідом за Харковом захотіли кращого життя і перевізники області. Так, у Лозовій місцеві водії маршруток навіть влаштували годинний страйк, вимагаючи від мерії дозволити їм підняти ціну на проїзд із 4,5 до 8 гривень.

Зростання тарифів на проїзд у маршрутках підбирається і до столиці. Першим упав приміський маршрут Київ-Біла Церква. Рівно рік тому, цей маршрут виріс у ціні з 50 до 60 гривень. Зараз же перевізник вирішив не розмінюватися на дрібниці і підняв вартість проїзду з 60 до 80 гривень.

Примітно, що при такій ціні маршрутки для сім'ї, де до Києва на роботу 5 днів на тиждень їздять дві людини, немає сенсу жити в Білій Церкві, а легше перебратися до столиці. Отже: 160 гривень туди і назад на день для однієї людини. На тиждень виходить 800 гривень, а на місяць 3 тисячі 200 гривень. Якщо в сім'ї до Києва на роботу і з роботи їздять, наприклад, чоловік і дружина, то за місяць на один тільки проїзд їм доведеться викласти 6 тисяч 400 гривень, а це ціна оренди середньої однокімнатної квартири в столиці.

Щоб "покарати" нахабних перевізників маршруту Київ-Біла Церква, користувачі в соціальних мережах самоорганізовуються і закликають бойкотувати маршрутки, вибираючи альтернативні способи дістатися на роботу: автостоп, електричка, групи попутників у месенджерах.

Фото: kievvlast.com.ua

Оголошення про підвищення цін, з'явилися також на інших маршрутах.

"Сьогодні вранці вже побачила оголошення над місцем водія, що з 27 жовтня дорожчає проїзд на 301-му маршруті Академмістечко - Вишневе, - розповідає "Апострофу" киянка Юлія. - При цьому водій не говорить на скільки саме підніметься ціна, і в оголошенні не написано. Чекаємо сюрпризів".

У той же час аргументи перевізників від підвищення до підвищення залишаються незмінними: ціна пально-мастильних матеріалів зростає, запчастини дорожчають, водіїв не вистачає, а ті, що є, відмовляються працювати за маленьку зарплату, ось і доводиться перекладати фінансовий тягар турбот на пасажирів.

"Перевізники ще з квітня, коли з'явилася ініціатива київської влади про підняття тарифів на громадський транспорт до 8 гривень, розповідають казки, що у них собівартість проїзду 10 гривень, а вони змушені возити людей по 6-7 гривень. Але хіба вони будуть кататися собі в збиток?" - каже "Апострофу" експерт громадської кампанії "Євро-Патруль" В'ячеслав Коновалов.

Начальник комунальної служби перевезень КМДА Сергій Савтир підтвердив "Апострофу", що найближчим часом приватні перевізники, які ще не встигли зрівняти свої тарифи з цінами на проїзд у муніципальному транспорті, обов'язково це зроблять.

"Від літа потроху вже почалися підніматися тарифи. Просто не всі одномоментно це роблять. Місяць пройде, паливо подорожчало, вони ще на гривню піднімуть, потім ще. Йде поступове вирівнювання цін до рівня Київпастрансу, адже влітку вперше така ситуація склалася, що приватні перевізники стали дешевше їздити, ніж муніципальний транспорт, - пояснював чиновник. - Вище 8 гривень по Києву поки не буде проїзду, тільки якщо паливо різко підніметься в ціні. Хто ще не підняв до 8 гривень, буде до 8 піднімати".

Фото: із відкритих джерел

"На мій погляд, єдина причина, через яку Київпастранс підняв ціну до 8 гривень - для того щоб дати можливість підняти тарифи приватним перевізникам", - додає "Апострофу" транспортний інженер Віктор Петрук.

Для того щоб підняти тарифи, приватні перевізники повинні звернутися за відповідним дозволом до місцевих адміністрації, надавши економічні обґрунтування. Однак, за словами В'ячеслава Коновалова, найчастіше такі розрахунки беруться зі стелі.

"Наприклад, розрахунки, які подавали перевізники на маршрут Київ-Вишневе, доходили до смішного: вони офіційно визнавали, що перевозять аж 8 пасажирів за один рейс. А всі, хто їздять на цьому маршруті знають, як набивається ця маршрутка", - запевняє Коновалов.

"Ціна формується з необ'єктивних показників, - додає Петрук. - Куди б ви не написали запит: хоч приватному перевізнику, хоч в Київпастранс, хоч у департамент економіки КМДА, вам ніхто ніколи не напише відповідь, розкладену по кожній статті витрат, що на пально-мастильні матеріали йде стільки-то грошей, на ремонт - стільки-то. Приватний перевізник гроші отримує в коробках, і ніхто не знає реальної собівартості витрат ринку".

Виправити ситуацію на ринку, і зупинити зростання цін на проїзд у маршрутках кожні півроку, допомогло б впровадження електронного квитка (відповідний закон давно прийнятий ВР і підписаний президентом), а також зміна підходу співпраці місцевої влади з перевізником.

"Якщо місто почне укладати з перевізником договори за транспортну роботу, як це відбувається в цивілізованому світі, то перевізник буде знати, що незалежно від того, за якими маршрутами він буде їздити: з великим чи малим пасажиропотоком, він отримає гроші за транспортну роботу, і йому буде абсолютно все одно, збере він готівкою 100 тисяч гривень чи ні. Перевізник ці ж гроші отримає за транспортну роботу. Перевізнику це навіть вигідніше, адже у нього пропадають ризики", - відзначає Петрук.

Фото: УНІАН

Але укладати договори і впроваджувати електронний квиток, означає працювати "по-білому". А навіщо, коли працювати з неврахованоїю готівкою набагато приємніше.

"Просто є певний корупційний зговір. Наприклад, електронний квиток ніхто впровадити не може до цих пір, талончиків не видають, при цьому водії чесно зізнаються, що за добу з маршрутки на "кришу" в Укртрансбезпеку і МВС вони віддають від 800 до 1 тисячі гривень, і тоді їх ніхто не чіпатиме. А зараз, напередодні виборів, з'явилася особлива необхідність в чорному налі. Свого часу ми робили розрахунки, оборот чистих коштів перевізників по одній тільки Київській області становить близько 2 мільярдів гривень", - запевняє Коновалов.

"Велика частина перевізників, яка планує підвищувати ціни, це "нелегали", - додає "Апострофу" екс-заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер. - На жаль, із цих перевезень держава не отримує нормальних податків. У тіні залишається багатомільярдний оборот коштів. Це те ж саме, що й ігрові автомати по Києву, бурштин, контрабанда сигарет через кордон. Все з одного ряду проблем".

Тим часом багато українців готові миритися зі зростанням тарифів, але тільки в тому випадку, якщо перевізники за підвищену плату нададуть більш-менш комфортні і людські умови поїздки.

"Підвищення цін на проїзд має супроводжуватися жорстким контролем за тим, щоб перевізники дотримувалися правил безпеки і працювали в легальному полі. Хочете підвищувати плату за проїзд? Тоді платіть податки, зробіть ремені безпеки, обладнайте комфорт в автобусах. Це повинні бути паралельні процеси", - зазначає Шульмейстер.

Наприклад, 4 роки тому Максим Бурбак, який на той час займав пост міністра інфраструктури, обіцяв за 3 роки очистити дороги від пасажирських вантажівок. Після літньої серії кривавих ДТП із маршрутками нинішній міністр Володимир Омелян пообіцяв прибрати вантажні маршрутки до кінця 2018 року, проте експерти скептично ставляться до таких обіцянок, адже інший автопарк багато перевізників не поспішають купувати.

Читайте також: У Києві зникнуть всі міські маршрутки: названа дата

Читайте також