Відтоді, як у 2017 році український уряд ввів жорсткі обмеження на переміщення товарів через лінію розмежування на Донбасі, підприємливі громадяни стали вигадувати схеми, завдяки яким, торгівля з окупованими територіями ведеться і до цього дня. При цьому, як тільки ті чи інші контрабандні схеми стають широко відомими, "рішали" і тіньові підприємці швидко перевзуваються і винаходять нові. Про останній тренд "сірого бізнесу" на війні, дізнався "Апостроф".
Робочі "ослики"
Документ, який регламентує порядок переміщення товарів через лінію розмежування - це указ №39 від 24 березня 2017 року Міністерства з питань тимчасово окупованих територій. Так, наприклад, згідно з указом, фізособи мають право перевозити з окупованої території в Україну і у зворотному напрямку товарів вагою не більше 75 кілограм у розрахунку на одну людину, та й то, якщо вартість не перевищує 10 тисяч гривень. А ось про те, скільки разів на день людина може перетнути лінію розмежування, маючи при собі 75 кілограмів товарів, у підзаконних актах нічого не сказано. Цим і користуються тіньові підприємці, наприклад, на КПВВ "Гнутове".
"Там проходять каравани. Йде караван машин із одним товаром, заїжджає в "сіру" зону, де на нього вже чекають із ДНР. Перевантажують товар із України, і завантажують товар із Росії (рибу) і знову проїжджають через КПВВ. І так можуть робити по дві ходки за день, - розповідає "Апострофу" джерело в правоохоронних органах. - Схема працює в такий спосіб: для кількості осіб (адже у наказі №39 прописано до 75 кілограм на одну людину) підсаджують "амазонок" (ще їх називають "осликами" або "мурахами", - "Апостроф"). Це люди, які за гроші (100 гривень - один перетин лінії розмежування) підсаджуються в автомобілі з товаром і проїжджають КПВВ".
За словами джерела "Апострофа", така схема працює під "дахом" фіскальної служби, яка має 3-4 гривні з кожного кілограма товару, що перетинає лінію розмежування на КПВВ "Гнутове".
"За день караванами проходить до 15 тон товарів. І це тільки на одному КПВВ", - додає співрозмовник "Апострофа".
Таким чином, чиста виручка "даху" становить від 45 до 60 тисяч гривень на день з одного КПВВ. Крім "Гнутового", у зоні бойових дій на автомобільних дорогах діє ще п’ять КПВВ: "Золоте", "Майорське", "Мар'їнка", "Новотроїцьке" і "Станиця Луганська". Якщо на цих пунктах пропуску діє подібна схема, то денна виручка "даху" може варіюватися від 225 до 300 тисяч гривень на день.
Як прикрити годівницю
Однак глава військово-цивільної адміністрації прифронтового селища Зайцеве Володимир Весьолкін запевнив "Апостроф", що з 31 жовтня командування операцією об'єднаних сил вирішило прикрити ласу годівницю.
"Уже набуло чинності розпорядження генерала Наєва, згідно з яким, з товарами перетинати лінію розмежування можна тепер тільки один раз на добу", - розповів Весьолкін.
Правда, повністю без роботи "ослики" не залишаться, адже підсадних в автомобілях можна, наприклад, змінювати при кожному перетині лінії розмежування.
"Але в такому випадку, більшій кількості людей доведеться заплатити, а це зменшує рентабельність такої діяльності і вже втрачається її сенс", - підкреслив Володимир Весьолкін.
Заступник міністра тимчасово окупованих територій Георгій Тука вважає, що в подібних схемах задіяні всі правоохоронні структури, зокрема ті, хто несе службу на таких КПВВ, а тому остаточно викорінити таке явище буде непросто.
"Про те, щоб втрутитися в це, йдеться останні років три або навіть більше, але потрібно бути реалістами: до яких правоохоронних органів потрібно звертатися, якщо правоохоронні органи в цьому так само беруть участь. Звичайно, не всі представники фіскальної служби або Національної поліції, або Служби безпеки, але ті, хто несе службу на цих пунктах перетину. Не може такого бути, щоб ці вантажі проходили і брали хабарі фіскали, але не брали хабарі ті ж прикордонники чи ВСУ, які перебувають з ними поруч. У цьому процесі задіяні всі, хто несе службу на КПВВ", - прокоментував Тука "Апострофу".
Із ним не під запис погоджується і один із активістів, які стежать за цією темою.
"Від самого початку війни були дуже масштабні й різноманітні схеми. Це були товаропотоки з сотнями машин щодня. Але найголовніше і темне - поїзди. Якщо з машин брали побори вояки, то поїзди заганяли під себе СБУ", - коментує співрозмовник "Апострофа",
За словами Туки, існує тільки один метод боротьби з контрабандою в зоні бойових дій - вибити економічне підґрунтя цього. "Тобто до того моменту, поки будуть діяти заборонені методи, буде діяти різниця в цінах, і поки буде у людей можливість на цьому заробляти, доти і триватиме цей процес. Можна, наприклад, спростити систему перетину. У нас є західний кордон, що там немає контрабанди? Є. Але доки, поки існують такі економічні спокуси, доти і буде існувати це явище", - вважає Тука.
"Апостроф" також звернувся за коментарем до Державної фіскальної служби, там попросили написати офіційний запит, а також, заяву на главу ДФС із усіма наявними подробицями.