Власники "євроблях" отримають чергову відстрочку з виплати штрафів за використання автомобілів на іноземних номерах: президент України Володимир Зеленський подав до парламенту законопроект, яким введення таких санкцій буде відкладено ще на три місяці. При цьому відомо, що більшість "євроблях" мають досить солідний вік, а тому не відповідають сучасним стандартам екології, встановленим також і в нашій країні. "Апостроф" з'ясовував, наскільки серйозними є екологічні збитки від таких авто, і що потрібно зробити, щоб їх мінімізувати.
Президент України Володимир Зеленський пропонує Верховній Раді продовжити термін митного оформлення автомобілів на іноземних номерах, відомих у народі як "євробляхи", ще на три місяці, протягом яких із власників таких машин не стягуватимуться штрафи. Відповідний президентський законопроект повторно зареєстрований у парламенті - в липні Зеленський вже подавав аналогічний документ в Раду після зустрічі з представниками "євробляхерів", на якій він пообіцяв їм вирішити питання відстрочки штрафів, але колишній склад парламенту цей законопроект не розглянув.
У перший день роботи Верховної Ради нового скликання, 29 серпня, законопроект був зареєстрований знову, і він визначений президентом як невідкладний.
Востаннє
Востаннє Верховна Рада подовжувала термін розмитнення "євроблях" 16 травня, після того як власники таких авто перекрили рух по вулиці Грушевського в Києві перед будівлею парламенту.
Мотиви "євробляхерів" зрозумілі - за прострочення з митним оформленням більш ніж на 30 днів їм доведеться заплатити штраф у розмірі 170 тисяч гривень, а за керування нерозмитненим авто - 8,5 тисячі гривень, при повторному порушенні - 17 тисяч гривень.
Але проблема полягає в тому, що термін розмитнення без штрафних санкцій закінчився 23 серпня, а тому поліція має повне право штрафувати порушників. Напередодні часу "Ч" з'явилася інформація, що у правоохоронців нібито немає доступу до баз даних митниці, в зв'язку з чим власників таких авто штрафувати не зможуть, проте незабаром цю інформацію спростували. Більш того, вже є свідчення того, що штрафи виписують і стягують. І, поки президентський закон не буде розглянуто, прийнято та підписано самим главою держави, навіть якщо це все станеться досить оперативно, санкції щодо "євробляхерів" продовжаться.
Водночас, як раніше писав "Апостроф", є великі сумніви, що "євробляхери", які вимагають чергової відстрочки митного оформлення, насправді збираються їх розмитнювати - адже часу для цього було достатньо, і ті, хто дійсно хотів це зробити, вклалися в наданий для цього строк. При цьому деякі автомобілі дешевше здати на розбирання або зовсім кинути гнити в чистому полі. Тобто, по суті, мова йде про можливість і далі їздити на "убитих" машинах і не платити за це штрафи протягом ще декількох місяців - а там, дивись, знову можна перекрити вулицю перед Радою - раптом нова влада "моргне", і терміни знову зрушаться (хоча в президентській партії "Слуга народу" стверджують, що подальших відстрочок не буде).
Смертельні гази
Старі автомобілі, які становлять левову частку "євроблях", завдають значної шкоди навколишньому середовищу. "Зараз автомобілі імпортуються в Україну в будь-якому стані, з яким-завгодно станом вихлопної системи і навіть без необхідного обладнання" - розповів "Апострофу" експерт центру екологічних ініціатив "Екодім" Олег Савицький.
Проблемою є і те, що в Україні дуже багато неякісного палива, навіть того, що продається на офіційних АЗС, не кажучи вже про нелегальні "заправки", на яких торгують контрафактом, і які становлять значну частину ринку палива нашої країни. "У ньому (паливі) більше вмісту сірки, інших шкідливих домішок, і контроль якості палива залишає бажати кращого", - зазначив Савицький.
За словами голови Всеукраїнської екологічної ліги Тетяни Тимочко, гази, які виділяються в результаті спалювання палива в двигунах внутрішнього згоряння, містять більш як 200 найменувань шкідливих речовин, серед яких - чадний газ, діоксид вуглецю і азоту, а ще - масу незгорілих вуглеводнів". "У цьому списку присутні також токсичні канцерогени, які підвищують ймовірність виникнення злоякісних пухлин, викликають кисневу недостатність тканин, атеросклероз судин головного мозку, знижують дію гемоглобіну у крові. У вихлопних газах міститься безліч важких металів, які мають властивість осідати в організмі, накопичуючись поступово", - сказала вона в коментарі виданню.
Все під контроль
Як можна вирішити цю проблему? - Очевидно, шляхом здійснення більш жорсткого контролю автомобілів у плані дотримання екологічних стандартів, підвищення стандартів якості палива, вважає Олег Савицький. "Якби автомобілі проходили таку перевірку, і завозилися б тільки справні автомобілі, це вже могло б скоротити ризики", - підкреслив він.
Проблему, теоретично, міг би вирішити технічний огляд, обов'язковість якого щодо легкових автомобілів була скасована в 2011 році. На сьогодні техогляд в Україні повинні проходити легкові автомобілі, що використовуються для транспортування вантажів або перевезення пасажирів з метою отримання прибутку, крім тих, що перебувають в експлуатації до двох років. Обов'язковий техогляд поширюється також на вантажні автомобілі та причепи, автобуси та спеціалізовані транспортні засоби, що перевозять небезпечні вантажі.
Як заявила Тетяна Тимочко, Всеукраїнська екологічна ліга, яку вона очолює, категорично не погоджується з можливістю ввезення "євроблях" з-за кордону, які не проходять екологічну перевірку. "Якби кожне авто проходило техобслуговування, де б вимірювали концентрацію вихлопних газів у відповідності з екологічним стандартом Євро-5, який був введений урядом ще 1 січня 2016 року, велика кількість транспортних засобів не потрапила б на наші дороги, і українці мали б можливість дихати більш чистим повітрям", - сказала експерт.
З одного боку, начебто наша країна так-сяк в цьому напрямку рухається, але часом ці рухи викликають здивування. Як написав у Facebook генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко, з 1 січня 2020 року в Україні буде дозволено ввезення нових автомобілів з екологічним стандартом не нижче Євро-6, при цьому старі автомобілі, тобто, по суті, "євробляхи", можна як і раніше ввозити не тільки зі стандартом Євро-5, а й Євро-4, Євро-3 і навіть Євро-2. За його словами, забороною нових авто Євро-5 ми стимулюємо тільки імпорт старих авто Євро-2.
Безглуздий техогляд
За словами генерального директора інформаційно-аналітичної групи "Автоконсалтинг" Олега Омельницького, більшість "євроблях" в Україні належать до екологічного класу Євро-2. "Відповідно, збитки (яких вони завдають екології) пропорційні тому екологічному класу, до якого вони належать", - зазначив він у розмові з "Апострофом".
Експерт впевнений, що якщо в Україні повернуть техогляд, і він буде не формальністю, як раніше, а стане жорстким, як, наприклад, у Німеччині, більшість "євроблях" - близько 95% - його просто не пройдуть. "З цієї причини їх сюди і сплавили - дешевше було від них позбутися, ніж приводити в нормальний стан", - вважає Омельницький.
У Європі використання старого автомобіля обходиться дорого, погоджується Тетяна Тимочко: "З кожним роком екологічний податок для такої машини стає все більш високим, як і страховка, без якої неможливо експлуатувати авто. У Німеччині одні з найбільш високих екологічних податків - близько 1,5-2 тисяч євро на рік може обійтися використання старого автомобіля".
Але в Україні поки це неможливо, вважають експерти. Як зазначив в коментарі виданню автомобільний юрист Володимир Караваєв, очевидно, що одна з головних причин цього - корупція, а тому, поки вона не буде хоча б знижена, ніяких результатів від техогляду чекати не варто.
Олег Омельницький згоден: "На даному етапі з тим рівнем корупції і з тим рівнем технічного оснащення техстанцій, які можуть його проводити, він (техогляд) буде абсолютно безглуздим". Експерт вважає, що в разі одномоментного запровадження жорсткого техогляду, як у Німеччині, можна очікувати значного опору з боку автомобілістів, бунтів тих же "євробляхерів". А тому доцільніше для початку ввести якісь проміжні вимоги до автомобілів, зокрема, розмістити на дорогах мобільні пункти контролю, які б мали повноваження перевіряти машини і, в разі виявлення загроз, відбуксирувати їх на штрафмайданчик - "щоб не було відвертих іржавих відер на дорогах".
Автопарк Юрського періоду
Але, насправді, проблема значно ширша за "євроблях". На сьогодні в Україні таких машин, за різними оцінками, - від 150 тисяч до, максимум, 400 тисяч одиниць, при цьому весь вітчизняний автопарк можна оцінити приблизно в 12-13 мільйонів одиниць (до анексії Криму та окупації Донбасу було 14 мільйонів), говорить Володимир Караваєв. "При цьому середній вік автомобіля в Україні наближається до 23 років", - підкреслює він.
Крім того, за словами Олега Омельницького, 27% українського автопарку складається з автомобілів стандарту Євро-0.
"З тим автомобільним парком, який у нас вже є, з тим рівнем забруднення повітря в містах, проблема (екології) буде тільки посилюватися, якщо нічого не робити для того, щоб скорочувати шкідливі викиди", - попереджає Олег Савицький.
І знову виникає злощаснепитання: "Що робити?" Виявляється, для цього не потрібно винаходити велосипед, або, перефразовуючи відповідно до контексту, автомобіль. Потрібно йти тим шляхом, яким уже успішно рухаються інші держави, перш за все в Європі - стимулювати власників старих авто пересідати на більш нові, а, значить, більш екологічні машини - з класом Євро-5 і Євро-6, а також гібриди та електромобілі, зазначає Олег Омельницький.
Потрібні механізми, які б стимулювали людей до оновлення своїх автомобілів, погоджується Володимир Караваєв. При цьому старі авто можна переправляти в ті країни, де поки не діють суворі екологічні норми - такі собі "укробляхи".
Але як реально "простимулювати" купівлю нового авто? - Очевидно, що і тут прикладом повинна стати Європа. "Грубо кажучи, якщо твоєму автомобілю п'ять років, ти в рік платиш такий-то податок, шість років - податок збільшується, і з кожним роком йде подальше збільшення. І ти тоді думаєш, що тобі вигідніше - може, замість цього податку заплатити відсотки за кредитом і купити новий автомобіль?" - зазначає Караваєв.
При цьому, якщо говорити про загальний стан екології в Україні, тільки "автомобільними" заходами обмежуватися не можна. За словами Олега Савицького, необхідний моніторинг якості повітря, потрібні заходи зі скорочення великих транспортних потоків у густонаселених районах, а для цього потрібне відповідне планування транспортної інфраструктури.