RU  UA  EN

Пʼятниця, 26 квітня
  • НБУ:USD 39.35
  • НБУ:EUR 42.00
НБУ:USD  39.35
Суспільство

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

За два дні 49 трупів: як у Зеленського боротимуться із смертями на дорогах

Слуга народу вже голосує за законопроекти, які покликані поліпшити ситуацію

Слуга народу вже голосує за законопроекти, які покликані поліпшити ситуацію Фото: uc.od.ua/

Минулими вихідними в Україні сталося відразу два шокуючих ДТП з великою кількістю жертв. У суботу, 21 вересня, на 12-му кілометрі траси Одеса-Білгород-Дністровський зіткнулися фура і рейсовий маршрутка. В результаті ДТП 9 осіб загинули, ще четверо отримали важкі травми. Вже на наступний день, 22 вересня, на 250-му кілометрі траси Київ-Чоп водій рейсового автобуса зупиняється на узбіччі, щоб поміняти колесо. У цей момент в автобус на швидкості влітає бензовоз. Як результат - 9 пасажирів автобуса загинули, ще 10 осіб постраждали. Загалом за вихідні у ДТП загинули 49 людей і 160 отримали травми. Чому на автодорогах України продовжують масово гинути люди, незважаючи на гучні обіцянки колишньої влади навести порядок, і що з цим має намір робити влада нова, розбирався "Апостроф".

Що нам обіцяли раніше

Нагадаємо, що ще в липні минулого року на автошляхах України відбулася серія кривавих ДТП за участю рейсових маршруток. Тоді менше ніж за тиждень в аваріях загинули 15 осіб, ще 21 людина потрапила на лікарняне ліжко.

Після тієї низки трагедій чиновники кинулися активно боротися зі смертністю на дорогах. "Укртрансбезпека" влаштувала масштабні облави на перевізників, в МВС вирішили повертати на дороги радари, Кабмін чомусь відкрив реєстр перевізників, а глава Мінінфраструктури (тепер уже екс) Володимир Омелян взагалі пообіцяв, що з 1 січня 2019 року зі автодоріг країни зникнуть всі вантажні авто, перероблені під пасажирські буси. Але пройшов січень, а за ним і лютий, березень, квітень... А "спринтери" з прикріпленими до підлоги салону стільцями нікуди не зникли.

Не змінилася в кращу сторону і статистика щодо ДТП. Так, за даними патрульної поліції, у червні цього року (у порівнянні з червнем минулого), кількість ДТП в країні зросла на 14%, у липні ще на 14%, у серпні ще на 8%, а всього з початку року зростання числа ДТП становить 6,6%.

Але залишимо традиційну національну забаву звинувачення "попередників" для розваги чиновників, і подивимося, як же збирається нова влада боротися з ростом ДТП на дорогах.

Що нам обіцяють зараз

Аудитори

Для цих цілей в парламенті вже встигли прийняти два законопроекти. Перший з них - законопроект №1061 (Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління безпекою автомобільних доріг), за який нардепи вже встигли проголосувати, але поки тільки в першому читанні. Згідно з цим проектом закону, парламентарії планують ввести низку нововведень. Найголовніша з них - створення інституту аудиторів безпеки автомобільних доріг.

Що це таке? Законопроектом передбачається, що аудитори обстежуватимуть та виявлятимуть дефекти автомобільних доріг, щоб вивчити існуючі та потенційні ризики виникнення ДТП і надати рекомендації щодо їх запобігання.

Аудит безпеки стане обов'язковим на міжнародних і національних автошляхах Фото: pixabay.com

При цьому, аудит безпеки стане обов'язковим на міжнародних і національних автошляхах. Проводити його планується на стадії техніко-економічного обґрунтування при новому будівництві дороги, стадії проектування і через рік після введення в експлуатацію автодороги. Крім того, перевірки безпеки автодоріг, за пропозицією парламентаріїв, повинні проводитися не рідше одного разу на три роки.

Стати аудитором зможе будь-який громадянин з профільною освітою (будівництво, архітектура), який пройде спеціальне навчання і отримає відповідний сертифікат.

Навіщо це потрібно? Одна з основних причин ДТП на дорогах - помилки в інфраструктурному плануванні автодоріг (невірне розміщення пішохідних переходів, недоліки в схемах розмітки, небезпечні інженерні рішення), або взагалі відсутність дорожньої інфраструктури: знаків, бар'єрних огороджень, острівців безпеки, освітлення. Всі ці недоліки і повинні будуть виявити аудитори і підказати балансоутримувачу дороги як їх усунути.

За словами експертів, опитаних "Апострофом", створення інституту аудиторів, є правильним і позитивним рішенням. Але, як завжди, є нюанси.

"Такі інститути працюють у багатьох країнах Європи. Але головна проблема, з якою може зіткнутися Україна - гроші на імплементацію рекомендацій аудиторів, - сказав "Апострофу" екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава. - Коли в країні більше 90% доріг експлуатується понад встановлені строки, то я боюся, що рекомендації аудиторів просто залишатимуться на столах чиновників і ніким не будуть імплементовані".

Крім того, ще потрібно набрати і навчити аудиторів - а це не робиться швидко.

"Щоб цей механізм працював, такі фахівці повинні бути добре навченими. Фактично це будуть контролери, які на етапі проектування, будівництва і експлуатації дороги будуть стежити за її відповідністю нормам. Зараз такий контроль ведеться несистемно", - пояснив "Апострофу" президент Всеукраїнської громадської організації "Асоціація безпеки дорожнього руху" Михайло Берлін.

Та й самі нардепи зізнаються, що створення інституту аудиторів пов'язане з ризиками. Наприклад, корупційними.

"Цей законопроект вимагає уважного ставлення і доопрацювання, щоб дійсно забезпечити якісний аудит, а не створити ще одну корупційну складову", - пояснила "Апострофу" перша заступник голови парламентського комітету з питань транспорту та інфраструктури Юлія Клименко.

Більше штрафів

Другий законопроект, який впливає на статистику щодо ДТП - №1047 (Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю). Точніше, з 23 вересня це вже закон, адже його підписав президент.

Цей закон встановлює чималі штрафи за перевантажені фури, які курсують автошляхами України: від 8,5 до 34 тисяч гривень.

Дорога з міста Гребінка (Полтавщина) до траси Київ - Харків Фото: Анатолій Яворський

"Після того, як закон набуде чинності (наступний день після його публікації, - "Апостроф"), він дозволить зменшити перевантаження транспорту, що забезпечить більш тривалий термін експлуатації доріг, - додає Клименко. - Наприклад, перевантаження на 10% прискорює амортизацію на 30%. Чим якісніші будуть дороги, тим більше буде безпечних поїздок і врятованих життів".

Однак експерти не чекають швидкого ефекту від збільшення штрафів. Адже стару істину про те, що важлива не суворість покарання, а його невідворотність, ніхто не відміняв. А з невідворотністю покарання можуть бути проблеми. Адже, по-перше, навіть після підвищення штрафів, ніхто не заважає контролерам від "Укртрансбезпеки" брати хабарі від водіїв перевантажених фур.

"Усі сподіваються на позитивні зміни, що перевізники на тлі таких штрафів не допускатимуть перевантажень. Але з іншого боку, потрібно контролювати співробітників "Укртрансбезпеки", які часто виявляють факти перевантажень, але, отримавши неправомірну винагороду, відпускають фуру", - каже "Апострофу" полтавський активіст Дмитро Бурмака, який бореться з перевантаженням у своєму місті.

По-друге, навіть якщо припустити, що жоден контролер "Укртрансбезпеки" не візьме хабар, то ефективно стежити за порушниками відомство все одно не може.

"Навіть ті вагові комплекси, які були куплені за гроші Світового банку, довгий час простоюють через те, що керівництво "Укртрансбезпеки" не могло банально найняти людей, які б на цих комплексах працювали, - зазначає Олександр Кава. - "Укртрансбезпека" працює тільки у денний час. Відповідно порушники цим активно користуються, і якщо десь встановлений ваговий комплекс, вони просто чекають вечора і фури з перевантаженням спокійно проїжджають".

"А ваговий контроль повинен бути постійним і цілодобовим, на в'їзді в кожне місто, - додає Бурмака. - Повинна бути обладнана спеціальна площадка, щоб ваговий контроль проводився законно і в суді не можна було оскаржити дії "Укртрансбезпеки". Якщо контроль буде постійним і цілодобовим, перевізник буде розуміти, що йому немає сенсу перевантажувати фуру, а потім платити штраф. На даний момент таких контрольних постів дуже мало. Та й співробітників у штаті "Укртрансбезпеки" катастрофічно мало, щоб забезпечити сталий контроль. Якби людей вистачало, то контролери б стояли на стаціонарному посту на в'їзді в населений пункт і фіксували б порушення. Зараз же вони постійно переміщаються з однієї точки в іншу по всій області і це не надто й ефективно".

Втім, у Мінінфраструктури обіцяють максимально виключити людський фактор обладнанням спеціальних майданчиків, які дозволяють зважити вантажівку прямо в русі на дорозі. Інформація з такого сучасного вагового комплексу буде надходити в офіс "Укртрансбезпеки". Таким чином, постійної присутності співробітника на посту вже не потрібно. Цим і вирішуються проблеми мізерного штату і корупційних ризиків. Але! Зараз по всій країні працює всього два таких комплекси. Правда, в Мінінфраструктури запевняють, що побудують 100 таких майданчиків, але буде це через рік... а може півтора.

Читайте також

Г'юстоне, у нас проблеми: чи спрацює новий закон про мобілізацію

Процес реалізації нового закону про посилення мобілізації ризикує провалитися через неготовність відповідних органів

Великдень 2024: скільки коштують продукти до святкового столу

Якою буде вартість великоднього кошика середньої української родини у 2024 році

Національна гвардія України: служба з прицілом на "після перемоги"

Служба в Нацгвардії – найкращий варіант роботи для молоді після війни