У Верховній Раді з'явився законопроект, який, у разі його прийняття, може стати воістину революційним для України.
Йдеться про проект закону "Про дорожній рух" щодо створення умов для реалізації права громадян на допуск до здачі іспиту, керування транспортними засобами та підвищення рівня підготовки водіїв.
Простіше кажучи, в парламенті задумали змінити систему видачі водійських прав, яка, варто визнати, давно застаріла і шкутильгає на обидві ноги.
"Апостроф" розповідає, що придумали нардепи.
Водійські права в Україні: як їх видають зараз
Зараз права видаються сервісними центрами Міністерства внутрішніх справ. Статистика свідчить про те, що щорічно водійські права отримують сотні тисяч українців. Тільки в минулому році їхня кількість становила понад 360 тисяч.
Щоб отримати права потрібно пройти 4 етапи не те щоб пекла, але чогось близького.
Етап перший: навчання в автошколі. Можна вибрати будь-яку, яка має ліцензію Міносвіти та атестат акредитації МВС. Для навчання необхідно подати такі документи: заяву із зазначенням місця проживання та категорії ТЗ, паспорт і копія ІПН, 4 фото розміром 3,5х4,5, медична довідка. Після проходження курсу учні здають внутрішні іспити на знання правил дорожнього руху і водіння. Ті, хто склав іспити, отримують свідоцтво про проходження навчання, яке діє впродовж двох років.
Етап другий: медогляд. Це, мабуть, "найвеселіший" етап. Оскільки потрібно буде зустрітися із великою кількістю лікарів. Результат цієї епопеї - отримання довідки про придатність до керування транспортним засобом.
Етап третій: здача іспитів у МВС. Тут все відносно просто. Прийти можна в будь-який сервісний центр МВС. З вашої школи повинні відправити документи, а ви - прийти з паспортом. Можна скласти іспит окремо, але тоді доведеться нести цілу кипу документів: паспорт, копія ІПН, заява, квитанція про сплату держпослуг, меддовідки, свідоцтво про закінчення курсів.
Далі - теоретичне тестування, на яке дають 20 хвилин. Якщо не встигнути здати тест за 20 хвилин або двічі помилитися - тест провалено. Однак перездати його можна будь-яку кількість разів із перервою в 5 днів. Після проходження тесту - практичний іспит, який можна здати максимум з трьох разів. До речі, теоретичний тест можна пройти попередньо на сайті сервісного центру.
Етап четвертий: забрати свої водійські права. Тут вже простіше нікуди. Через п'ять днів потрібно прийти в сервісний центр МВС з паспортом і залишити підпис про отримання водійських прав. Все.
Що пропонують змінити
Нардепи ж хочуть, щоб українці самі сіли за підручники і почали вчитися, оскільки незнання правил дорожнього руху - фактично найбільше лихо українських автомобілістів. Після поганих доріг, звісно...
Підкреслюється, що існуючий стан справ робить українців ледачими і фактично не зобов'язує їх знати всі правила дорожнього руху, оскільки тест можна здати на вдачу.
Однак якщо проект закону буде прийнято, отримати права можна буде після самостійного вивчення ПДР. Таки чином, за бажання можна буде виключити автошколу з рівняння. А це - економія коштів.
Після навчання потрібно буде подати заяву в сервісний центр МВС на здачу теоретичного і практичного тесту. При цьому, що логічно, в МВС вже не вимагатимуть від претендентів на водійські права подачу документів із автошколи. Також із закону приберуть норму про те, що допускається до іспиту тільки той, хто пройшов практичне навчання в автошколі.
Таким чином, автори законопроекту вважають, що їхня ідея дозволить не тільки спростити отримання прав, а й змусить українців більш відповідально поставитися до вивчення правил дорожнього руху.
Крім економії коштів на автошколі, проект закону дасть можливість зайнятим українцям, наприклад матерям, які перебувають в декреті, не витрачати час на відвідування автошколи.
Втім, не все буде так просто, як може здатися. У разі, якщо тест на теоретичні знання буде провалено, перездати його можна буде тільки через три місяці. Це, мабуть, той час, за який, на думку авторів проекту, можна буде досконало вивчити ПДР і не провалиться вдруге.
Після здачі теоретичного іспиту, потрібно буде здати і практичний тест під час їзди з інструктором. Тут, судячи з усього, змін не передбачається: на все про все є три спроби.
Як в Європі
Автори законопроекту зазначають, що така практика навчання вже показала свою ефективність у країнах Європейського Союзу.
Зокрема, у Великобританії з 17 років видаються тимчасові права, з яким можна вчитися і здавати іспити. Теорію можна вивчити самому, а практику дозволено вчити разом із родичами або друзями, які мають водійські права. Далі потрібно здати офіційні іспити і можна спокійно сідати за кермо.
В інших країнах Європи існують аналогічні або схожі системи навчання.
Незнання ППД і зростання статистики аварій
Із січня по серпень 2019 року в Україні сталося трохи більш як 100 тисяч ДТП, в результаті яких загинула 1991 людина.
У патрульній поліції наголошують, що основна частина аварій на дорогах відбувається саме через порушення тих чи інших правил дорожнього руху.