В Україні 20 листопада набрав чинності закон, який встановлює відповідальність водіїв за перевезення дітей в автомобілях без дитячих автокрісел. З одного боку, ініціатива, звичайно ж, правильна. Адже безпека маленьких пасажирів - пріоритет. Але з іншого боку, новий закон всього за пару тижнів роботи спровокував по всій країні десятки скандалів, оскільки служби таксі не хочуть приїжджати на виклик, якщо серед пасажирів дитина: своїх автокрісел у перевізників найчастіше просто немає, а платити штраф нікому не хочеться. Як українцям виходити з непростої ситуації, з'ясовував "Апостроф".
Що ухвалили
Насправді, перевозити дітей без "використання спеціальних засобів" не можна було й раніше. Це забороняє пункт 21.11 Правил дорожнього руху, в якому написано, що "забороняється перевозити: дітей, зріст яких менше 145 см або тих, що не досягли 12-річного віку, - у транспортних засобах, обладнаних ременями безпеки, без використання спеціальних засобів, які дають змогу пристебнути дитину за допомогою ременів безпеки, передбачених конструкцією цього транспортного засобу".
Але справа в тому, що, коли водій порушував заборону, ніякої відповідальності за це він не ніс. У законах її просто не передбачили. Саме цю невідповідність виправили депутати і додали до статті 121 Кодексу України про адміністративні порушення частину, яка встановлює штраф у розмірі від 510 до 850 гривень за перевезення дитини без "спеціальних засобів".
Але законодавець не визначив, що конкретно слід вважати "спеціальним засобом" для перевезення дитини. Термінів "дитяче автокрісло", "бустер", "люлька" в нормативних актах просто немає. Відповідно, "спеціальним засобом" можна назвати взагалі все що завгодно: від дорогого крісла за 20-30 тисяч гривень (є й такі), до простої подушки під спину.
За цю лазівку й зачепилися оператори таксі.
"Жодним чинним нормативно-правовим актом - а саме: Правилами дорожнього руху та Правилами надання послуг пасажирського автомобільного транспорту - не передбачено, що в таксі потрібно перевозити дітей в автокріслах", - зазначив на своїй сторінці в соцмережах один з операторів служби таксі Києва.
Крім того, змінивши закон, нардепи, очевидно, забули внести зміни в інші нормативні акти. Йдеться про Правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту. У цьому документі сказано, що пасажир таксі має право перевозити на руках дитину дошкільного віку на задньому сидінні. І без всяких "спеціальних засобів". Ось і виходить, що один нормативний акт суперечить іншому.
Що на практиці
Проте поліцейських ця ситуація не бентежить. У прес-службі патрульної поліції України відрапортували, що за період дії штрафних санкцій, з 20 по 30 листопада, вже складено 61 протокол "за порушення правил перевезення дітей".
Патрульна поліція
Але за словами автоюриста Володимира Караваєва, якщо оштрафовані автомобілісти вирішать звернутися в суди, щоб оскаржити протоколи, то, найімовірніше, нічого не платитимуть. Чому?
По-перше, незрозуміло що таке "спеціальні засоби" для перевезення дітей.
"Оскаржити протокол буде елементарно просто, - запевняє "Апостроф" Караваєв. - У нас немає жодної відповідальності за відсутність дитячих автокрісел. У законі це не прописано. Згадок про автокрісла немає ні в правилах дорожнього руху, ні в законі - ніде".
В патрульної поліції виправдовуються, мовляв, все і так зрозуміло.
"Спеціальний засіб - пристрій, який допомагає зафіксувати дитини за допомогою ременя безпеки, - пояснює "Апострофу" спікер патрульної поліції Києва Роман Мартинюк. - Це має бути пристрій, який дозволив би пристебнути дитину за допомогою ременя безпеки: люлька, бустер, автомобільне крісло" .
По-друге, в поліції зазначають, що складають протоколи на водіїв за порушення правил перевезення дітей. Але... цих правил немає.
"У законі встановлено відповідальність за порушення правил перевезення дітей. Але найдивніше, що у нас немає правил перевезення дітей. Тому будь-який водій, якому винесли постанову про штраф, зможе звернутися до суду і вимагати, щоб йому показали правила. У протоколах ж не пишуть , що оштрафували за відсутність автокрісла. Там пишуть, що штраф за порушення правил перевезення дітей. І поліція, як відповідач, повинна ці правила буде в суді пред'явити. А їх немає. Відповідно, як можна оштрафувати за невиконання тих правил, яких не існує", - додає Караваєв.
У той же час, як каже автоюрист, в Європі такі правила давно працюють.
"У правилах йдеться про те, що у віці від 0 до 6 місяців дитина повинна перевозитися тільки в колисці, зафіксованій в авто, і в горизонтальному положенні. З 6 місяців до 7 років використовується автокрісло, з 7 до 12 років можна використовувати бустер або адаптер для штатного ременя, а з 12-13 років дитину вже можна фіксувати звичайним ременем в автомобілі", - резюмував Караваєв.
По-третє, без "спеціальних засобів" ПДР забороняють перевозити дітей зростом до 145 сантиметрів. Але чи будуть патрульні вимірювати на дорозі ріст дитини? Будуть, але, ймовірно, на око.
"У кожній конкретній ситуації потрібно брати до уваги ріст дитини і документи, які надає сам водій. Візуально, ви ж самі розумієте, що можна визначити, чи має дитина ріст 1 метр або ні. Тобто кілька сантиметрів вже ніхто до уваги не бере", - додає Мартинюк.
Дитячі автокрісла на прес-конференції на тему: «Українські таксисти: турборежиму у Верховній Раді - стоп!»
Звичайно, вимірювання на око в суді не будуть аргументом. А якщо не на око, то чим вимірювати? Яким пристроєм, і чи потрібно його сертифікувати?
"Як вимірюється взагалі якась відстань? За допомогою лінійки, яка не вимагає, в принципі, сертифікації. Тому, якщо будуть спірні питання..." - зазначає спікер патрульної поліції столиці.
Беручи до уваги всі лазівки і недосконалість законодавчої бази, поліцейські протоколи в судах, очевидно, будуть просто розсипатися. Однак патрульні пропонують все ж дочекатися перших рішень Феміди і нагадують, що турбота про безпеку дитини в авто, насамперед, відповідальність батьків, а значить - відсоток оскаржених протоколів буде невеликим.
"Якщо говорити про ці випадки, то всі вони оформлені, коли дитина сиділа як звичайний пасажир, навіть не користуючись ременем безпеки. Наскільки мені відомо, у всіх випадках водії розуміли, що вони порушили, тому мені невідомо про якісь конфліктні ситуації", - резюмував Роман Мартинюк.
Таксі проти пасажирів
"Поспішали з дитиною в лікарню. Дитині 2,5 роки. Викликали через додаток таксі. Приїхав водій, подивився, що я з дитиною, а автокрісла немає, розвернувся і поїхав. Почала викликати інші служби, де є своє автокрісло. У когось взагалі не передбачена така опція, але в одній службі знайшлося крісло. Правда, чекати машини довелося хвилин 30, ну і за крісло довелося доплатити зверху 70 гривень до замовлення", - розповіла "Апострофу" мешканка передмістя Києва Юлія.
І таких ситуацій по всій країні десятки щодня. У мережі навіть з'явилося відео, де відображені відверто конфліктні ситуації між пасажирами і водіями, які відмовляються брати в авто дитину без автокрісла.
За великим рахунком, батьки дійсно повинні дбати про безпеку своїх дітей самостійно. Але далеко не завжди є можливість взяти дитяче крісло з собою. І таких пасажирів могла б "виручити" норма Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, яка припускає перевезення дітей дошкільного віку в таксі на руках на задньому сидінні. Але проблема в тому, що більшість популярних операторів - Bolt, Uber, "Уклон" - фактично не є класичними ліцензованими службами таксі. Тобто водії можуть діяти на свій розсуд і не брати пасажирів з дітьми без автокрісла.
Більш того, оператори відкрито зізнаються, що не рекомендують водіям перевозити дітей без автокрісел.
"Ми завжди рекомендуємо нашим водіям не здійснювати поїздки, якщо серед пасажирів є діти до 12 років або діти, ріст яких менше 145 см (навіть в супроводі дорослих) в разі, якщо авто водія не обладнано засобами пасивної безпеки (дитячим кріслом для перевезення дітей), - розповіли в службі підтримки сервісу Bolt. - Ми також просимо водіїв встановлювати дитяче крісло, якщо воно є в наявності у пасажирів. На даний момент немає можливості завчасно замовити автомобіль з дитячим кріслом. У деяких країнах, де працює сервіс Bolt, є окрема категорія авто, обладнаних дитячими кріслами. Зараз ми запозичуємо досвід і розглядаємо можливість створення окремої категорії авто з дитячими кріслами в Україні".