RU  UA  EN

Неділя, 24 листопада
  • НБУ:USD 41.05
  • НБУ:EUR 42.85
НБУ:USD  41.05
Суспільство

Рік новий - "евробляхи" старі: чи готовий Кабмін попрощатися з автомотлохом

Уряд вкотре дозволив не дотримуватися закону щодо "евроблях"

Уряд вкотре дозволив не дотримуватися закону щодо "евроблях" Фото: Апостроф / Олександр Гончаров

Як стало відомо "Апострофу", в 2020 році Кабмін та парламент, швидше за все, не зможуть вирішити проблему автомобілів на єврономерах. Джерела видання повідомляють, що незважаючи на дану "євробляхерам" обіцянку з 14 січня почати розгляд законопроектів про доступне розмитнення, парламент вкрай несхвально поставиться до будь-яких ініціатив, спрямованих на зменшення зборів до бюджету. На думку співрозмовників видання, в 2020 році продовжиться практика, за якій "євробляхерам" просто продовжували мораторій на накладення штрафів за порушення митних правил.

"Евробляхери" в черговий раз здобули "перемогу" над урядом - їм вкотре "продовжили безкарність" за експлуатацію автомобілів на єврономерах. Прем'єр-міністр Олексій Гончарук пообіцяв, що з початку 2020 року поліція не штрафуватиме водіїв за їзду на автомобілях без реєстрації. "Ми даємо розпорядження органам поліції не застосовувати проти них (власників нерозмитнених машин, - "Апостроф") штрафні санкції, аби не викликати зайвих конфліктів", - сказав на брифінгу пан Гончарук.

Нагадаємо, що в листопаді 2018 року набули чинності зміни до Митного кодексу, які перетворили напівзаконну їзду на "бляхах" в абсолютно незаконну. Для порушників ввели серйозні штрафи - до 170 тис. грн із можливою конфіскацією автомобіля.

Але при цьому також знижувалися акцизи на ввезення б/в автомобілів. І протягом 90 днів їх було дозволено розмитнювати зі сплатою 50% вже зменшеного акцизного збору. Також на 180 днів вводився мораторій на застосування штрафів щодо "євробляхерів". Частина людей привели свої справи до ладу та узаконили авто на єврономерах. Однак значна частина "бляхерів" досі цього не зробила.

На початку осені з'явився законопроект №2288 щодо чергового продовження мораторію, а 20 грудня цей документ був ухвалений Радою. Правда, з терміном дії до 31 грудня. Тобто, вже з 1 січня 2020 року правоохоронці мали б почати виявляти та карати водіїв на незареєстрованих автомобілях.

Однак голосування в Раді за вказаний законопроект відбувалося на тлі вже традиційних протестних акцій за участю тих же "бляхерів". В цей же день відбулася нарада за участю голови уряду, міністрів внутрішніх справ та інфраструктури. І ось сталося "очікуване диво": чиновники найвищого рангу пообіцяли "євробляхерам", які їх шантажували, що вони й надалі можуть не виконувати вимоги чинного закону.

Голосування в Раді відбувалося на тлі традиційних протестних акційФото: Апостроф / Олександр Гончаров

Мітингувальники тут же змінили свою ультимативну риторику на вигуки схвалення. "Я отримав стовідсоткову гарантію прем'єр-міністра, що в перший місяць нового року - з 14 січня будуть розглянуті законопроекти №2342 та №2345 про доступне розмитнення. І Аваков обіцяв рекомендувати своїм підлеглим не зупиняти і не штрафувати нас", - заявив голова громадської організації "Авто Євро Сила" (у народі - глава "євробляхерів") Олег Ярошевич.

Примітно, що обидва законопроекти пропонують чергове продовження пільг на 180 днів. А де ж системне та остаточне вирішення питання по суті? Законопроекти №2342 та "2345 - це законопроекти заморожування ситуації: мита не стягувати та штрафів не накладати. А на думку автора законопроекту №2288, народного депутата Олександра Ковальчука "Слуга народу", будь-яка законодавча новація, спрямована на зменшення зборів до бюджету, буде несхвально сприйматися урядом.

Читайте: Автопарк Юрського періоду: як "євробляхи" не дають українцям дихати

"Я б особливо не сподівався, що в наступному році буде дешевше. Так, тренд до зниження вартості збережеться. Але це не залежатиме від якогось єдиного рішення. Все відбуватиметься поетапно і про результати (зниження митних зборів) можна буде судити років через п'ять. Але буде введений техогляд автомобілів та екологічний податок. Навіть на тлі гіпотетично знижених митних зборів, все це зробить нерентабельним утримання та експлуатацію старої машини вартістю в тисячу євро", - підкреслив Олександр Ковальчук.

Співрозмовник "Апострофа" в Міністерстві інфраструктури не під запис підтвердив, що робота щодо введення обов'язкового техогляду автомобілів ведеться. Документ імовірно до середині січня буде доступний для громадського обговорення. Але щодо термінів появи комплексного урядового законопроекту (де будуть враховані всі питання щодо автотранспорту та авторинку) поки що говорити зарано.

Протестувальники під Верховною РадоюФото: Апостроф / Олександр Гончаров

Чи йтиме влада далі на поступки "бляхерам"? За словами радника міністра внутрішніх справ Володимира Мартиненка, ще у вересні водії нерозмитнених авто домовилися з представниками Офісу президента та низкою міністерств про те, що відтермінувань більше не буде. "До кінця 2019 року передбачалося підготувати нормативний документ, який врегулював би всі проблеми. Але й понині такого документа немає. І це передбачає подальші політичні кроки. Олексій Гончарук каже: 14 січня питання буде винесено на засідання уряду, і розглядатиметься протягом місяця. Але поки що розглядати нічого, поки є тільки домовленості. Але вони тягнуться вже кілька років. По суті, ми маємо справу з контрабандою - групою товарів, яка завозиться на митну територію в обхід закону. Тобто, з одного боку ми оголошуємо війну контрабанді, а з іншого - всіляко намагаємося її заколисувати. Якщо поліція не буде штрафувати, то її каратимуть ті, хто її перевіряє - прокуратура. Відносно митниці - те ж саме.

Експерти автомобільного ринку також виступають за якнайшвидше розв'язання проблеми, причому не на користь "євробляхерів". На думку президента Клубу автомобільних журналістів України Максима Моргунського, найбільше в цій ситуації вражає те, з якою легкістю вищі чиновники держави дають своїм підлеглим прямі вказівки ігнорувати чинне законодавство. Причому роблять це максимально публічно, жодним чином не побоюючись за свої посади і кар'єру.

З ним згоден Микола Захаренков, експерт авторинку, головний редактор журналу "Україна За кермом": "Історія з "євробляхами" - це історія про те, як купка людей шантажує уряд. Спочатку держава ухвалює один закон. Законослухняні громадяни його виконують - розмитнюють свої авто. Не законослухняні закон не виконують і зрештою саме вони виграють економічно? Це створює прецедент в країні, коли невиконання закону не тільки не карається, але й стимулюється економічно. Я категоричний противник загравання з такими людьми. На мій погляд, в їхній бік вже було зроблено досить реверансів".

Читайте також