RU  UA  EN

Середа, 24 квітня
  • НБУ:USD 39.30
  • НБУ:EUR 41.95
НБУ:USD  39.30
Суспільство

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Погляд

Наказано знищити: нові факти про катастрофу МАУ

За яких умов український літак в Ірані могли збити навмисне

За яких умов український літак в Ірані могли збити навмисне Фото: Getty images

Впливове американське видання The New York Times опублікувало відео, на якому іранські ППО збили український Boeing в небі над Тегераном. Якщо відео справжнє, то характер обстрілу свідчить про те, що літак був збитий навмисне і швидше за все за особливим розпорядженням військового командування Ірану.

Відео знищення українського Boeing-737 авіакомпанії МАУ, відоме американське видання The New York Times опублікувало 14 січня. На ньому помітно, як по пасажирському літаку запускається зенітна ракета. Спалах від влучення чітко видно в нічному небі Тегерана. Через секунд 10-15, по літаку запускається друга ракета приблизно з тієї ж точки, звідки прилетіла перша. Після другого влучення літак ще деякий час тримається в повітрі, але потім яскравою кометою летить до землі.

Як відомо, літак Boeing-737 української авіакомпанії МАУ зазнав катастрофи вранці 8 січня неподалік від Тегерана. Встигнувши піднятися на висоту в 2400 метрів, машина впала на землю. Всі 176 осіб, що перебували на її борту, в тому числі 11 українців - загинули.

Версія про те, що літак був збитий, з'явилася практично відразу після катастрофи. Повідомлялося, що ракети були випущені з зенітного ракетного комплексу "Тор", який був розроблений в СРСР, а пізніше модернізований в РФ. В середині "нульових" 29 таких комплексів були поставлені в Іран з Росії. Головною особливістю цієї системи є її можливість працювати не тільки в ручному, а й в автоматичному режимі.

У суботу, 11 січня, іранська сторона визнала, що літак був збитий. Головною причиною називався "людський фактор". У заяві Генштабу Ірану вказується, що Boeing здійснив різкий поворот в сторону секретного об'єкта Корпусу Вартових Ісламської революції (КВІР), на озброєнні якого знаходяться ЗРК "Тор", внаслідок чого і потрапив під обстріл. Міністр закордонних справ Ірану Мохаммад Джавад Заріф пояснив катастрофу "людською помилкою", а командувач військово-космічними силами КВІР Амір Алі Хаджизаде заявив, що іранські зенітники переплутали літак з американською крилатою ракетою. Пуски крилатих ракет з важливих іранських об'єктах нібито очікувалися, в зв'язку з різким загостренням відносин між Іраном і США.

Автор цих рядків знайомий з особливостями роботи зенітних ракетних комплексів. Раніше ми вже писали про те, що людська помилка при обстрілі українського літака викликає сумніви. Навіть на відео, опублікованому The New York Times, видно, що обстановка в небі над Тегераном абсолютно спокійна. Це означає, що розрахунок ЗРК, грунтуючись на радіолокаційних даних, міг легко зрозуміти, що має справу з цивільним літаком. Тим більше, що батарея перебувала в районі аеропорту і в таких умовах величезний об'єкт, який дуже повільно набирає висоту, не може бути чимось, крім пасажирського літака. У всякому разі, його надзвичайно важко сплутати з американською крилатою ракетою Tomahawk, яка летить на гранично малих висотах, до 50 метрів над землею, з оминанням рельєфу місцевості. І, якщо помилка все ж таки відбулася, то вона свідчить лише про дуже низьку кваліфікацію зенітного розрахунку або про повний безлад в системі іранської ППО.

Запуск ракети TomahawkФото: Getty images

Варіант, при якому іранський "Тор" збив Boeing в автоматичному режимі, оскільки той випадково опинився в якійсь безпольотній зоні над іранським військовим об'єктом, більше лягає в категорію помилки. Тим більше, що схоже вже трапилося в 2010 році, коли іранські "Тори" збили свій же літак F-4, який увійшов в заборонену зону над АЕС в Бушері. Однак 11 січня президент української компанії МАУ Ігор Сосновський заявив, що до ракетної атаки екіпаж Boeing чітко виконував всі вказівки диспетчерської вежі аеропорту. Це ставить під сумнів варіант із "автоматичним" обстрілом літака та залишає лише одну можливість - умисне знищення.

Читайте: Дурість або збій системи: дві версії загибелі українського літака

Тут виходимо вже з того, що розрахунок прекрасно бачив пасажирський літак. У бойовій обстановці, коли немає часу та можливості очікувати особливих наказів, військовослужбовці зенітних ракетних дивізіонів і батарей, від яких залежить прийняття рішення на відкриття вогню, керуються настановами по бойовій роботі, в яких, серед іншого, розписано, яка повітряна ціль є першочерговою. Для кожного ЗРК ці настанови розрізняються, однак пасажирський літак в будь-якому випадку не входить в список першочергових цілей. Тобто зенітник при здоровому глузді навмисно ніколи не обстріляє цивільний лайнер, якщо на те немає спеціального розпорядження керівництва, рангом значно вище, ніж командир дивізіону.

Отже, якщо відео NYT є справжнім (а в цьому також є сумніви, оскільки датою цього роліка значиться 17 жовтня 2019 року, а не 8 січня 2020), то картина виглядає наступним чином. РЛС комплексу засікла повітряну ціль, після чого її почали супроводжувати. Потім була дана команда на пуск ракети, відповідно до раніше відданого наказу вищого керівництва. А друга запущена ракета свідчить про дуже жорстку вимогу в будь-якому випадку "приземлити" лайнер.

Безумовно, навмисне знищення пасажирського літака - це жахливий злочин. Складно навіть уявити, навіщо офіційному Тегерану взагалі знадобилося йти на цей божевільний крок. Хіба що український борт виносив з Ірану щось таке, чого аятолам було вкрай невигідно відпускати.

Читайте також

Марш додому! Як спрацює скасування консульських послуг за кордоном

Експерти скептично поставилися до ідеї запровадження обмежень щодо роботи консульств

Дуже багато людей питає, чи буде новий наступ на Київ - офіцер Сил оборони

Офіцер Євген Тихий - про допомогу Україні, спроби росіян здійснити новий наступ та ймовірність контрнаступу ЗСУ

Окупаційні війська продовжують атакувати околиці Часового Яру - офіцер бригади "Рубіж"

Офіцер бригади Рубіж Володимир Черняк розповів про ситуацію у Часовому Яру та плани росіян захопити місто