Генеральный директор Української асоціації постачальників торговельних мереж ОЛЕКСІЙ ДОРОШЕНКО в ефірі Апостроф Live на телеканалі Апостроф TV розповів, які суми українці витрачатимуть на новорічний стіл, скільки коштуватимуть основні новорічні блюда і скільки грошей українці готові витрачати на новорічні свята-2021.
- Після Новорічної ночі у людей на сніданок під каву олів’є, на вечерю – олів’є. І наступного дня можна також олів’є.
- Було б три кг олів’є, а хто з’їсть – люди знайдуться. Запросіть гостей, і вони завжди вам допоможуть.
- Але ж коронавірус, треба обмежувати спілкування. Базовий набір на олів’є коштуватиме 160 гривень. Це багато чи мало за 3 кг олів’є?
- З 2015 року ми вводили в Україні підрахунок вартості різних страв. Тому що тоді в нас завжди була думка – в нашій Асоціації та у мене особисто – що та інфляція, про яку нам говорять з телевізора, зовсім інша ніж та, яку ми відчуваємо в магазинах. Тоді ми ввели індекс різних страв. З минулого року ми перестали цим займатися, а наша справа живе. І ми зараз бачимо індекс олів’є, індекс борщу, індекс інших страв. Якраз таким чином можна порахувати, скільки ми з вами витрачаємо, і на скільки дорожчають страви.
Тут я хочу зауважити, що скільки б не було підрахунків індексу олів’є, він у кожного буде різним, тому що різні рецепти. Чим більше в олів’є буде м’яса, тим дорожчим буде салат. 160 гривень – це вартість олів’є, в якому небагато м’яса.
- Швидше, ковбаса. Одна з найдешевших.
- Я б сказав, що або ковбаса, або, все ж таки, мало м’яса. Тому що зараз ми розуміємо, що олів’є і запах мандаринів має бути присутній. Але в той же час наші господарочки готують дуже різні рецепти, і класичний олів’є вже фактично не готується в наших родинах.
Якщо ми порахуємо, наскільки він став дорожчим порівняно з минулим роком, то, можна сказати, що 2020 рік за зростанням цін був одним із найспокійніших за останні шість років.
Нагадаю, що в нас було максимальне подорожчання та максимальна споживча інфляція у 2015 році – 43%. Це означає, що деякі наші страви подорожчали на 40%, а деякі – на 60%. Зараз ми бачимо подорожчання на 5%. Це не так уже й багато.
Наступний рік, на жаль, буде трошки гіршим. Ми побачимо, що зростання вартості основних страв становитиме 6-7 і навіть 9%.
- Це ж, напевне, також залежить від інфляції в наступному році. Це буде різке подорожчання, чи ми плавно до нього підійдемо?
- Знаєте, є такий жарт: "Я думав, ми вже на дні, а тут знизу постукали". Якщо в нас не буде стуку знизу, то ми побачимо досить повільне зростання цін, як і цього року.
- Хто може постукати? Борги?
- Ні. Багато хто навіть з народних депутатів, які зустрічаються в ефірах, говорять, що все було так добре, але прийшла пандемія і перекрила наше життя. Але я їм нагадую: якщо ви знайомі з економічною теорією, то ще з XVIII сторіччя існують економічні цифри. І от зараз є така річ, що кожні 10 років стаються великі економічні кризи. Кожні 5 років – маленькі. Коли ми бачимо, що остання криза була в 2008 році, це означає, що ми вже повинні були відчути це на собі у 2018 році. Але ми дожили до 2020 року.
Є різні прогнози, але світ уже виходить із цієї економічної кризи. Україні до цього ще дуже далеко. Мені хочеться сподіватися, що гіршою ситуація не буде. Але в той же час, якщо в нашій країні буде відбуватися з владою те, що відбувається зараз, то, на жаль, покращення ми з вами не побачимо.
- Минулого року стіл на чотирьох осіб обходився в 1300 гривень, зараз – у 1600 гривень. 300 гривень – це велика різниця для українців?
- Коли ми багато років рахували, скільки коштує новорічний стіл для українців, то завжди говорили, що в середньому це не вартість страв. Все залежить від того, скільки люди готові витратити.
Цьогорічний стіл коштуватиме значно дешевше, оскільки більшість людей не буде готувати вже, як раніше, на тиждень уперед. Раніше купували продукти, наприклад, 30-31 грудня - і одразу до 7 січня. У цьому році люди підуть у магазин вже 3 січня. Тобто вони купують лише на 2-3 дні і готують також на 2-3 дні.
- Ця раціональність у нас нарешті прокинулася?
- Ні, це економність через нестачу грошей, через низьку купівельну спроможність.
- Але коли ми говоримо про економію, то, навпаки, продукти купують наперед. Деякі економісти та коучі радять ходити в магазин зі списком і скуплятися на місяць. Мовляв, так дешевше.
- Коучі, економісти, теоретики? Знаєте, я б тих теоретиків послав туди, звідки не повертаються. Ми з вами бачимо тенденцію в Україні та в усьому світі. Якщо ми бачимо падіння купівельної спроможності, то люди їздять не на машинах до великих торговельних центрів, а ходять в маленькі магазинчики економ-формату біля свого дому.
По-перше, у них не має автомобілів. По-друге, у них немає великих коштів, щоб одразу купити продукти на тиждень або два, як купують у великих магазинах. У нас, наприклад, така тенденція, що останні 5-6 років в Україні не будуються великі торговельні центри.
Торговий центр
- У Києві будуються.
- У Києві добудовується лише те, що було закладено раніше. У мене є партнери, які будували ще з 2010-2012 року. Просто необхідно було їх добудувати.
- А ці нові моли, які відкрили?
- Це те, що було давно вже закладено. І необхідно було або реалізовувати проект, або фактично поставити хрест.
Питання в тому, що зараз люди мають по 100 гривень в кишені. Вони підуть і куплять в тому магазинчику лише найнеобхідніше. Ми бачимо це за середнім чеком. Сьогодні люди приходять в магазин в середньому тричі на тиждень. Раніше це було півтора-два рази на тиждень, тобто купували більше. Ми бачимо це по зайнятості. У кожного з нас зараз так чи інакше зменшилися доходи. Фактично в кожній родині хтось не працює. Якраз це буде відбиватися на нашому столі.
Але можна сказати, що завжди на новорічний стіл були дві найбільші статті витрат: алкоголь та м’ясні страви. Якщо ми говоримо про якісь екзотичні фрукти, то це найчастіше ананаси. Цього року ми бачимо: заходиш у магазин, а ніяких немає. Навіть мандаринів сьогодні в тій кількості, яка була раніше, немає.
- Це означає, що немає попиту.
- Абсолютно правильно. Навіть на ялинки впав попит. У Києві ви багато ялинкових базарів бачили? У попередні роки вже на початку грудня їх завжди завозили. Я можу сказати, що спочатку не давали багато ялинок вирубувати. А потім з’ясувалося, що люди не купують навіть те, що вирубують. Таким чином зменшується попит на ялинку.
- Чи популярним зараз є святкування Нового року в ресторанах?
- Не дуже, оскільки ми розуміємо, що категорія людей, яка завжди витрачала кошти в цих закладах - це люди середнього віку або люди за 50 років, які мають кошти. Їх кількість, можливо, була не така велика, але вони витрачали багато. На сьогодні багато хто з них не готовий зустрічати Новий рік у цих закладах. Вони, все ж таки, переймаються через коронавірус. Хтось уже перехворів, але у них не перехворіли рідні.
Крім того, є падіння купівельної спроможності. Але серед тих, хто ходив до ресторанів та кафе, якщо ми говоримо про дорогий сегмент, змін практично не сталося. Що стосується середнього та дешевого сегментів, то тут якраз є найбільше падіння рестораторів. Якраз цей сегмент впав і тут закривалося найбільше закладів.
- А скільки українці зараз готові залишити в ресторані? Я розумію, що ресторани є різними.
- Необхідно розуміти: те, що люди готові витрачати, і те, що вони насправді витратять, відрізняється на 25%. Я думаю, що середній чек у ресторанах сьогодні складе десь 500-600 грн на людину. Якщо готувати вдома, то в середньому, якщо це буде недорого, на людину вийде десь 300-350 гривень.
- Це ми враховуємо і газ, і воду?
- Ні, ми говоримо лише про продукти. Це стіл, до якого входять і традиційні страви, і м’ясна страва, і алкоголь, і цитрусові, і той самий ананас. Ось це обійдеться десь 300-350 грн на людину. А в ресторані буде десь удвічі дорожче.
- А як заощадити гроші перед Новим роком?
- Перш за все, купуйте не в магазинах, якщо є така можливість. Або ринки, або ярмарки. Тим паче, коли ми говоримо про столицю, таких ярмарків дуже багато, а ціни там нижчі. У той же час, необхідно підтримувати температурний режим продуктів. Тобто ті ж самі фрукти краще купити в магазині. Зараз нічого дешевшати вже не буде, як і дорожчати.
Я зі здивуванням чув, що у Львові продукти будуть дорожчати. Ні, не будуть, тому що всі ціни зростають, коли є попит. Зараз такого не буде. Можна вже купувати червону ікру, яка теж є традиційною на новорічному столі. На жаль, вона подорожчала за останні два роки десь на 50%. Цього року теж було подорожчання на 30%. У той же час зараз ціна акційна у багатьох магазинах на багато товарів. Тому на такі товари звертайте увагу в магазинах. Якість та сама, але кожен постачальник або імпортер зобов’язаний постачати в магазин товари зі знижкою.