На українсько-польському кордоні з боку Польщі спостерігаються великі черги на всіх пунктах пропуску. Щоб перетнути кордон, іноді доводиться стояти в черзі по кілька діб. Волонтери пишуть, що не можуть ввезти гуманітарну допомогу та авто на потреби армії, а багато українців скаржаться на те, що змушені стояти в одній черзі з автомобілями на нульове розмитнення. Що відбувається і як вирішується проблема – з'ясовував "Апостроф".
Величезні черги на кордонах
У соцмережах українці публікують фото та відео довжелезних автомобільних черг на польсько-українському кордоні. У дописах користувачі жаліються, що чекають десятки годин, а то й по декілька діб, аби перетнути пункти пропуску.
Киянка Світлана Міненко у Facebook пише: "Зараз перебуваю на пункті пропуску "Грушів" з боку Польщі, вже три доби не можу перетнути кордон на автомобілі".
За її словами, митники оформляють максимум три автомобілі протягом години, а черга розтягнулася на 10 км. Майже за три з половиною години черга не просунулась навіть на метр.
“Люди, які стоять у черзі, страждають без сну, без їжі, води, туалетів. Усі звернення зі скаргами на урядову лінію та до керівництва Львівської митної служби з вимогою прискорення роботи митників ні до чого не привели”, – йдеться у повідомленні.
Про схожу ситуацію на автопереході "Дорогуськ – Ягодин" повідомляє і кореспондент "Апострофу". Люди, що повертаються додому, змушені чекати по 15-20 годин, стоячи в одній черзі з автомобілями на розмитнення. Черга досить велика. Щоправда, на українській стороні кордону автомобілі, які проходять "зеленим коридором", вже не стоять у одному пасі з авто на розмитнення. Але до української митниці – спільна черга.
Кілометрові черги на кордоні створюють проблеми не лише для тих українців, які просто повертаються додому з Європи, а й для волонтерів, які змушені стояти з гуманітарною допомогою та нерозмитненими автомобілями на потреби ЗСУ.
Волонтерці з Києва Софії Загаюк вдалося розмитнити автомобіль, який потім відправили українським бійцям на передову. Щоб не чекати декілька днів у чергах, волонтери просто стали першими у чергу та змогли домовитися швидко пройти процедуру. Але Софію вразила ситуація на кордоні.
"Те що зараз коїться з польської сторони кордону - катастрофа. Кілометрові черги. Все тому, що відмінили оплату розмитнення і з’явилось багато "бізнесменів". Ми везли машину для хлопців на передову. Тому просто стали першими в чергу і заїхали на кордон, бо чекати два дні - не варіант. Далі, незважаючи на весь бардак у нас на митниці (і це не провина митниці) все пройшло супер-швидко", – пише дівчина.
Скрін
Заступниця Рівненського міського голови з гуманітарних питань Марина Кузмічова, відправившись за кордон за гуманітарною допомогою для Рівненської центральної міської лікарні, також не приховує свого обурення ситуацією, що склалася на кордоні.
"В'їзд в Україну, їдуть машини, котрі наші українці щасливі ввезти без розмитнення. Сором, бо гуманітарні вантажі простоюють годинами", – пише вона на своїй сторінці у Facebook.
Ще одна волонтерка Катерина Варава пише, що не змогла завести в Україну чотири авто швидкої допомоги та два пікапи для ЗСУ.
"Ми два дні мотались, щоб пробитись через КПП: Корчова-Краковець, Медика-Шегині та навіть Будомеж-Грушів. Скрізь "швидкі" – в загальну чергу, хоча очевидно, що конвой з чотирьох "швидких" - це гуманітарна допомога Україні для порятунку життів. В принципі, не проблема стати в чергу, але ж і черга не рухається", – пояснює Катерина.
За її словами, одному з її друзів вдалося пройти кордон з трьома машинами для армії умовно "швидко" – за 20 годин. Інші ж стояли з двома пікапами без руху чотири години.
"В результаті залишились без сил, витратили купу часу та грошей, не спали дві ночі і ухвалили рішення залишити на польській стороні чотири "швидких" та два пікапи", – резюмувала волонтерка.
У чому причина
Головна причина у тому, що законодавство ЄС не дозволяє створювати окремі смуги для гуманітарних вантажів. Про це у коментарі "Апострофу" розповів в.о. голови Львівської митниці Данило Меньшиков. Тобто з польської сторони до пунктів пропуску йде одна черга як для волонтерів, гуманітарної допомоги, так і для звичайних громадян.
"Дійсно, с польської сторони одна черга, це рішення польської сторони, і так було завжди. Просто на початку війни в Україну їхала здебільшого лише гуманітарка, а зараз наша економіка пристосовується до нових реалій і з'являється імпорт", – говорить держслужбовець.
Проте як пояснює Меньшиков, ситуація погіршилася ще й через "нульове" розмитнення авто. Відповідний закон був ухвалений Верховною радою 24 березня 2022 року.
"Здебільшого черги з'явилися через громадян України, які купують автівки у Польщі і користуються спрощеною процедурою розмитнення авто", - каже чиновник.
Раніше, щоб ввезти в Україну авто з іноземною реєстрацією, громадянам потрібно було сплатити акцизний податок, мито та ПДВ. Але з 5 квітня набув чинності Закон "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану". Ним передбачається, що з 1 квітня 2022 року на період дії воєнного стану на території України ці платежі тимчасово скасовані для громадян, що ввозять транспортні засоби, зокрема:
- легкові авто та кузови до них;
- напівпричепи та причепи;
- вантажні транспортні засоби та транспортні засоби, призначені для перевезення вантажів та понад 10 осіб;
- мотоцикли.
Тимчасову відміну платежів пояснювали необхідністю забезпечення ефективної та безперебійної роботи економіки держави у період війни. Зокрема, на думку експертів це мало допомогти тим громадянам, які через війну втратили свої транспортні засоби, а також привозити авто для потреб ЗСУ. Однак бажаючих скористатися нульовим розмитненням виявилося дуже багато.
За даними Держмитниці, з початку дії закону, станом на кінець квітня, за спрощеною процедурою в Україну було ввезено більше 19 тисяч автівок.
"Ще треба розуміти, чому утворилися такі черги, тому що логістичні потоки змінилися. У нас закриті порти, тому все ввозиться суходолом. Пропускна здатність на Львівській митниці не змінилася, а обсяг вантажівок, гуманітарної допомоги збільшився в рази. І додатковим навантаженням стали ті автівки, які везуть зараз громадяни України", – каже в.о. голови Львівської митниці.
Як намагаються вирішити проблему
Як розповідає Меньшиков, на деяких пунктах пропуску з боку Польщі все ж таки розділили потоки. Працює кілька пасів, наприклад, для гуманітарної допомоги та для звичайних громадян, які повертаються додому або розмитнюють авто.
"Поляки намагаються просто допомогти нам із своїх міркувань. Вони розуміють ситуацію і на своєму рівні намагаються врегулювати її", – каже в.о. голови Львівської митниці.
На Львівській митниці розділені потоки на КПП "Рава-Руська-Гребенне" та "Краковець-Корчева". Як повідомляє кореспондент "Апострофу", на Волинській митниці розділені потоки на пунктах пропуску "Ягодин-Дорогуськ" та "Устилуг-Зосін".
"На КПП "Ягодин" одна черга на всі легкові, але там гуманітарка їде окремим пасом. На жаль, не все добре, тому що легкові авто на українських номерах стоять з легковими, які везуть на розмитнення. На КПП "Устилуг" з боку Польщі велика черга на розмитнення, але автомобілі на українських номерах та волонтери з гуманітаркою їдуть окремо”, – розповів журналіст.
Ще 23 квітня заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм у своєму Telegram-каналі повідомив про те, що було ухвалено рішення обмежити пункти пропуску, де можна буде оформити автівку, ввезену для особистих потреб. Це, за його словами, має посприяти зменшенню черги на пунктах пропуску та дати можливість волонтерам та простим українцям, які повертаються додому, скоріше перетинати кордон.
За його словами, з 25 квітня для розмитнення авто для власних потреб мали працювали такі пункти пропуску:
- на польському кордоні: "Угринів", "Грушів", "Смільниця", "Устилуг";
- на словацькому кордоні: "М. Березний";
- на угорському кордоні: "Давінкове", "Косино".
Проте в.о. голови Львівської митниці заявив, що на законодавчому рівні заборонити українцеві ввозити автомобіль через будь-який кордон не заборонено.
"Ми держслужбовці і виконуємо постанови та нормативно-правові акти нашого уряду. І такого нормативно-правового акту не було", - сказав Данило Меньшиков.
Тобто на всіх митницях розмитнення авто йде у звичайному порядку.
Аби не стояти у чергах на українському кордоні, Меньшиков пропонує розмитнювати авто безпосередньо у регіональних підрозділах митної служби.
"Я всіх прошу просто переїжджати кордон, під час перетину у декларації ви можете вказати будь-яку внутрішню митницю і їхати туди розмитнюватися. Відтак перетин кордону у вас займе лише п'ять хвилин", – додав держслужбовець.
Кардинальне вирішення
Зважаючи на увесь той хаос, що коїться на польсько-українському кордоні, народні депутати вирішили піти на кардинальні кроки та відмінити "нульове" розмитнення автомобілів. Відповідний законопроект №7311 вже зареєстрований у Верховній раді.
Документом пропонується відновити оподаткування для трьох груп товарів:
- для товарів, що ввозяться платниками єдиного податку першої, другої та третьої груп;
- для транспортних засобів, що ввозяться громадянами;
- для підприємств, які не сплачують ввізне мито.
При цьому автор законопроекту та голова Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев запевняє, що відновлення сплати мит на ввезення автомобілів не стосується транспортних засобів, які ввозять до країни волонтери для армії та Сил територіальної оборони.
"Йдеться не про ті автомобілі, які ввозяться волонтерами. Ті автомобілі, які ввозяться волонтерами для потреб Збройних сил чи територіальної оборони, ввозяться без мита, як гуманітарна допомога. Жодним чином цю ситуацію не планується змінювати. Як ці автомобілі, так і гуманітарна допомога, будуть проходити через митницю без сплати будь-яких податків та за прискореною процедурою", - запевнив Гетманцев.
А ось решту автомобілів нардепи пропонують розмитнювати за гроші. Тому незабаром нульове розмитнення для більшості українців припиниться, що автоматично призведе до нормалізації ситуації на кордонах. З іншого боку, можливість купувати автомобілі без драконівського мита – це європейський вибір України. Адже європейці, у яких зарплати вищі, не платять за автомобілі по кілька тисяч євро податків. Тому нульове розмитнення - також необхідність. А ось як нормалізувати ситуацію на кордонах – над цим і мають замислитися, зокрема, парламентарії.