Останніми днями росія тероризує південь України безпілотниками іранського виробництва Shahed. Вже фіксувалися попадання у різні об'єкти та військову техніку. Поступово наші захисники знаходять найефективніші методи протидії цим безпілотникам, проте ворог застосовує їх не просто так.
Як ЗСУ протистоять іранським безпілотникам, наскільки точними є ці дрони, і навіщо росія знищує цивільні аеродроми в Україні? Про це в ефірі Апостроф TV розповів речник Командування Повітряних Сил ЗСУ ЮРІЙ ІГНАТ.
- На півдні України продовжують збивати іранські безпілотники Shahed. Раніше Наталія Гуменюк говорила, що вивчаються можливості, як їх збивати максимально ефективно. Ви вже зрозуміли, як їм протидіяти?
- Процес цей нескінченний. Хочеться мати 100% результат завжди, але не варто розслаблятися. Противник запускає їх не просто так, вони вивчають наші слабкі місця. Дивляться, чим ми вражаємо їх, як вражаємо, на яких швидкостях, на яких висотах, з якою ефективністю, і робитимуть коригування цих речей. Тому я й кажу, що цей процес не повинен чимось обмежуватися. Потрібно постійно шукати нові ефективніші методи протидії. Ідеально було б просто взяти та глушити їх засобами радіоелектронної боротьби, але зараз їх збивають вогнем зі стрілецької зброї та зенітними ракетами. Далі – більше, досвід зростає.
Хочу нагадати, що на початку вторгнення, коли крилаті ракети летіли в Україну звідусіль, вони так ефективно не збивалися, бо ми не мали досвіду. Але ми цей досвід отримали й бачимо, які показники знищення і "Калібрів", і Х-101. Зараз за тиждень-два вже навчилися більш менш уміло знищувати й Shahed-136.
– З'явилася інформація, що СБУ затримала російського агента, який на півдні Одеської області наводив удари дронів-камікадзе по блокпостах, об'єктах критичної інфраструктури, особливо у сфері тепло- та енергопостачання. Наскільки точні ці дрони?
– Якщо вони летять заданими координатами, то зрозуміло, що вони потраплятимуть в ціль. Йдеться лише про їх тактико-технічні характеристики. Скажімо, там закладені завищені показники. Це ми бачимо вже за дальністю їхнього застосування, ніхто не вірить у те, що він пролетить таку відстань. Їхня основна мета ясна. Зараз вони начебто пристрілюються. Засоби протиповітряної оборони будуть їхньою ціллю, це сто відсотків. Також західна реактивна артилерія. Знамениті HIMARS та інші такі дорогі для нас машини. Вони виявлятимуть їх.
Противник використовує всі види розвідки: це космічна розвідка, повітряна розвідка – ті ж самі "Орлани", які забезпечують розвідку з повітря. І як же бути без шанувальників "руського світу", без агентури. У цих регіонах чимало таких людей. І вони будуть передавати інформацію саме про переміщення техніки й, можливо, про їхнє місцеперебування та базування. Тому ми вдячні всім співробітникам, які цих людей виявляють та знешкоджують.
– Чи можна говорити, що Іран не забезпечив масового виробництва цих дронів, і той запас, який отримала росія, теж вичерпає себе?
- Звісно. Поки що ми їх знищуємо по кілька штук на день. Але вони все одно рано чи пізно закінчаться. Якщо ми говоримо про 4 військово-транспортні літаки Іл-76, які прибули з Ірану, то кожен з них має кабіну приблизно 30 метрів, а можливо й менше. Скільки там їх влізе у тих контейнерах, можна порахувати. Розмах крила Shahed – 2,5 метра, тож говорити про тисячі навряд чи доводиться. Можливо, кілька сотень було доставлено.
Тепер питання про подальші постачання. Чи вони ще в Ірану, чи змогли вони наростити виробництво? Ми цього не знаємо. Можливо, розвідка має цю інформацію. Але ми бачимо реагування української дипломатії, реагування української влади та відповідно реакцію Ірану. Тому сподіватимемося, що росія не отримає більше цієї смертоносної зброї.
– Щодня у нас публікуються відомості про ворожі втрати серед безпілотників оперативно-тактичного рівня. Цей Shahed, який ще називають баражуючим боєприпасом того ж рівня? Він входить у цю статистику, яка щодня оновлюється?
– Ця статистика, у будь-якому разі, досить умовна. Не робити ж ще одну графу про баражуючі боєприпаси. Мабуть, вони додаються до оперативно-тактичних. Насправді це фактично артилерійський снаряд із двигуном, який летить по точно заданим координатам. Це зовсім інший тип БПЛА.
Скажімо, "Орлан-10" - це розвідувальний безпілотник, який також може виконувати багато функцій. Тому його називають комплексом. Він може проводити повітряну розвідку, робити лазерне цілевказання. Від того, чим він напханий усередині, залежить його функція. Також він використовується як ретранслятор. Тому БПЛА "Орлан" діють у комплексі по 2-3 літальні машини, що замикаються на станції управління оператора.
А це дрон-камікадзе. Його функція – злетіти та знищити ціль. Також є ударні дрони Qods Mohajer-6, який виловили моряки. Це інший тип БПЛА, як наш "Байрактар". Він і перелічені функції "Орлана" виконує, і може завдавати ударів своїм озброєнням.
– Окрім безпілотників, збиваються й літаки. Нещодавно збили одразу чотири. Очевидно, з плином війни ми все більше розуміємо, як Росія поводиться в небі?
– Там і літак, і гелікоптер знищили. Там, де ворог застосовує авіацію, наші сили, безумовно, знищуватимуть її всіма наявними засобами. Зокрема це переносні зенітно-ракетні комплекси як радянського виробництва, так і ті, що нам надали партнери. Це справді був урожайний день. Чотири літаки підтверджені та п'ять літаків ще під питанням. Вони знищені саме наземними силами. Це дуже приємно, що не лише Повітряні сили, а й усі Сили оборони б'ють їх у цих напрямках.
– Нещодавно окупанти зруйнували аеропорт у Кривому Розі. Тепер ним користуватися не можна. Якою була мета цього удару? Росіяни вбачають загрозу в наших цивільних аеропортах?
- Розумієте, будь-який аеродром може бути використаний нашою авіацією. Противник це розуміє, тому по аеродромах б'ють та битимуть завжди. Аеродроми не так просто знищити. Можна знищити інфраструктуру, але якщо йдеться про військовий аеродром, то це командно-диспетчерський пункт, де знаходиться група керівництва польотами. Також є склади паливно-мастильних матеріалів та інші приміщення, що забезпечують життєдіяльність будь-якого аеродрому.
Основне, що є на аеродромі – це злітно-посадкова смуга. Вона займає приблизно 2 км та більше, залежно від типів літаків, які вона може приймати. Тому вона відновлюється покриттям та плитами. Однією ракетою знищити аеродром практично неможливо, це не так просто. Практично щодня ворог запускає Х-59 – це керована авіаційна ракета класу "повітря-поверхня". Маса її бойової частини складає близько 250 кг. Противник фактично щодня завдає таких ракетних ударів і дуже часто – по цивільній інфраструктурі. На цей раз – аеродром.
Все, я думаю, відновлюватиметься. Це робиться з початку агресії, тому що противнику не вдасться просто взяти та зламати український дух, і не дати нам контролювати наше небо.
- Те, що вони пустили ці ракети Х-59 "Овод" у хід, свідчить про економію інших ракет або вони мають великий запас?
– Йдеться не лише про Х-59, у них ще є Х-31, є протирадіолокаційна Х-58, Х-22 – одна з найруйнівніших ракет, яка вдарила по Кременчуку. Це радянські ракети. Очевидно, що у противника ще достатньо цих ракет у запасі, щоб їх використовувати та економити більш дорогі ракети.