Закордонні партнери України надсилають нам багато військової допомоги. У тому числі й велику кількість різних бронеавтомобілів. Нещодавно було анонсовано постачання 50 німецьких Dingo (бойова маса 8 т., десант – 8 осіб) та 20 французьких ACMAT Bastion (бойова маса 12 т., десант – до 8 осіб). У строкатому "зоопарку" закордонних бронеавтомобілів розбирався "Апостроф".
Читайте також: Україна отримала американські броньовані машини БРЕМ: фото, відео та особливості
Достатня кількість бронеавтомобілів колісної формули 4х4 завжди була проблемою для нашої армії. На момент початку війни з росією у 2014 році єдиним типом бронеавтомобіля у нас були застарілі БРДМ-2. У ході війни були спроби розгорнути власне виробництво – спочатку це було викруткове складання кількох моделей від канадської фірми Streit Group на базі комерційних шасі на Кременчуцькому автомобільному заводі. Проте саме через комерційне шасі машини типу "Спартан" (на базі Ford 550) або "Кугуар" (Toyota Land Cruiser) мали вкрай обмежені можливості для встановлення броні, ненадійні вузли та агрегати, слабкі позашляхові якості. У підсумку, закуплено їх було не так вже й багато, а на момент повномасштабного російського вторгнення в лютому 2022 року лише окремі екземпляри знаходилися у прикордонників, у полку "Азов" та в деяких інших підрозділах.
Бронеавтомобіль "Спартан" у полку "Азов"
Проблема була настільки гострою, що восени 2014 року дочірня компанія "Укроборонпрому" "Укрінмаш" закупила у британської компанії Witham Specialist Vehicles Ltd 75 демілітаризованих бронеавтомобілей AT105 "Саксон" (Saxon) для використання у Збройних Силах України. З урахуванням усіх витрат одна машина обійшлася всього в $51 тис. Станом на лютий 2022 року їх кількість у частинах була мінімальною і вони використовувалися лише як медичні евакуаційні машини переднього краю та командно-штабні машини. Проте за лютий – грудень 2022 року було втрачено 15 "Саксонів", більшу частину з яких просто кинули під час відступу в неробочому стані.
Бронеавтомобіль Saxon у "медичному" варіанті
Згодом армія та інші силові структури закупили ще кілька різних моделей броньовиків від вітчизняних виробників. Найбільш масовими стали бронемашини "Козак-2" (повна маса 15 т., десант – 13 осіб) та "Козак-2М1" київської фірми "Практика".
Український бронеавтомобіль "Козак" 2М1
Не такими популярними виявилися "Барс-8" від "Богдан Моторс" та "Дозор-Б" від Львівського бронетанкового заводу. Попри те, що останній броньовик був розроблений за вимогами військових на Харківському КБ ще у 2010-х роках, закуповувати довелося його польський варіант - Oncilla. Не дуже масовими стали "Варта-2" (бойова маса - 15,5 т., десант 9 осіб, на шасі лісовозу МАЗ) й "Варта-Новатор" (на базі цивільного шасі Ford F -550) Їх переважно закуповувала Національна Гвардія України.
Внаслідок російського широкомасштабного вторгнення, парк бронеавтомобілів зазнав значних втрат. Станом на 11 грудня за даними відомого сайту Oryx всіма силовими структурами було втрачено 11 КрАЗ "Кобра", 5 КрАЗ "Кугуар", 10 КрАЗ "Спартан", 14 "Варта-Новатор", 30 "Варта", 54 "Козак-2" ", 13 "Козак-2М1", 3 "Козак-5" та 3 "Тритон-1".
У ситуації, коли значну частину виробничих можливостей було втрачено внаслідок ракетних ударів росіян, а втрати треба було чимось поповнювати, було вирішено зробити ставку на закордонні поставки.
Очевидно, першими західними броньовиками у ЗСУ стали австралійські "Бушмастери" (маса 12,4 т., 9 осіб десанту). Перші машини "засвітилися" у ЗМІ у квітні 2022 року. Загалом станом на початок грудня відомо про три партії по 30 машин. Бронеавтомобілі дуже гідно виявили себе в боях. Зокрема, ними озброєно 80-ту десантно-штурмову бригаду, яка брала активну участь у вересневому наступі в Харківській області. Відомо, як мінімум, про три втрачені бронемашини цього типу. Загалом наші військовослужбовці дуже задоволені "австралійцями".
Австралійська бронемашина Bushmaster
У травні ЗСУ отримали окремі невеликі партії броньовиків – йдеться про вісім канадських Roshel Senator (бойова маса 8,7 т., 10 осіб десанту), 7 Alvis 4 "Mamba" (передані Естонією) та про деяку кількість польських AMZ Dzik-2 (був знятий з озброєння військової поліції Польщі у 2014 році та знаходився на зберіганні).
Саме з травня починається передача партії із 80 бронемашин британського виробництва – це Wolfhound, Mastiff та Husky. За західною термінологією це машини різного класу та призначення, але за наших умов всі вони проходять по графі "бронеавтомобілі".
Бронеавтомобіль Wolfhound
Бронеавтомобіль Husky
Бронеавтомобіль Mastiff
Ситуація з поставками почала серйозно змінюватися з початком літа, коли армія почала отримувати американські International M1224 MaxxPro (загалом США планує передати нам 400 одиниць), а також турецькі BMC Kirpi ("Їжак") – їхня загальна кількість оцінюється у 200 одиниць. Вважається, що "Їжаки" були куплені Україною на збройовому ринку та не є військовою допомогою з боку Анкари.
Турецька бронемашина Kirpi
За власні (або позикові) гроші було придбано і партію Inkas Titan-S 4x4 виробництва ОАЕ (бойова маса 4820 кг, 6 осіб десанту). Ймовірно, це машини зі складу Держприкордонслужби, яка має досвід їхньої експлуатації. Йдеться про КрАЗ "Кобра", які також створені на шасі пікапа Toyota LandCruiser 79.
Серед епізодичних поставок варто відзначити щонайменше 18 машин марки Iveco. Так у квітні 2022 року 4 апарати моделі Iveco M 40.12 WM/P передала Португалія, а у жовтні – 14 LAVIII Норвегія. Сюди можна додати 4 трофейних IVECO 65E19WM, відомих у російській армії як "Рись" (як мінімум одна машина точно знаходиться на фронті у складі однієї з механізованих бригад ЗСУ), а також невідому кількість італійських варіантів VTLM "Lince", які вже заявлені як передані.
Серед трофеїв можна відзначити приблизно 50 російських автомобілів "Тигр-М" (бойова маса - 5,3 т., десант - 6 осіб), які здебільшого дісталися нашим військовим у пристойному стані й зараз служать у різних підрозділах на фронті.
Один із трофейних російських бронеавтомобілів "Тигр-М"
Загалом, варто сказати, що проблема стандартизації парку бронеавтомобілів класу 4х4 залишиться актуальною і після війни. Адже такий "зоопарк" довго підтримувати у боєготовому стані просто нереально. І що ми оберемо – вітчизняну машину чи західну – покаже лише час.