Російська Федерація накопичує бойову авіацію на кордоні з Україною. Про це повідомляють західні розвідки. До початку повномасштабного вторгнення 24 лютого 2022 року, згідно відкритих джерел, ВКС росії нібито налічували близько 1500 літаків штурмової, винищувальної, розвідувальної та бомбардувальної тактичної військової авіації. Крім цього, росія мала майже 1000 бойових гелікоптерів. Протягом майже року повномасштабної війни ЗСУ знищили майже по 300 одиниць літаків та гелікоптерів окупантів. Звичайна математика показує, що у ворога номінально ще достатньо авіації, щоби з повітря підтримати великий наземний наступ. Проте військові оглядачі та аналітики вважають, що ці цифри не відображають реальну кількість літаків та гелікоптерів, яку Кремль готовий кинути в бій миттєво. Чим же Кремль має намір здійснювати повітряну підтримку так званої наземної наступальної операції. "Апостроф" звернувся до експертів, щоб розібратися у цьому питанні.
Народжені повзати
За останні місяці втрати російської авіації незначні, порівняно з тими, які були на початку повномасштабного вторгнення. Зараз ЗСУ збивають по 1 літаку та 1 гелікоптеру через день або раз на два дні. Рідко коли збивають два літаки. І це геть не означає, що російські льотчики стали професійнішими чи навчились краще обходити українські системи ППО. Росіяни просто бояться залітати навіть на лінію фронту, оскільки вона насичена не лише системами ППО, а й новітніми ПЗРК.
Та й "людський фактор" відіграє значну роль. Адже далеко не всі російські пілоти здатні здійснювати бойові вильоти саме в тих умовах, в яких сьогодні йде війна. Бо одна справа – бомбити мирних громадян чи повстанців у Сирії, де тобі нічого не загрожує, а інша – залетіти на лінію фронту, де тебе з вірогідністю майже 100% зіб'ють.
"Російські пілоти не ризикують з'являтися над лінією фронту. Це відбувається лише тоді, коли вкрай необхідно допомагати їхнім наземним військам. І тут ми маємо нюанс, характерний для російської військової авіації. У них хронічний брак високоточного озброєння, яке дозволяє фронтовим літакам вражати наземні цілі, не входячи в зону дії української ППО. Навіть умовно найсучасніші російські фронтові бомбардувальники Су-34 несуть некеровані авіаційні бомби, які скидаються безпосередньо над ціллю. Але "над ціллю" вони потрапляють у зону дії української ППО та навіть ПЗРК, якими озброєні підрозділи Сил Оборони України. І це веде до втрат. І найбільші втрати російської авіації саме у таких літаках, які діють над полем бою – штурмовики Су-25, бомбардувальники Су-34 та гелікоптери вогневої підтримки Ка-52. Саме цим і пояснюється поява на фронті бомбардувальників Су-24, старих машин, які в росії були зняті з озброєння, але зараз їх повертають. Адже потрібно компенсувати втрати", - каже "Апострофу" експерт з питань авіації, військовий історик, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного Андрій Харук.
Читайте також: Масова атака літаками дасть Україні цікаву картинку — експерт з авіації
"Бомби не тієї системи"
Військовий аналітик Петро Черник, розглядаючи питання повітряної підтримки так званого наступу окупантів, ставить риторичне питання: а на що розраховують росіяни, якщо навіть вони наважаться на масштабну повітряну підтримку своєї наземної наступальної операції?
"Сьогодні Україна озброєна широкою лінійкою сучасних новітніх західних зенітних ракетних комплексів, зокрема й переносних. За допомогою ПЗРК навчилися збивати навіть їхні крилаті ракети, не те що їхні літаки та гелікоптери. Були навіть випадки, коли гелікоптери збивались "Джавелінами". І якщо росіяни вирішили перетворити на брухт свою і так доволі дефіцитну авіацію, то чому ми маємо їм у цьому відмовляти?" – каже Петро Черник "Апострофу".
Разом з тим він зазначив, що попри всю небезпеку, їхні пілоти будуть виконувати накази, навіть розуміючи, що їх зіб'ють.
"Ці смертники ніколи не збунтуються. А щодо кваліфікації… То чим нижча буде кваліфікація пілотів, які ще залишились у ворога, тим простіше буде їх збивати", - каже Черник.
Експерти стверджують, що сьогодні, попри всю "показуху", враховуючи специфіку своїх дій останнім часом, росія так і не знайшла тактичних прийомів, які б дозволяли ефективно використовувати авіацію з тими засобами ураження, якими сьогодні озброєні ВКС росії.
"Так, вони епізодично використовують керовані ракети Х-59, які запускають з винищувачів Су-34. Ці ракети дозволяють літакам здійснювати пуски з-за меж зони дії української ППО. Але якщо подивитись статистику, то ці ракети використовуються дуже рідко. Тобто їх не багато. Окрім того, ці крилаті ракети дозвукові та успішно збиваються сучасними засобами ППО. Тому можна констатувати, що навіть через рік повномасштабної війни росіяни так і не напрацювали ефективних методів підтримки військовою тактичною авіацією", - каже Харук.
Читайте: Україна може отримати винищувачі F-16 від США, але є умови
ППО вистачить на всіх
Якщо взяти до уваги той факт, що навіть на початку повномасштабного вторгнення 24 лютого 2022 року, коли українська ППО була відносно слабкою, російська авіація не змогла заволодіти повітрям, то сьогодні, коли українська ППО значно посилена, а наземні підрозділи мають на озброєнні найсучасніші ПЗРК – зробити це російській авіації й поготів буде неможливо.
"Варто звернути увагу на те, що російські літаки воюють уже рік. Навіть якщо взяти стратегічну авіацію, то вже понад місяць росіяни не використовують їхні нові бомбардувальники Ту-160. Очевидно їм вже необхідне технічне обслуговування. Але є й суха статистика, яка свідчить про те, що на кожен збитий літак тактичної авіації припадає 4-5 пошкоджених. Тобто це ті, що повернулись з бойового завдання, але потребують ґрунтовного ремонту. А ще є технічні несправності. І навіть на 24 лютого 2022 року росіяни не змогли забезпечити 100% готовності своєї авіатехніки. Про це навіть розповідав полонений пілот воронезького авіаполку, що у них на момент повномасштабного вторгнення із 24 літаків було придатних до бойових вильотів лише 15. І якщо говорити умовно про якісь 300 літаків, які росія стягнула до кордонів України, то треба розуміти, що далеко не всі вони готові до бойових вильотів", - каже Харук.
За словами експертів, загальна кількість, якою б вона не була, береться для розрахунку, а потім вносяться поправки стосовно боєздатності. Ну і не варто забувати про таку річ, як боєздатність пілотів. Це дуже важливий чинник, яким теж не варто нехтувати.
"Сьогодні росія зосередила біля кордонів з Україною практично всю свою робочу тактичну авіацію, зокрема перекинувши її з Далекого Сходу. Але росіяни не зберуть стільки літаків та гелікоптерів, щоб прикрити з повітря наземний наступ на декількох ділянках фронту", - каже Андрій Харук.
Своєю чергою Петро Черник відзначає, що на момент вторгнення 24 лютого 2022 у росіян було близько 300 готових бойових літаків. А сьогодні таких треба ще більше. А до них – сучасні системи.
"Беручи до уваги готовність української ППО, то сьогодні росіянам треба 400-500 літаків, щоб принаймні заявляти, що вони готові до повітряної підтримки наземної операції. Але ми не можемо влізти в голови тим істотам і зрозуміти, що вони думають робити. Та й зрозуміти, зрештою, їх дуже важко. Простий приклад – так званий "серіал Чорнобаївка", коли ЗСУ раз за разом знищували ворожі гелікоптери, а окупанти туди завозили нові. А останній приклад – бомбардування порожнього острова Зміїний. Такого божевільного використання авіації — годі й вигадати. Тому, якщо вони самогубці та хочуть щось спробувати, влізти авіацією в зону дії наших ППО та ПЗРК – ласкаво просимо до пекла", - резюмує Черник.