RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

Для усунення мене з посади не було жодних об'єктивних підстав – екс-глава ОГХК про звільнення

Владислав Іткін вважає винним у своїй відставці першого заступника ФДМ

Владислав Іткін вважає винним у своїй відставці першого заступника ФДМ Фото:

Після нетривалого затишшя, Обєднаної гірничо-хімічної компанії (ОГХК) знову опинилася в епіцентрі інтриг та скандалів. Спочатку в ЗМІ з’явилася інформація про неоднозначне призначення Дімітрі Каландадзе заступником голови правління компанії, а вже за кілька днів Фонд Держмайна (ФДМ) звільнив від виконання обов’язків голову правління Владислава Іткіна. Підставою для звільнення чинного керівника, ніби то, стали дані внутрішнього аудиту ФДМ, за результатами якого було виявлено низку порушень. Сам екс-керівник категорично заперечує звинувачення на свою адресу, вважає висновки аудиторів необ’єктивними та наполягає на безпідставності свого звільнення. Очевидно, що попереду на ОГХК чекає не лише чергова хвиля кадрових ротацій, але й боротьба за титанові активи, які знаходяться в управлінні держкомпанії.

Про причини ажіотажу довкола ОГХК, ефективність її фінансово-господарської діяльності, вплив олігархів на державну кадрову політику та перспективи приватизації стратегічних підприємств – читайте в інтерв’ю "Апострофу" тепер вже колишнього державного ТОП-менеджера, але авторитетного експерта титанової галузі Владислава Іткіна.

"Зміни керівників ОГХК традиційно є результатом кулуарних домовленостей олігархів, високопосадовців і силовиків".

- Владиславе, хто сьогодні керує процесами в титановій галузі України та визначає загальний вектор змін – західні партнери, олігархи, схемщики-тіньовики, чиновники, політики, чи то може "рука москви"?

- Нажаль, про якийсь зрозумілий вектор змін сьогодні не можна вести мову. Ситуація характеризується, з одного боку, повним ручним керуванням, невизначеністю через війну і відсутністю якоїсь загально визнаної і зрозумілої "дорожньої карти" перетворень, а з іншого, непрозорим характером прийняття рішень. Думаю, що керують процесами чиновники, за якими стоять певні політики, а вже їхні мотивації формуються на основі корисних інтересів, кулуарних домовленостей та якихось власних уявлень про майбутнє. Періодично на них впливають іноземні партнери та, до певної міри, громадська думка.

- Судячи з останніх подій, серед яких конфіскація на користь держави Демурінського гірничо-збагачувального комбінату (ГЗК), повернення держконтролю над Запорізьким титано-магнієвим комбінатом (ЗТМК) і планів щодо його подальшої приватизації, кадрових ротацій в ОГХК, бажання політиків передати активи росіян до ФДМ і обмежити повноваження Агентства з розшуку та менеджменту активів (АРМА) – що відбувається в системі управління державними активами?

- Гарне питання. Ось дивіться, конфіскація Демуринського ГЗК та повернення у держвласність ЗТМК відбулися, фактично, під тиском громадської думки. Рішення виставити ЗТМК далі на приватизацію – це власна творчість чиновників ФДМУ. Зміни керівників ОГХК – традиційно є результатом кулуарних домовленостей, де переплелися інтереси олігархів, високопосадовців і силовиків. Конкуренція за активи між АРМА і Фондом держмайна – це вже боротьба всередині "Урядового кварталу". Якоїсь державної політики і бажання побудувати щось схоже на ефективну систему управління, особисто я поки не бачу.

Читайте також: Вдале вНедріння: на кого працюватиме грузинський топ-менеджер?

- На Вашу думку, чи є сьогодні взагалі доцільною приватизація ЗТМК? Особливо зважаючи на те, що це чи не єдиний підконтрольний державі переробний титановий актив в Україні, а усі решта сировинно-добувні.

- Це дуже суперечливе і не зовсім логічне рішення. В своєму нинішньому вигляді, на існуючій технологічній базі, комбінат протягне ще максимум років п’ять і перетвориться на металобрухт, адже титанова губка є рудиментом титанової індустрії. Сьогодні на передній план виходять зовсім інші технології виробництва титану, більш економічні, менш шкідливі для довкілля і т.д. Тобто, не зрозуміло хто з серйозних західних гравців титанового ринку може придбати собі цей достатньо амортизований і морально застарілий актив.

Проте, його цілком можуть придбати бізнесмени, орієнтовані на пострадянський ринок, де промислові технології цього рівня будуть працювати ще років двадцять. Але навіщо це Україні, яка прагне сама виробляти високотехнологічну продукцію, розвивати власний ОПК, виробляти літаки, БПЛА, електрокари і т.п.?

На мою думку, це підприємство слід не продавати за безцінь, а модернізувати за допомогою держави і в оновленому вигляді покласти в основу побудови власного замкненого циклу титанового виробництва на основі активів ОГХК. Але це вже зовсім інший підхід до держуправління та планування економічного розвитку.

"Ми чесно робили свою справу, тому сьогодні знаходимося тут в країні, а не десь закордоном із валізами"

- На вашу думку, якою є нинішня логіка і стратегія ФДМ у титановій галузі? Консолідація активів і посилення ролі держави, навпаки роздержавлення, залучення великих глобальних гравців чи розрахунок на розподіл власності та конкуренцію серед бізнесменів середньої ланки.

- Вважаю що все виглядає значно простіше. Є ті хто бачить майбутнє лише у короткій перспективі і вважає своєю головною місією приватизацію державної власності. А є ті, хто намагається дивитися трохи далі за обрій і розуміє, що Фонд держмайна має бути «корпорацією розвитку», яка повинна створювати суспільне багатство на віддалену перспективу.

Читайте також: Метал для нової України: видавити росію та замкнути цикл

Першим не треба занурюватися у галузеву специфіку, шукати союзників та однодумців, щось там прораховувати, відстоювати, доводити. Продається, за великим рахунком, все однаково: спиртозавод, піщаний кар’єр, чи фабрика з виробництва акордеонів.

А ось розвиток – це зовсім інша справа. Тут потрібні не менеджери-виконавці, а управлінці-візіонери із височенним рівнем компетенції.

- Очевидно, що кадрові зміни на ОГХК є віддзеркаленням певних політико-економічних тенденцій. Як би ви охарактеризували власний період керівництва ОГХК?

- Я гордий з того, що навіть недоброзичливці не наважилися звинуватити нашу команду у зраді національних інтересів та організації тіньових постачань титанової сировини на підсанкційні території. З 2014 року ми стали першим складом правління ОГХК який уникнув подібних ганебних обвинувачень.

Ми також здійснили повну переорієнтацію експорту продукції на ринки США і Європи. Наші партнери – це загальновідомі світові лідери титанової галузі, а не якісь там новоутворені угорські, австрійські або польські компанії із прихованим українським корінням.

Ми перейшли на прямі закупівлі енергоносіїв безпосередньо в генеруючих компаній, без усіляких посередників та "прокладок".

Ми чесно робили свою справу, тому сьогодні знаходимося тут в країні, а не десь закордоном із валізами, відкрито дивимося людям в очі і не боїмося ніяких обвинувачень.

Принаймні 2022 року ОГХК працювала на Україну, а не навпаки – це я вам заявляю відповідально!

- Ви вважаєте що 2022 рік був вдалим для ОГХК?

- Це був найбільш складний рік за увесь час Незалежності та, мабуть, найгірший рік в економічній історії сучасної України. Обстріли, руйнування інфраструктури, зростання цін на енергоносії та паливо, збільшення виробничих витрат, спочатку повне блокування, а потім значне подорожчання вартості логістики, введення нових правил експортного контролю і кардинальна зміна географії постачань – усе це стало складним викликом для ОГХК, яка майже на 90% залежна від експорту продукції, яку вивозили через порти Одеської області.

Металургійна, хімічні, титанова галузі не мали такі експортні можливості, які надала українському АПК "зернова угода", а постачання продукції для ОГХК та інших виробників стало можливим лише з липня 2022 р. І навіть в таких умовах, ОГХК змогла адаптуватися до нових умов.

Ми перейшли на прямі закупівлі енергоносіїв безпосередньо в генеруючих компаній, без усіляких посередників та "прокладок". Вже в травні ми отримали власні ліцензій для постачання електричної енергії та природного газу, що дало можливість не залежати від одного постачальника, закуповувати ресурси на сприятливих умовах та економити на маржі. Розрахунковий економічний ефект тільки по газу становив 70 млн. грн. за осінньо-зимовий період 2022/2023.

Незважаючи на війну, ми впоралися із своєчасними виплатами заробітної плати нашим працівникам, зберегли більш ніж 5000-й колектив, сплатили державі 206,9 млн. грн. дивідендів та стали одним із небагатьох держпідприємств, яке отримало дохід 2,3 млрд грн.

Через війну, некоректно порівнювати 2022 рік із 2021 роком, як це зазвичай робиться у порівняльній статистиці. Тож давайте дочекаємося кінця 2023 року, але також побажаємо усім нам, щоб скоріше настав мир і нарешті почалося економічне відновлення.

"Обвинувачення на мою адресу не витримують жодної критики"

- Пройшло вже кілька тижнів після вашого звільнення з посади в.о. голови правління ОГХК. Напевно, у Вас вже є певне уявлення про його ініціаторів, причини і основну мету. Поділіться своїми міркуваннями з цього приводу.

- Я відразу прямо заявив, що за моєю нічим необґрунтованою відставкою стоїть перший заступник голови Фонду держмайна Дмитро Клименко. Мені невідомі його особисті мотиви, але для усунення мене з посади виконувача обов'язків голови правління ОГХК не було ніяких об’єктивних підстав.

Після відмови скласти повноваження добровільно, мені було вручено для ознайомлення проект аудиторського висновку за результатами перевірки господарсько-економічної діяльності ОГХК за 2022 рік. Щоправда, майже одночасно, фрагменти цього аудиту було злито у ЗМІ в якості псевдо-доказів моїх нібито зловживань. Незважаючи на те, що термін, який необхідний для ознайомлення та надання відповіді до висновків аудиту, спливав 1 березня 2023 р., вже 15 лютого було видано наказ про моє звільнення. Ось власне і вся історія.

Причини, тобто голослівні обвинувачення на мою адресу за результатами так званого аудиту – не витримують жодної критики і є цілковитим фарсом. А щодо мети, то думаю вона стане очевидною дещо згодом, коли почнуть прийматися перші управлінські рішення.

- Чи мали ви якусь бесіду щодо своєї відставки із керівником ФДМ Р.Умеровим? На скільки, на Вашу думку, він взагалі, як то кажуть «в темі», та контролює ситуацію у власному відомстві?

- Я не думаю що він взагалі був обізнаний в питаннях моєї діяльності та роботи ОГХК, як такої. Скоріше за все його ввели в оману якимись доповідними записками на основі т.зв. аудиту і підштовхнули до прийняття вже заздалегідь готового рішення.

Очевидно, він не дуже переймається такими питаннями і займається якимись більш нагальними справами.

- У своїй заяві в день звільнення ви публічно заперечили об’єктивність висновків аудиту господарсько-економічної діяльності ОГХК з боку ФДМ та назвали його "фальшивкою". Що саме не так з цим документом?

-Це не документ аудиторської перевірки, а художнє оповідання с елементами детективу, фантастики і математики. Там немає об’єктивності, а є лише спроба сфабрикувати якийсь обвинувачувальний фактаж.

Щодо звинувачень з приводу зростання в 2022 році дебіторської заборгованості на понад 200 млн. грн., то автори цього так званого "аудиту" включили до дебіторської заборгованості 111 млн. грн., які насправді є кредиторською заборгованістю. Більш того – те що в аудиті було названо "відвантаженням без оплати" на адресу однієї з компаній та "втратою товару", насправді було сплачено авансом. Тобто ОГХК брала з цієї компаній гроші наперед, а не навпаки відвантажувала товар без оплати. Наявність постійного авансування підтверджуються численними актами звірки. На кінець кожного місяця ОГХК мала перед цією компанією кредиторську заборгованість: в липні – майже 6 млн. дол., в серпні – 3 млн., у вересні – понад 3 млн., в грудні – ще 2 млн. Про жодні втрати навіть не йдеться!

Йдемо далі. Тепер, за рахунок чого відбулося зростання загальної суми дебіторської заборгованості до майже 1,7 млрд. грн.? 165млн. – це не відшкодований вчасно ПДВ. Решта – спірні та безнадійні борги попередніх періодів, в основному 2019-2020 років. Зокрема, більш ніж 1,5 млрд грн. – це доларові борги нерезидентів Bolwerk та Deffessa на суму понад 38 млн. дол., які через збільшення офіційного курсу НБУ зросли за рік на 33%.

В реальності ж, чиста ліквідна дебіторська заборгованість за 2022 рік не зросла, а зменшилася на 101 млн. грн. у порівняні із 2021 роком!

Одне з безпідставних обвинувачень пролунало як укладання контрактів і додаткових угод без погодження з ФДМ на загальну суму 35,52 млн. дол. Перепрошую, але це також повна маячня! Всі документи для прийняття наказів Фонду завжди передавалися вчасно. Суми отриманих авансів, обсяги постачання і т.і. доводилися у звітах кожного тижня та обговорювалися на щотижневих нарадах, причому ФДМУ не повідомляв про свої заперечення до виконання укладених договорів. Я не можу пригадати жодного випадку, коли б Фонд приймав рішення про відхилення правочинів. Доречи, в матеріалах "аудиту" немає посилань на якісь документи ФДМ, які б підкріплювали цю неправдиву тезу.

Щодо цифри у 35 млн. дол., то це загальна заявлена сума поставок товару відразу по декільком контрактам 2021-2022 р.р. Всі ці контракти були укладені різними складами правління і підписувалися різними членами правління.

Наостанок, щодо порушення порядку витрат, які не були затверджені річними фінансовим планами. ОГХК нібито незаконно витратила понад 3 млн. грн. на правові, аудиторські, консультаційні, рекламні та інші послуги. Я також не розумію суті цієї претензії до мене, адже подання та затвердження фінансового плану на 2022 рік відбувається завчасно, тобто мало бути зроблено 2021 року. А мене призначили на посаду лише 15.04.2022 року. Коли я прийшов на підприємство то у найкоротші терміни виправив це недопрацювання попередників, а фінплан на 2023 рік було затверджено вже у повній відповідності до вимог законодавства щодо строків подання.

Звертаю вашу увагу - негативні висновки аудиторів стосуються семи договорів 2021 та 2022 років, хоча період перевірки був лише за 2022 р. За часів мого керування було укладено лише один договір на суму 150 тис. грн. на закупівлю послуг у сфері трансфертного ціноутворення. Ці витрати передбачено фінансовим планом 2022 року та вони є обов'язковими за законом для подання звітності до податкової служби. Інші шість договорів були укладені та виконувалися попереднім керівництвом. Один із найбільших договорів на 1,45 млн. грн. із 3 млн. грн. був підписаний минулим керівником на послуги обов'язкового аудиту фінансової звітності 2021 року на підставі наказу самого ФДМУ. Без складання цього звіту була б не можлива сплата першого траншу дивідендів державі в сумі майже 54 млн. грн. в червні 2022 р. Інші ж договори були укладені та виконувалися ще до мого призначення, лише оплати відбувалися у 2022 році. То про яку об’єктивність йде мова?

Окремо хочу наголосити – всі рішення правління приймаються колегіально! Голоси усіх п’яти членів правління є по-суті рівнозначним, різниця лише у адміністративних обов’язках, які вони виконують у поточній діяльності компанії. Досить дивно, що обвинувачення на адресу колегіального органу, яким є правління ОГХК, в уявленні керівництва ФДМУ мають своїм наслідком персональні відставки.

Хоча, увесь цей "аудит" містить майже 200 сторінок подібної ахінеї, яку навіть не має сенсу коментувати. Як можна вважати результатом аудиторської перевірки текст, який складається не з цифр, фактів і дат, а з "притягнутих за вуха", розмитих у часі і просторі припущень, які, до того ж, незрозуміло до кого адресувати?

- Також, на вашу адресу закидалася нестача ільменіту на складах зберігання та надання переваг при реалізації продукції ОГХК торговим посередникам, замість продажу товару за прямими контрактами.

- Нестача ільменіту на суму 23 млн. грн. та відсутність реагування з боку менеджменту - це цілковитий фейк! Була створена відповідна комісія, яка провела ретельну ревізію за участі фахівців обох філій з відповідними лабораторними дослідженнями, переважуваннями, замірами і т.і. Навіть проводили лабораторні дослідження та перевагу штабелів ільменіту в яких, нібито, було виявлено нестачу. Об'єми ільменіту перевірили численними маркшейдерськими замірами, зробленими у різні дні. Висновки цієї комісії про відсутність нестач відображені в офіційних документах за підписами кількох десятків відповідальних осіб. Аудитори або не звернули уваги на цей факт, або свідомо його проігнорували у своєму звіті.

Тепер щодо посередників. Насамперед, давайте чітко розуміти різницю між посередниками-трейдерами, які організовують логістику до споживача, фінансують лот та посередниками-прокладками, які роками паразитували навколо ОГХК і спекулювали на фінансових транзакціях.

Практика залучення торгових посередників великими видобувними компаніями існує в усьому світі. Трейдери працюють на ринках не тому, що продавці і покупці не вміють рахувати гроші, а скоріше навпаки. Суттєвою перевагою трейдерів є те, що вони беруть на себе чималі ризики і можуть запропонувати власні вигідні умови, які не може надати самостійно або продавець, або покупець. Для західних великих споживачів залучення трейдерів є економічно вигідним, оскільки вони фактично надають їм фінансування через значну відстрочку розрахунку.

З самого моменту свого створення, ОГХК завжди працювала з трейдерами та майже не приймала на себе ризики із доставкою руди не тільки на інші континенти, але навіть в порти України. Вартість доставки є дуже витратною, а якщо мова йде про лоти на тисячі тон, то логістичні витрати становлять мільйони доларів. Тому ОГХК не надавав логістичний сервіс покупцям в силу різних внутрішніх обмежень, ризиків та додаткових витрат.

Війна змінила економіку, умови продажу і логістичні маршрути. Через значні фінансові ризики, блокування портів, навантаженням на залізничну інфраструктуру, кінцеві споживачі залучали сервіс західних трейдерів задля організації закупівель та логістичних операцій. Саме із такими компаніями, за результатами електронних публічних тендерів та ретельних комплаєнс-процедур, ОГХК мала контракти. У будь-якому випадку, поставки лотів узгоджувалися безпосередньо із кінцевим покупцем трейдера, як наприклад, було по контракту з Traxys (США), уповноваженим трейдером Chemours. Акціонерами Traxys є Carlyle Group - глобальна компанія з управління активами, вартість яких становить понад 200 мільярдів доларів.

Під моїм керівництвом компанія ОГХК повністю відмовилася від роботи з маленькими трейдерами місцевого значення - офшорними компаніями у яких співвласниками або основними акціонерами є вихідці з України або країн снд. Їхня роль, зазвичай, носить спекулятивний характер і дуже обтяжена корупційною складовою через зв'язки з чиновниками та політиками. Більше того, з минулої практики роботи компанії, саме такі трейдери і були замішані в постачаннях продукції ОГХК на ринок росії.

ОГХК навпаки ж, змогла залучити великих гравців ринку з США та Європи, тим самим забезпечивши стабільний збут продукції та постійний прихід валютної виручки на її рахунки. За 2022 рік компанія повністю переорієнтувала свій ринок експорту продукції, не відвантаживши жодної тони на ринок росії або снд, тоді як раніше більше 50% йшло адресно для цих споживачів. Були часи, коли ОГХК продавала майже 80% всього випуску ільменіту саме для росії. А за весь 2022 рік – "0". Чомусь, предметом аудиту з боку Фонду держмайна це питання досі не стало…

- Напевно, ви від самого початку мали усвідомлювати, для себе як для керівника, всю небезпеку від подібних радикальних рішень?

- Це свідомий вибір. Думаю, що власне у цій площині слід шукати справжні причини кадрових змін в правлінні ОГХК. Адже багато традиційних і потенційних посередників - це торгові компанії з місцевим українським корінням, які афільовані з чиновниками та політиками. Всі вони виявилися відсунутими від цієї "годівниці". Я був незручним керівником, який заважає налагодженню нових корупційних схем і не прислухається до "добрих" порад старших товаришів, а ОГХК майже на рік залишилася без контролю з боку покровителів і не приносила неправомірних доходів жодному олігарху чи посадовцю. В нашій країні держменеджеру можуть списати все - корумпованість, некомпетентність, але тільки не незалежність.

- Нещодавно, на анонімних телеграмм-каналах пройшла інформація про те, що за часів вашого керівництва було укладено угоду з однією із логістичних компаній щодо перевезень продукції ОГХК за завищеними цінами. Ніби то, при ринковій ціні перевезення 1 тони ільменіту у 70 дол. ви підписали угоду за ціною 100 дол. Як ви це можете прокоментувати?

- Я бачив ці повідомлення. Але там був "наїзд" вже не стільки на мене, скільки на пана Умерова, неначе він має хоча б якесь відношення до підписання контрактів, перевірки акціонерів компаній та їх спроможності реалізувати поставки. Той хто писав це повідомлення, навіть не уявляє про що він говорить.

По-перше, жодна з компаній у ході тендеру не пропонувала ставку 70 доларів. По-друге, в логістиці мінеральної сировини, тим більше в умовах війни, взагалі не може існувати якихось чітких референтних цін. Кожен має свій власний маршрут, свої можливості і умови, тож ставки в кожного абсолютно різні. По-третє, був тендер, на якому спочатку не було пропозицій від учасників, а потім одна з компаній, за результатами процедури перемовин подала ставку станом на грудень. В лютому ставки збільшилися. Умови і цини було перевірено тендерним комітетом компанії, після чого угода і документи були підписані десятьма співробітниками різних департаментів. Після схвальних висновків спеціалістів з комплаєнс, питання було винесене на розгляд правління. Усі члени правління проголосували за затвердження умов і тарифів, які було запропоновано зазначеною логістичною компанією. Конституцію змінити простіше, ніж сфальсифікувати всі ці процедури та рішення!

Якщо хтось з цих "розумників" вважає що ціна транспортування великого обсягу продукції в умовах війни, блокади портів, дефіциту рухомого складу залізниці, перевантажених митних коридорів і багаторазового збільшення вартості послуг має бути меншою – то це не має жодного відношення до економічної реальності!

Взагалі-то, уся ця писанина була спрямована проти пана Умерова, тож нехай його "аудитори" на це тепер самі і відповідають! Для мене очевидно, що хтось із своїх просто намагається його підставити.

- Наскільки можна зрозуміти із Ваших слів, про відставку з посади Ви дізналися із новин у ЗМІ. Як ви оцінюєте таке явище як "звільнення через медіа" в системі державного управління?

- Саме так. Я вважаю що система державного управління має слідувати встановленим процедурам і витримувати певні стандарти, в тому числі етичні. Інакше все це виглядає як свавілля і хаос, який може бути припустимим, до певної міри, десь в політиці, але не в системі державної власності.

- Чи плануєте ви позиватися до суду на колишніх роботодавців?

- Мене більше цікавить спростування завідомо недостовірної інформації на мою адресу та покарання причетних до витоків у ЗМІ інформації з обмеженим доступом. Все інше – вже минуле.

- Якими Ви бачите базові сценарії подальшого розвитку титанової галузі України із врахуванням всіх останніх змін?

- В напрямку розвитку нам необхідно зробити чотири умовних кроки: нові партнери, нові правила гри, нові інвестиції і нові технології. Перший крок ми вже зробили. Другий – почали робити. Третій і четвертий будуть більш швидкими, якщо пройти принаймні половину цього шляху. Сьогодні ми стоїмо на одній нозі на другому етапі. Далі дилема: підемо далі самостійно чи внаслідок стусана від партнерів, або зробимо крок назад.

Єдине можу сказати напевно – вороття в токсичні обійми рф вже точно не буде. Українське суспільство і міжнародні партнери цього точно не дозволять.

Версія для друку
Знайшли помилку - видiлiть та натиснiть Ctrl+Enter
Розділ: Суспільство

Читайте також

Новини партнерів