Останнім часом все частіше виникають скандали пов’язані з публічними закупівлями, у тому числі які проводяться на торгах в електронній системізакупівель Прозорро (ProZorro). Цей електронний майданчик було запроваджено на рівні закону "Про публічні закупівлі" у 2016 році з ініціативи громадських організацій (розробка почалась ще у 2014 році).Мета: зробити прозорими тендери, які проводяться державними організаціями, установами, підприємствами, щоб звести до мінімуму можливості для недобросовісного використання коштів і запобігти корупції. Слід зазначити, що за невеликий термін свого існування Прозорро довела свою ефективність. Корупція в держзакупівлях зменшилась. Але, зацікавлені в корупції учасники торгів навчились цю систему обходити, вигадуючи різні схеми. Нажаль, в цих схемах приймають участь чиновники та правоохоронці. Часом самі замовники послуг беруть участь у схемах вимушено, хоча про них знають. Як це відбувається на прикладі державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" (ДП "НАЕК "Енергоатом") читайте в матеріалі "Апострофа".
Як працює Prozorro
Закупівлі через Прозорро відбуваються наступним чином. Замовник публікує в Prozorro оголошення про проведення тендеру, де вказує, що саме, за якою ціною та коли хоче придбати. Інформація публікується на всіх електронних майданчиках системи.
Постачальникиподають заявку на участь зі своєю ціновою пропозицією. У ході трьох раундів онлайн аукціону визначається переможець, який запропонував найбільш економічно вигідну ціну. Замовник перевіряє його пропозицію на відповідність умовам тендеру, і, якщо все добре, укладає договір про закупівлю.
У низці випадків законом дозволено частину закупівель проводити без використання електронної системи. Але і у такому випадку замовник повинен у Prozorro опублікувати інформацію про результати.
Відкритість системи публічних закупівель дає змогу громадськості моніторити та контролювати антиконкурентні та корупційні порушення у цій сфері.
Здавалося б, що тепер з використанням системи Прозорро в держзакупівлях не буде корупції. Але факти свідчать про протилежне.
Тендери та "Енергоатом"
Одним з найбільших держазмовників України є Державне підприємство "НАЕК "Енергоатом". "Енергоатом" – це компанія,яка відповідає за безпечне виробництво всієї атомної електроенергії в Україні та забезпечує 55% потреб українців в електроенергії, а в осінньо-зимовий період всі 70%.
"Енергоатом" має у своєму складі багато різних підприємств де працюють тисячі робітників. Тож, як не важко здогадатись, ця державна компанія має великий потенціал для корупції.
Але, що цікаво, ДП "НАЕК "Енергоатом" стало першим серед державних підприємств, яке підписало Меморандум з ГО "Прозорі закупівлі" щодо побудови в Україні прозорої й ефективної системи державних закупівель.І сталося це ще до того, як держава запустила систему Prozorro.
Керівництво "Енергоатому" розробило антикоррупційну програму, яка була визнана найкращою серед аналогічних документів українських держпідриємств.
Але, попри це, українські ЗМІ за останні півроку неодноразово оприлюднювали гучну інформацію щодо завищення цін на тендерах "Енергоатому".
Згідно звітів, у 2022 році ДП "НАЕК "Енергоатом" через електронну систему закупівель (ЕСЗ проведено 3 111 тендерів на загальну суму біля 12 млрд грн. (укладено договорів на 7,2 млрд грн.). За перший квартал 2023 року в ЕСЗ "Енергоатомом" проведено 972 процедури відкритих торгів на загальну суму 4,24 млрд грн. (укладено договорів на 2,7 млрд грн.).
Читайте також: Уряд посилив роль Prozorro в публічних закупівлях і спростив закупівлі для бізнесу - заступниця міністра економіки
А тепер варто навести декілька тільки свіжих прикладів того, як проводив закупівлі "Енергоатом".
Так НАЕК "Енергоатом" замовив у чеської компанії Neria Energy s.r.o. матеріали для оливоочисного обладнання Рівненської АЕС на 318 тисяч євро – ціни закупівлі у перерахунку на євро виявились на 15% більшими від попередніх та в угоді немає ПДВ. За підрахунками журналістів, переплата склала 2,5 млн грн.
Ось ще приклад. Наприкінці 2022 року «Енергоатом» провів велику закупівлю кабелів на 40 млн грн. Кабелі купували у фірми "Інтеркабель Київ", що записана на кіпрський офшор "Інтеркабель Холдінгз Лімітед". У даному випадку без використання системи "Прозорро". Журналісти видання "Наші гроші" взяли ціни закуплених кабелів у відкритих джерелах та помножили на замовлену кількість. Виявилось, що якби "Енергоатом" купував їх по відкритих цінах, то вони б коштували 18 мільйонів гривень, або на 55% дешевше.
Цього року фірма "Інтеркабель Київ" знов засвітилась в розслідуванні журналістів "Наші гроші" про закупівлі ДП "НАЕК "Енергоатом" за завищеними цінами. Так, за результатами тендеру "НАЕК "Енергоатом" уклав угоду з фірмою "Торговий дім "Інноваційна кабельна компанія" зі статутним капіталом 500 грн стосовно постачання кабельних гермопроходок для Рівненської АЕС вартістю 53,93 млн грн. За даними журналістів, вартість гермопроходок більша у півтора рази у доларовому еквіваленті, що аж ніяк не відповідає ринковим цінам.
І ось при чому тут "Інтеркабель Київ". Річ у тім, що фірма "Торговий дім «"Інноваційна кабельна компанія" була зареєстрована у лютому 2022 року під назвою "Фрейвіл Делайт" у Вишневому Київської області. Тоді засновником і директором був юрист Сергій Секо з Рівного. У серпні 2022 року фірму переоформили під нинішньої назвою в Петропавлівській Борщагівці на Київщині – засновником і директором фірми став Юрій Сергійович Альошин з Києва. До цього особа з такими ПІБ значилася начальником відділу продажів Київського регіону фірми "Інтеркабель Київ".
Також "Енергоатом" через систему Прозорро купив турецькі електробуси на суму 225 мільйонів замість дешевших українських.
ВП "Південно-Українська АЕС" ("Енергоатом") 9 березня 2023 року уклав угоду на влаштування захисних споруд із мішків ймовірно за значно завищеними цінами.
ВП "Хмельницька АЕС" ("Енергоатом") 25 травня уклав договір з КВП МУ-13 "Електропівденьзахідмонтаж" на ремонт мережі освітлення охоронного периметру на 91 млн грн. За даними видання "Наші гроші" у кошторисі ряд завищених в півтора-два раза цін на товари.
"Дилери" і "протеже"
З наведених прикладів можна зробити висновок, що учасниками корупційних схем на тендерах є представники замовника, тобто "Енергоатому". Але, це не завжди так і не обов’язково так. В низці випадків, самі замовники є заручниками певних обставин і приймають участь у корупційних схемах вимушено.
Так "НАЕК "Енергоатом" перейнявся проблемою корупційних ризиків при закупівлі на тендерах необхідної специфічної продукції і звернувся з запитом до Мінекономіки з цього приводу.
В документі "Енергоатом" наводить схему за якою учасники тендерів обходять публічні державні закупівлі в системі "Прозорро". Ось цитата: "Окремі "підприємці" входячи в певний "зговір" з деякими виробниками необхідної для Енергоатому продукції отримують від виробників дилерські повноваження і далі відбуваються торги за наступною схемою. "Енергоатом" направляє запит на отримання цінової пропозиції на виробника, оскільки у виробника щодо "Енергоатому" вже є "дилер", він передає цей запит дилеру. Той готує лист від імені виробника, вказуючи ціну в три рази вищу ніж відпускна вартість заводу виробника. "Енергоатом", оголошує торги, визначаючи очікувану вартість згідно з повідомлення виробника. На тендер приходить дві фірми: "дилер" і його "протеже" (тут будь-якого юридичного підтвердження нема є лише розуміння цього виходячи з історичного аспекту здійснення закупівель Енергоатомом, постійно на торгах грає одна пара) здійснюють удаваний аукціон і майже без зміни ціни виграє один із "дилерів" із явно завищеною ціною".
В цьому ж запиті "Енергоатом" жаліється на те, що правоохоронці неефективно розслідують такі справи, роблять це роками, а з часом через ті ж хабарі справи просто закривають.
Це доводить, що система "Прозорро" сама по собі не є запобіжником проти корупції. Вона просто інструмент, а тому учасники тендерів у низці випадків можуть обходити її нерідко через корупцію, з боку контролюючих та правоохоронних органів.
Кримінальний "Спецзахист"
Одним з великих постачальників для "Енергоатому" за контрактами є ТОВ "Інженерно-проектна-виробнича компанія "Спецзахист". Фірма постачає обладнання, матераіли та роботи у сфері пожежного захисту. За даними системи Youcontrol "Спецзахист" уклав з "Енергоатомом" тільки у 2022 році контрактів на суму 84 884 943 грн. За перший квартал 2023 року "Енергоатом" отримав у "Спецзахиста" послуги на 1 923 180 грн.
У розпорядження редакції потрапив документ під назвою: "Рекомендації за результатами перевірки ділового партнера ТОВ "ІПВК "Спецзахист» від 30.10.2020 року. Документ підписаний тодішнім директором із запобігання та протидії корупції "Енергоатому" Олегом Поліщуком. В Рекомендаціях Поліщук приходить до висновку, що подальша співпраця з "Спецзахистом" має високі ризики, оскільки це підприємство фігурує обвинуваченим у низці кримінальних проваджень.
Копія документу
Але що цікаво, Олега Поліщука, який працював на посаді директора із запобігання і протидії корупції, і на додачу — радника президента компанії з 2014 року, було звільнено якраз після того, як він скерував у Національне агентство з питань запобігання корупції та Міністерство енергетики України повідомлення про можливе порушення Закону України "Про запобігання корупції" керівництвом "Енергоатому". Але це окрема історія.
Тепер детальніше про кримінальні провадження щодо "Спецзахисту". В документі зазначено кримінальне провадження зареєстроване в Єдиному реєстрі досудових розслідувань за №32015230000000054 від 17.03.2015 року за ч. 3 ст. 212 КК України, яке вела ДФС. Провадження було закрите.
Також в документі згадується кримінальне провадження зареєстроване в ЄРДР №12015080160001452 від 28.10.2015 р. В ньому зазначено, що посадовими особами ТОВ "ІПВК "Спецзахист" шляхом надання недостовірних даних щодо витрат на працівників, які перебували у відряджені при виконанні договорів підряду на ВП "ЗАЕС" в 2014 – 2015 роках, незаконно отримано державні кошти на загальну суму 559 270 гривень.
Згадується в документі і кримінальне провадження №42019220000000485 від 26.07.2019 р. Воно стосується великого тендеру "Центренерго" на постачання систем пожежогасіння. "Спецзахист" звинувачується у завищенні цін та конвертації коштів. Терміни цього провадження було продовжено у січні 2022 року.
Але це не все. Із відкритих публікацій відомо ще про декілька кримінальних проваджень у яких фігурує "Спецзахист".
Наприклад, Головне управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Служби безпеки України підозрює ТОВ “Інженерно-проектно-виробнича компанія “Спецзахист” та ТОВ “П’ята стража Київ” у придбанні протипожежного обладнання у фірм з ознаками фіктивності та передачі неправомірної вигоди службовцям Державної служби надзвичайних ситуацій України і ДП “НАЕК “Енергоатом”. Про це йдеться в ухвалі Голосіївського районного суду міста Києва від 4 червня 2018 року.
"Спецзахист" також звинувачувався у виконанні робіт з забезпечення пожежної безпеки на об'єктах "Енергоатому" за завищеними цінами та неналежної якості. Проводить фіктивні операції з конвертаційними фірмами. Привласнює державні кошти у корупційній змові з ДСНС та "Енергоатомом".
Слід зазначити, що у змові зі "Спецзахистом" підозрювався чиновник ДСНС – Новак Валерій Миколайович. (Копія ухвали суду з прізвищем і посадою чиновника є в розпорядженні редакції).
Як відомо, ДСНС – це організація, яка приймає роботи з пожежної безпеки, які, згідно з тендерами, проводить підприємство "Спецзахист". Якщо ви думаєте, що до Новака, після таких серйозних звинувачень були прийняті якісь заходи (хоча б усунення від відповідальної посади), то ви помиляєтесь.
Чиновник продовжує спокійно працювати, більш того, він зовсім недавно навіть консультував громадську раду при ДСНС.
Як і зазначав "Енергоатом" у згаданому вище запиті на Мінекономіки – правоохоронці досить часто безрезультатно роками розслідують такі справи, а потім за хабарі їх закривають. Ось і це провадження з невідомих причин було закрите.
Ще одне кримінальне провадження за № 42016000000000201 де фігурує "Спецзахист" (справа№760/10820/16-к) було відкрите ще в 2016 році. В ньому теж інкримінується ухилення від сплати податків, конвертація, фіктивні операції. Про перебіг цієї справи наразі також нічого не відомо.
З усього вищезазначеного напрошуються питання. Яким чином компанія з високими корупційними ризиками, яка є фігурантом багатьох кримінальних справ та щодо можливих антиконкурентних дій якої АМКУ ініціювало розслідування, роками перемагає у тендерах та отримує від держави немалі кошти? Тільки за 2022 рік "Спецзахист" отримав за різними контрактами 155 540 384 грн. А у червні 2023 року виграє 2 тендери у тих же структур "Енергоатому" на загальну суму у майже 80 млн грн (див. тут і тут).
І що робити у випадку неефективної роботи та хабарництва в правоохоронних органах?
Два чоботи пара
Між тим, позбутись такого недобросовісного постачальника з букетом кримінальних проваджень все ж таки можна. Спосіб описало Мінекономіки в уже згаданій відповіді на запит "Енергоатому".
Мінекономіки пише: "пунктом 4 частини першої статті 17 Закону ("Про публічні закупівлі") передбачено, що замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов'язаний відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо суб'єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України “Про захист економічної конкуренції”, у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів (тендерів)".
Що стосується "Сецзахисту", то за наявною публічною інформацією Адміністративною колегією Південно-східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України прийнято розпорядження від 09.02.2023 № 54/6-рп/к про початок розгляду справи № 54/6-23 за ознаками вчинення ТОВ "ІПВК "Спецзахист" і ФОП Совгиря Р.П. порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Як з’ясувала редакція, з цього приводу ще у 2021 році до АМКУ зверталась ГО "Антикорупційна програма "Моніторинг". Громадська організація на наше прохання надала документи звернення і відповідь АМКУ. (Документи є в редакції).
За даними громадської організації, ознаки змови в дiях учасникiв процедури закупiвлi ТОВ lПВК "Спецзахист" та ФОП Совгиря Роман Павлович полягають у наступному:
- обидва учасника спільно брали участь у двох закупівлях;
- у своїх пропозиціях на підтвердження наявності матеріально-технічної бази обидва зазначені учасники вказують адресу одного i того ж приміщення, а саме Oфісне приміщення, м. Запоріжжя, вул. Заводська, З офіс, 67 та Складське приміщення, м. Запоріжжя, вул. Заводська.
- обидва учасника мають спільних працівників, а саме Інженера-кошторисника Хоменко Iрину Олександрiвну, яка пiдготувала зведений кошторисний розрахунок вapтості об'єкта будiвництва, як для ТОВ "IПВК "Спецзахист", так i для ФОП Совгиря Роман Павлович.
- обидва учасника користуються спiльним обладнанням та витратними матерiалами, що пiдтверджується наданими до тендерної пропозицiї iдентичними Сертифiкатами вiдповiдностi.
- із аналiзу iнформацiї, що мiститься у вiдкритих реестрах встановлено, що в наданій Совгирiею Марiею В'ячеславiвною електронною декларацiєю за 2019 piк Совгиря Роман Павлович вказаний її чоловiком, який отримав дохiд у розмiрi 518 470,00 грн вiд дiяльностi ФОП Совгиря Роман Павлович, фінансову допомогу у розмiрi 150 000,00 грн, та заробiтну плату за основним мiсцем роботи у розмiрi 62710,00 грн вiд ТОВ IПВК "Спецзахист".
Вказане свiдчить, що Совгиря Роман Павлович працює у ТОВ "IПВК "Спецзахист" та одночасно є фiзичною особою пiдприємцем, що спiльно з ТОВ IПВК "Спецзахист" приймас участь у торгах.
Пізніше ГО "Антикорупційна програма "Моніторинг" звернулася до АМКУ з проханням прискорити розгляд заяви, поданої організацією.
Копія документу
Але для відкриття справи з цього приводу АМКУ знадобилось аж 2 роки.
Що відповів АМКУ
"Апостроф" звернувся с запитом до АМКУ в якому попросив прокоментувати ситуацію з приводу порушень законодавства про захист економічної конкуренції з боку ТОВ "IПВК "Спецзахист" та ФОП Совгиря Роман Павлович, та поінформувати щодо розгляду відкритої з цього приводу справи.
Також ми попросили надати статистику, скільки учасників за увесь час існування системи "Прозорро" було притягнуто до відповідальності за антиконкурентні порушення в державних закупівлях.
Як сказано у відповіді АМКУ на запит "Апострофа", "в середньому строки здійснення органами Комітету заходів контролю, зокрема з виявлення порушень у вигляді антиконкурентних узгоджених дії, що стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів складають 6-24 місяці".
При цьому, у Комітеті зазначили, що по "Спецзахисту" рішення може бути прийняте вже у цьому році: "Винесення питання щодо прийняття рішення у справі № 54/6-23 на розгляд органу Комітету заплановано на друге півріччя 2023 року".
Всього кількість рішень, які винесені органами Комітету у справах щодо порушеньпри публічних закупівлях в період з моменту запуску системи публічних закупівель Prozorro (з 01.04.2016) до 31.04.2023 року представлена в таблиці нижче (зведені відомості щодо спотворення результатів торгів АМКУ публікує тут).
Як зазначили в АМКУ, «одне ухвалене рішення Комітету може містити у собі одразу кілька встановлених порушень у вигляді антиконкурентних узгоджених дій під час закупівлі. Наприклад, у 2021 році Комітетом було ухвалено рішення у справі SAP в рамках якого було встановлено 18 порушень, а у 2020 році у справі «Інтерпайп» - 42 порушення».
Також АМКУ повідомило, що за порушенняЗакону України "Про захист економічної конкуренції" накладаються штрафи у розмірі до десяти відсотків доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.
Окрім відповідальності у вигляді штрафу, згідно з Законом України "Про публічні закупівлі", замовник також може відмовити учаснику в участі в процедурі закупівлі, про що йшлося і у вже згаданій відповіді Мінекономіки на запит "Енергоатому".
Зазначимо, що за відповідним рішенням суду, результати аукціонів можуть бути скасовані.
Як би там не було, у "Енергоатому" є можливість позбавлятись ризикованих контрагентів у випадку активної позиції: постійного аналізу діяльності постачальників, тендерів з ними, і звернень (у разі виявлення порушень) до правоохоронних органів та в АМКУ.
"Апостроф" надіслав запит з відповідними питаннями до "Енергоатому" щодо того, які дії та заходи здійснює компанія для унеможливлення ризикованої співпраці з такими постачальниками як "Спецзахист".
У ДП "НАЕК "Енергоатом" нам відповіли, що "не є розпорядником запитуваної інформації у контексті Закону".
***
Після створення системи Prozorro громадські активісти раділи, що в українців нарешті з’явилась можливість контролювати, наскільки ефективно та чесно держава витрачає кошти. Але досить швидко корупціонери пристосувались до реалій і знайшли способи систему обходити. Як сказав в коментарі "Апострофу" київський активіст та учасник бойових дій Олег Симороз:"Поки не почнуть серйозно займатися своєю роботою НАБУ та суди, чиновники продовжуватимуть красти з бюджету. Жодна корупційна справа ще не закінчилася посадками".