Ціни на автомобільне паливо в Україні змінюються різноспрямовано – в той час, коли бензин та дизель дешевшають, скраплений газ продовжує впевнено дорожчати. "Апостроф" розбирався, чим зумовлені такі тенденції, і як поводитимуться ціни на пальне до кінця року.
В Україні різко подешевшали бензин та дизельне паливо.
Увесь вересень і більшу частину жовтня ціни на бензин і дизель лежали в дрейфі, а ближче до кінця поточного місяця обвалилися. Якщо ще 18 жовтня бензин марки А-95 коштував у роздріб у середньому 56,6 гривні/літр, то 25 жовтня – вже 55,74 гривні/літр.
З дизпаливом ситуація ще цікавіша. Як і на бензин ціни на нього тривалий час залишалися стабільними, хоч і з невеликим низхідним трендом, а обвал стався в середині нинішнього місяця. Падіння цін на дизель почалося раніше, але відбувається не так різко, як на бензин. Так, якщо 11 жовтня літр ДП на заправках у середньому коштував 52,74 гривні, то вже 18 жовтня – 52,36 гривні, а 25 жовтня – 51,95 гривні.
Роздріб йде за оптом
Що ж спричинило таке різке падіння цін на нафтопродукти?
Причин насправді декілька. Одна з них – зниження оптових котирувань у Європі.
"Оптові ціни впали давно, а роздріб трохи призадумався, а при нормальній роботі ринку це мало статися суттєво раніше", - сказав у коментарі "Апострофу" експерт "Нафторинку" Олександр Сіренко.
Зниження ж цін у Європі обумовлено падінням світових котирувань на нафту.
"Якщо на початку місяця ціна була 79 доларів за барель, то зараз вона 76 доларів, а до цього майже тиждень була 74 долари", - пояснив у розмові з виданням директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Але бензин та дизель дешевшають в Україні не лише через це.
"Закінчився активний сезон споживання, і компанії почали шукати можливості того, щоб стимулювати продажі й таким чином схилити на свій бік споживача", - каже Куюн.
За словами Олександра Сіренка, зниження обсягів реалізації пального відбувається вже третій місяць поспіль.
"У вересні - мінус 6% до серпня, при тому, що у серпні теж було зниження. Люди менше стали заїжджати на заправки, - розповідає експерт. - І, якщо трохи заглянути вглиб, то картина ще гірша: люди реально почали економити, з преміальних мереж вони перетекли не в середні і навіть не в лоукост, а одразу побігли до "бочок" (нелегальні та напівлегальні продавці пального – "Апостроф"), оскільки якість однакова, а заправити повний бак – відчутно дешевше, якщо різниця вже 10 гривень на літрі".
У боротьбі за клієнта одразу декілька великих мереж провели минулими вихідними 19-20 жовтня акції, в рамках яких скинули по 5-6 гривень на літрі.
"У понеділок (21 жовтня) ця хвиля схлинула, але все одно забрала із собою 2 гривні на бензинах та 1 гривню на дизельному паливі порівняно з п'ятницею, 18 жовтня", - резюмував Сергій Куюн.
Нафта газу не указ
Але ні зниження нафтових котирувань, ні скорочення внутрішнього попиту не зупинили зростання цін на скраплений автомобільний газ.
Ціни на цей вид палива злетіли у вересні, після того, як в Україні підвищили акцизи на пальне – адже саме на автогаз акциз зріс найбільше, з 52 євро до 148 євро за 1000 літрів (зростання на 185%), тоді як бензин та дизель підвищення акцизів, яке для них було суттєво скромнішим, навіть "не помітили".
У першу декаду вересня середня роздрібна ціна автогазу досягла психологічної позначки 30 гривень/літр, після чого продовжувала зростати. Станом на 25 жовтня, скраплений автомобільний газ коштував уже майже 35 гривень.
"Газ продовжує дорожчати, бо повністю ще не відпрацьовано цей акциз, який підвищено на 185%, - сказав у коментарі "Апострофу" керівник спеціальних проектів науково-технічного центру "Псіхєя" Геннадій Рябцев. - І це зростання виявилося навіть меншим, ніж очікувалося, тому що відбувалося зниження цін на нафту та нафтопродукти в Європі. Автомобілістам дуже пощастило, що підвищення акцизів збіглося в часі зі зниженням нафтових цін".
Ще одна причина подорожчання автогазу – сезонна.
"У Європі відпускна ціна на газ зростає, оскільки зараз сезон закачування у зв'язку з підготовкою до зими в різних країнах, зокрема, у Польщі, де газ використовується не лише як автомобільне паливо, а й як джерело енергії для опалення. Таким чином, ресурсу стає менше, і ціна потроху зростає", - розповів Олександр Сіренко.
Експерт додав, що акциз на скраплений газ почав відіграватися в кінцевих цінах якраз у жовтні, оскільки закінчилися запаси, зроблені операторами ринку до його запровадження, відповідно, цього місяця зростання вартості палива прискорилося.
Десь зростання, десь падіння
Що буде з цінами на пальне далі?
"По газу рух продовжиться, до кінця року, думаю, точно, - каже Олександр Сіренко. - Ще у вересні я прогнозував ціну 40 гривень (за літр), і зараз зберігаю цей прогноз".
"Скраплений газ продовжить дорожчати, поки сезонний попит на нього не скоротиться, - погоджується Геннадій Рябцев. - Цілком можливо, що (до кінця року) буде 40 гривень за літр, але найімовірніше - десь 38 гривень з копійками" .
Що стосується бензину та дизеля, то на сьогодні передумов для збільшення цін на них немає.
"Зростання поки що точно не очікується. Думаю, що по дизельному паливу може бути подальше падіння в межах 1 гривні, а по бензинах - навряд чи", - каже Сергій Куюн.
Тобто якщо зараз дизель у середньому на АЗС коштує близько 52 гривень за літр, до кінця року він може подешевшати до 51 гривні.
"Поступово зменшуватиметься маржа, оскільки засвітили істинну ціну – ті самі мінус 6 гривень, - розповідає Олександр Сіренко. - Поки що прогноз – ціна бензину та дизеля до кінця року буде в діапазоні 50-55 гривень (за 1 літр)".
Але це – за умови, що нафтові котирування залишаться на поточному рівні. Напруженість на Близькому Сході зберігається, і у разі загострення ситуації ціни на нафту можуть зрости, відповідно піднімуться і ціни на нафтопродукти.
Так само, як і навпаки – якщо нафта дешевшатиме, бензин та дизпаливо теж подешевшають.
Ще один фактор – курс гривні. Якщо до кінця року він буде стабільним, то й помітних коливань у ціні пального не має статися.