Ціни на автомобільне паливо в Україні змінюються різноспрямовано – в той час, коли бензин та дизель дешевшають, скраплений газ продовжує впевнено дорожчати. "Апостроф" розбирався, чим зумовлені такі тенденції, і як поводитимуться ціни на пальне до кінця року.

В Україні різко подешевшали бензин та дизельне паливо.

Увесь вересень і більшу частину жовтня ціни на бензин і дизель лежали в дрейфі, а ближче до кінця поточного місяця обвалилися. Якщо ще 18 жовтня бензин марки А-95 коштував у роздріб у середньому 56,6 гривні/літр, то 25 жовтня – вже 55,74 гривні/літр.

З дизпаливом ситуація ще цікавіша. Як і на бензин ціни на нього тривалий час залишалися стабільними, хоч і з невеликим низхідним трендом, а обвал стався в середині нинішнього місяця. Падіння цін на дизель почалося раніше, але відбувається не так різко, як на бензин. Так, якщо 11 жовтня літр ДП на заправках у середньому коштував 52,74 гривні, то вже 18 жовтня – 52,36 гривні, а 25 жовтня – 51,95 гривні.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Роздріб йде за оптом

Що ж спричинило таке різке падіння цін на нафтопродукти?

Причин насправді декілька. Одна з них – зниження оптових котирувань у Європі.

"Оптові ціни впали давно, а роздріб трохи призадумався, а при нормальній роботі ринку це мало статися суттєво раніше", - сказав у коментарі "Апострофу" експерт "Нафторинку" Олександр Сіренко.

Зниження ж цін у Європі обумовлено падінням світових котирувань на нафту.

"Якщо на початку місяця ціна була 79 доларів за барель, то зараз вона 76 доларів, а до цього майже тиждень була 74 долари", - пояснив у розмові з виданням директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Але бензин та дизель дешевшають в Україні не лише через це.

"Закінчився активний сезон споживання, і компанії почали шукати можливості того, щоб стимулювати продажі й таким чином схилити на свій бік споживача", - каже Куюн.

За словами Олександра Сіренка, зниження обсягів реалізації пального відбувається вже третій місяць поспіль.

"У вересні - мінус 6% до серпня, при тому, що у серпні теж було зниження. Люди менше стали заїжджати на заправки, - розповідає експерт. - І, якщо трохи заглянути вглиб, то картина ще гірша: люди реально почали економити, з преміальних мереж вони перетекли не в середні і навіть не в лоукост, а одразу побігли до "бочок" (нелегальні та напівлегальні продавці пального – "Апостроф"), оскільки якість однакова, а заправити повний бак – відчутно дешевше, якщо різниця вже 10 гривень на літрі".

У боротьбі за клієнта одразу декілька великих мереж провели минулими вихідними 19-20 жовтня акції, в рамках яких скинули по 5-6 гривень на літрі.

"У понеділок (21 жовтня) ця хвиля схлинула, але все одно забрала із собою 2 гривні на бензинах та 1 гривню на дизельному паливі порівняно з п'ятницею, 18 жовтня", - резюмував Сергій Куюн.

Нафта газу не указ

Але ні зниження нафтових котирувань, ні скорочення внутрішнього попиту не зупинили зростання цін на скраплений автомобільний газ.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Ціни на цей вид палива злетіли у вересні, після того, як в Україні підвищили акцизи на пальне – адже саме на автогаз акциз зріс найбільше, з 52 євро до 148 євро за 1000 літрів (зростання на 185%), тоді як бензин та дизель підвищення акцизів, яке для них було суттєво скромнішим, навіть "не помітили".

У першу декаду вересня середня роздрібна ціна автогазу досягла психологічної позначки 30 гривень/літр, після чого продовжувала зростати. Станом на 25 жовтня, скраплений автомобільний газ коштував уже майже 35 гривень.

"Газ продовжує дорожчати, бо повністю ще не відпрацьовано цей акциз, який підвищено на 185%, - сказав у коментарі "Апострофу" керівник спеціальних проектів науково-технічного центру "Псіхєя" Геннадій Рябцев. - І це зростання виявилося навіть меншим, ніж очікувалося, тому що відбувалося зниження цін на нафту та нафтопродукти в Європі. Автомобілістам дуже пощастило, що підвищення акцизів збіглося в часі зі зниженням нафтових цін".

Ще одна причина подорожчання автогазу – сезонна.

"У Європі відпускна ціна на газ зростає, оскільки зараз сезон закачування у зв'язку з підготовкою до зими в різних країнах, зокрема, у Польщі, де газ використовується не лише як автомобільне паливо, а й як джерело енергії для опалення. Таким чином, ресурсу стає менше, і ціна потроху зростає", - розповів Олександр Сіренко.

Експерт додав, що акциз на скраплений газ почав відіграватися в кінцевих цінах якраз у жовтні, оскільки закінчилися запаси, зроблені операторами ринку до його запровадження, відповідно, цього місяця зростання вартості палива прискорилося.

Десь зростання, десь падіння

Що буде з цінами на пальне далі?

"По газу рух продовжиться, до кінця року, думаю, точно, - каже Олександр Сіренко. - Ще у вересні я прогнозував ціну 40 гривень (за літр), і зараз зберігаю цей прогноз".

"Скраплений газ продовжить дорожчати, поки сезонний попит на нього не скоротиться, - погоджується Геннадій Рябцев. - Цілком можливо, що (до кінця року) буде 40 гривень за літр, але найімовірніше - десь 38 гривень з копійками" .

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Що стосується бензину та дизеля, то на сьогодні передумов для збільшення цін на них немає.

"Зростання поки що точно не очікується. Думаю, що по дизельному паливу може бути подальше падіння в межах 1 гривні, а по бензинах - навряд чи", - каже Сергій Куюн.

Тобто якщо зараз дизель у середньому на АЗС коштує близько 52 гривень за літр, до кінця року він може подешевшати до 51 гривні.

"Поступово зменшуватиметься маржа, оскільки засвітили істинну ціну – ті самі мінус 6 гривень, - розповідає Олександр Сіренко. - Поки що прогноз – ціна бензину та дизеля до кінця року буде в діапазоні 50-55 гривень (за 1 літр)".

Але це – за умови, що нафтові котирування залишаться на поточному рівні. Напруженість на Близькому Сході зберігається, і у разі загострення ситуації ціни на нафту можуть зрости, відповідно піднімуться і ціни на нафтопродукти.

Так само, як і навпаки – якщо нафта дешевшатиме, бензин та дизпаливо теж подешевшають.

Ще один фактор – курс гривні. Якщо до кінця року він буде стабільним, то й помітних коливань у ціні пального не має статися.