RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Суспільство

Треба було прибрати всяку "нечисть": легендарний силовик про те, чому в Україні погано зі злочинністю

У МВС анонсували набір в новий підрозділ: що про це думають експерти

У МВС анонсували набір в новий підрозділ: що про це думають експерти Фото: УНІАН

У лютому виповнюється рівно три роки відтоді, як Верховна Рада ліквідувала Управління боротьби з організованою злочинністю в структурі МВС. А днями в керівництві Нацполіції заявили, що до кінця року буде сформовано новий підрозділ з протидії організованим злочинним угрупованням. Щоправда, назва в нього буде інша – Департамент стратегічних розробок і аналізу. Навіщо правоохоронці реанімують стару структуру під новою вивіскою, що з цього вийде та що про це думає легендарний український силовик Валерій Кур, дізнався "Апостроф".

Ненависна еліта

Три роки тому ліквідацію УБОЗу парламентарії та реформатори від МВС подавали як однозначну перемогу, мовляв, управління давно скомпрометувало себе і замість того, щоб вести боротьбу з ОЗУ, саме стало частиною злочинного світу.

"У відсотковому співвідношенні саме ці співробітники разом з УБЕЗом давали найбільш високий рівень внутрішньої злочинності в міліції, ніж та ж патрульна служба, яка була найбільш чисельною", - говорить "Апострофу" директор Центру досліджень правоохоронної діяльності Олег Мартиненко.

"Після 2000 року, реально придушивши організовану злочинність, вони стали потихеньку переходити на боротьбу з економічними злочинами і перетворилися на тих людей, які безпосередньо самі стали лідерами злочинної спільноти. Тому таку структуру потрібно було ліквідувати", - заявляв у грудні минулого року в інтерв'ю ЗМІ перший заступник глави Нацполіції В'ячеслав Аброськін.

"Після 2013 року перед державою стояло завдання – переглянути концепцію боротьби з усіма видами злочинності, а боротьбу з ринком, мається на увазі – з бізнесом, підприємцями, закінчити. З цієї точки зору задумано було правильно, - розповідає "Апострофу" про причини ліквідації УБОЗу легендарний екс-керівник Управління кримінальної розвідки ГУБОЗ МВС України Валерій Кур, – В очах українців міліція, зокрема один з найбільш елітних підрозділів УБОЗ, зарекомендували себе з огидного боку не тільки в часи правління Януковича, а набагато раніше. В народу ліквідація УБОЗів не викликала ніякого осуду, а навпаки: мовляв, менти погані, служили сім'ї Януковича і накоїли багато біди. З цим можна погодитися. В "елітних" підрозділах МВС, у тій же "Кобрі" (колишній спецпідрозділ ДАІ, - "Апостроф") сформувалася система підвищеної корупції: там якщо вже брали, то по-крупному, а всі низові підрозділи їх не любили. Наприклад, карний розшук ненавидів УБОЗ. Карний розшук виконував усю чорнову роботу, відповідав за всі злочини, від "дріб'язку" до найбільш резонансних, а це величезний "вал" роботи. А УБОЗ, з їхньої точки зору, "вибирав" те, що йому було вигідно. Звичайно, УБОЗ не любили всі, навіть в системі МВС, але прагнули потрапити в ці підрозділи".

За словами Валерія Кура, новостворені правоохоронні структури після ліквідації УБОЗу так і не змогли запрацювати на повну силу.

"Коли прийшла нова влада, була практично знищена система боротьби з організованою злочинністю, були створені нові структури, наприклад, НАБУ. Але НАБУ не діє в повну силу, вони зайняті більше політичними розборками з владою, їм просто не дають реальних повноважень та необхідного інструментарію, - додає екс-силовик. – Професіонали в МВС, звичайно, зраділи, що карний розшук після розформування УБОЗу як справжня елітна служба нарешті займеться роботою за профілем і покаже, на що здатний. Але в реальності карний розшук став другорядною і непотрібною службою. Соціальний пакет не поліпшили, навантаження збільшили в сотні разів. Не тільки тому, що УБОЗ прибрали, але й тому, що після 2014 року катастрофічно зріс рівень злочинності. У підсумку карний розшук, слідство та інші служби перестали справлятися зі своїми обов'язками. Політичне керівництво МВС почало розуміти: щось треба робити, а що робити – невідомо".

Більше того, статистика зростання злочинності в країні просто не залишає правоохоронцям іншого вибору, окрім як повернутися до старих методів роботи. Так, в 2014 році в Україні, за даними ГПУ, було зареєстровано 529 тисяч правопорушень, у 2015 році – вже 565 тисяч, в 2016-му – 592 тисячі. Зі збільшенням росту злочинності зростає і кількість ОЗУ. Наприклад, якщо в 2016 році правоохоронці виявили 136 організованих груп і злочинних організацій, то в 2017 році – вже 210. При цьому левова частка таких ОЗУ діяла на території України не 10-15 років поспіль. Велика частина таких ОЗУ були сколочені в останні рік-два, тобто після ліквідації УБОЗу.

Тому за три роки після скасування УБОЗу В'ячеслав Аброськін разом зі своїм шефом, головою Нацполіції Сергієм Князєвим анонсували набір співробітників у новий підрозділ із боротьби з організованою злочинністю – Департамент стратегічних розробок і аналізу.

"Департамент займатиметься протидією суспільно небезпечним організованим групам і злочинним організаціям, зокрема кримінальним авторитетам, які мають вплив на суспільно важливі сфери життя", - відрапортували в прес-службі Нацполіції.

Запобіжники проти корупції

Очевидно, що для того, щоб навести лад в країні, Україні справді потрібен орган, який ефективно зможе протистояти ОЗУ. Але де гарантії, що історія з УБОЗом не повториться – і новий департамент не стане так добре працювати під прикриттям, що в результаті почне прикривати самих злочинців і стане їхнім "дахом"?

"А гарантій ніяких, - нарікає Мартиненко. – Уся стара міліція, яка по суті залишилася на місцях, знову повернулася до своєї корумпованої практики. Внутрішня безпека була в міліції, а зараз вона існує в поліції, але вона нічим не краща за попередню малоефективну службу".

Тим більше, що кадри для Департаменту стратегічних розробок і аналізу будуть набирати з числа чинних копів, а більшість із них пройшла переатестацію і продовжує працювати в системі, наприклад, спецназівці колишнього "Соколу" (спецпідрозділ УБОЗ) перекочували в новий КОРД.

"А починати треба було, ще до розформування УБОЗу, не знищувати саму технічну систему боротьби з організованою злочинністю, поки не запрацювали новостворені структури, а точково прибирати корупціонерів, перевертнів у погонах, всяку "нечисть", вести їх розробку, звільняти, саджати у в'язницю, - запевняє Валерій Кур. – А з УБОЗом, як і з будь-якою іншою структурою, зробити треба було просто: призначити нормального, порядного, наскрізь контрольованого керівника – і "гнила" система відразу ламається. Якщо такому керівникові дати повноваження і право вирішувати кадрові питання, дуже швидко все відновиться і злочинні схеми миттю порушаться. Риба гниє з голови. Так мало бути з 2014 року в ідеалі".

Але де тепер взяти такі кадри?

"А що зараз? Якщо коштів не вистачає на карний розшук, слідство, дорожньо-патрульну службу, як же можна створити новий підрозділ із боротьби з організованою злочинністю? Отже, за рахунок внутрішнього резерву. А що це значить? Значить, на "елітні" посади захочуть всі! А бюрократів, "блатних" та інших непрофесіоналів в МВС за останні роки не зменшилося. У підсумку це знову може перетворитися на "елітну", "блатну" службу, куди всі побіжать, а візьмуть не стільки професіоналів, скільки кар'єристів", - нарікає Кур.

"Нова структура з боротьби з організованою злочинністю могла б бути, наприклад, і в складі СБУ або навіть як окрема державна служба, просто вона могла б частково курируватися МВС, - називає один з антикорупційних запобіжників Олег Мартиненко. – Організована злочинність, як правило, має міжнародні зв'язки, тому цілком логічно було б займатися саме цими питаннями СБУ, адже це завдає шкоди національним інтересам".

У свою чергу юрист, аналітик Українського інституту майбутнього Денис Монастирський пояснив "Апострофу", що саме нинішнє законодавство не дозволить новому департаменту працювати за старими лекалами.

"Потрібно чітко розуміти, що це все ж не відтворення старого УБОЗу. Новий підрозділ буде працювати виключно в межах закону "Про Національну поліцію", а цей закон не виділяє особливих повноважень для подібних структур. А ось УБОЗ працював за окремим законом. І там було прописано, наприклад, що УБОЗ може мати власну службу прослуховування. Вони працювали дуже щільно з науковими інституціями і розробили унікальні системи прослуховування. У них був свій спецпідрозділ "Сокіл". Зараз Нацполіція та цей підрозділ не будуть мати таких особливих повноважень, і створювати нові спецпідрозділи, крім КОРДу, ніхто не буде, - запевняє "Апостроф" експерт. – Але найголовніша відмінність – у методах роботи. Як зараз в поліції розслідують злочини: вчиняється злочин, він реєструється в ЄРДР, проводяться слідчі дії. УБОЗ діяв інакше – від інформації, а не від факту злочину. Наприклад, вони знали, що є злодій в законі, який тримає якесь угруповання, і від цієї особи співробітники УБОЗу виходили на подільників злодія, на банду, намагалися проникнути, а потім за деякий час вони виходили на конкретний злочин і документували його. Зараз відбувається навпаки, і законодавство не дозволяє працювати старими методами і проводити оперативну роботу без доручення слідчого".

Новий підрозділ, на відміну від УБОЗу, буде працювати виключно в межах закону "Про Національну поліцію", а цей закон не виділяє особливих повноважень для подібних структур, зазначає юрист Фото: flickr.com/nab_ukr

Але, з іншого боку, законодавчі обмеження можуть стати причиною малоефективної роботи нового спецпідрозділу, адже недарма УБОЗ був наділений особливими повноваженнями, інша справа – як їх використовували.

"Очевидно, що початок роботи департаменту має бути не тільки щодо набору нових кадрів, але й аналізу проблем, які сьогодні заважають боротися з організованою злочинністю: що треба міняти в законодавстві, що потрібно на рівні законів, підзаконних актів, судових резолюцій, - додає Монастирський. – Зараз ні законодавчо, ні інструментально поліція не здатна створити УБОЗ в тій силі, у якій він був наприкінці 90-х – початку 2000-х".

Крім того, великі питання і до технічної частини функціонування нового підрозділу. Наприклад, УБОЗ у своїй роботі десятиліттями використовував базу даних "Скорпіон", куди оперативники заносили всіх людей, так чи інакше пов'язаних з організованою злочинністю.

"Повністю технічна частина, звичайно, не знищена, але "сім'я" Януковича, яка йшла після революції, звичайно ж, чистила базу. Архіви намагалися знищувати, забирали з собою все, що тільки могли, - говорить Валерій Кур. – Так звані "нові", а насправді добре забуті старі політики, які залишилися у владі, теж намагалися добратися до бази даних МВС. Це теж проблема. Але не така страшна. Усе можна відновити. Головне – політична воля, а справжні профі знають, що робити".

Однак навіть якщо правоохоронці створять ідеальний департамент, який за лічені місяці заарештує всіх злодіїв у законі, їх іще потрібно засудити. А із цим можуть бути великі проблеми. Вище ми згадували, що за 2016 і 2017 роки правоохоронці виявили 136 і 210 організованих груп і злочинних організацій відповідно. Виявити – виявили, а скільки кримінальних проваджень про правопорушення, вчинених у складі ОЗУ, розглянули суди? Згідно з даними ГПУ – нуль. Скільки засудили людей? Нуль. За такої невтішної тенденції сподіватися на швидку розправу з організованою злочинністю щонайменше наївно.

Читайте також