RU  UA  EN

Понеділок, 23 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Суспільство

Епопея з українськими туристами, що застрягли: у кого домагатися компенсації

Чи є у туристів шанси отримати компенсацію за затримку і скасування рейсів

Чи є у туристів шанси отримати компенсацію за затримку і скасування рейсів Фото: УНІАН

З початком літнього туристичного сезону українські прихильники пакетних турів масово зіткнулися з проблемою вильоту на відпочинок та повернення додому. Зокрема, внаслідок скасування та затримки одразу кількох рейсів більше тисячі туристів "застрягли" в аеропорту "Київ" ім. Ігоря Сікорського та не могли повернутися з Тунісу. Туроператор Oasis Travel та авіакомпанія Bravo Airways звинувачували один одного в цьому колапсі.

В уряді вже анонсували появу рейтингу авіакомпаній, пообіцяли повну технічну перевірку літаків, які здійснюють нерегулярні перевезення, та заявили про плани заборонити польоти літаків з терміном експлуатації понад 20 років. Підняли також питання про позбавлення ліцензії туроператора Oasis Travel.

Про своє бачення того, як може вирішитися ситуація та чи мають туристи шанси отримати компенсацію витрачених коштів, "Апострофу" розповів директор Центру розвитку туризму України ВОЛОДИМИР ЦАРУК.

Ситуація з затримками рейсів і позбавлення ліцензій – це дві окремі історії. Позбавлення ліцензій тепер належить до сфери не Мінекономрозвитку, а Управління захисту прав споживачів. Якщо відповідна комісія ухвалить рішення, що справді були порушення ліцензійного законодавства, то компанію – в цьому випадку туроператора – можуть позбавити ліцензії.

Однак є претензії з обох сторін. Туроператор Oasis Travel посилається на те, що в договорі між ним і авіакомпанією Bravo Airways прописано, що кошти повинні були надходити поступово. Потрібно дивитися, яким насправді був договір між туроператором і авіакомпанією. Зараз вони кивають один на одного, і зарано казати, хто має рацію. Щоб зробити висновки, треба бачити договори.

Читайте також: Українці страждають від затримок літаків: що відбувається і чи є шанс на компенсацію

Передусім в цій історії страждають туристи, тому що вони заплатили гроші, але не отримали послуги. А винні і авіакомпанія, яка призупинила рейси, і туроператор, який уклав з нею договір. Хто з них винен більшою мірою, надалі повинні вже вирішувати судові органи. Адже туристи, зрозуміло, будуть позиватися.

Затримки рейсів – це провина авіакомпаній, і не тільки Bravo Airways. Затримали рейси і в Туніс, і в Іспанію, і в Албанію. Туристи не могли вилетіти з Грузії. Кілька рейсів в Туреччину були скасовані… Треба розбиратися, чому авіакомпанії не виконують свої зобов’язання. Вони ж не кажуть, що їм не заплатили гроші, а просто затримують рейси чи скасовують їх.

Питання компенсацій – дуже непросте. Воно з’ясується, коли будуть якісь судові розгляди. Судові органи повинні вирішити, якою має бути компенсація. От тільки в історії незалежної України особливих прецедентів з компенсацією за те, що, наприклад, пасажири не полетіли чартерним рейсом, але їм пропонували, практично не було. Тобто компенсації, на жаль, не виплачували. Побачимо, як буде цього разу.

Щодо випадків, коли рейси скасували оператор і авіакомпанія, мають бути прямі рішення суду, і повинен хтось компенсувати витрати. Минулого року був прецедент: в такій саме історії туроператор IdrisKa tour призупинив чартерну програму, а авіакомпанія заявила, що їй заборгували величезні кошти, і призупинила авіаперельоти. І людям вони не компенсували збитки. Компенсували в основному туристичні агентства, яким люди заплатили гроші: або вдруге бронювали людям турпакети, або в багатьох випадках повертали кошти, якщо людина не хотіла летіти.

Читайте також